גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחלוקת בתוך הממשלה: מאחורי הקלעים של מאבק חולדאי בחניוני הענק

בחודשים האחרונים מוביל ראש עיריית ת"א מאבק ציבורי ומקצועי נגד הקמת חניוני חנה וסע בפאתי העיר, שאף הצליח לסדוק את הקונצנזוס שהיה סביבם במשרדי הממשלה ● על מה המחלוקת, מה נימוקי התומכים בפרויקט, ומה האינטרסים של השחקנים השונים? ● גלובס עושה סדר

החניון המתוכנן במחלף מורשה. בעיגול: רון חולדאי / הדמיה: ארקאפקט עדי בואנו, באדיבות נתיבי איילון; צילום: שלומי יוסף
החניון המתוכנן במחלף מורשה. בעיגול: רון חולדאי / הדמיה: ארקאפקט עדי בואנו, באדיבות נתיבי איילון; צילום: שלומי יוסף

בשנים האחרונות מוביל ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, מאבק הציבורי נגד הקמת חניוני חנה וסע בפאתי העיר, מהם אמורים לצאת שאטלים על הנתיבים המהירים שנבנים בכניסות לתל אביב. מדובר בנושא שנוי במחלוקת, שהצליח אפילו לסדוק את הקונצנזוס במשרדי הממשלה שמעורבים בפרויקט. מחר (ג') ייערך דיון בנושא במועצה הארצית לתכנון ולבנייה. על מה המחלוקת, ומה עושה חולדאי כדי לחסום את המהלך?

למשך 3 לילות: איילון ייחסם לתנועה השבוע. כך זה יעבוד
מה אפשר ללמוד מהפקק שסותם את אחד הרחובות העמוסים בישראל

מה נמצא במוקד המחלוקת?

פרויקט הנתיבים המהירים המוערך ב־5 מיליארד שקל מבוצע בשיתוף המגזר הפרטי, במטרה להוסיף נתיבי אגרה, שאטלים ותחבורה ציבורית בכניסות לגוש דן. זאת, בדומה לפרויקט שכבר קיים בכביש 1, שכולל את חניון שפירים ו"הנתיב המהיר" בכביש. הפרויקט ייפתח בשני שלבים, כשהשלב הראשון כולל את כביש 2 וכביש 20, והוא צפוי להיפתח השנה.

השלב השני, שנגדו יוצא חולדאי, כולל את כביש 5. לפי התוכנית, לצד הכבישים יוקמו חניונים עם אלפי מקומות חניה בצומת מורשה שבחלק הצפוני של תל אביב. הפרויקט שנוי במחלוקת מזה שנים, כאשר התומכים סבורים כי זו דרך לספק תחבורה לאזורים מבודדים ופרבריים שלא יכולה לפעול בהם תחבורה ציבורית יעילה, בעוד שהמתנגדים מסבירים כי שהפרויקט ימשיך את מגמת התלות ברכב הפרטי, יעודד רכישה של עוד כלי רכב ויגביר את הגודש בכבישים.

מדוע חולדאי מגביר כעת את המאבק?

כאמור, מחר ייערך דיון במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, במסגרתו ידונו בהקמת שלושה חניוני חנה וסע לאורך כביש 5 - בקסם, בתקווה ובמורשה. זהו כאמור השלב בפרויקט לו מתנגד חולדאי, והוא כתב כך בפוסט ברשת החברתית X.

"יותר ממיליארד שקל מקופת הציבור עומדים לרדת לטמיון. למה? כי מדינת ישראל רוצה להקים חניון חנה וסע ענק ובלתי נחוץ בצומת מורשה. החניון הזה לא רק שלא יסייע לפתור את בעיות הגודש במרכז הארץ, אלא אף יחמיר אותן.

"במקום לעודד את אזרחי ישראל להשתמש בתחבורה ציבורית, החניונים האלה יחייבו את הציבור להחזיק רכב ולצאת איתו מהבית מדי יום עד לחניון. מהלך כזה דווקא יגביר את בעיית הגודש עד לחניון ויפגע בתחבורה הציבורית הקיימת", כתב חולדאי.

מה עושים בתל אביב כדי לבלום את המהלך?

