נמל טיינג'ין בסין / צילום: ap, Mark Schiefelbein
משרד ההגנה האמריקני (DOD) פרסם בימים האחרונים עדכון לרשימת החברות האזרחיות הסיניות הפועלות בארה"ב, שאותן הוא מגדיר, על פי הקריטריונים שלו, "חברות סיניות צבאיות". לרשימה, שמכונה גם באופן לא רשמי "הרשימה השחורה", נוספו כעת כמה ענקיות סיניות גלובליות, ובהן גם חברות עם פעילות ישירה או עקיפה לתחום הרכב.
● טסה על אוטומט: מניית טסלה דוהרת מעלה למרות מכירות מאכזבות
● הנתונים שמראים: גניבות הרכב זינקו, והחדשות הרעות באמת עוד לא הגיעו
על פי הודעת המשרד השבוע, "הרשימה היא חלק מהמאמץ המתמשך להדגיש ולתת מענה לאסטרטגיה של סין למזג פעילויות צבאיות ואזרחיות… אסטרטגיה זו תומכת בשאיפות המודרניזציה של הצבא הסיני (PLA) על ידי הבטחת רכש של טכנולוגיות מתקדמות ומומחיות של חברות סיניות, מוסדות אקדמיים ותוכניות מחקר, שנראות אזרחיות".
להכללת חברות ברשימה אין משמעות משפטית ישירה, אולם היא עלולה להקשות על חברות המופיעות בה לבצע עסקאות בארה"ב באופן ישיר או עקיף, במיוחד בחוזים ממשלתיים. בנוסף, כניסה לרשימה עשויה להביא לשלילת סבסוד מצד משרד האוצר האמריקאי. הרשימה היא "דינמית", ובעבר כבר הוסרו ממנה חברות לאחר התדיינות משפטית או מדינית.
צפוי לחץ על ישראל?
ישראל אינה מחויבת להטיל מגבלות כלשהן על החברות הכלולות ברשימה זו של ה-DOD. לחלק מחברות אלו יש גם השקעות לא מבוטלות בישראל. חברות מהרשימה כבר זכו בעבר בישראל בחוזים ממשלתיים גדולים, בעיקר בתחום התשתית. עם זאת, בעבר היו מקרים שבהם ישראל הגיבה ללחץ אמריקאי לבטל השתתפות במכרזים ממשלתיים של חברות הנכללות ברשימה, ולהקטין את ההצטיידות של משרד הביטחון במוצרים שלהן.
אחת החברות הבולטות שנוספו לרשימה היא תאגיד הסוללות הסיני CATL, שהוא הספק הגדול בעולם של סוללות לרכב חשמלי, עם נתח של 40% כמעט משוק הרכב העולמי. הקבוצה מספקת סוללות ומערכות נלוות לעשרות יצרניות רכב סיניות, שנמכרות גם בישראל.
מומחים אומרים כי הכללת החברה הסינית ברשימה עשויה ליצור בעתיד קשיים ליצרניות רכב חשמלי בארה"ב, ובהן גם טסלה, שחתומה עם CATL על חוזה אספקה אטסטרטגי.
דובר של CATL אמר בתגובה, כי הכללתה ברשימה היא "טעות", והחברה "אינה מעורבת בשום פעילויות שיש להן קשר צבאי".
עוד שם שנוסף לרשימה המעודכנת הוא של ענקית ה-IT והאלקטרוניקה הסינית TENCENT. גם לחברה הזו יש פעילות ענפה בתעשיית הרכב הסינית, שכוללת פיתוח תשתיות דיגיטליות ליצרני רכב סיניים ושירותי ענן לכלי רכב חכמים, כולל כאלה שמשווקים בישראל.
החברה הודיעה בתגובה, כי "זו טעות מובהקת. אנחנו לא חברה צבאית או ספקית צבאית. בניגוד לסנקציות או פיקוח יצוא, לרשימה הזו אין שום השפעה על עסקינו".
שם בולט שלישי שנוסף לרשימה הוא ענקית הספנות הסינית COSCO, שהיא חברת הספנות הגדולה בעולם מבחינת היקף הצי שלה, ויש לה שורה ארוכה של החזקות גלובליות בחברות ספנות ובנמלים במערב. קוסקו פעילה בתחום הובלת רכב, וחתומה על הסכמים אסטרטגיים לאספקת שירותים לוגיסטיים ליצרניות רכב סיניות, שמייצאות גם לישראל.
קוסקו החברה מיהרה להגיב: "החברה ואף אחת מהחברות הבנות אינה 'חברה צבאית סינית'... אנו ננהל מגעים עם השלטונות בארה"ב כדי להבהיר את הנקודה… פעילותנו הגלובלית עתידה להמשיך ללא הפרעה".
