גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היא אמנם לא מכונית זולה אבל יש לה ממדים נדיבים וטווח מרשים

הנשק של פולקסווגן מול הפלישה הסינית הוא מכונית סלון חשמלית עם ממדים נדיבים, טווח מרשים ותא נוסעים שימושי מאד למשפחות ● היא לא הזולה בפלח, אך לא מקלה ראש במונח "פרימיום"

פולקסווגן ID7 פרו / צילום: יח''צ
פולקסווגן ID7 פרו / צילום: יח''צ

כמעט שמונה מכל עשר מכוניות חשמליות שנמכרו בישראל בשנה החולפת היו מתוצרת סין. שיעור החדירה חסר התקדים הזה נובע מיתרון מוחלט של הסיניות ביחס בין המפרט למחיר, שלמתחרות המיוצרות באירופה ובקוריאה אין עליו מענה. אבל למתחרים המערביים אין ברירה. תקנות פליטה קשוחות בפתח, והם חייבים לפתח דגמים חשמליים חדשים.

ארה"ב הוסיפה חברות סיניות לרשימה שתקשה עליהן בביצוע עסקאות. איך יושפע שוק הרכב? 
טסה על אוטומט: מניית טסלה דוהרת מעלה למרות מכירות מאכזבות 
הנתונים שמראים: גניבות הרכב זינקו, והחדשות הרעות באמת עוד לא הגיעו 

גם קבוצת פולקסווגן מכירה היטב את יתרון העלות של ייצור רכב חשמלי בסין והיא מושקעת כיום במיליארדי דולרים בשוק הסיני, הן בייצור והן בפיתוח. אבל כל ניסיונותיה להעביר השקעות מאירופה לסין נתקלו עד כה בחומת התנגדות של איגודי העובדים שלה ושל ממשלת גרמניה.

בלית ברירה, הקבוצה מייצרת ומשווקת באירופה דגמים חשמליים שמנסים להצדיק את פער המחיר מול הסיניות באמצעות מיצוב "גרמני" והעצמת ערכי הפרימיום של המותג.

עיצוב חיצוני

דוגמה מובהקת לגישה הזו היא מכונית הסדאן החשמלית ID7, שנחתה בארץ לאחרונה. חיצונית היא מזכירה קצת את הפסאט, ששיווקה בישראל הסתיים זה מכבר, אבל עם אורך של כמעט 5 מ' ממדיה קרובים יותר לאלה של אאודי A6.

עיצוב החרטום אופייני לדגמי הדור הנוכחי של פולקסווגן והוא די חסר ייחוד, למעט פס תאורה שמחבר בין פנסי החזית, וסמל ענק שמואר בלילה. פרופיל הצד מפגין נוכחות ייחודית בזכות מסגרת גג דקה, שנמתחת לכל אורך הרכב ויורדת בזווית תלולה לקצה החלק האחורי. מאחור אפשר למצוא דלת מאסיבית עם חופת זכוכית ענקית וספוילר בולט.

למרות העיצוב הזורם היא לא נראית ספורטיבית וגם לא כמו סדאן מסורתית (נוסח סקודה סופרב) אלא משהו באמצע. אבל בצבעים נכונים ובהינתן הממדים הנדיבים היא עדיין יכולה למלא בקלות תפקיד של "מכונית מנהלים" ייצוגית ולסובב לא מעט ראשים ברחוב.

פנים הרכב

הכניסה לתא הנוסעים מבעד למפתן הגבוה יחסית ולדלתות הרחבות מגלה עיצוב מינימליסטי בנוסח טסלה ושלל השכפולים הסיניים שלה. מערך הפיקוד נשלט על ידי מסך ענק שלצידו לוח מחוונים דיגיטלי בתצורה של פס צר וסביבת הנהג נטולת מתגי תפעול פיזיים למעט כמה פסי מגע שטוחים מתחת למסך ומתגים הכרחיים על ההגה. גם הקונסול המרכזי הענק בין המושבים הקדמיים, שמשלב הדום למרפקים, נראה "ערום", אך הוא מסתיר בתוכו חלל אחסון שימושי. העיצוב הכולל נראה מוצק, "גרמני" ושמרני, כמקובל אצל פולקסווגן.

