גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שום יצרן מערבי לא יכול אפילו להתקרב להצעה של הרכב הזה. גם למחיר

הדור החדש של ZS מותיר את המתחרים המערביים בבעיה, בזכות שילוב בין תא נוסעים שימושי ומאובזר, מערכת הנעה חזקה וחסכונית ויכולת דינמית נאה ● מבחן דרכים

MG ZS היבריד / צילום: יח''צ
MG ZS היבריד / צילום: יח''צ

בעתיד הלא רחוק, כשייכתב הספר "כיצד הפסיד המערב לסין את השליטה בתעשיית הרכב", קרוב לוודאי שהתהליך יחולק לשני שלבים. הראשון, "עידן הרכב החשמלי", מתאפיין בתהליך לימוד יקר על רקע רגולציה לא יציבה, סובסידיות ממשלתיות משתנות, מלחמות סחר בין-גושיות ובחישה של טסלה בקלחת הגלובלית.

מבחן דרכים | מי שחושב שהגודל לא קובע, לא נסע ברכב הזה
מבחן דרכים | הקרוס-אובר החשמלי החדש שמגיע לישראל עם ממדים גדולים ומחיר מעניין

השלב הזה טרם הסתיים בהכרעה ברורה של הסינים, אבל כל הרעש סביב הרכב החשמלי נוגע לפלח קטן יחסית של השוק, שבאירופה נע סביב 20% בלבד מכלל המכירות.

בימים אלה מתחיל השלב השני, שבו נערכים הסינים לכבוש את 80% הנותרים של השוק עם כלי רכב בעלי מנועי בנזין היברידיים, באמצעות אותם משאבים ויתרונות לגודל שעימם כבשו את הפלח החשמלי. כשזה יקרה, היצרנים המערביים, כולל הקוריאנים והיפנים, ישלמו מחיר יקר על השנים שבזבזו בניסיונות לנצל פרצות ברגולציה העולמית ולהכביר רווחים, במקום לייצר כלי רכב "ירוקים" וזולים.

לדור החדש של הקרוס-אובר הקומפקטי ZS מבית SAIC הסינית יש הנעה היברידית חזקה וחסכונית, הוא חזק, שימושי למשפחות ורושם צריכת דלק מרשימה. את כל זה מקבלים כיום האירופים בפחות מ-24 אלף אירו אחרי מסים - פחות מטויטה יאריס היברידית. שום יצרן מערבי לא יכול אפילו להתקרב להצעה כזו. למחיר בישראל נגיע בהמשך.

עיצוב חיצוני

חיצונית, ה-ZS החדש נפרד מהפרופורציות הצרות והמוזרות של קודמו, ומאמץ מראה מאוזן של קרוס-אובר משפחתי "אמיתי". הוא ארוך ורחב יותר מקודמו, וניצב על בסיס גלגלים שהוארך בכמה סנטימטרים. העיצוב פשוט ונעים לעין, עם גריל אליפטי גדול שבולט קדימה וממוסגר על ידי פנסים צרים ומודרניים.

פרופיל הצד מציג קווים טיפוסיים לפלח, עם משטחי זכוכית גדולים וקשתות גלגלים מודגשות, ואילו הזנב נראה כמו מיקס של דגמים יפניים וקוריאניים מתחילת העשור. זה בוודאי לא עיצוב מקורי, או כזה שנחרט בזיכרון. אבל הוא נקי, פונה למכנה משותף רחב ומשדר את החוסן והסטטוס שהלקוחות בפלח מחפשים.

פנים הרכב

תא הנוסעים מייצג קפיצת מדרגה משמעותית לעומת הדור היוצא. המפתן ממוקם בגובה נוח ויחד עם מסגרת הגג הגבוהה יחסית מאפשר כניסה נוחה. התא מרגיש אוורירי ומרווח, עם שפע מקום לרגליים ולראש מלפנים ומרחב מכובד גם לכתפיים ולראש של שני מבוגרים פלוס מתבגר מאחור.

מרחב הרגליים מאחור סביר, אבל עם בסיס גלגלים באורך 2.61 מ' בלבד, יש בפלח דגמי קרוס-אובר יותר מרווחים. תא המטען מציע נפח שימושי של 442 ליטר ואף שהאבזור התקני לא כולל דלת אחורית חשמלית, הדלת קלה יחסית לפתיחה וסגירה ידנית.