הציוץ של ראש העירייה הוא רק חלק ממהלך רחב יותר. בראיון לגלובס בדצמבר האחרון אמר חולדאי כי "באיילון נוסעים כמיליון איש ביום. נניח ש־400 אלף ייכנסו לתל אביב. מה יועילו המכוניות שחונות שם? זה טיפול בגודש? בשביל זה המפלצת שפוגעת בנוף? שהמדינה הוציאה עליה הון? ועוד אומרים שזו תרומה לתחבורה ציבורית?".

גם בכנס של גלובס שהתקיים בחודש שעבר, חולדאי תקף מתכננים ולאנשי ממשלה שישבו בקהל, ודרש לבטל את הפרויקט. על טענותיו חזר גם במכתב ששלח לשרת התחבורה מירי רגב וכינה את הפרויקט ככזה ש"דגל שחור מתנוסס מעליו" ומהווה הוצאה לא אחראית.

ואלה רק המהלכים הפומביים. העירייה מנהלת פעילות ערה ומקיימת שיחות רבות מול נציגי המועצה הארצית בניסיון להשפיע על עמדתם. חולדאי שוחח ארוכות בשבוע האחרון עם החשכ"ל יהלי רוטנברג, שתחת אחריותו מפורסמים מכרזי הביצוע של הפרויקט, והצליח לסדוק את הקונצנזוס במשרדי הממשלה.

למה חולדאי עומד בראש המאבק?

מדובר על המאבק המקצועי הגדול ביותר שניהל חולדאי בשנים האחרונות, בעיריית תל אביב לא זוכרים תקדימים רבים כאלה. בענף תוהים מדוע, לנוכח העובדה שהחניון יוקם מחוץ לעיר וככל הנראה לאחר סיום תקופת כהונתו. עיריית רמת השרון למשל תוכל להפשיר את הקרקע לבנייה אם לא יוקם חניון, אבל מה האינטרס של חולדאי?

אחרים טוענים כי חולדאי רוצה להותיר אחריו מורשת, וכי התחום שנבחר לשם כך הוא התחבורה. על כך יכולים להעיד המאמצים שעושה העירייה והעובדה שהעיר הייתה "הפוכה", שבורה ואפופת אבק גם לפני הבחירות המקומיות כדי להביא לקידומם של פרויקטי התחבורה העירוניים.

ייתכן גם שמאבקו הזה של חולדאי קשור במאבק אחר - על השליטה במטרופולין נוכח ניסיונות הממשלה לקדם רשויות מטרופוליניות שהנהלתם בגוש דן תיקבע בהצבעת החברים, ולא של ראש לראש העירייה הגדולה ביותר כפי שנוסחים קודמים של הצעות החוק כללו.

מי בעד הפרויקט, מי מתנגד ומה הנימוקים?

המתכננים מחברת נתיבי איילון שאמונה על הפרויקט סבורים כי הפרויקט הכרחי בגלל מבנה השכונות בשרון שלא מאפשרים פיתוח של תחבורה ציבורית איכותית באופן שגזר על התושבים שימוש ברכב פרטי בלבד.

מנגד, הרשות לתחבורה ציבורית ואגף התקציבים ניסו לגבש בדיקה מקיפה על הצורך בחניונים, לנוכח העובדה שמתכננים ומומחי תחבורה רבים מצטרפים לעמדת העירייה. גם בדיונים שנעשו במשרד התחבורה לא הייתה תמימות־דעים, כשהרשות לתחבורה ציבורית לא הצדיקה את הפרויקט לעומת מנהל התשתיות.

מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, הכריע לטובת הפרויקט וכתב לרב נתן אלנתן, יו"ר מטה התכנון הלאומי, לקראת הדיון השבוע כי "חניון מורשה מהווה חלק בלתי נפרד מהפרויקט, ואישורו הכרחי להצלחתו", וכן כתב כי "חוות־הדעת המקצועיות שנערכו לרבות על־ידי חברת נתיבי איילון מצביעות על נחיצות הפרויקט, כדאיותו והתרומה הישירה שלו להפחתת הגודש".

