גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

1,200 דולר, בלי ביזנס: מה תקבלו בטיסה החדשה לניו יורק?

למרות הבשורה שהביאו ארקיע ומטה ההייטק, חסרות לכל הפחות 15 טיסות שבועיות נוספות לארה"ב כדי לענות על הצורך ● מה צריך לקרות כדי שההיצע יגדל? הממשלה התחייבה לתת רשת ביטחון לחברות שיטוסו לצפון אמריקה, אך השרים רגב וסמוטריץ' לא הגיעו לדיון, והוא נדחה

מטוס ארקיע / צילום: ארקיע
מטוס ארקיע / צילום: ארקיע

התחזיות הראשוניות בענף התעופה היו פסימיות. רבים לא האמינו שיוזמת טק אייר תצליח להמריא, ונגד כל הסיכויים, הטיסות הראשונות יצאו לדרך בעוד מספר שבועות. הקו החדש בין תל אביב לניו יורק יפעל שלוש פעמים בשבוע, באמצעות מטוסים חכורים בקוד של חברת ארקיע. נזכיר, כי בדרך להגשמת היוזמה פורסמו לא מעט פרטים שהתבררו כלא נכונים: המחירים אינם אחידים כפי שהובטח, המטוסים שנבחרו שונים מהצהרות מוקדמות, והקו יתחיל לפעול באיחור של שבועות ביחס לתכנון הראשוני. ולמרות הסתירות, אי אפשר להתעלם מההישג. אנשי ההייטק הצליחו להגדיל את היצע הטיסות לארה"ב.

חברת תעופה ישראלית משיקה טיסות לניו יורק: כמה הן יעלו?
חברות הלואו קוסט חוזרות ומחירי הטיסות צפויים לרדת דרמטית

כיום, המחסור בקווים אלו מעיב לא רק על הנוסעים, אלא גם על הקשרים הכלכליים והעסקיים עם צפון אמריקה, היות וארה"ב וקנדה הן שותפות סחר מרכזיות של ישראל, כאשר כ־78% מההשקעות הזרות במדינה מגיעות ממדינות אלה.

מטה ההייטק הישראלי, המאגד עשרות חברות צמיחה וקרנות הון סיכון, הרים את הכפפה והקים את יוזמת טק אייר. המטרה: להרחיב את היצע הטיסות לצפון אמריקה. מי שעמדו מאחורי המהלך הם שמות מוכרים בתעשייה: מיכל צור (לשעבר נשיאת קלטורה), ניר זוהר (נשיא וויקס), עדי סופר־תאני (מנכ"לית מטא ישראל), מיכה קאופמן (מנכ"ל פייבר) וארז שחר (שותף מייסד בקרן קומרה). בחזית היוזמה עמדה עינת גז, מנכ"לית פאפאיה גלובל.

 

הבשורות הפחות טובות הן שתוספת של שלוש טיסות שבועיות עם כ־1,200 מושבים רחוקה מלהדביק את הביקוש. כדי להבין את סדר הגודל, לפי הערכות חסרות עוד כ־15 טיסות שבועיות של מטוסים רחבי גוף, עם כ־6,000 מושבים שבועיים לקווים לארה"ב (ולא רק לניו יורק) כדי לענות על הצרכים הקיימים.

חצי מהפעילות

נזכיר כי חברות התעופה האמריקאיות דלתא, יונייטד ואמריקן איירליינס נעלמו לחלוטין מהשוק המקומי, למעט ניסיונות חזרה קצרים בתחילת הקיץ, שהופסקו בעקבות המצב הביטחוני. היחידה שציינה תאריך חזרה היא דלתא, שנכון לעכשיו צפויה לשוב בתחילת אפריל הקרוב, אלא אם תדחה את מועד חזרתה שוב.

לפני המלחמה, שלוש החברות האמריקאיות הפעילו יחד כ־55 טיסות שבועיות ליעדים שונים בארה"ב. יחד עם טיסות אל על, שהציעה 42 טיסות שבועיות בקיץ ו־35 טיסות בחורף, מספר הטיסות הכולל בין ישראל לארה"ב עמד על כמעט 100 טיסות שבועיות בתקופות השיא.

