גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיזוק מקצועי לחולדאי: המומחה שמזהיר מפני הקמת חניוני ענק בגוש דן

פרויקט הנתיבים המהירים בגוש דן, שנאמד בכ־5 מיליארד שקל, נועד לייצר נתיבים ייעודיים למשלמי אגרה, לשאטלים ולאוטובוסים על צירי הכניסה לגוש דן, כשלצידם יוקמו חניוני ענק ● "משווקים את הפרויקט הזה כפרויקט תחבורה ציבורית, אבל הוא מעודד נסיעה ברכב פרטי ואת התלות שלנו בו שגורמת לפקקים", אומר פרופ' שלמה בכור מהמכון לחקר התחבורה בטכניון

חניון ברחוב הרכבת בתל אביב / צילום: תמר מצפי
חניון ברחוב הרכבת בתל אביב / צילום: תמר מצפי

לא רק רון חולדאי: פרופ' שלמה בכור מהמכון לחקר התחבורה בטכניון אומר לגלובס שפרויקטים להקמת חניוני ענק לצד נתיבים מהירים יגבירו את השימוש ברכב הפרטי ויזיקו לקידום התחבורה הציבורית בישראל. ערים נוספות הצטרפו להתנגדות שמוביל ראש עיריית תל אביב, ובהן רמת גן וערי השרון רעננה, כפר סבא והוד השרון, שאותן הפרויקט אמור לשרת.

מה אפשר ללמוד מהפקק שסותם את אחד הרחובות העמוסים בישראל
בית המשפט הנחית מכה של מאות מיליוני שקלים על עיריית תל אביב
השבוע בענף הרכב | יצואנית הרכב הגדולה של סין מתכננת להתנפל גם על ישראל

פרויקט הנתיבים המהירים בגוש דן, שנאמד בכ־5 מיליארד שקל ומתבצע בשיתוף המגזר העסקי, נועד לייצר נתיבים ייעודיים למשלמי אגרה, לשאטלים ולאוטובוסים על צירי הכניסה לגוש דן, כשלצידם יוקמו חניוני ענק עם אלפי מקומות חניה. במסגרת הפרויקט שיידון השבוע במוסדות התכנון אמורים לקום חניונים כאלה במחלף קסם, מורשה ותקווה.

"משווקים את הפרויקט הזה כפרויקט תחבורה ציבורית, אבל הוא מעודד נסיעה ברכב פרטי ואת התלות שלנו בו שגורמת לפקקים", אומר פרופ' בכור לגלובס. "נתונים הראו שחלק מהנוסעים בתחבורה ציבורית עוברים לשאטלים, אבל כדי לקחת את השאטל אתה לוקח את הרכב לחניון, אז לא הורדת רכבים מהכביש - הוספת והזזת את הפקק למקום אחר".

בנוסף, לדברי פרופ' בכור, אין דוגמאות לפרויקטים כאלה בעולם: "יש חניונים בעולם, אבל הם צמודים לתחנת רכבת או רכבת קלה, וכאן מצמידים אותם לכביש. אני לא מכיר בעולם חניוני ענק של יותר מ־2,000 מקומות חניה, אז רוצים להקים כזה כאן בישראל כשמשאבי הקרקע במרכז כל־כך מדולדלים".

"קרקע מוגבלת"

מתכנני הפרויקט טוענים כי הוא מיועד לאזורים שגם כך התחבורה הציבורית לא יכולה לשרת אותם ביעילות כיוון שהם מבודדים או פרבריים. "כאן אני מפנה את האצבע למשרד הפנים שמפתח ערים כאלה", אומר פרופ' בכור. "עכשיו מדובר במצב נתון, למשל שוהם לא מחוברת לכלום. מי שנהנה מנסיעה ברכב פרטי באזורים האלה זו אוכלוסייה עם הכנסה גבוהה יותר".

