גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טסלה הגיעה לישראל בסערה ונחלשה בהדרגה. האם היא יכולה לעשות קאמבק?

חלוצת הרכב החשמלי בישראל פתחה את השנה בנקודת מוצא בעייתית, עם מחירים גבוהים, עשרות מתחרות ודאגה כללית של המשקיעים והמעריצים ברחבי העולם ● הגמשת מחירים, מאמצי חדירה לציים ואולי הפעלה מסחרית של נהיגה אוטונומית עשויים להחזיר אותה לתהילתה

טסלה Y החדשה / צילום: Shutterstock
טסלה Y החדשה / צילום: Shutterstock

בסוף השבוע האחרון השיקה טסלה בישראל את הדור החדש של מודל Y, הדגם הנמכר ביותר שלה. לפני שנתיים־שלוש אירוע כזה היה תופס את מרכז השיח הציבורי בשוק הרכב אך הפעם הוא חלף כמעט מתחת לרדאר. הסיבה העיקרית לכך היא שכיום יש לטסלה עשרות מתחרות בפלח שלה וכמעט כל חודש מצטרפים עוד דגמים לתחרות, רובם סינים.

8 שקלים לכיוון: מחיר הנסיעה ברכבת הקלה בת"א ובירושלים עולה
הסיבה התמוהה במיוחד שעומדת לסבך את הפרויקט הגדול בישראל

אולם קיימת סיבה נוספת והיא ה"רעש" הגלובלי סביב פעילותו הפוליטית של אילון מאסק, שמטשטש את הגבולות בין טסלה, יצרנית הרכב החשמלית החדשנית, לבין טסלה כשלוחה העסקית של מאסק הפוליטיקאי ויד ימינו של טראמפ. הרעש הזה כבר ניתק את מניית החברה מביצועיה בשוק הרכב (ירידה של 18% בחודש האחרון), הוביל את סין לאיים בסנקציות על טסלה על רקע מדיניות המכסים של טראמפ, והוציא בשבועות האחרונים מפגינים לאולמות התצוגה של החברה בארה"ב במחאה על הקיצוצים התקציביים שמוליך העומד בראשה.

גם בישראל ניצבת טסלה בפני אתגרים מהותיים, שלפחות בינתיים ממוקדים רק בשוק הרכב. החברה אמנם סיימה את 2024 עם עלייה של 21% במסירות לעומת 2023, אחרי רבעון אחרון חזק, אבל נתח השוק שלה מכלל המסירות בפלח החשמלי עמד על 12.2% לעומת 57% בשנתה הראשונה בשוק. השאלה הגדולה היא האם טסלה תצליח לשחזר את מעמדה או שתמשיך להישחק אל מול התחרות הגוברת.

בעלי טסלה אילון מאסק / צילום: Associated Press, Julia Demaree Nikhinson

עמדה תחרותית חלשה

את 2025 מתחילה טסלה מנקודת מוצא בעייתית מבחינה תחרותית, אחרי זינוק במחיריה בתחילת ינואר בעקבות עליית מס הקנייה. כתוצאה היא ניצבת כיום בעמדה תחרותית חלשה יותר משהייתה בשנה שעברה, עם פער מחירים שמגיע לעיתים עד עשרות אלפי שקלים מעל מחירי חלק מהמתחרות.

נזכיר שכאשר טסלה נכנסה לשוק לפני כארבע שנים היא הייתה שחקנית כמעט יחידה בפלח וניצלה היטב את המעמד. אולם כיום מתמודדים בפלח המחיר הספציפי שלה (בין כ־200 ל־300 אלף שקל) כ־14 מתחרים, רובם סינים, שמציבים אותה במוצהר במרכז הכוונת שלהם. לכולם דגמים שתוכננו מבראשית להתמודד ישירות עם טסלה מודל 3 ו/או מודל Y.

לכך ניתן להוסיף את הפתיחות של הקהל הישראלי למותגים סיניים לא מוכרים שמציעים VALUE, ואת דגמי הפלאג־אין המוזלים מסין שמכרסמים בפלח החשמלי כולו.

זוהי סיטואציה תחרותית ייחודית עבור טסלה בעולם למעט אולי בסין, שגם בה מפסידה כיום החברה נתח שוק לעשרות מתחרים אגרסיביים. ב־2024 הצליחה טסלה לשמר את מעמדה בישראל באמצעות חיתוך מחירים, אבל זינוק כבר ידרוש צעדים משמעותיים יותר.