כיום, השוק נראה אחרת לגמרי: אל על מפעילה 44 טיסות שבועיות בלבד ליעדים בארה"ב, ובחודש הבא צפויה ארקיע להוסיף 3 טיסות שבועיות בקו החדש לניו יורק. בהשוואה להיצע לפני המלחמה, היקף הטיסות לארה"ב עדיין עומד על כחצי בלבד מהפעילות לפני המלחמה.

בה בעת עדיין לא ברור מה יקרה עם החברות האמריקאיות, שממשיכות לבצע הערכת סיכונים על הפעלת הקווים לישראל. בניגוד לחברות תעופה אירופיות, שנהנות מגמישות תפעולית גבוהה יותר, החברות האמריקאיות מתכננות את לוחות הזמנים שלהן חודשים קדימה, מה שמקשה עליהן לשוב לפעילות במהירות. גורם נוסף שמעכב את חזרתן הוא העלויות הגבוהות של הפיצויים לנוסעים, כפי שנדרש כיום לפי חוק שירותי תעופה (המכונה "חוק טיבי"), המסדיר את זכויות הנוסעים במקרה של ביטול טיסות. החוק במתכונתו הנוכחית מחייב חברות תעופה לפצות נוסעים בסכומים משמעותיים, מעבר להחזר הכרטיס, כולל שירותי לינה, גם במקרים של ביטולי טיסות בשל נסיבות ביטחוניות.

תיקון לחוק, שכבר עבר בוועדת הכלכלה וכעת ממתין לקריאה שנייה ושלישית, צפוי להקל משמעותית על חברות התעופה, שכן הוא יאפשר להן להסתפק בהחזר כספי בלבד ויגביל את החובות למתן שירותי לינה בנסיבות ביטחוניות. הבעיה ברורה: עבור חברות אמריקאיות, המפעילות קווים ארוכי טווח, העלויות הללו עשויות להיות גבוהות בצורה בלתי מידתית, מה שהופך את הסיכון הכספי למכשול משמעותי בדרכן חזרה לישראל.

התמיכה לא מובטחת

הכרזת ארקיע על פתיחת קו טיסות ישיר לארה"ב הגיעה בעיתוי מפתיע, יממה בלבד לאחר שממשלת ישראל דחתה את ההחלטה על הצעה להקצות תקציב של 15 מיליון שקל לשנת 2025, שנועד להקל על חברות התעופה במקרה של ביטולי טיסות בקווים לארה"ב ולקנדה.

ההצעה, שהייתה אמורה לעלות לדיון ביום ראשון, ירדה מסדר היום בשל היעדרותם של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת התחבורה מירי רגב, שהובילו את היוזמה. במהלך הישיבה ציין שר המשפטים יריב לוין: "אם הם לא באו, כנראה שזה לא דחוף להם", והדיון נדחה ליום ראשון בשבוע הבא. בינתיים, התמיכה התקציבית נשארה בגדר הבטחה בלבד, ללא אישור סופי. על פי המתווה שהוצע, התקציב היה אמור לכסות עד 50% מעלויות הפיצויים לנוסעים במקרה של ביטולי טיסות עקב תקלות תפעוליות.

בכיר בענף התעופה הישראלי ציין בפני גלובס כי הפעלת טיסות חכורות לארה"ב "היא אופרציה מורכבת מאוד, וכוללת סיכונים גבוהים - הן מבחינה ביטחונית והן מבחינה כלכלית. חברות גדולות כמו אל על, יונייטד ודלתא, למשל, מסוגלות להתמודד עם תקלות תפעוליות, בזכות צי מטוסים גדול. במקרה של תקלה או עיכוב, הן מסוגלות לשכן נוסעים בבתי מלון ולהפעיל חלופות במהירות. חברות קטנות, לעומת זאת, עלולות להיתקע ללא פתרון זמין".

לעת עתה, התמיכה הכספית נותרה בלתי־ודאית, והיוזמה של ארקיע מסתמכת בעיקר על הבטחות עתידיות מצד רגב.