תנוחת הישיבה גבוהה יחסית לסדאן ומשטחי הזכוכית הענקיים מכניסים הרבה אור לרכב ומעניקים לנהג ונוסעיו תצפית טובה למרחקים. כפי שניתן לצפות מרכב בממדים כאלה, מרחב הפנים מרגיש "נשיאותי" וארבעה נוסעים בגובה 1.9 מ' לא ירגישו במחסור במרחב לראש או לרגליים. רק המושב האמצעי מאחור ממוקם גבוה יותר, ומגביל את מרחב הראש של היושב בו.

איכות הייצור והגימור מצליחה ליצור בידול מדגמים זולים יותר, בזכות בידוד רעשים מהטובים בהם נתקלנו, במיוחד במהירויות גבוהות, וחומרי דיפון איכותיים שעוטפים גם פינות נסתרות מהעין.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש משלמת את מחיר העיצוב המינימליסטי וגם פסי המגע של מערכת האקלים והקול בתחתית מסך הפיקוד עדיין דורשים תשומת לב בזמן הנהיגה. עוד פטנט מטריד שלמדה פולקסווגן מהסינים, הם פתחי אוורור חשמליים נטולי מתגים, שכוונונם מסיח דעת.

בצד החיובי, ממשק האנוש של מסך המגע מהיר וניתן להתאמה אישית מלאה ויש גם מערכת פיקוד קולי נעזרת AI, שמהווה קפיצת מדרגה משמעותית בהשוואה למערכות דומות של הקבוצה בעבר. גם מתג השליטה בהילוכים שלצד ההגה נוח לתפעול ואינטואיטיבי.

האבזור התקני מכובד כראוי לרמת המחיר והמיצוב, וכולל בין השאר מושבים קדמיים חשמליים עם עיסוי, אוורור וחימום, ריפוד עור מלאכותי, מערכת קול רצינית, חבילת בטיחות אקטיבית מקיפה ועוד. יש גם הרבה עזרי חניה מתוחכמים שהם די חיוניים למציאת חניה בעיר עם רכב כה גדול. מרשימת האבזור נפקד מקומו של גג זכוכית פנורמי, אבל לדעתנו האישית זה דווקא יתרון בקיץ הישראלי הקשוח.

תא מטען

הבונוס של תצורת החמש דלתות הוא תא מטען סופר שימושי עם פתח רחב וגבוה להטענת מטענים גדולים. נפח האחסון הוא 532 ליטר וקיפול המושב האחורי מאפשר לשנע חפצים ארוכים במיוחד.

מנוע וסוללה

מערכות ההנעה של ה־ID7 זהות לשאר הדגמים החשמליים של קבוצת פולקסווגן. הדגם החד־מנועי בו נסענו, בגרסת פרו, מצויד במנוע בהספק 286 כ"ס ובסוללות בקיבולת של 82 קילוואט, כאשר דגם ה־S המשודרג עם אותו מנוע מצויד בסוללה של 91 קילוואט.

אמנם בפלח המחיר הזה יש סיניות שמציעות מאות כוחות סוס יותר, אבל המנוע של ה־ID7 לא מתקשה להאיץ את המכונית מאפס ל־100 קמ"ש ב־6.7 שניות ויש מספיק רזרבות לעקיפות במישור או בעלייה. על כבישים מהירים הרכב משייט ב־140 קמ"ש וצפונה בצורה חרישית וחסרת מאמץ.

ה־ID7 מתהדר בטווח נסיעה מוצהר מרשים של עד כ־609 ק"מ בגרסת הבסיס עם הסוללה "הקטנה", ועד 651 ק"מ בגרסת ה־PRO S שמגיעה כאמור עם סוללה בקיבולת 91 קילוואט־שעה וחישוקי 20 אינץ'.