כרגע נראה שרק שלוש התפתחויות יכולות להוציא את מכירות טסלה מהקיפאון השיווקי ב־2025 ולאפשר לה להגדיל את נתח השוק שלה. הראשון הוא חיתוך מחירים נוסף ועמוק, שיביא את המחירים קרוב יותר לרמה של המתחרות הסיניות המתחזקות. אלא שהחלטות כאלה לא מתקבלות בטסלה ישראל אלא על ידי ההנהלה הגלובלית, וכרגע לא נראה שטסלה העולמית נוטה לכיוון הזה. ספק אם השוק הישראלי הזעיר ומוכה המיסוי יגרום לה לשנות אסטרטגיה.

הפוטנציאל הלא ממומש

המרכיב השני עשוי להיות הרחבת החדירה של טסלה ישראל לשוק ציי הרכב, שבו נוכחותה הייתה עד כה מזערית. זהו שוק פוטנציאלי ענק עם קרוב ל־80 אלף רכישות בשנה, שרחוק ממיצוי בכל הנוגע לרכש של רכב חשמלי. יתר על כן רבים ממקבלי הרכב הצמוד בישראל הם עובדים של חברות טכנולוגיות, שהם ה"הארד קור" של לקוחות טסלה בעולם.

אבל גם בתחום טסלה מתעקשת לשחק לפי חוקי המשחק הפרטיים שלה ולא ליישר קו עם "החוקים המקומיים". כמו, למשל, העובדה שחברות הליסינג לא אוהבות, בלשון המעטה, יבואנים שחותכים מחירים ו"מפילים" תוך כדי כך את ערכי הגרט של כלי הרכב הקיימים שבמאזנים שלהן.

טסלה גם סירבה להתכופף בפני הנוהג להעניק לחברות הליסינג בישראל הנחות משמעותיות מהמחירון הרשמי. בשנתיים האחרונות היא אמנם מפעילה "מחלקת ציים", שפועלת עצמאית מול חברות גדולות ואף הצליחה להתברג לרשימות בחירת הרכב של העובדים בכמה מהן. אך עדיין, חברות הליסינג המסורתיות הן "שומרות סף" מהותיות בציים רבים בישראל. האם ב־2025 נראה פריצת דרך באגף הזה? אנחנו מקבלים לא מעט אינדיקציות מענף ההייטק שזה אכן עשוי לקרות.

זמן לנהיגה אוטונומית?

ההתפתחות השלישית שעשויה להעניק לטסלה את הדחיפה המיוחלת, היא התחלת ההפעלה המסחרית של מערכת הנהיגה האוטונומית שלה. מועד ההשקה של המערכת נדחה שוב ושוב בשנים האחרונות אולם על פי לוח הזמנים העדכני של טסלה המערכת תושק מסחרית ב־2025 בסין, ארה"ב ואירופה.

הדגמים החדשים של טסלה, ובראשם Y החדשה, תוכננו מראש לתמוך ביכולות האלה והם מחכים ל"שחרור" של עדכוני התוכנה שיקנו למערכת ה־FSD "אפשרות להסיע את הרכב עצמאית כמעט לכל מקום עם התערבות מינימלית של הנהג", כפי שכתוב באתר של טסלה. אם אכן ההבטחות ימומשו סוף סוף והמערכת אכן הגיעה לבשלות טכנולוגית ובטיחותית, הדבר יבסס את טסלה בתור "יוצרת שוק", לפחות במערב.

עם זאת בדרך ניצבים כמה מכשולים מהותיים והראשון הוא המחיר. כדי לקבל את האופציה לאותה מערכת נהיגה אוטונומית בישראל, לכשתופעל, נדרשים כיום רוכשי רכבי טסלה Y חדשים לשלם לא פחות מ־68 אלף שקל. כמעט מחצית מהסכום מסים. מי שיזמין טסלה Y בסיסית עם המערכת הזו ישלם כ־315 אלף שקל. אלה סכומים משמעותיים אפילו עבור הלקוחות "המסודרים" של טסלה.