תא הנוסעים נע במנעד צבעים בין שחור לעוד יותר שחור; גוונים בהירים הם בתוספת תשלום. כשמתגברים על האפלולית מגלים עיצוב פנים מודרני וידידותי לעין, עם קווי דיפון נעימים ונטולי תחכום. עם זאת, זה עדיין רכב שנמכר במחיר ריצפה, לפחות בחו"ל, ולא קשה לזהות את החיסכון בעלויות. הריפוד דמוי העור מרגיש קצת זול, התפירה פחות מוקפדת ולא צריך להושיט אצבעות רחוק מההגה מדי כדי להיתקל בפלסטיק נוקשה. שליטה חשמלית מקבלים רק במושב הנהג, וחלון גג חשמלי בתוספת תשלום. מנגד איכות ההרכבה טובה ובידוד הרעשים יעיל.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש מבוססת על מסכים כמקובל, אבל אינה מינימליסטית כמו בשלל "תואמות טסלה". יש מתגים פיזיים לשליטה בכל הפונקציות החיוניות, מוט ההילוכים גדול ופתחי האוורור גדולים ונוחים לשליטה. תנוחת הישיבה מצוינת עם ראות טובה לכל הכיוונים, כולל לאחור, וממשק האנוש משקף את הניסיון הרב של MG בשוק האירופי, עם מערכת תפריטים קלה לתפעול מהיר ונטולת מוזרויות סיניות.

מערך הבטיחות עדכני ומקיף אבל טרם פגשנו סינית שמערכת ה"סיוע לשמירת נתיב" שלה לא חיבלה באופן יסודי בתחושת ההיגוי, וגם כאן. מומלץ לטרוח ולנתק את המערכת לפני כל נסיעה. מערכת המצלמות ההיקפית עושה עבודה טובה.

מנוע וסוללה

את מערכת ההנעה ההיברידית של SAIC כבר פגשנו לאחרונה ב-MG3 הקומפקטית והיא עברה ל-ZS ללא שינוי. היא כוללת מנוע בנזין 1.5 ליטר, מנוע חשמלי חזק וסוללה בקיבולת צנועה של כ-1.83 קילוואט. ההספק הוא 194 כ"ס ואם ב-MG3 הקטנה הכוח מרגיש לעתים "קצת יותר מדי", כאן הוא תואם היטב את משקלו הגבוה של הרכב.

תאוצה של 8.7 שניות מאפס למאה לא תרשים בעלי רכב חשמלי, אבל לרכב יש רזרבות מרשימות של מומנט ודי במגע קל על דוושת התאוצה כדי לדחוף את הרכב קדימה וצבור מהירות בקצב מכובד.

כשהסוללה טעונה, ברירת המחדל היא גלישה חשמלית חרישית, וכאשר היא מתרוקנת או כשהנהג מאיץ בחוזקה, המנוע נכנס לפעולה בקול די עמוס וצורמני. לעתים גם מנוע הבנזין מתחיל לטעון את הסוללה בליווי סל"ד גבוה וצליל מוחשי. ברוב התנאים, במיוחד על הכביש המהיר, המערכת מרגישה בוגרת ומעודנת.

לא הצלחנו לאמת את צריכת הדלק המוצהרת אבל אין ספק שזה רכב חסכוני, וגם 16-17 ק"מ לליטר בנסיעת מבחן הם נתון מכובד.

על הכביש

כמעט התייאשנו מלמצוא סינית ששומרת על קשר הולם בין הנהג לרכב כמו מכוניות מערביות מודרניות. אבל הקרוס-אובר הקומפקטי הזה הפתיע לטובה, עם איזון מוצלח ביו נוחות נסיעה, ריסון סביר של תנודות הגוף בפניות הדוקות והיזון חוזר סביר מההגה. אין ספק שהניסיון הרב של MG באירופה, ובעיקר בשוק הרכב הבריטי התובעני שהוא שוק הייצוא העיקרי שלה, בא כאן לידי ביטוי.

