גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בשם התחרות, מקלים על יבוא מכוניות יוקרה במעל 300 אלף שקל

במשרד התחבורה מקדמים תקנות מקילות על יבוא זעיר ● המטרה הרשמית: להפחית את יוקר המחיה בענף ● בפועל, התקנות עשויות בעיקר לשדרג את שוק היוקרה ולפתוח ערוץ חדש ורווחי עבור היבואנים הרשמיים

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

בשבוע שעבר התבשרנו על שבירת שיא לאומי חדש. האוצר דיווח כי "חודש ינואר היה חודש גביית המסים הטוב ביותר של מדינת ישראל מאז ומעולם, בפער משמעותי מהשיא הקודם". האוצר אומנם לא הציג נתונים פרטניים, אולם אין ספק כי מסי הרכב תרמו תרומה מכובדת לשיא החדש.

דגמי הרכב החדשים שבדרך לישראל
שום יצרן מערבי לא יכול אפילו להתקרב להצעה של הרכב הזה. גם למחיר

על פי נתוני האוצר, המסים על רכישת רכב ועל השימוש בו מכניסים למדינה כ-50 מיליארד שקל בשנה, שהם כ-4.1 מיליארד שקל לחודש בממוצע. אם נחדד את נתוני הגבייה השנתית, ונחלק אותם בכ-3.55 מיליון כלי רכב פרטיים שמורשים כיום לתנועה בישראל (נתוני 2023), נגלה שכל רכב בישראל מכניס בממוצע לקופת האוצר כ-14 אלף שקל בשנה.

אבל בשבוע שעבר קיבלנו סיבה לאופטימיות: על פי הבטחת משרד התחבורה, בקרוב נראה ירידה במחירי הרכב, וביוקר המחיה שנובע מהם. זאת לאחר שוועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את יוזמת משרד התחבורה "לחיזוק יבואני רכב זעירים, ועידוד התחרות בשוק יבוא הרכב", שכללה כמה הקלות נוספות ליבואנים זעירים, ובראשן אישור לייבא פי שלושה כלי רכב ממה שהותר עד כה, והרשאה לייבא רכב משומש.

בהודעת משרד התחבורה שליוותה את האירוע החגיגי נמסר, כי התחרות המוגברת "תביא להורדת מחירים ותתרום להפחתת יוקר המחיה... הגדלת המגוון וההיצע בשוק יעודדו תחרות בשירות, באבזור ובמחיר לצרכן".

אבל מכיוון שכבר שמענו בעשור החולף לא מעט הבטחות נכזבות להורדת מחירי הרכב, דחינו את פתיחת בקבוק השמפניה, וניגשנו לבצע להן "מבחן מציאות".

מעל 500 יבואנים זעירים כבר רשומים

המונח "יבואן רכב זעיר" מתייחס לקטגוריה חדשה יחסית של יבואני רכב, שנוסדה ב-2016 במטרה לייצר מעין "מסלול יבוא בוטיק". יבואן זעיר הוגבל ליבוא של עד 20 כלי רכב פרטיים חדשים בשנה, והבונוס היה דרישות סף נמוכות מאוד לקבלת רישיון יבוא. יבואן זעיר אינו צריך מוסך שירות, לא אולם תצוגה או אופרציית יבוא חלפים, והוא גם לא צריך לתת אחריות על כלי הרכב שהוא מייבא, כי זו חובתם של היבואנים הרשמיים של אותם מותגי רכב בישראל.

כתוצאה נרשמה בשנים האחרונות "אינפלציה" של מקבלי רישיון יבוא זעיר. בעדכון האחרון של משרד התחבורה, מדצמבר 2024, היו רשומים לא פחות מ-513 יבואנים זעירים בעלי רישיון יבוא. המספר הזה די עומד בסתירה לטענת משרד התחבורה שהסקטור הזה סובל מחוסר תחרותיות, ושיש בו "חסמים תחרותיים מהותיים שדורשים עידוד".

בתיאוריה, אותם מאות יבואנים זעירים יכולים כבר היום לייבא כ-10,000 כלי רכב בשנה, וכאשר ייכנסו התקנות החדשות לתוקף הם יוכלו לייבא, בתיאוריה, כ-30 אלף כלי רכב בשנה, ששקולים לכ-11% מסך מסירות הרכב בשנה שעברה.

אבל, בפועל, על פי נתוני משרד התחבורה, נמסרו בשנה שעברה ביבוא זעיר כ-2,500 כלי רכב בלבד. כלומר, עוד לפני שהוגדלו מכסות היבוא, הפוטנציאל היה רחוק מאוד ממיצוי.