המכשול השני והוא הרגולציה. מערכת ה־FSD של טסלה שייכת למה שמכונה "אוטונומיה קטגוריה 4". כלומר נהיגה עצמאית כמעט לחלוטין של הרכב אבל עם דרישה לנוכחות של נהג משגיח ברכב. זה צעד אחד לפני נהיגה אוטונומית מלאה, כלומר "רכב ללא נהג", אבל כרגע הדבר לא חוקי. נכון להיום עדיין לא קיימת בעולם רגולציה שמאפשרת לכלי רכב בבעלות פרטית לנסוע על כבישים ציבוריים עם מערכות כאלה.

הרבה מדינות, כולל ארה"ב ואפילו סין, עדיין מהססות בטרם יאפשרו אותה בשל ההשלכות המשפטיות, למעט עבור יישומים מסחריים מבוקרים ומוגבלים כגון שירותי "מוניות רובוטיות" במסלולים מוגדרים. רגולציה כזו כבר מונחת גם על השולחן של משרד התחבורה בישראל זה שנים רבות ללא התקדמות מהותית, למעט עבור ניסויים. בקיצור גם אם טסלה תשחרר מחר עדכון, שיאפשר למשתמשי מערכת ה־FSD לנצל את מלוא יכולותיה כמובטח, השימוש בה בישראל יהיה מנוגד לחוק.

אבל אחד הנכסים הגדולים של טסלה הוא קשרי שלטון ולובי ואלה כבר השיגו הישגים לא מבוטלים לחברה ברחבי העולם - אפילו לפני שמאסק הפך להיות אחד האנשים המקורבים ביותר לנשיא ארה"ב. לפיכך אם ממשל טראמפ יצליח להעיר השנה את הרגולציה ה"רדומה" ואם ישראל תלך בעקבותיה עם לוח זמנים מואץ, ואם המערכת תוכיח את עצמה, זה עשוי להיות שינוי של כללי המשחק עבור טסלה בישראל ובעולם. הרבה "אם", אבל אנחנו לא שוכחים לרגע שזו חברה של טריליון דולר, שכבר הפגינה בעבר מדיניות בנוסח של "בעל הבית השתגע". אז הכל אפשרי.

עוד כתבות

יוסי אבו / צילום: ענבל מרמרי

רגע אחרי שהממשלה אישרה את עסקת הענק למצרים - ניו מד רוצה לתת למנכ"ל עוד 8 מיליון שקל

המחזיקה הגדולה במאגר לוויתן, ניו-מד אנרג'י של קבוצת דלק, רוצה להעניק למנכ"ל החברה יוסי אבו אופציות בהיקף של 8.1 מיליון שקל, כשהמנה הראשונה היא כבר "בתוך הכסף" ● כזכור, ניו מד כבר ביצעה "אובר רולינג" פעמיים בשנים האחרונות כדי לאשר לאבו תגמול למרות התנגדות אסיפת בעלי המניות

מה יהיה מחר בבורסה? / צילום: Shutterstock

הנתון שעשוי לסלול את הדרך לראלי בוול סטריט, ומה צפוי היום בת"א?

לאחר שבוע שיא בבורסה בת"א, המסחר צפוי להיפתח היום בצל העליות בוול סטריט ● האינפלציה הנמוכה וההתאוששות במניות ה-AI מפיחה אופטימיות לגבי ראלי סנטה קלאוס בניו יורק ● המניות הדואליות יחזרו למסחר בת"א בפערי ארביטרז' מעורבים ● חברת הביטוח והקמעונאית שצפויות לרדת ● וגם, הרשימה הלא קטנה של ההפתעות של השנה

פנטהאוז בן 4 חדרים בחיפה / הדמיה: יח''צ

"עסקה חריגה במיקום יוצא דופן": בכמה נמכר פנטהאוז בחיפה?