על הכביש

נסיעת המבחן בגרסת הפרו נערכה במזג אוויר נוח יחסית, שלא הציב עומס על מערכת האקלים. בתנאים הללו לא התקשינו להשיג טווח משוקלל ריאלי סביב 500 ק"מ. אפשר להניח שבקיץ הישראלי עם מיזוג מסביב לשעון הטווח הריאלי ירד לסביבות 450-400 ק"מ. זה עדיין נתון שימושי בהחלט, ועם קצב טעינה של עד 200 קילוואט אפשר לצלוח את רוב המסעות "הארוכים" (במונחים ישראליים) ללא עיכובים טורדניים.

גם באגף הדינמי ה־ID7 ממלאת היטב את המשבצת של "פרימיום אירופי". יש לה היגוי מאוזן, שמספק לנהג מידע מדויק על העומסים הדינמיים, וריסון תנודות הגוף טוב מאד למרות מרכז הכובד הגבוה יחסית של הרכב. אפשר להניח, שמערכת המתלים עם השליטה האקטיבית (DCC), שהיא חלק מהאבזור של גרסת ה־S, תעניק אפילו תחושה הדוקה וספורטיבית יותר.

נוחות הנסיעה מצוינת ורק מהמורות קשוחות במיוחד יגרמו למתלים לסגור את מהלכם. חבל רק שתחושת הבלמים היא די מלאכותית. את פינת ההנדסה הגרמנית המושקעת סוגר קוטר סיבוב די הדוק ביחס לממדי הרכב, שמשדרג את איכות החיים בעיר עם הרכב הגדול הזה.

מחיר

כאשר לקחנו את הרכב למבחן בסוף השנה שעברה מחירו היה 320 אלף שקל לגרסת הבסיס ו־355 אלף שקל לגרסה עם הסוללה הגדולה. למרות הזינוק במס הקנייה ובאגרת הרישוי, עליית המחיר ב־2025 הייתה שולית יחסית ל־326 אלף שקל ו־363 אלף שקל בהתאמה.

אלה עדיין מחירים שבהם אפשר למצוא כיום סיניות חזקות, מרווחות ומאובזרות יותר. אבל עם טווח מרשים, שימושיות רצינית ויכולת דינמית נעימה - ה־ID7 היא המלוטשת ביותר במשפחת החשמליות של פולקסווגן בה נסענו עד היום.

חלק מהמתחרות

NIO ET5

354 אלף ש' לפרימיום סדאן הסינית. סוללה של 100 קילוואט וטווח של עד 583 ק"מ. תא נוסעים מרווח ואיכותי בעיצוב מינימליסטי. שני מנועים מייצרים 489 כ"ס

NIO ET5 / צילום: יח''צ

XPENG P7 פרפורמנס

302 אלף ש' לגרסת ה"ביצועים" של הסינית החשמלית. תא נוסעים מפואר ומאובזר. שני מנועים מספקים 473 כ"ס וסוללה של 82 קילוואט מספקת טווח של עד 505 ק"מ

XPENG P7 פרפורמנס / צילום: יח''צ

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

שווי של מאות מיליוני שקלים: האם אנו צפויים לגל הנפקות בת"א ומי היזמים שמחממים מנועים

חברת התוכנה אלעד מערכות, שמעוניינת לגייס 120 מיליון שקל בהנפקת IPO, עשויה לבשר על ראשיתו של גל הנפקות בת"א - לאחר שנתיים שחונות ● חתם: "אין היום מקום לחברות החלום שהגיעו לבורסה ב–2021; שוק ההון מחפש חברות גדולות, רווחיות, עם תזרים"

קרנות כספיות. שימו לב לדמי הניהול / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דמי הניהול בקרנות הכספיות זינקו עד פי שלושה. האם להוציא את הכסף?