מסלול המכשולים של היבוא

הסיבה העיקרית לכך היא, שבענף יבוא הרכב לישראל קיימים "חסמי כניסה טבעיים", ובראשם העלות הגבוהה של רכישת מלאי רכב, שדורשת הון עצמי לא מבוטל מצד היבואן, או לכל הפחות קו אשראי רציני.

חסם נוסף הוא צורך לאתר בחו"ל מקורות אמינים ויציבים לאספקת רכב חדש, או לאספקת רכב משומש שחלפו פחות מעשרה חודשים ממועד ייצורו. זו לא משימה פשוטה; אומנם בשוק הרכב האירופי והצפון-אמריקאי אפשר למצוא לעיתים עודפי מלאי בתקינה רלוונטית לישראל, אבל לא כולם תואמים את מפרט האבזור המקובל בישראל.

יבוא של עשרות כלי רכב לישראל דורש גם לוגיסטיקה ימית, שהיא די מורכבת ויקרה לאור המציאות הביטחונית ההפכפכה וחוסר היציבות בעולם התובלה הימית. ולמי שצלח עד כה את המסלול ממתין המכס, שנוטה להתייחס בחשדנות רבה לכלי רכב שמגיעים במסלולים עקיפים, ודורש ללוות אותם במסמכים ובאישורים, שלא תמיד זמינים ברכישות רכב "מזדמנות" בחו"ל.

אבל המכשול הגדול ביותר בסופו של דבר הוא השוק עצמו. גם בשנים נורמליות השיווק בישראל של כלי רכב חדשים או "כמעט חדשים" הוא משימה מאתגרת, אבל בתקופות לא יציבות האתגר בעייתי במיוחד.

יתר על כן, היבואנים הזעירים צריכים להתמודד כיום בסביבה תחרותית שכוללת לא רק עשרות יבואנים סדירים ועקיפים, עם מעל 70 מותגים, אלא גם מאות יבואנים זעירים כמותם, ועשרות יבואנים מקבילים מבוססים. זו זירה עתירת סיכונים גם בשנים רגילות, לא כל שכן בשנים "בעייתיות" כמו השנה שעברה.

לשם המחשה, ב-2024 הצטברו אצל יבואני הרכב הסדירים מעל 20 אלף כלי רכב שלא נמצא להם קונה בתום 12 חודשים ממועד ייצורם, ולפי התקנות הם נרשמו בתור "אפס קילומטר", תוך גרימת הפסד ניכר ליבואן. ספק אם לרוב היבואנים הזעירים יש משאבים שנדרשים כדי להתמודד עם בעיה של "מלאים תקועים" של עשרות כלי רכב.

הרווחיות בכלי רכב מוזלים אינה גדולה

וכאן אנחנו חוזרים לסוגיית הורדת יוקר המחיה בתחום הרכב. כדי להותיר חותם על יוקר המחיה של כלל הציבור, צריכים אותם מאות יבואנים לייבא אלפי כלי רכב מוזלים, שפונים למרכז השוק. אבל מכיוון שהרווחיות בכלי רכב כאלה אינה גדולה, וליבואנים הסדירים יש יתרונות לגודל, הדרך היעילה ביותר להקטנת הסיכון העסקי ביבוא זעיר היא להתמקד ביבוא דגמי יוקרה חדשים או משומשים, שבהם הרווח ליחידה גדול משמעותית.

על פי נתוני רשות המסים, זה כנראה גם מה שקורה בפועל. המחיר הממוצע לרכב שנמכר בערוץ היבוא העקיף, כולל הזעיר, עמד ב-2023 על כ-325 אלף שקל, לעומת ממוצע של 186 אלף שקל ביבוא הסדיר. סביר להניח שב-2024 הפער אף התרחב. קשה לראות את המהלכים האחרונים משנים את המצב הזה, ו"מורידים את המחירים ואת יוקר המחיה", כמובטח על ידי משרד התחבורה.

נוסף על כך, התקנות החדשות מעמיקות את התלות של לקוחות היבוא הזעיר במערכי השירות והחלפים של יבואני הרכב הסדירים. מכיוון שהיבואן הזעיר לא מספק שירות, ידע טכני או חלפים במקרה של תיקונים במסגרת האחריות או מחוצה לה (תיקוני תאונות למשל), נדרשים הלקוחות לגשת למקור השירות הזמין של היבואנים הסדירים. אבל על פי נתוני משרד התחבורה למקור הזה, ולרווחיות הגבוהה של העוסקים בו, יש תרומה משמעותית ליוקר המחיה בתחום הרכב. איך זה יוריד את יוקר המחיה? לרגולטור הפתרונים.