הפנטהאוז, שנמצא במרחק אווירי של כ־40 מטר מהים, נמכר תמורת 6.2 מיליון שקל ● מסתבר שכשהים פתוח לפניך, וכשהמרחק אליו קצר במיוחד, ניתן להגיע למחירים "תל אביביים" גם בשוק החיפאי

מה צפוי למשכירי הדירות / צילום: Shutterstock

משכירים דירה? מה צריך לדעת על חובת הדיווח על שכירות

התוכנית של משרד האוצר להקים רשם שכירויות ולחייב את כל משכירי הדירות במדינה לדווח על כך, חזרה שוב לטיוטת חוק ההסדרים ● איך זה יעבוד, ועל מי זה יחול? ● גלובס עושה סדר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

הדוח הסופי של האוצר: מס מדורג על רווחי הבנקים שמעל ל-50% ביחס לשנים קודמות

לפי הדו"ח הסופי של הצוות הבין משרדי: העלייה החריגה בשיעורי הרווחיות של הבנקים נובע מהריבית הגבוהה ומסביבה תחרותית מוגבלת וריכוזית ■ אגף התקציבים ונציג בנק ישראל התנגדו: "הכיוון שהתגבש בדוח הסופי, לא שיקף את הלך הרוח במהלך דיוני הצוות"

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

עסקי היופי מעולם לא היו תחרותיים יותר. כך ספורה מתכננת להישאר בטופ

מנהלים ברשת הקמעונאית שבבעלות LVMH מאפשרים הצצה נדירה אל האסטרטגיה של החברה

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

המשקיעים הזרים נוהרים לבורסה, ואלו המניות האהובות עליהם – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הביטקוין רחוק בעשרות אחוזים מהשיא, אך זה קרה כבר 7 פעמים בעשור האחרון ● גופי ההשקעות הזרים הזרימו מתחילת השנה מעל 2.3 מיליארד דולר לשוק המניות בת"א ● 2025 מסתמנת בתור השנה של חברות הביטוח ● רוב מומחי ההשקעות בוול סטריט צופים ש-2026 תהיה חיובית ● וגם: מה יעשה בנק ישראל לאור התחזקות השקל?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

מה קבע בית המשפט כש־7 ילדים ורעיה נשארו מחוץ לצוואת האב

בית המשפט דחה תביעת עורך דין לפיצויים בעקבות הפסקת ייצוג ● העליון קבע כי ניתן להותיר בידי המדינה כספים שנתפסו מנאשם בשוחד לצורכי חילוט עתידי ● צוואה שנישלה רעיה ו־7 ילדים בוטלה בשל מעורבות והשפעה בלתי הוגנת של היורש ● 3 פסקי דין בשבוע 

מימין: אריאל כהן, אייל פסו וניקש ארורה / צילום: נאבן, יח''צ, מולי גולדברג

הסכם הענק של פאלו אלטו, והמניה הישראלית שצנחה ב-90% מתחילת השנה

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● המשקיעים סיימו שבוע תנודתי שהסתיים בצורה חיובית הודות לנתוני אינפלציה מפתיעים ● הצניחה במניית גאוזי נמשכה גם השבוע והיא נסחרת ברמות שפל ● מניית נאבן הצליחה לתקן את הירידות מהשבוע החולף אך עדיין נסחרת הרבה מתחת למחיר בהנפקה ● וגם: עסקת הענק של ענקית הסייבר עם גוגל

הקרבות שהתחוללו בכבישים ב-7 באוקטובר / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

"אל תפקירו אותנו פעם נוספת": מועצת אוקטובר במתקפה על ועדת החקירה שמקימה הממשלה

משפחות "מועצת אוקטובר" פתחו בקמפיין נגד ועדת החקירה הפוליטית שמקימה הממשלה לאירועי ה-7 באוקטובר, על רקע הדיון שיתקיים מחר על המנדט שלה ● בצה"ל נערכים להרחבת המערכה בלבנון: "חשבון פתוח עם חיזבאללה" ● דיווח: זוהו "תנועות יוצאות דופן" של יחידות צבאיות במשמרות המהפכה ● צה"ל השלים את פירוז הרצועה בתחומי הקו הצהוב ● מנהיגי ישראל, יוון וקפריסין יתכנסו מחר בירושלים במטרה לחזק ברית אסטרטגית מול טורקיה ● עדכונים שוטפים

עבודה מהבית / צילום: Shutterstock, Creative Lab

מה אנחנו מפסידים בעבודה מרחוק - ואיך אפשר למזער את הנזק

משרדים היו תמיד המקום שבו נבנות מערכות יחסים ומתרחשת למידה ● המפתח הוא להבין כיצד לשמור על הדברים האלה עם עבודה היברידית