העלאת דמי הניהול בקרנות הכספיות נשמעת דרמטית אך בפועל מדובר על תוספת של עשרות שקלים בודדים בשנה והן עדיין מספקות תשואה גבוהה משמעותית מהפיקדונות הבנקאיים ● ליאור כגן, מיטב: "קרן כספית זו דרך להתמודד עם יוקר המחיה" ● אייל גורן מאי.בי.אי: "בפיקדון בבנק אתה מקבל הרבה פחות, פשוט לא קוראים לזה דמי ניהול"

גנרל ג'וזף עון, נשיא לבנון הנבחר / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

לאחר יותר משנתיים: נבחר נשיא חדש ללבנון - הגנרל ג'וזף עון

אחרי יותר משנתיים שלבנון מתנהלת ללא נשיא מאז סיום כהונתו של מישל עאון, היא התכנסה לבחירות ● מפקד הצבא מאז 2017 הוא המועמד שבחרו חברי הפרלמנט ● זה המועמד של חיזבאללה שפרש

יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין

הפגישה הסודית בהרצליה והתדהמה בשוק: מאחורי הקלעים של מאבק השליטה בישראכרט

מהפגישה בין בכירי קבוצת דלק ומנורה לצורך רכישה משותפת של חברת כרטיסי האשראי, דרך המהלך שנרקם בחשאי מול בנק ישראל, ועד להצעה שטרפה את הקלפים ומעמידה את יצחק תשובה ועידן וולס כפסע מהשליטה בישראכרט ● גלובס מספק מבט מבפנים על העסקה שמסעירה את שוק ההון

פאזאל מרצ'נט / צילום: Sara Vaz

צעד לקראת הנפקה? Wiz ממנה סמנכ"ל כספים

פאזאל מרצ'נט, שרכש את עיקר ניסיונו בתפקיד ניהול כספים בענף הקולנוע והטלוויזיה, וכן היה שותף לניהול חברת סייבר פרטית, ייכנס לתפקיד סמנכ"ל הכספים ב-WIZ ● מרצ'נט הוא חסר ניסיון בהנפקות ראשונות לציבור בוול סטריט, אך זה לא אומר בהכרח שאינה מכוונת לצאת להנפקה

נמל טיינג'ין בסין / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב הוסיפה חברות סיניות לרשימה שתקשה עליהן בביצוע עסקאות. איך יושפע שוק הרכב?

מספר ענקיות סיניות גלובליות, ביניהן חברות עם פעילות בתחום הרכב, צורפו לרשימת החברות הסיניות הצבאיות של משרד ההגנה האמריקני ● חברת פריזבי (קרסו מוטורס) החלה לשווק בישראל את הדור המחודש של הקרוס-אובר קופה "רנו ארקנה", שמיוצר בקוריאה ● לרשימה המתארכת של חשמליות יוקרתיות שנמכרות בישראל נוסף השבוע גם הקרוס-אובר Q6 E-TRON של אאודי ● ועוד חדשות מענף הרכב

מנת תמנון בשאטו דה רואה / צילום: אפיק גבאי

הכפר המפתיע שתמצאו בו מסעדת שף איטלקית ויקב משפחתי מופלא

בית אבן מהתקופה הצלבנית שהפך למלון מפואר, ריזוטו פירות ים לצד כבש בפריקה, מזקקת ערק וכנאפה מסורתית חמה ● לילה ויום במעיליא ● חגית אברון תופרת יום 

צורי דבוש / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

צורי דבוש, יו"ר חברת קליל: "החרם הטורקי לא הגדיל את המכירות שלנו"

חברת קליל יושבת בכרמיאל ומייצרת חלונות ומוצרים לדירות ● דבוש, שהגיע לתעשייה מההייטק, מודה בראיון לגלובס שיש כעת סנטימנט חיובי לתוצרת ישראלית, אבל מודה שקצב ההתאוששות תלוי בסיום המלחמה

הקמפיינים ההומוריסטיים של מילקי, ביטוח 9 ו–am:pm שעלו השנה / צילום: צילומי מסך מיוטיוב