מחיר

בשורה התחתונה ה-ZS הייבריד החדש הוא רכב מוצלח, שממלא את רוב המשבצות ברשימת הבקשות של לקוחות פרטיים משפחתיים ושל ציי הרכב, והוא גם חסכוני מאוד וירוק יחסית.

המחיר עומד על 158 אלף שקל לפני אופציות כמו גג חשמלי או כל צבע שאינו לבן. במצב הנוכחי של השוק הישראלי, אפשר לקרוא למחיר הזה "תחרותי", אבל הוא לא "עממי ונגיש" כמו באירופה. הקרדיט על כך מגיע, בין השאר, למדינת ישראל שמעמיסה עליו 83% מס קנייה, 7% מכס, 18% מע"מ ואגרות נכבדות. כך או כך, זה רכב שצריך להדיר שינה מעיני קברניטי תעשיית הרכב במערב.

חלק מהמתחרות

דאצ'יה דאסטר הייבריד
156-172 אלף שקל עולה הגרסה ההיברידית שמשלבת מנוע 1.6 ליטר, מנוע חשמלי וסוללה בהספק משולב של 140 כ"ס וצריכה של 20 ק"מ לליטר.​ תא הנוסעים מרווח מבעבר.

דאצ'יה דאסטר הייבריד / צילום: יח''צ

יאריס קרוס הייבריד
להנעת הרכב אחראי מנוע 1.5 ליטר עם שלושה צילינדרים ותיבה רציפה עם הספק של 130 כ"ס וצריכה של 22 ק"מ לליטר. המחיר הוא 159-180 אלף שקל.

יאריס קרוס הייבריד / צילום: יח''צ

עוד כתבות

רכב ותחבורה / צילום: Shutterstock

סוף עידן הנאמנות למותג? איך 70 דגמים חדשים שינו את הכללים בשוק הרכב

עשרות דגמים התווספו לשוק הרכב הישראלי ב־2025, במיוחד של מותגים סינים ● ההיצע הרחב מספק שלל אפשרויות לצרכנים שמחפשים תמורה לכסף, ומוותרים על נאמנות למותגים הוותיקים ●"השוק הפך לטרנדי, כל מותג חדש ומרשים מייצר נהירה קצרה", אומרים בענף

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר האוצר רוצה להטיל מס רווחי יתר של 15% על הבנקים - גבוה מהמלצת הוועדה

המס צפוי להכניס לקופת המדינה 1.13 מיליארד שקל בשנה הקרובה, ולטפס ל-1.5 מיליארד שקל מדי שנה עד לסוף העשור ● איגוד הבנקים בתגובה: "בניגוד לעמדת הצוות המקצועי שהוא עצמו מינה, שר האוצר קיבל החלטה שרירותית ללא כל היגיון כלכלי ובניגוד לאינטרס הציבורי"

טעינת רכב חשמלי / צילום: Shutterstock

מי ימצמץ ראשון? המאבק על מס הקנייה שעלול לעלות ביוקר לבעלי הרכב הצמוד

המחלוקת בנוגע למס הקנייה על רכב חשמלי ושווי השימוש נמשכת ● ועדת הכספים והאוצר מתבצרים בעמדתם, מה שעלול להביא לכך שלמעלה מ-150 אלף עובדים ישלמו החל מינואר 500-1,500 שקל יותר על שווי השימוש החודשי

איל אפרת / צילום: אורן דאי

לאומי מקים מרכז AI ומקדם את ראש החטיבה הטכנולוגיות איל אפרת לתפקיד מפתח

איל אפרת, המכהן כסמנכ"ל בכיר וראש חטיבת הטכנולוגיות של בנק לאומי, ימונה לראש החטיבה הבנקאית של הבנק ויחליף את אייל בן-חיים ● הבנק הודיע היום על סדרה של מינויי בכירים נוספים הנוגעים למשרות בתחומי הטכנולוגיה וה-AI

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות, שלומי יוסף

ביהמ"ש קיבל את בקשת המשטרה: ארנון בר-דוד יורחק מההסתדרות עד מרץ 2026

לטענת המשטרה, ארנון בר-דוד רקם מנגנון שוחדי שמטרתו לעשות במשאבי ההסתדרות כבשלו ● השופטת דורית סבן-נוי קבעה כי החזרתו לתפקידו כיו"ר ההסתדרות תקל עליו לבצע עבירה דומה, ויהיה בה כדי לאפשר השפעה על עדים ושיבוש של החקירה ● בנוסף, ביהמ"ש האריך ב-90 יום גם את ההגבלות על עזרא גבאי, החשוד המרכזי הנוסף בפרשה