בשורה התחתונה, הרפורמה, שאושרה בשבוע שעבר, עתידה בעיקר לשדרג את התנאים העסקיים של יבואנים זעירים קיימים, ואולי גם "להרחיב את המועדון", ולהגדיל את היצע רכבי היוקרה בישראל. אבל נהמר, שהמרוויחים העיקריים ממנה יהיו דווקא היבואנים והמשווקים הסדירים, שכעת נפתחה בפניהם אפשרות להקים אשכולות של "יבוא זעיר", ולפתוח עוד מסלול יבוא משתלם ורווחי עבור מערכי הטרייד-אין שלהם.

עוד כתבות

אלון שטאובר / צילום: אפרת קופר

"יש תחושה של הזדמנויות בשוק": המנכ"ל שקנה חברת נדל"ן ותיקה בראיון

אלון שטאובר, מנכ"ל ושותף בקבוצת מסד עוז, נכנס לאחרונה גם לתפקיד מנכ"ל משותף בחברת אמריקה ישראל לאחר השלמה של מיזוג בין החברות, וכעת נערך להנפקה בשנתיים הקרובות ● מסד עוז מנהלת כיום פרויקטים בהיקף של 40 מיליארד שקל, ומה שחסר לה זה רק מהנדסים

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

על דמי חנוכה: הזדמנות לתת יופי של שיעור לחיים

דמי החנוכה הם הרבה יותר משטר מקופל שמחליק לכף יד קטנה ● מדובר במסורת יהודית בת מאות שנים, שנולדה מתוך חינוך לנדיבות ועזרה לזולת ואף סמלה אמצעי שיקום לנפש הלאומית ● כיום למטבעות החנוכה יש ערך מוסף מפתיע: הזדמנות ראשונה ללמד ילדים על כסף, אחריות וחיסכון 

היו”ר אילן בן ישי ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

נטו פיננסים: למרות ביקורת מהמדינה, העליון אישר הליך גישור לפיצוי החוסכים

השופט גרוסקופף קבע כי הדיון בערעור שהגישו חוסכים על הפטור שקיבלו סוכני נטו מתביעות יידחה ל-2026 ● חלק מהחוסכים מתנגדים: "הגישור נועד לחפות על המחדלים וירחיק את הריפוי" ● בהסדר חוב נמכרה פעילות נטו לארבע עונות בכ-50 מיליון שקל

ראשת ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י בפרלמנט. האישה הראשונה בתפקיד / צילום: ap, Eugene Hoshiko

התיירות הישראלית ליפן קפצה ב־88% מהשנה שעברה. זו הסיבה האמיתית

הציבור המזדקן, התוצר המתכווץ והיחלשות המטבע הכניסו את הכלכלה הרביעית בגודלה לסחרור, וחבילת תמריצים ממשלתית כבר יצאה לדרך ● אבל כשהשמיים מתקדרים מעל ארץ השמש העולה, נדמה שדווקא לישראלים נוצרות הזדמנויות יוצאות דופן - מההייטק והביטחון ועד החופשה שהוזלה

בעלי השליטה והמנכ''לים המשותפים, האחים צחי ועידו חג'ג', עם רותם סלע / צילום: Israel Hadari

שלוש דירות, 100 מיליון שקל: האחים חג'ג' חושפים את העסקאות בשדה דב

באירוע חגיגי האחים חג’ג’ חשפו את הדגם של פרויקט FIRST העתידי בשדה דב, הכולל מגדל בן 45 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני 9 קומות ● מוזיאון ישראל קיבל תרומה נדירה מהאספן האמריקאי מרטין מרגוליס ● ובסאפיינס מתחיל סבב מינויים חדש לאחר המעבר לבעלות חדשה וההפיכה לחברה פרטית ● אירועים ומינויים

טארטלט לימון שומשום / צילום: יעל יצחקי

אפייה משובחת וביסטרו חכם: "זיגו" מכניס דם חדש לזכרון יעקב

מי שהתגעגע ליד של גיא רוזמרין ישמח לבקר בבית האוכל שמציע בבוקר מאפים, בצהריים אוכל מקומי חם וערב אחד בשבוע – מתפרע

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

זה ייגמר רע: "ביג שורט" מצביע על הנתון המדאיג בוול סטריט

משקי הבית בארה"ב נוהרים לשוק המניות, ומייקל ברי מזהיר שבפעמים האחרונות שכך היה, זה נגמר רע מאוד ● הוא גם טוען כי שוק ה-AI הוא בועה, והימר על ירידות במניות אנבידיה ופלנטיר ● לעומת זאת, הוא מאמין גדול בענקית טכנולוגיה אחרת

חיסכון בגמל / צילום: Shutterstock

התקרה בגמל להשקעה מתעדכנת: כמה ניתן יהיה להפקיד בשנה הבאה?