בישראייר, שגם הביעה עניין בהפעלת טיסות לארה"ב אם יתוקן חוק טיבי, יושבים כעת על הגדר וממתינים להתפתחויות, הן מבחינת הממשלה והן מבחינת חזרתן של חברות התעופה הזרות. אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר אף הגדיר בעבר את ההחלטה לטוס לניו יורק במתכונת החוק הנוכחית כ"גרועה יותר מלהמר בבטומי", בשל העלויות הכספיות הכרוכות בביטול טיסה. 

עוד כתבות

הדיון בוועדת החוקה, היום / צילום: דוברות הכנסת

האופוזיציה החרימה: ועדת חוקה אישרה לדון במתווה לוין-סער

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ רוטמן, כינס ישיבה בנושא - ומיד, ללא דיון, העלה להצבעה את ההצעה להשיב את הצעת החוק מהנחתה בכנסת לדיון בוועדה, זאת לצורך תיקון החוק למתווה שהציעו השרים לוין וסער לשינוי הוועדה לבחירת שופטים ● האופוזיציה החרימה את הדיון; ח"כ סגלוביץ: "זו דרך נכלולית להחזיר את המהפכה המשטרית כאילו בהסכמות" ● הדיון הבא נקבע ליום שלישי הבא

צילומים: AP-Michael Varaklas, Stephanie Scarbrough, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה רוצה ארדואן ולמה עסקת חטופים משתלמת כל כך לקטאר

קטאר, מצרים וטורקיה ממצבות עצמן שוב כמתווכות מרכזיות בין ישראל לחמאס ● בעוד קטאר מבקשת לשפר את תדמיתה מול ארה"ב, מצרים נאבקת לשקם את הכנסות תעלת סואץ, וטורקיה רואה במגעים הזדמנות לשמור על השפעתה באזור ● גלובס בוחן את המהלכים מאחורי הקלעים

אנליסט ומיטב הובילו בתשואות בשנת 2024 / צילום: Shutterstock

אחד הנתונים הכי חשובים למשקיעים יפורסם בקרוב. באנליסט, מיטב והפניקס הולכים לחגוג

השבוע יפורסמו נתוני התשואות של אחת מהשנים הטובות שהיו לחוסכים בישראל ● גלובס מסמן מי צפויים בצמרת התשואות (אנליסט, מיטב והפניקס), מדוע אלטשולר שחם וילין לפידות, שהצטיינו במחצית הראשונה, ירדו לאמצע ואיזו חברת ביטוח סיימה בתחתית הטבלה

המתקן החדש של אנבידיה במבוא כרמל / צילום: אסף גלעד

בלעדי: אנבידיה מקימה את אחת מחוות השרתים הגדולות בישראל בהשקעה כוללת של למעלה מחצי מיליארד דולר

חוות השרתים מוקמת באזור התעשייה מבוא כרמל שברמות מנשה סמוך לצומת אליקים, תהיה בשטח כולל העומד על 10,000 מ"ר ותצרוך כ-30 מגה-וואט ● המתקן יאכלס את מעבדי בלאקוול החדשים של אנבידיה וישמש את עובדי החברה לצורכי מחקר ופיתוח

בתוך תחנת כוח קיימת: הפתרון היצירתי להקמת חוות שרתים חדשה

תוכנית חדשה להקמת חוות שרתים בהשקעה של כ־1.4 מיליארד שקל, במיקום לא שגרתי: חצר תחנת הכוח בבאר טוביה ● היזמים בהובלת קרן קיסטון מעריכים שכבר השנה יתקבלו אישורים

ערן צ'רנינסקי / צילום: סיון פרג

ערן צ’רנינסקי, משנה למנכ”ל בכלל ביטוח ופיננסים, הודיע על סיום תפקידו

צ'רנינסקי עוזב לאחר 6 שנים בקבוצה בהן ניהל את החטיבה הפיננסית ● מועד סיום כהונתנו בחברה טרם נקבע, ויתואם בהמשך