לדבריו, "אי־אפשר לקדם גם תחבורה ציבורית וגם תחבורה לרכב פרטי, כי יש לנו כסף מוגבל וקרקע מוגבלת. זה פרויקט שנעשה עם המגזר הפרטי, אבל הקרקע היא של הציבור, ומי מסבסד את אותם רכבים שיושבים בחניה?".

לאחרונה ראש עיריית תל אביב רון חולדאי פנה לשרת התחבורה מירי רגב בהתייחסו לחניון הענק שצפוי לקום במורשה: "מדובר בפרויקט שמתנוסס מעליו דגל שחור, ויש לעצור אותו. הוא מקודם מכוח האינרציה, הנחות העבודה שמצדיקות אותו משתנות בניסיון להציל אותו בכל מחיר", ראש העיר התייחס לכך שמספר מקומות החניה בחניון צנח מ־7,000 ל־3,000.

בעיריית תל אביב טוענים כי הפתרון לערי השרון הוא תחבורה ציבורית. בשנה הבאה יסיים משרד התחבורה את ציר ההעדפה לתחבורה ציבורית מצומת רעננה, דרך כביש 4, כביש 5, מחלף גלילות וכביש 20 ועד מרכז תל אביב, באופן שיקצר את זמן הנסיעה ל־20 דקות.

השבוע פנו סגני ראשי הערים המוזכרות לעיל למנכ"ל משרד התחבורה וביקשו לבחון את הצורך של החניון המקודם במורשה. "אנו סבורים כי חניון שכזה לא יסייע בהפחתת הגודש בכבישים (4 ו־5) ולא יאפשר לבתי האב להקטין את כמות הרכבים הפרטיים שבבעלותם", כתבו.

עוד כתבות

מה יהיה מחר בבורסה? / צילום: Shutterstock

הנתון שעשוי לסלול את הדרך לראלי בוול סטריט, ומה צפוי היום בת"א?

לאחר שבוע שיא בבורסה בת"א, המסחר צפוי להיפתח היום בצל העליות בוול סטריט ● האינפלציה הנמוכה וההתאוששות במניות ה-AI מפיחה אופטימיות לגבי ראלי סנטה קלאוס בניו יורק ● המניות הדואליות יחזרו למסחר בת"א בפערי ארביטרז' מעורבים ● חברת הביטוח והקמעונאית שצפויות לרדת ● וגם, הרשימה הלא קטנה של ההפתעות של השנה

מה צפוי למשכירי הדירות / צילום: Shutterstock

משכירים דירה? מה צריך לדעת על חובת הדיווח על שכירות

התוכנית של משרד האוצר להקים רשם שכירויות ולחייב את כל משכירי הדירות במדינה לדווח על כך, חזרה שוב לטיוטת חוק ההסדרים ● איך זה יעבוד, ועל מי זה יחול? ● גלובס עושה סדר

שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני / צילום: Shutterstock

בין שלגייה לפנתר השחור: שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני

אומץ אינו רק תכונה אישית אלא תוצר של אקלים ארגוני, ואלה שמטפחים אותו קוטפים את הפירות ● דיסני מציעה שיעור מרתק לכל מנהיג במסעה ההיסטורי - מתקופת התעוזה היצירתית של וולט דיסני, שלא קיבלה ביטוי בצד הערכי, ועד לחזון השיטתי של בוב אייגר

האם המשבר בהייטק הסתיים? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

דוח חדש חושף - סיכום השנה בהייטק: שיא בעסקאות לצד שפל במספר המועסקים

דוח חדש חושף כי בשנה החולפת נרשמה לראשונה ירידה שנתית במספר העובדים בענף ההייטק, ובמקביל הג'וניורים מתקשים להיכנס לשוק למרות שנת שיא פיננסית

מימין: אריאל כהן, אייל פסו וניקש ארורה / צילום: נאבן, יח''צ, מולי גולדברג

הסכם הענק של פאלו אלטו והמניה הישראלית שצנחה ב-90% מתחילת השנה

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● המשקיעים סיימו שבוע תנודתי שהסתיים בצורה חיובית הודות לנתוני אינפלציה מפתיעים ● הצניחה במניית גאוזי נמשכה גם השבוע, והיא נסחרת ברמות שפל ● מניית נאבן הצליחה לתקן את הירידות מהשבוע החולף, אך עדיין נסחרת הרבה מתחת למחיר בהנפקה ● וגם: עסקת הענק של ענקית הסייבר עם גוגל

מוניות בדרכים / צילום: Shutterstock

האם כניסת אובר לישראל מצדיקה פיצוי של 4 מיליארד שקל?