המתנגדים לפרויקט מזכירים את החניון שנבנה בשפירים ליד הנתיבים המהירים בכביש 1, בתחילה שווק כהצלחה מסחררת. עם זאת, לאחר הקמת קו הרכבת המהיר לירושלים הפרויקט התברר כפחות מוצלח מהמובטח. דוח מבקר המדינה האחרון אף הראה שהשאטלים נזנחו, ונוסעים רבים לא משתמשים בהם, מספר הנוסעים צנח ב־34%, ושיעור המשתמשים מדי יום ביומו צנח מ־50% ל־14% בלבד. גם מספר הנסיעות בנתיב לא ממריא - ולכן למרות שהפרויקט נבנה בשיתוף המגזר הפרטי, הציבור מסבסד את הנסיעות בכביש האגרה, שלא כל הציבור נהנה ממנו, באמצעות קופת המדינה, כדי לפצות על הנסיעות החסרות בסך של 170 מיליון שקל במשך חמש שנים.

המאבק העקרוני נהפך גם למאבק כמעט אישי על יוקרה מקצועית. גם המתכננים הורידו את מספר מקומות החניה מ־6,000 ל־3,000 וכבר תומכים בהקמת מסוף אוטובוסים סמוך לחניון.

ניסיון העבר מלמד שבסוף תיווצר פשרה, אלא שביטול החניונים לחלוטין למעשה חותר תחת המודל הכלכלי של הפרויקט ויסכן את קיומו של מכרז הביצוע, ויתכן שזו סיבה אחת לחוסר הנכונות לרדת מהעץ.

עוד כתבות

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

שירותי האינטרנט של לקוחות סלקום חזרו לפעילות: "מתחקרים את האירוע"

לקוחות חברת סלקום דיווחו על תקלות בשימוש באינטרנט ● בסלקום מעדכנים: "השירות חזר לפעילות. אנחנו מתחקרים את האירוע ומתנצלים על אי-הנוחות"

מערכת משגרי רקטות ארטילריות מסוג PULS של אלביט / צילום: אלביט מערכות

ההחלטה האמריקאית שמעוררת חששות לגבי עסקת אלביט עם יוון

ביוון אושר תקציב של 812 מיליון דולר לרכישת מערכת הארטילריה PULS של אלביט, אך ארה"ב הטילה וטו על שימוש בחימושים מתוצרת אמריקאית במשגרי טילים זרים ● לוקהיד מרטין, המתחרה על העסקה, מציעה חלופה זולה יותר

רומן אברמוביץ' / צילום: ap, Martin Meissner

ממשלת בריטניה לוחצת על רומן אברמוביץ' להעביר 2.5 מיליארד ליש"ט לטובת אוקראינה

עם פתיחת המלחמה באוקראינה, ממשלת בריטניה הטילה סנקציות על אברמוביץ', בעליו של מועדון הכדורגל צ'לסי, הנחשב למקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ● הוחלט לאפשר לו למכור את הקבוצה, בתנאי שכספי המכירה לא ילכו לכיסו אלא למטרות צדקה ● אלא שמאז הכספים מוקפאים ● ראש ממשלת בריטניה: "המסר שלי לאברמוביץ' הוא זה: השעון מתקתק"

הדמיה של קמפוס אנבידיה העתידי בקריית טבעון / הדמיה: באדיבות אנבידיה

"ישראל הפכה לבית השני שלנו": מנכ"ל אנבידיה מאשר כי יוקם קמפוס ענק בקריית טבעון

בהמשך לחשיפת גלובס, אנבידיה מאשרת כי תקים בקריית טבעון קמפוס על 90 דונם שתרכוש מרמ"י, אשר יהפוך אותה למעסיק הפרטי הגדול במדינה ● הענקית מבקשת להקיף אותו באזורי מסחר ומסעדות ולהשקיע בטיפוח שטחים ירוקים, וכמו כן נוכחותה צפויה לחייב חיזוק של תשתיות האנרגיה והתחבורה באזור ● האכלוס הראשוני: רק בעוד כשש שנים

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

מכרז החשמל האמריקאי ננעל על מקסימום והקפיץ את מניות האנרגיה הישראליות

הביקוש הגדול לחשמל בארה"ב מואץ בעיקר בשל בנייה מהירה של חוות שרתים ● היצרניות הישראליות הפועלות בארה"ב, כמו OPC שזכתה היום בחלקים ממכרז של רשת אספקה מרכזית, נהנות מהמצב בשוק באופן מובהק