בית המשפט המחוזי בתל אביב / צילום: Shutterstock, Vered Barequet

תביעת רשלנות על סך 5 מיליון שקל נגד אחד ממשרדי עורכי הדין המובילים

משרד בלטר, גוט, אלוני והשותף לשעבר במשרד, עו"ד גיא נאמן, נתבעים ב-5 מיליון שקל על שלא הגישו במועד תביעה על סך 20 מיליון שקל מטעם לקוח שהיה מצוי בסכסוך עסקי ● הלקוח טוען כי חלון הזמנים לתביעה נסגר, והיא התיישנה ● מהמשרד ומעו"ד נאמן לא נמסרה תגובה

צילום: Shutterstock

ההוראה המפתיעה של משרד הבריאות, והתגובה החריפה: משבר הביטוחים הסיעודיים חוזר ובגדול

משרד הבריאות הוציא במפתיע הנחיה לקופות החולים, לפיה עליהם להיערך להפסקת פעילות הביטוח הסיעודי ● בכך מתמסמס הסדר הפשרה שהשיגה בחודש שעבר רשות שוק ההון, אשר נועד להעניק תקופה של שנתיים למציאת פתרון למשבר שנוצר בקופ"ח כללית ● לאן הולכים מכאן?

דיון בוועדת החוקה על הגבלת תקציב לשכת עורכי הדין, שבוע שעבר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

קיצוץ תקציב לשכת עורכי הדין מתקדם בצעדי ענק: אלה המשמעויות

ועדת החוקה דנה במאות ההסתייגויות של האופוזיציה להצעת החוק של ח"כ מילביצקי, הזוכה לתמיכת הממשלה, ואשר צפויה לקצץ מיידית ב-20% את דמי החבר שמשלמים עורכי הדין ● עם אישור ההצעה בוועדה, היא צפויה לעבור סופית במליאת הכנסת ● לשכת עורכי הדין צפויה לעתור לבג"ץ

היו”ר אילן בן ישי ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

הממונה על התחרות אישרה את המיזוג בין נטו פיננסים לארבע עונות

אחרי שהנושים של נטו, אשר נקלעה לחובות של כ-110 מיליון שקל, אישרו את הסדר החוב שבמסגרתו תימכר הסוכנות לארבע עונות של IBI, אישרה רשות התחרות את העסקה ● ארבע עונות צפויה לשלם כ-51 מיליון שקל עבור נטו ● הסתבכותה של נטו הגיעה, בין היתר, על רקע מעורבותה בקרן וולת'סטון והתחייבותה לחלץ לקוחות שגויסו להשקיע בקרן דרך סוכני נטו

מטבעות קריפטוגרפיים / אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש: חמאס עושה שימוש במטבעות קריפטוגרפיים להעברת כספים המבוצעות דרך חברות חלפנות הקשורות לארגון

המטה ללוחמה כלכלית בטרור במשרד הביטחון תפס בצו כ-1,601 ארנקים דיגיטליים בפלטפורמה הנמצאת באתר אמריקאי ● אזרח טורקי שארנקו נתפס ביקש מבית המשפט בישראל לבטל את הצו, אך סורב: "הארנק הדיגיטלי שימש להעברת כסף לארגון טרור"

אילון מאסק / צילום: ap, Susan Walsh

מאסק שוקל לרכוש את טיקטוק, אבל נתבע על רכישת רשת חברתית אחרת

רשות ני"ע האמריקאית טוענת כי איש העשיר בעולם הפר את החוק בקשר עם מניות הרשת החברתית טוויטר שרכש ב-2022 ● מבקשת להטיל עליו קנס וכן לחייבו בתשלום  הסכומים שלכאורה חסך לעצמו

טכנופלס רוכשת את סקיילוק, מתחום טכנולוגיות הזיהוי לרחפנים / צילום: יח''צ החברה

נדל"ן, ביטחון, תשתיות: שלוש עסקאות שמעידות על רעב בת"א לסחורה חדשה

מניות חברת הבנייה למגורים שזינקו לאחר ההנפקה, קבוצת הפיננסים לשעבר שהוסיפה מעל 50% לשוויה בשל הסכם לרכישת פעילות בתחום איכות הסביבה, והשלד הבורסאי שחוגג מיזוג עם חברת הגנה מפני רחפנים ● אלה היו העסקאות החמות של השבוע בבורסה בת"א

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Reuters, Kyodo

מניית אנבידיה חטפה בשורות קשות, אז למה היא מתאוששת?