במשרד התחבורה בוחנים פיצוי בהיקף 4 מיליארד שקל לנהגי המוניות בשל קידום הכנסת חברות שיתופיות בינלאומיות לשוק ● מדובר בסכום גבוה יותר בהשוואה למהלכים דומים

שלט של חנות שקונה זהב וכסף בניו יורק / צילום: Reuters, Anthony Behar

איך להשקיע וממה להיזהר: הזהב והכסף הם המנצחים הגדולים של 2025

התשואה השנתית על הזהב ועל הכסף מותירה הרחק מאחור את נאסד"ק, S&P 500, האג"ח הממשלתיות והביטקוין ● איך נראית ההשקעה בהם, ומתי הם פגיעים? ● כתבה ראשונה בסדרה

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

מניית אינטרקיור נפלה על רקע קריסת בזלת, שחייבת לה 27 מיליון שקל

קבוצת החברות בזלת, שהייתה מפעל העיבוד והאריזה של אינטרקיור וגם רכשה ממנה חומרי גלם, נכנסה לאחרונה להקפאת הליכים, והיא חייבת לה 27 מיליון שקל ● מלבד עצם החוב שלא ברור מה יעלה בגורלו, אינטרקיור תצטרך כעת למצוא ספק אחר בתחום האריזה ● ומה קרה לשאר מניות הקנאביס בבורסה בת"א?

אילון מאסק / צילום: ap, Jae C. Hong

האיש הראשון בעולם ששוויו חצה את רף ה-700 מיליארד דולר

ההון של מאסק קפץ לאחר שבימים האחרונים הפך בית המשפט העליון בדלאוור פסיקה קודמת והשיב לו חבילת תגמול הונית מבוססת אופציות בשווי כ־139 מיליארד דולר שאושרה ב־2018 ● במקביל - רק השנה אושרה לו חבילת שכר נוספת שעשויה להגיע לטריליון דולר

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

"בשביל מה לקנות דירה ולקבל 2.5% אם אפשר לקבל 4% רק על דיבידנדים בבורסה?"

תשכחו מהמרוץ לדירה: בצל הצפי להמשך ירידת מחירים וריבית, משקיעים רבים נוטשים את שוק הנדל"ן, ורבים מהם מצאו מפלט בשוק ההון, שהציג השנה תשואות חסרות תקדים ● בשוק מסבירים: "מי שהשקיע במניות עשה תשואה של עשרות אחוזים השנה, בזמן שמי שרכש דירה רואה כבר 8 חודשים ברצף ירידות מחירים"

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

רשף תגייס 550 מיליון שקל ממוסדיים, חצי מהכסף יזרום לקופת ארית

אחרh שנסוגה מכוונתה להנפיק את החברה הבת, יצרנית המרעומים ארית בדרך להשלים גיוס פרטי לפי שווי נמוך יותר של 3.75 מיליארד שקל ● היקף הגיוס עשוי לגדול ל-900 מיליון שקל