רחוב בן גוריון, כפר סבא / צילום: איל יצהר

לראשונה בישראל: העיר שאיבדה את מעמדה כ"עיר גדולה"

לראשונה זה מספר שנים, מספר התושבים בכפר סבא ירד מתחת לרף 100 אלף איש ויותר - והיא אינה מוגדרת יותר כ"עיר גדולה" ● הקיטון בכמות משתקף בין היתר במיעוט הבנייה בעיר

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters

המכס האמריקאי על ישראל יישאר 15%: "זה האפס החדש"

גובה המכס הכללי שיוטל על סחורות מישראל לא ישתנה לעומת השלב הקודם של תוכנית המכסים האמריקאית ● החידוש בהכרזה צפוי להיות בהחרגות ובהקלות שיינתנו למוצרים מענפים מסוימים - כגון תעשיות ביטחוניות ויהלומים ● בכירה במשרד הכלכלה: "ישראל כבר הלכה כברת דרך גדולה לכיוון האמריקאים; מקווה שנצליח להשיג הקלות נוספות"

אילוסטרציה: Shutterstock

לידיעת בעלי חברות ארנק: ביהמ"ש קובע מתי יחול מס שולי של כ-50% ומתי מס חברות של 23%

רו"ח סיפק שירותים לפירמת ראיית חשבון באמצעות חברה בבעלותו ● ביהמ"ש המחוזי קיבל את ערעורו על קביעת פקיד השומה כי הוא בעל "חברת ארנק", ועל כן יש למסותו במס השולי הגבוה משמעותית ממס החברות ● לפסק הדין יש השלכות על בעלי מקצועות חופשיים הפועלים באמצעות שותפויות וחברות בבעלותם

תחנת גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

בממשלה הצביעו בעד סגירת תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל. מה צפוי עכשיו?

הממשלה קיבלה החלטה דרמטית לסגירה סופית של גלי צה"ל, וזאת בניגוד לחוות-הדעת של היועמ"שית ● שר הביטחון כ"ץ הורה על הפסקת המיונים לתחנה, שיבוץ מחדש של חייליה וסיום העסקת האזרחים עובדי צה"ל ● במקביל, שורה של גופים הודיעו כי יעתרו לבג"ץ נגד ההחלטה

בית קפה בקריית שמונה / אילוסטרציה: אייל מרגולין

חנוכה שמח בצפון: ענף בתי הקפה והמסעדות רשם זינוק במכירות

גלובס מציג מדד שבועי הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על עלייה בפעילות העסקית במהלך החג, עם בולטות בצפון הארץ

לארי אליסון / צילום: ap, Eric Risberg

המיליארדר מול נטפליקס: המאבק על וורנר ברדרס עולה הילוך

פרמאונט מעלה את רמת הוודאות סביב הצעתה לרכישת וורנר ברדרס באמצעות ערבות אישית של לארי אליסון בהיקף של 40.4 מיליארד דולר ● במקביל, נטפליקס מחזקת את חבילת המימון וממשיכה להיתפס כהצעה הבטוחה יותר בעיני הנהלת וורנר

אלוף במיל' אלי שרביט / צילום: ישראל הדרי

חברה ביטחונית נוספת בדרך לת"א: רפאל רוצה להנפיק חברה בת בשווי של רבע מיליארד שקל

המועמדת להנפקה: חברת ההגנה התת-ימית DSIT אותה רכשה רפאל לפני עשור לפי שווי של 15 מיליון דולר בלבד ● נשיא החברה הוא האלוף במיל' אלי שרביט, מפקד חיל הים לשעבר, שהיה מועמד לתפקיד ראש השב"כ, אך מינויו בוטל

ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל / צילום: תמר מצפי

בצעד חריג, רמ"י רכשה קרקע בירושלים ב־30 מיליון שקל

רשות מקרקעי ישראל רכשה זכויות בקרקע פנויה בת 17.2 דונם בצפון רמות במכרז של כונסי נכסים, בסכום של 30 מיליון שקל ● הצעד יוצא הדופן מאפשר לקדם תוכניות בניין עיר ולשווק את השטח במכרזים

ביל אקמן ואילון מאסק / צילום: Richard Brian, Evan Vucci

ביל אקמן מציע לאילון מאסק להנפיק יחד את SpaceX בדרך לא שגרתית

מייסד קרן הגידור פרשינג סקוור מציע לאיש העשיר בעולם לצרף את חברת החלל שלו לבורסה במודל ייחודי - SPARC ● המודל, לפי אקמן, כולל מיזוג לחברה ציבורית ללא עלויות חתמים או תיווך, ועם תגמול למשקיעי טסלה ● וגם: המיליארדר היהודי שהגיב לאקמן: "תעמוד בתור"

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

יותר מ-65 חברות תעופה חוזרת לארץ: מה זה יעשה למחירי הטיסות?

חזרת חברות התעופה הזרות והגברת התדירויות בקווים מבוקשים יוצרות תחרות מחודשת לקראת החג ● חלק מהמחירים כבר בירידה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אך ביעדים אחרים ההיצע עדיין מוגבל ● דחיית החופשה לשבוע שאחרי פסח עשויה לחסוך עשרות אחוזים

מפעל ייצור חברת ''על בד'' / צילום: איל יצהר

המושב הדתי מצטרף לגל המימושים בבורסה: משואות יצחק מכרה מניות עלבד ב-33 מיליון שקל

אחרי זינוק של מעל 80% בשנה האחרונה, בעלת השליטה ביצרנית המגבונים עלבד החליטה לממש 6% ממניותיה וירדה להחזקה של כ-60% ● במשואות יצחק מציינים כי מדובר בסגירת מעגל, לאחר שלפני שלוש שנים רכש המושב שיעור דומה של מניות בעת שהחברה נקלעה לסחרור

יו''ר ועדת החוקה ח''כ שמחה רוטמן הבוקר הזה, כאן ב', 30.11.25 / צילום: יונתן בלום

רוטמן מאשים את לפיד שבגללו המחירים עלו בחדות. מה הוא שכח לציין?

טכנית, רוטמן צודק: תחת ממשלת בנט־לפיד נרשמה עליית המחירים השנתית הגבוהה בעשור האחרון ● אבל באותה שנה קרה משהו ששם את הכול בהקשר שונה לגמרי ● המשרוקית של גלובס

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

ישלמו 50% מס? נוסח החוק שמדאיג את מנהלי הקרנות האלטרנטיביות

הקרנות האלטרנטיביות לא נכללו ברפורמה להורדת המס על המשקיעות בהייטק, ומחכות להחלטות נפרדות ● גורמים חוששים שמיסוי לא מוסדר עלול להגיע עד 50% על רווחי השותפים הפאסיביים

משרדי משרד הבריאות בירושלים / צילום: איל יצהר

קיצוץ בביטוח המשלים של קופות החולים: אילו טיפולים ייצאו?

במשרד הבריאות הורו לקופות החולים להוציא מהשב"ן החזרים לנשים בלידה, כמו דולה, ייעוץ שינה לתינוק, וכן עזרה לילדים עם קשיים התפתחותיים שנעזרים ברכיבה, שחייה או ספורט טיפולי ● בין ההתנגדויות: "הטיפולים המשלימים עוזרים יותר מהתרופות"

מירי מיכאלי, מגישת המהדורה המרכזית ב-i24news / צילום: צילום מסך מערוץ i24news

מענק של עד 20 אלף שקל: תוכנית הפרישה מרצון של i24NEWS נחשפת

בהנהלת i24NEWS מציעים תוכנית פרישה מרצון לעובדים ● עובדים בעלי ותק של בין ארבעה חודשים לשנה יקבלו 10,000 שקל אם יחליטו לפרוש; עובדים בעלי ותק של מעל לשנתיים יקבלו 20 אלף שקל ● בוועד העובדים ציינו כי "למרות שמדובר בפעולה מאוד לא טבעית בעבורנו, אנו מציעים לכם לשקול בחיוב אופציה להיעתר להצעת ההנהלה"