יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין
אי שם סביב חודש אפריל 2024, כשמלחמת חרבות ברזל עדיין ניטשת בכמה חזיתות ושוק ההון המקומי "על הקרשים", נטמנו הזרעים לעסקה הגדולה והמדוברת ביותר בשוק כיום: רכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט בידי קבוצת דלק של יצחק תשובה.
● עוד לפני ההשבעה, טראמפ מצליח לסחרר את השווקים בכל העולם
● ראיון | "זו סירת מרוץ": מנהל ההשקעות הבכיר שמספק ההצצה לתעשיית קרנות הגידור
● אנדוסטרים גייסה 5 מיליון דולר ונמכרת ב-100 מיליון - לפחות
ניצניה בפגישה שהתקיימה במשרדי קבוצת דלק בהרצליה, שבה הציע ככל הידוע ארי קלמן, מנכ"ל קבוצת הביטוח מנורה מבטחים, לעידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, השקעה משותפת ברכישת שליטה בחברת כרטיסי אשראי, ככל הידוע ישראכרט (בסביבת מנורה לא מתכחשים לפגישה אך טוענים כי דובר אז דווקא על רכישת כאל). זמן קצר קודם לאותה פגישה פסלה רשות התחרות עסקה לרכישת ישראכרט בידי קבוצת הראל, שמנורה התחרתה מולה והפסידה.
הפגישה הסתיימה ללא הבנות בין הצדדים, אבל כמו שקורה לא אחת עם כדור שלג שמתחיל להתגלגל - הרעיון להשתלט על ישראכרט החל לצבור תאוצה אצל ראשי קבוצת דלק, המנכ"ל וולס ובעל השליטה תשובה, בבחינת "מה שטוב לעשות עם מנורה, טוב לעשות גם בעצמנו". וכשתשובה רעב לרכישה, כידוע, קשה לעצור אותו.
כך, בעוד מנורה מתניעה מחדש את הצעתה להשתלט על ישראכרט לבדה, בשלהי אוגוסט האחרון, בקבוצת דלק קידמו מתחת לרדאר מהלך משלהם, עם רכישת 4.9% ממניות ישראכרט מחוץ לבורסה תמורת יותר מ־100 מיליון שקל במהלך חודש מאי (שנחשפה בגלובס). חודש לאחר מכן, כך התברר בדיעבד, פנתה קבוצת דלק לבנק ישראל כדי לבחון קבלת אישור שלו למהלך רכישת השליטה.
בסוף חודש אוקטובר חתמה מנורה על הסכם השקעה מול דירקטוריון ישראכרט, שנקב בשווי של 3.15 מיליארד שקל לחברת כרטיסי האשראי (ברכישת 32% מהמניות). כמה ימים לפני שבעלי המניות של ישראכרט אמורים היו להתכנס לצורך אישור ההסכם, במהלך דצמבר האחרון, הונחו על שולחנם שתי הצעות חדשות ומפתיעות: זו של קבוצת דלק ובמקביל גם מצד בנק ירושלים.
ההצעה של דלק (לרכישת 37% מהמניות) נקבה תחילה בשווי של 3.3 מיליארד שקל לישראכרט ובהמשך שופרה ל־3.56 מיליארד שקל. בנק ירושלים הציע עסקה למיזוג ישראכרט לתוכו. דירקטוריון ישראכרט שדן באריכות בהצעות החליט בסופו של דבר כי זו של קבוצת דלק עדיפה לבעלי המניות. הוא ביטל את העסקה עם מנורה, וחתם על עסקה חדשה עם דלק. בימים הקרובים תזומן אסיפת בעלי מניות בישראכרט לאישור העסקה, ולא מן הנמנע כי בתוך חודשים ספורים היא תושלם (בכפוף לאישורם של בעלי המניות והרגולטורים הנוגעים בדבר).
הולכים יחד 18 שנה
בחזית מהלך ההשקעה של קבוצת דלק בישראכרט עומד עידן וולס (48), שמלווה את יצחק תשובה באופן צמוד כבר 18 שנה, מהן חמש כמנכ"ל הקבוצה. מקורבים מדברים על סימביוזה כמעט מוחלטת בין השניים, שיחד צלחו את המשבר הקיומי שאיים על דלק בעקבות פרוץ מגפת הקורונה.
לעסקת ישראכרט, שנועדה להחזיר לדלק את הרגל הפיננסית שחסרה לה בשנים האחרונות (מאז נפרדה בעל-כורחה מהשליטה בהפניקס), מגיעה הקבוצה כשהיא בשיא כוחה, נהנית מהגאות בעסקי הגז והנפט שלה בארץ ובחו"ל ונסחרת בשווי של 9.4 מיליארד שקל.