החלה את השיווק: רנו ארקנה המחודשת, גם בגרסה היברידית
חברת פריזבי (קרסו מוטורס) החלה לשווק בישראל את הדור המחודש של הקרוס-אובר קופה "רנו ארקנה", שמיוצר בקוריאה. הרכב עבר עדכון חיצוני תקופתי, בעיקר בחרטום ובזנב, וממדיו נותרו ללא שינוי.
הוא משווק כעת בישראל בשתי גרסאות. הראשונה עם מנוע 1.3 ליטר טורבו בנזין בהספק 158 כ"ס, שמשודך לתיבה כפולת-מצמדים. הגרסה השנייה היא היברידית עם מנוע בנזין 1.6 ליטר, מנוע חשמלי וסוללה בהספק משולב של 143 כ"ס. צריכת הדלק המוצהרת היא 21.3 ק"מ לליטר. מחיר גרסת הבנזין מתחיל כעת ב-162 אלף שקל ואילו מחיר הגרסה ההיברידית מתחיל ב-178 אלף שקל. כל הגרסאות מצוידות באבזור תקני משודרג.
נחתה בישראל: אאודי Q6 E-TRON החשמלית במחיר שמתחיל ב־502 אלף שקל
לרשימה המתארכת של חשמליות יוקרתיות שנמכרות בישראל נוסף השבוע גם הקרוס-אובר Q6 E-TRON של אאודי, שניצב על פלפטורמה חשמלית חדשה שפותחה על ידי אאודי ופורשה.
הרכב מיועד להתחרות בדגמים כמו ב.מ.וו IX3. הוא נמתח לאורך 4.78 מ', רוחבו 1.94 מ', גובהו 1.65 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.89 מ'. הוא מוצע בישראל בארבע גרסאות שונות, עם מנוע אחד או שני מנועים, הספקים של 292 כ"ס עד 489 כ"ס וסוללות בקיבולת של עד כ-100 קילוואט שעה. טווחי הנסיעה בין טעינות נעים בין 524 ל-579 ק"מ וכל הדגמים תומכים בטעינה אולטרה-מהירה בקצב של עד 270 קילוואט.
תא הנוסעים של הרכב עמוס בטכנולוגיות מתקדמות, כולל מערך פיקוד עם שלושה מסכים, שהגדול ביניהם הוא בגודל 14.5 אינץ', תצוגה עילית עם מציאות רבודה, יכולות נהיגה סמי-אוטונומיות ובחלק מהגרסאות גם אופציה למתלי אוויר. המחירים נעים בין כ-502 אלף שקל ל-687 אלף שקל לגרסת הביצועים החזקה.
שמים סוף לאנרכיה בשוק הטעינה הציבורית לרכב חשמלי? משרד האנרגיה יגיש בקרוב רפורמה לאסדרת הענף מ־2026 - לפי מודל אירופי
משרד האנרגיה נערך לבצע אסדרה מקיפה בשוק הטעינה הציבורי לרכב חשמלי בישראל, שכולל כיום למעלה מ-15 שחקניות שונות. הרפורמה, שאמורה להיכנס לתוקף ב-2026, תאמץ מודל דומה לזה שמיושם באירופה מתחילת 2024, ותחייב את השחקניות בשוק לעמוד בקריטריונים קבועים של שקיפות מחירים, סליקה ואפשרות של לקוחות שונים "לנדוד" בין חברות שונות באמצעות אפליקציה משותפת לכל החברות. הסוגיה האחרונה אף הועלתה החודש במסגרת הצעת חוק של חבר הכנסת ארז מלול.
במקביל פרסמה השבוע רשות החשמל קול קורא לאסדרה חוקית של הפעלת עמדות טעינה ציבוריות, באמצעות מתן רישיונות אספקה. הרישיון יינתן לתקופה של חמש שנים, והחברות שיקבלו רישיון כזה, יידרשו בין השאר לספק קצב טעינה של 50 קילוואט לפחות; לשמור על שקיפות במנגנון המחירים הקבועים והמשתנים, כולל פרסום ציבורי של מנגנון עדכון מחירי הטעינה, אמצעי תשלום אפשריים, עדכונים על זמינות העמדה וסוג הטעינה; לאפשר תשלום על ידי מגוון אמצעי תשלום, ולא באמצעות אפליקציה ייעודית כפי שנהוג יום; לעמוד בכללי אבטחת מאגרי מידע והנחיות הגנת סייבר ועוד. על פי הערכות הרפורמה תביא לתהליך מואץ של מיזוגים בענף.