ממשל ביידן הידק את הפיקוח על יצוא טכנולוגיות מתקדמות, מהלך שעורר חששות לגבי השפעתו על עסקיה הבינלאומיים של אנבידיה ● נראה כי המשקיעים מעריכים מחדש את הנושא: החוק צפוי להיכנס לתוקף אחרי 120 יום, וייתכן שממשל טראמפ יבחר לבטל אותו

משרד המשפטים בירושלים / צילום: יוסי זמיר

מחיר הסחבת: 90% מהבעיות המשפטיות כלל לא מגיעות להכרעה בבית המשפט

מחקר חדש שערך משרד המשפטים ממפה את הבעיות הניצבות בדרכם של הישראלים בדרך לפתרון בעיות משפטיות, ומגלה כמה זמן לוקח להגיע אליו ● וגם: באילו תחומים הבעיות המשפטיות נפוצות ביותר, באילו הן הכי חמורות, ומה המצב אצלנו בהשוואה לאירופה

כך התרסק אמברגו הנשק הבריטי על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן טוענים שגילו חומרי נפץ ישראלי בצנטריפוגות שרכשו, בעולם מתפעלים מלוחמת המנהרות הישראלית, הממשל בבריטניה רצה להפסיק את אספקת רכיבי ה־F-35 לישראל, ובלבנון מקבלים איתותים כי הפסקת האש עם חיזבאללה עשויה להביא לפריחה חדשה במדינה ● כותרות העיתונים בעולם

ג'ו ביידן, נשיא ארה''ב היוצא / צילום: Reuters, Sipa USA

כעס ובלבול בתעשייה: אלה הנפגעים העיקריים מהגבלות יצוא השבבים

תקנות חדשות שהטיל ממשל ביידן מגבילות את יצוא המעבדים הגרפיים לרוב מדינות העולם, כולל ישראל, ויוצרות כעס ובלבול בתעשייה העולמית ● בעוד חברות קטנות וסטארט־אפים עשויים להינצל מהמגבלות, חברות ענן גדולות עלולות להיפגע משמעותית

מחשב קוונטי / צילום: Shutterstock

הטרנד הזה הוא הבטחה או פלופ? למיקרוסופט ואנבידיה תשובות סותרות

למרות הספקות שהביעו מנכ"לי אנבידיה ומטא בעתיד המחשוב הקוונטי, במיקרוסופט חושבים אחרת ● "כאשר אנו מסתכלים על 12 החודשים הקרובים, קצב המחקר והפיתוח של המחשוב הקוונטי רק צפוי להאיץ"

רחוב התחייה, תל אביב / צילום: כדיה לוי

6 שנים אחרי הרכישה: קרן ריאליטי מוכרת נכס בת"א במאות מיליוני שקלים

יובלים סיטי בוי רכשה מקרן ריאליטי מבנה מגורים, שמאפשר לבנות 186 דירות, תמורת 250 מיליון שקל ● במכרז בבאר שבע שווקו "רק" 684 יח"ד מתוך 1,545, שיווקן של 645 יח"ד נכשלה ● קבוצת היזמות והבנייה אלמוג ביחד עם קבוצת הביטוח והפיננסים הראל יוצאות במיזם משותף לדיור להשכרה ארוכת־טווח ● חדשות השבוע בנדל"ן 

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

בקשה לתביעה ייצוגית נגד הבורסה: "העניקה יתרון בלתי הוגן"

בשבוע שעבר דווח כי הבורסה לני"ע רכשה 4.8% מהון המניות שלה שהוחזקו ע"י קרן הגידור הזרה מניקיי, בעלת המניות הגדולה בבורסה ● בעקבות העסקה הוגשה בקשה לתובענה ייצוגית נגד הבורסה בטענה כי "ביצעה העדפת משקיעים"