אילון מאסק / צילום: Shutterstock
טסלה מכרה ב-2024 פחות מכוניות מאשר שנה קודם לכן, ועדיין החברה שווה 53% יותר כיום. אל תשברו את הראש על זה - כבר מזמן מכירת מכוניות אינה הבסיס לשווי של החברה. חברת הרכב החשמלי הלוהטת התחילה את השנה החדשה בסימן חיובי, גם אחרי שמנייתה נחבטה עקב נתוני מסירות מאכזבים לרבעון הרביעי של השנה. המסירות הסתכמו ב-495,570 יחידות, נמוך ב-3% מקונצנזוס תחזיות האנליסטים כפי שעובדו על ידי חברת ניתוח המידע Visible Alpha. בסיכום השנה הגיעו מכירות הרכב החשמלי של טסלה ל-1.79 מיליון, לעומת 1.81 מיליון רכבים בשנת 2023, ולמעשה הייתה זו הפעם הראשונה שהחברה חוותה נפילה במכירות, לפי Visible Alpha.
● אסטרטגיית ההשקעה שאכזבה השנה בוול סטריט והוכיחה את עצמה בבורסת ת"א
● צבי סטפק מעריך: מה טומנת 2025 לאפיקי האג"ח השונים
הירידה הזו לא אמורה ממש להפתיע, לנוכח הצניחה החדה במכירות הרכב החשמלי אצל כל היצרנים שהחלה כבר בתחילת 2024. אך היא מדליקה נורה אדומה, כשטסלה נסחרת כיום בשווי של 1.2 טריליון דולר - שמהווה יותר משווי 20 יצרניות הרכב הבאות אחריה ביחד (לפי נתוני חברת S&P Global Market).
במהלך 2024 עלתה מניית טסלה ב63%, למרות שהתבררה כאחת השנים הגרועות עבור עסקי הרכב שלה, האחראים ליותר מ-80% מרווחי החברה.
ההסבר טמון מן הסתם בכוח המשיכה של הייפ הבינה המלאכותית, שצובר תאוצה בחברה ומוגבר על ידי המנכ"ל והפנים שלה - אילון מאסק. הוא לא מפסיק לשבח את יכולות ה -AI שטסלה מטמיעה בפיתוחי הרכב האוטונומי והרובוטי שלה, ועצם הזיהוי של החברה עם מאסק, שתרם רבות לבחירתו של דונלד טראמפ לכהונה שנייה כנשיא ארה"ב, מספק לה פרמיה. ואמנם עיקר הדחיפה במניה הגיעה אחרי ה-5 בנובמבר, יום הבחירות לנשיאות .
פרמיה דמיונית
כל אלו מציבים רף גבוה למניה בשנה הקרובה. טסלה כבר זוכה לפרמיה ניכרת אפילו בהשוואה לחברות שכבר מרוויחות כסף מ -AI.
היא נסחרת במכפיל 117 על הרווחים החזויים (12 חודשים), יותר מפי 3 מהמכפיל של כוכבת הבינה המלאכותית אנבידיה, ובפער אדיר משאר ענקיות הטכנולוגיה שכבר נסחרות בשווי מעל 1 טריליון דולר.
זה הופך את וול סטריט להססנית ביחס למניה. מעט מעל מחצית האנליסטים המסקרים את טסלה ממליצים על המניה ב"מכירה" או "החזק", והיא נסחרת בפרמיה הגבוהה ביותר מעל מחיר היעד החציוני של האנליסטים ב-5 השנים האחרונות לפחות, לפני נתוני FACTSET.
בסקירה שלו מהחודש שעבר, לאחר ששווי השוק של טסלה הגיע לשיא של מעל 1.5 טריליון דולר, כריס מקנאלי מ -Evercore ISI העריך שכטריליון דולר מכך מיוחסים להכנסות מ"דברים שעוד יגיעו".
ג'וזף ספאק מ -UBS הגיע למסקנה דומה כשכתב בנובמבר האחרון שהמניה מופעלת בעיקר על ידי רגשות ותחושת מומנטום, תוך שהזהיר כי למניה יש נטיה היסטורית להיכנס לאפיק ירידה אחרי שהשווי שלה מתנפח הרבה מעבר לנתוני העסק הבסיסיים.
מתי הרובוטקסי תניע
לכל הפחות, בשנה הקרובה תצטרך טסלה להוכיח שהיא מתקרבת ליעדים השאפתניים שהציבה ביחס לטכנולוגיה לנהיגה אוטונומית, כדי להצדיק את תקוות המשקיעים להתרוממות של עסקי הרובוטקסי (מונית רובוטית).
כמובן שזה לא עניין מובטח. בדוח מיום רביעי האחרון של אנליסט חברת TRUIST ויליאם שטיין, ניתח את הדגם האחרון של טסלה - תוכנת נהיגה אוטונומית והגדיר אותה "מרשימה יותר" מגרסאות קודמות. אבל גם העיר כי "פגמים ברורים מונעים מאיתנו להמליץ על השימוש בה".
אז עד שיישומי ה -AI שלה ייצרו פעילות בעלת השפעה ממשית, לחברה בשווי טריליון הדולר עוד מחכות לא מעט מהמורות בדרך.