הומור במלחמה הוא לא גילטי פלז'ר, הוא תרופה אפקטיבית

הפרסומות ההומוריסטיות שעלו השנה על מסך הטלוויזיה סיפקו לישראלים הפוגה מהמלחמה ● מחברות ביטוח ועד רשתות מזון, מחלחלת ההבנה שהצחוק הוא לא למרות המצב - אלא בגללו

חימושים משוטטים של חברת UVISION / צילום: Reuters, IMAGO

איראן מציגה: מל"ט מתאבד שהועתק מחברה ישראלית

בזמן שצבא איראן מכריז על החידושים האחרונים שלו, כל גורם בעל ידע בענף יזהה מיד את הדמיון בין חלק בלתי מבוטל מה"פיתוחים" האיראניים לאמצעים שפיתחו בכלל האויבים שלהם ● סדרת הירו של UVISION, שממנו נראה כי הועתק החימוש המשוטט האיראני החדש, נחשבת למוצר מבוקש בשוק העולמי, כולל בארה"ב

יירוטים / צילום: Shutterstock, Shimon Gabai

בפעם השלישית הערב: כטב"ם נוסף ששוגר מתימן יורט בים

בעקבות צווי המעצר נגד נתניהו וגלנט: בית הנבחרים בארה"ב אישר סנקציות נגד בית הדין בהאג ● צה"ל על ההתרעות שהופעלו במערב הנגב: יורט כטב"ם ששוגר ממזרח ● כ-800 הורים לחיילים בפנייה לנתניהו: "דורשים את סיום המלחמה" ● נבחר נשיא חדש ללבנון: הגנרל ג'וזף עון, מפקד הצבא מאז 2017 ● סמ"ר מתתיהו יעקב פרל, סמ"ר קנאו קאסה וסמ"ר נבו פישר נפלו בקרב בבית חאנון ● 99 חטופים - 461 ימים למלחמה ● עדכונים שוטפים

הבניין בשוק העיראקי של מחנה יהודה / הדמיה: LSA אדריכלים

במקום עזורה: פנטהאוז ב־30 מיליון שקל

מסעדת עזורה הירושלמית המפורסמת עברה ממיקומה ברחוב האשכול בשוק העיראקי של מחנה יהודה. במקומה עתיד לקום בניין בן 6 קומות עם 16 יחידות דיור - רובן דירות בוטיק ● בניגוד לצפוי, כנס השיווק לצעירים שערכו השבוע איגוד השיווק וסוכנות TEENK של יניב ויצמן לא עסק בתחום הדיגיטל אלא דווקא במרחב הציבורי ● אירועים ומינויים

מגי אזרזר וגל תורן בקמפיין בנק לאומי – הזכור ביותר ב-2024 / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

סיכום שנה בפרסומות: האהובות, הזכורות והמשרדים שהצטיינו

פרסומות הטלוויזיה בשנה החולפת התאפיינו בהתגייסות למלחמה, מבלי לוותר על ההומור - כך עולה מהדירוג הפרסומות השנתי של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● בנק מזרחי טפחות נכנס למדד הכי הרבה פעמים ב–2024 ● המשרדים הבולטים: מקאן ת"א, אדלר־חומסקי & ורשבסקי וגליקמן שמיר סמסונוב

כיסאות ריקים באיכילוב. שירותי הרפואה מידלדלים / צילום: Shutterstock

כ-800 סטודנטים לומדים רפואה בחו"ל כל שנה. למה רובם לא רוצים לחזור?