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

האם המשבר בהייטק הסתיים? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

דוח חדש חושף- סיכום השנה בהייטק: שיא בעסקאות לצד שפל במספר המועסקים

דוח חדש חושף כי בשנה החולפת נרשמה לראשונה ירידה שנתית במספר העובדים בענף ההייטק, ובמקביל הג׳וניורים מתקשים להיכנס לשוק למרות שנת שיא פיננסית

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

משחק הכיסאות בשוק החשמל: דוראד חוזרת למרוץ ולוחצת את המתחרות לפינה

לאחר שנים של סכסוכים יצריים, משיכת התביעות של אדלטק סוללת את הדרך להקמת תחנת הכוח "דוראד 2" ● מול מגבלות הרגולציה ולוח הזמנים הצפוף של רשות החשמל, חזרת התחנה למגרש מגבירה את הלחץ על המתחרות — ועשויה להכריע מי מהן תישאר מחוץ לרשת

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

הצעצוע הכי חם של השנה מיוצר בידי סטארט-אפ טכנולוגי שמעולם לא שמעתם עליו

איך חברה אלמונית שינתה כיוון פעמיים, כמעט אזל לה הכסף - ובסוף היא הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט

רופי תורפ. כל קו עלילה מטופל באופן אמין / צילום: ליינה אמברון

"מרגו צריכה כסף": כמה חופש באמת נשאר לאישה כשהגוף הופך למטבע

הרומן "מרגו צריכה כסף" מאת רופי תורפ שואל בחדות ובהומור מה מותר ומה אסור לאישה לעשות עם הגוף שלה ● במרכז העלילה אם חד־הורית צעירה שמוצאת חבל הצלה כלכלי במכירת תמונות עירום ב"אונליפאנס" ● ה"רעים" אינם גברים בודדים אלא הממסד הרפובליקאי האמריקאי - ואם נרצה, גם אמריקה של טראמפ

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה ואורקל זינקו, נייקי נפלה ב-11%

אורקל הצטרפה לקבוצת משקיעים שאמורה להוביל את פעילות TikTok בארה״ב ● הדוח של נייקי: שיפור בארה"ב, ירידה חדה במכירות בסין ● בוול סטריט נערכים ליום פקיעת האופציות הגדול בהיסטוריה ● הבנק המרכזי של יפן החליט להעלות את הריבית במדינה ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995 ● הבורסות באירופה ננעלו במגמה חיובית

על דמי חנוכה: הזדמנות לתת יופי של שיעור לחיים

דמי החנוכה הם הרבה יותר משטר מקופל שמחליק לכף יד קטנה ● מדובר במסורת יהודית בת מאות שנים, שנולדה מתוך חינוך לנדיבות ועזרה לזולת ואף סמלה אמצעי שיקום לנפש הלאומית ● כיום למטבעות החנוכה יש ערך מוסף מפתיע: הזדמנות ראשונה ללמד ילדים על כסף, אחריות וחיסכון 

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

גלולת ההרזיה החדשה שמגיעה לישראל בשבוע הבא

סטארט־אפ ישראלי צעיר נחשף עם גיוס חריג של 165 מיליון דולר לפיתוח תרופות פסיכיאטריות ● אינסייטק מפצלת פעילות ומעבירה פיתוח לחברה חדשה שתנסה להקל על תרופות לחדור למוח ● אפיטומי פותחת את השלב המסחרי בישראל עם גלולת הרזיה שתגיע לחנויות בשבוע הבא ● סטארט־אפ קטן מדווח על תוצאות מעודדות לאפליקציה שעוזרת לנפגעי טראומה לישון טוב יותר ● וגם: חילופי ההנהלה בסיסרם מדיקל ● השבוע בביומד

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

"בשביל מה לקנות דירה ולקבל 2.5% אם אפשר לקבל 4% רק על דיבידנדים בבורסה?"

תשכחו מהמרוץ לדירה: בצל הצפי להמשך ירידת מחירים וריבית, משקיעים רבים נוטשים את שוק הנדל"ן ורבים מהם מצאו מפלט בשוק ההון, שהציג השנה תשואות חסרות תקדים ● בשוק מסבירים: "מי שהשקיע במניות עשה תשואה של עשרות אחוזים השנה, בזמן שמי שרכש דירה רואה כבר 8 חודשים ברצף ירידות מחירים"