בקופות הגמל להשקעה ניתן כיום להפקיד סכום של עד 81.7 אלף שקל בשנה וליהנות מהטבת מס משמעותית ● החל מ-1 בינואר התקרה מתעדכנת בהתאם לאינפלציה

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

חשד: מנהלים בחברת יזמות הגישו תביעה כוזבת לקרן הפיצויים בסך 40 מיליון שקל

שני המנהלים טענו כי למבנה בת"א נגרמו נזקים בהיקף 40 מיליון שקל כתוצאה מהדף של טיל איראני שנפל באזור - אך מהחקירה עולה חשד כי מאז 2021 המבנה מוכר ע"י העירייה כלא ראוי למגורים ● השניים חשודים בקבלת דבר במרמה, לאחר שקיבלו מהמדינה כ-2 מיליון שקל על בסיס התביעה ● לבקשת החשודים, שמם נאסר בשלב זה לפרסום

פינוי פצועים משדה הקרב / צילום: דובר צה''ל

הכשרה ממומנת ועבודה מובטחת: כך המדינה משלבת פצועי צה"ל בענף הסייבר הלוהט

מיזם ייחודי של משרד הביטחון מכשיר בשנה האחרונה פצועי צה"ל בתחום הסייבר, במטרה להעניק להם נתיב תעסוקתי חדש ● גם המדינה מרוויחה מכך - כוח אדם איכותי בתחום שזקוק לו ● מאור, משתתף בתוכנית: "הרגשנו שקופים, וראו אותנו"

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בת"א ננעלה בעליות, מניות האנרגיה זינקו

ת"א 35 עלה בכ-0.7% לשיא ה-59 שלו השנה ● השקל תנודתי לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב ● מניות התקשורת יורדות ומעיבות על השוק, מנגד אישור עסקת הגז תומכת בשוק ● אפקון גייסה 74 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים, מור תהפוך לבעלת עניין ● ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ברבע אחוז כצפוי

LEPAS. בהכנות להשקה באירופה / צילום: יח''צ

קמפיין הריכוזיות נושא פירות? קבוצת צ'רי הסינית בוחנת מינוי יבואן שלישי לשני מותגים חדשים שלה

על רקע הצעדים להגבלת הריכוזיות בענף הרכב, צ'רי בוחנת מינוי יבואן שלישי בישראל לשני מותגים חדשים ב־2026, בנוסף לקרסו מוטורס וכלמוביל ● סמארט משיקה בישראל את הקרוס־אובר החשמלי הגדול והיקר ביותר שלה עד כה ● BYD מתכננת להביא לאירופה - ובהמשך גם לישראל - את מכונית הסופר־מיני הראשונה עם הנעת פלאג־אין ● השבוע בענף הרכב

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

"פרויקט סאנרייז": היוזמה האמריקאית לשיקום עזה נחשפת

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארצות הברית מקדמת יוזמה לשיקום רצועת עזה ופיתוח תשתיות תחבורה, אנרגיה וטכנולוגיה מתקדמות בהשקעה מוערכת של יותר מ-112 מיליארד דולר לאורך עשור ● צבא ארה"ב פתח בגל תקיפות נרחב הלילה נגד יעדי ארגון דאעש ברחבי סוריה ● בכיר אמריקאי מסר שארה"ב עדכנה את ישראל מראש על התקיפות ● עדכונים שוטפים 

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני / צילום: Shutterstock

בין שלגייה לפנתר השחור: שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני

אומץ אינו רק תכונה אישית אלא תוצר של אקלים ארגוני, ואלה שמטפחים אותו קוטפים את הפירות ● דיסני מציעה שיעור מרתק לכל מנהיג במסעה ההיסטורי מתקופת התעוזה היצירתית של וולט דיסני, שלא קיבלה ביטוי בצד הערכי, ועד לחזון השיטתי של בוב אייגר

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת  עשירי ישראל / צילום: AI

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת עשירי ישראל

בעשור האחרון קפץ שוויו של איש העסקים מיקי פדרמן מ-6 מיליארד שקל ל-35 מיליארד ● המלונאי שנכנס בעסקת מיזוג לתעשייה הביטחונית, כמעט במקרה, רכב על מרוץ החימוש הגלובלי - והתברג לצמרת הישראלים העשירים בעולם ● מיהו הטייקון המסתורי שמתעקש להישאר מתחת לרדאר?

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס? / צילום: Shutterstock

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס?

כמה ערי בירה יש לרפובליקת דרום אפריקה, מה מקור השם שפעת ובאיזו סדרת אנימציה חיית המחמד נקראת Santa's Little Helper? ● הטריוויה השבועית