המחסור ברופאים במערכת הבריאות הישראלית בדרך להחמרה: צעירים רבים שיוצאים ללמוד רפואה בחו"ל שוקלים ברצינות לא לחזור לארץ ● על פי סקר שנערך בקרב הסטודנטים בחו"ל, מלבד השכר ותנאי העבודה, גם המצב הפוליטי משפיע על העדפתם לא לשוב בתום הלימודים

מה טומנת 2025 לאפיקי האג''ח השונים / אילוסטרציה: Shutterstock

צבי סטפק מעריך: מה טומנת 2025 לאפיקי האג"ח השונים

בפתחה של השנה החדשה, ננסה לשרטט את תוואי האינפלציה והריביות בעולם ובישראל, מה המשמעות למשקיעים באיגרות החוב באפיקים ובטווחי הזמן השונים ● וגם: האם יש עדיפות למכשיר מסוים בטווח הקרוב ● מפת דרכים ב-5 נקודות

שר המשפטים יריב לוין ושר החוץ גדעון סער / צילום: מיכאל דימנשטיין, לע''מ

המתווה החדש של השרים לוין וסער לוועדה לבחירת שופטים

לפי המתווה, הרכב הוועדה יכלול שלושה חברי קואליציה (שרים וח"כ), חבר אופוזיציה, שלושה שופטים ושני עורכי דין שאינם נציגי לשכת עורכי הדין - אחד לפי בחירת הקואליציה והשני לפי בחירת האופוזיציה ● מינוי שופט לביהמ"ש העליון ידרוש תמיכה של לפחות חבר קואליציה אחד וחבר אופוזיציה אחד ● בכוונת הקואליציה לקדם תיקון להצעת החוק הקיימת שעברה קריאה ראשונה ולהביא את המתווה להצבעה עד סוף פברואר

יוסף וחמזה אל-זיאדנה שגופותיהם חולצו מרצועת עזה

זוהתה גופתו של החטוף חמזה אל-זיאדנה, הלווייתו תתקיים היום ברהט

כוחות צה"ל, מג"ב ושב"כ נמצאים בפעילות נרחבת סמוך לג'נין, מספר חשודים נעצרו ● עצרת מתקיימת מחוץ לחומות העיר העתיקה בירושלים בדרישה להסכם לשחרור החטופים ● בית הנבחרים בארה"ב אישר הצעת חקיקה להטיל סנקציות על בית הדין הפלילי הבינלאומי בעקבות צווי המעצר נגד נתניהו וגלנט ● עדכונים בולטים

דמי מור. קמפיין שעובדים עליו טובי היחצנ''ים / צילום: Reuters, Dan MacMedan-USA TODAY

גלובוס הזהב הוא כבר לא חגיגה של כישרון ויצירה, אלא עסק כלכלי נטו

גלובוס הזהב מספק הרבה נושאי שיחה על כוכבי הוליווד אבל הוא כבר לא עוד טקס שמהלל עשייה, אלא חלק מאסטרטגיה שיווקית שייעודה להשיא רווח לבעליה, בכל פלטפורמה אפשרית

ג'ף בזוס, סונדאר פיצ'אי, טד סרנדוס, דאג מקמילון, טים קוק / צילומים: AP - Evan Vucci,  Jose Luis Magana, John Locher, Alberto Pezzali, Richard Shotwell

עם מיליון דולר ביד: מנכ"לים עולים לרגל לאחוזת טראמפ בפלורידה

הכניסה של דונלד טראמפ לבית הלבן מלווה בחיזורים ובהתלהבות שלא נחזו בכהונתו הראשונה ● ענקי טכנולוגיה ומיליארדרים תורמים לטקס השבעתו של הנשיא הנבחר ונוהרים לאחוזתו בפלורידה, אף שחלקם הביעו התנגדות עזה אליו בעבר ● הם מגיעים עם אסטרטגיה ברורה: ניסיון להתחבב, תוך דיון בנושאי מדיניות שעשויים להטריד אותם תחת הממשל החדש

איור: גיל ג'יבלי

קבוצת המשקיעים המסתורית שמסחררת את שוק החוב בוול סטריט

בשבועות האחרונים נרשמה תופעה ייחודית הופיעה בשוק החוב האמריקאי: למרות שהריבית הפדרלית יורדת, התשואות על איגרות החוב מזנקות ומחירן צונח ● גיל בפמן מבנק לאומי מסביר מה עומד מאחורי המגמה וגם מי הם המשקיעים שנקראים "ציידי האג"ח" ומסחררים את השוק ● שאלת השבוע