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

עסקי היופי מעולם לא היו תחרותיים יותר. כך ספורה מתכננת להישאר בטופ

מנהלים ברשת הקמעונאית שבבעלות LVMH מאפשרים הצצה נדירה אל האסטרטגיה של החברה

רופי תורפ. כל קו עלילה מטופל באופן אמין / צילום: ליינה אמברון

"מרגו צריכה כסף": כמה חופש באמת נשאר לאישה כשהגוף הופך למטבע

הרומן "מרגו צריכה כסף" מאת רופי תורפ שואל בחדות ובהומור מה מותר ומה אסור לאישה לעשות עם הגוף שלה ● במרכז העלילה אם חד־הורית צעירה שמוצאת חבל הצלה כלכלי במכירת תמונות עירום ב"אונליפאנס" ● ה"רעים" אינם גברים בודדים אלא הממסד הרפובליקאי האמריקאי - ואם נרצה, גם אמריקה של טראמפ

אנדרו סטנטון ודמותו של וול-E. ''נתיב אחר לגמרי בכביש המהיר'' / צילום: Reuters, Martin Klimek

במה צדק "וול-E" של פיקסאר בנוגע לעבודה בעתיד

לבמאי והתסריטאי-השותף אנדרו סטנטון היה חזון של עתיד דיסטופי, שנראה כעת נבואי באופן מטריד

יוסי אבו / צילום: ענבל מרמרי

רגע אחרי שהממשלה אישרה את עסקת הענק למצרים - ניו-מד רוצה לתת למנכ"ל עוד 8 מיליון שקל

המחזיקה הגדולה במאגר לוויתן, ניו-מד אנרג'י של קבוצת דלק, רוצה להעניק למנכ"ל החברה יוסי אבו אופציות בהיקף של 8.1 מיליון שקל, כשהמנה הראשונה היא כבר "בתוך הכסף" ● כזכור, ניו-מד כבר ביצעה "אובר-רולינג" פעמיים בשנים האחרונות כדי לאשר לאבו תגמול למרות התנגדות אסיפת בעלי המניות

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ־10 מיליון שקל ● מאירה ברנע־גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

צפוי להיסגר בסוף השנה: הפגנה מחוץ למפעל פולקסווגן / צילום: Reuters, Sebastian Kahnert

בלחץ גרמניה ותעשיית הרכב: אירופה לקחה צעד אחורה במהפכה הירוקה

שלוש שנים וחצי אחרי ההחלטה הדרמטית לאסור מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית מ־2035, הנציבות האירופית נסוגה - בעיקר בשל לחצים מצד גרמניה והביקוש הנמוך לכלי רכב חשמליים ● המהלך מסמן שינוי סדרי עדיפויות וניסיון לאזן בין יעדי האקלים ליציבות כלכלית

על דמי חנוכה: הזדמנות לתת יופי של שיעור לחיים

דמי החנוכה הם הרבה יותר משטר מקופל שמחליק לכף יד קטנה ● מדובר במסורת יהודית בת מאות שנים, שנולדה מתוך חינוך לנדיבות ועזרה לזולת ואף סמלה אמצעי שיקום לנפש הלאומית ● כיום למטבעות החנוכה יש ערך מוסף מפתיע: הזדמנות ראשונה ללמד ילדים על כסף, אחריות וחיסכון 

דוגמאות להונאות פיננסים ברשתות / צילום: צילומי מסך

ההונאות העדכניות ברשת: איך לא ליפול בפח

בחודשים האחרונים עולים בישראל יותר ויותר קמפיינים אגרסיביים עם המלצות על מניות, שנראים אמינים בין היתר הודות לשימוש בדמויות פיננסיות מוכרות ו-AI ● הכירו את הסכנות החדשות והמשוכללות ואת הכלים להתגוננות

מכלית נפט בחופי ונצואלה / צילום: Reuters, Humberto Matheus/Sipa USA

טראמפ מאיים להרוס את "צי הצללים" של ונצואלה, ו־8 מיליארד דולר בסכנה

העימות בין ונצואלה לארה"ב מסלים לאחר שהכוחות האמריקאים מנעו ממכליות נפט להמשיך בדרכן, כחלק מהמצור שהטיל טראמפ ● כלכלנים מזהירים: אכיפה מחמירה תגביר את המחסור במזון ובדלק במדינה ותגרום להחרפת האינפלציה