וולס, מספרים מקורבים למהלך ההשתלטות על ישראכרט, הוא הרוח החיה במגעים - ממוקד מטרה, יורד לפרטים, מתכנן את הצעדים קדימה ולא חושש מעימות עם שחקנים אחרים בשוק.
בשוק מכירים באמון המלא שנותן תשובה בוולס, ומהצד השני בנאמנותו של וולס לאיש שטיפח אותו, מעורך דין צעיר (ומשתתף בריאליטי הטלוויזיוני "השגריר") עד למנכ"ל הקבוצה, תפקיד שאליו מונה בינואר 2020. בחמש השנים בהן הוא משמש בתפקיד הצטבר שכרו של וולס לכ־30 מיליון שקל.
כמה חודשים לאחר שנכנס וולס לתפקיד המנכ"ל, פרצה מגפת הקורונה, מחירי הנפט בעולם קרסו ודלק נקלעה למשבר חריף. "בשנת 2020 עבדו מאוד קשה בדלק כדי לייצב את המצב", אומר גורם שעבד בקבוצה. "הפאניקה הזכירה את המשבר העולמי של 2008, ודלק נכנסה לאירוע עם המון נכסים במינוף גבוה".
קבוצת דלק נסחרה אז בשפל לפי שווי של פחות מ־700 מיליון שקל, וגם איגרות החוב שלה צללו ונסחרו בתשואות דו ותלת ספרתיות, שביטאו את חוסר אמון המשקיעים ביכולתה לשרת את התחייבויותיה העתידיות. לדוחותיה אף צורפה הערת "עסק חי" מצד רואי החשבון.
בקבוצה הגיבו במהירות ובנחישות, ולאחר עבודה מאומצת שהוביל וולס, שכללה מכירת נכסים מרכזיים תמורת מיליארדי שקלים (לצד מכירת נכסים של תשובה באופן פרטי), נותרה דלק עם שתי החזקות מרכזיות - ניו־מד (אז דלק קידוחים) שמחזיקה במאגר הגז לוויתן, ואיתקה הפועלת בתחום הנפט בים הצפוני.
ייצוב העסקים, שהרגיע את השוק והוביל לזינוק של מאות אחוזים במחירי ניירות הערך של קבוצת דלק, מציין אותו גורם, "גרם לצמרת שוק ההון להעריך את העבודה הקשה".
בשלהי שנת 2024 דלק ותשובה נמצאים כאמור במקום אחר, שככל הנראה איפשר להם לגבש את ההצעה בישראכרט. "כשמסתכלים על המהלך שקבוצת דלק עשתה, אפשר להגיד שהוא היכה את שוק ההון בתדהמה", אומר הבכיר בשוק. "היו שם כל המרכיבים של סרט מתח: גוף פיננסי חזק כמו מנורה מצד אחד, שכבר ראה את העסקה כסגורה, אחרי שבכיריו כיתתו רגליהם בין המוסדיים כדי לקבל את תמיכתם. מהצד השני ניצבה קבוצת דלק, שברגע האחרון הגישה הצעה מתחרה.
"ואז דלק נכנסה למו"מ אינטנסיבי מול דירקטוריון ישראכרט, והצליחה בכמה מהלכים להפוך את ההצעה שלה לעדיפה. מנורה ויתרה על הזכות להתמחרות, כי הבינה כנראה עד כמה דלק נחושה להשלים את העסקה", הוסיף הבכיר בשוק.
מה מנע מכירה להראל
ישראכרט, חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, מתנהלת מאז שנת 2019 כחברה ללא שליטה, לאחר שבנק הפועלים נאלץ להיפרד מהבעלות עליה, כחלק מיישום מסקנות ועדת שטרום להגברת התחרות בשירותים הבנקאיים.
בראש הדירקטוריון של החברה עומדת תמר יסעור, שבעבר ניהלה את חברת לאומי קארד (כיום מקס), ומנכ"ל ישראכרט הוא רן עוז, בעברו מנכ"ל קבוצת הביטוח מגדל. מניית החברה עלתה בכ־60% בשנתיים האחרונות, מאז החלו מאבקי השליטה בה, לשווי נוכחי של 3.24 מיליארד שקל (מתחת להצעת דלק).
כאמור רק לפני כשנה נראה היה שמי שתרכוש את ישראכרט היא קבוצת הביטוח הראל, שבשליטת משפחת המבורגר. הראל, שגברה לאחר חודשים ארוכים של התמחרות על הצעה מתחרה של מנורה, הציעה לקנות את ישראכרט ולמחוק אותה מהמסחר לפי שווי של 3.3 מיליארד שקל. אלא שרשות התחרות טרפדה כאמור את המהלך, מחשש לפגיעה משמעותית בתחרות בתחום ביטוח הבריאות שהראל היא דומיננטית בו.
גם במקרה של קבוצת דלק קיים אתגר רגולטורי, של קבלת היתר מבנק ישראל. בעת הגשת ההצעה שלה לישראכרט (ב־12 בדצמבר) ציינה דלק כי להערכתה "ישנה סבירות גבוהה להשלמת העסקה המוצעת לעיל ולקבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים". הקבוצה חשפה אז במכתבה כי הגישה בחודש יוני האחרון בקשה פורמלית לבנק ישראל לקבלת היתר שליטה בישראכרט, וכי היא נמצאת בהליך מתקדם מולו לקבלת ההיתר.
הסדר החוב מהעבר יכביד?
מכשול אפשרי לכך הוא הסדר החוב שביצע תשובה בתחילת העשור הקודם בחברת דלק נדל"ן, שכלל תספורת של מאות מיליוני שקלים למחזיקי האג"ח של החברה שקרסה. באתר בנק ישראל מוסבר כי עליו לבדוק בעלי מניות המבקשים להחזיק שליטה בתאגידים הנמצאים תחת פיקוחו, וישראכרט ביניהם, כולל בחינת התאמה וכשירות (fit & proper). "בדלק עבדו מול בנק ישראל כדי לתת מענה לכל הדרישות לצורכי הרישיון", מעריך גורם בכיר בשוק. "המטרה שלהם הייתה שמרגע שבעלי המניות של ישראכרט מאשרים את ההשתלטות, בדלק לא יידרשו לבדיקה ממושכת מדי על ידי בנק ישראל".
בין הגורמים שמייעצים לוולס במהלך נמנה רוני חזקיהו (74), בעברו המפקח על הבנקים. חדי העין יכלו להבחין בחזקיהו בקהל בעת הנחת אבן פינה למלון שתשובה מקים בנתניה, עיר נעוריו, באוקטובר האחרון. באירוע נכח גם וולס, לצד מנהלים בכירים בעבר ובהווה בדלק. בצמרת החברה הקפידו לשדר שגרת עסקים; התוכנית להשתלט על חברת ענק מקומית בשווי של מיליארדים הוסוותה היטב.
ערך מוסף או עוגן סולידי
בחודשים הקרובים נדע האם עלה בידם של וולס ותשובה להשלים את מהלך ההשתלטות על ישראכרט. ועדיין רבים תוהים מדוע בער בהם לרכוש את חברת כרטיסי האשראי. בקבוצה עונים כי מדובר במהלך טבעי עבורה כמי שהחזיקה בעבר רגל פיננסית חזקה (קבוצת הביטוח הפניקס ובית ההשקעות אקסלנס), שממנה נאלצה להיפרד בשל חוק הריכוזיות, עד שהוחרגה ממנו בתחילת השנה שעברה. "זה תחום סולידי שדלק מכירה היטב והניב לה הישגים מאוד מרשימים בעבר", אומר גורם המקורב לקבוצה.
נזכיר שב־2019 נאלצה דלק למכור את החזקותיה בהפניקס לידי שתי קרנות השקעה זרות בשל חוק הריכוזיות, לאחר שתחת שליטתה הפכה קבוצת הביטוח למובילת הענף במונחי רווח ושווי - הובלה עליה היא שומרת גם כיום.
ועדיין, ישראכרט היא כבר כיום חברת האשראי הגדולה במשק, עם נתח שוק מוערך של כמעט 50%. מה האפסייד הטמון בהשקעה בה?
"ישראכרט היא לא חברה שתכפיל את עצמה", מעריך הגורם שעבד בעבר בדלק. "אני מתקשה לראות את הערך המוסף שלה לחברת החזקות. את הרציונל אצל חברות הביטוח שמעוניינות לקנות אותה, לצורך גיוון עסקיהן, אני יכול להבין. אך עבור דלק הערך המוסף לא כזה חד משמעי. אני מניח ששם רואים זאת בתור עוגן סולידי לימי משבר בענף האנרגיה".
בכיר אחר בשוק המנתח את מהלכי דלק מעריך כי בקבוצה רואים בעסקה מהלך אסטרטגי לטווח ארוך: "היא מגוונת להם את הפורטפוליו, בלי להגדיל יותר מדי את המינוף, לאור יתרות הנזילות והמצב הפיננסי המצוין של דלק". עוד להערכתו, "אין לדלק מחויבות לבנקים והיא יכולה לקחת את ישראכרט ולהפוך אותה לגוף תחרותי: גם יעיל וגם רווחי".
בעסקה תשלם הקבוצה כ־1.3 מיליארד שקל עבור 37% ממניות ישראכרט (לאחר חלוקת דיבידנד שמן לבעלי המניות בחברת כרטיסי האשראי), ותגיע להחזקה של כ־40% הודות למניו ת שרכשה אשתקד. "גם אחרי שהם ישלימו את רכישת השליטה בישראכרט, עדיין 90% מהפעילות שלהם תהיה בתחום אנרגיה", אומר הגורם הבכיר.