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

הלמ"ס: מספר הדירות בבנייה ממשיך לעלות בקצב מהיר

ב-12 החודשים שבין אוקטובר 2024 לספטמבר 2025 החלה בנייתן של כ-81 אלף דירות - עלייה של 31.5% לעומת 12 החודשים הקודמים ● בתוך כך, נרשמה קפיצה חדה בהיקף הנפקת היתרי הבנייה ע"י הוועדות המקומיות

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

נמנעים מבדיקות? אולי יש לכם FOFO

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

מדד מיתוג מעסיק

חוויית עבודה משמעותית ותרבות ארגונית: מי החברות שכבשו את צמרת הדירוג החדש של גלובס?

גלובס מפרסם לראשונה בשיתוף פלייטיקה את מדד מיתוג המעסיק, שבוחן אילו חברות במשק מובילות ביצירת חוויית עבודה משמעותית, תרבות ארגונית וערכים שמושכים עובדים ● מי הצטיינה בחיבור העובדים למשימה, ומי יצרה שפה אחת לכל סניפיה בעולם? ● הדירוג המלא

iRobot. חשש ביחס לתפעול האפליקציה / צילום: Reuters, St Petersburg Times

המתחרות, המכסים וחבל ההצלה שנלקח: קריסת שואב האבק שחולל מהפכה בשוק

זה היה סיפור הצלחה קלאסי: שוק חדש, חברה שייסדו חוקרים מ-MIT, הצלחה בנאסד"ק ומכירות של עשרות מיליוני מכשירים בעולם ● אבל iRobot לא הצליחה לעמוד מול השטף מסין ולא התאוששה מביטול הרכישה של אמזון. המכסים המוגדלים שהטילה ארה"ב היו הקש האחרון

הסנטימנט בשווקים מתקרב לרמה של ''שוריות קיצונית'' / צילום: Shutterstock

מנהלי הקרנות אופטימיים, אבל נתון דרמטי אחד מסמן שהשווקים עומדים לרדת

סקר מנהלי הקרנות הגלובלי של בנק אוף אמריקה מצביע על אופטימיות שלא נראתה בשווקים מזה כארבע וחצי שנים ● רמת המזומנים בקרב מנהלי הקרנות ירדה לשפל של כל הזמנים, מאז שהחלה עריכת הסקר ב-1999 ● לפי הבנק, כאשר רמת המזומנים הייתה סביב רמה זו, שווקי המניות בעולם ירדו ב-2% בארבעת השבועות העוקבים

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

רשות החברות: חשש לאיתנות הפיננסית של מקורות בעקבות שינוי רגולציה

רשות החברות הממשלתיות מתנגדת לעדכון מנגנון האסדרה שמקדמת רשות המים וטוענת כי המהלך יסכן פיננסית את חברת מקורות ● עוד נטען כי רשות המים התעלמה מהמלצותיו של יועץ מיוחד שמונה לבחון את השפעת עדכון הרגולציה על החברה ● רשות המים: המהלך יאזן בין הצורך בהשקעות בתשתיות לבין שמירה על אינטרס הצרכנים

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

חשד: מנהלים בחברת יזמות הגישו תביעה כוזבת לקרן הפיצויים בסך 40 מיליון שקל

שני המנהלים טענו כי למבנה בת"א נגרמו נזקים בהיקף 40 מיליון שקל כתוצאה מהדף של טיל איראני שנפל באזור - אך מהחקירה עולה חשד כי מאז 2021 המבנה מוכר ע"י העירייה כלא ראוי למגורים ● השניים חשודים בקבלת דבר במרמה, לאחר שקיבלו מהמדינה כ-2 מיליון שקל על בסיס התביעה ● לבקשת החשודים, שמם נאסר בשלב זה לפרסום

משרדי EY בתל אביב / צילום: יח''צ EY

המשרדים שהושכרו ומסעירים את הרוחות בין ועד העובדים להנהלת EY

מתיחות בפירמת EY בין מתמחים ורואי חשבון צעירים לבין ההנהלה ● ועד העובדים מלין על שחיקה מתמשכת בשכר העובדים ובמקביל יוצא נגד החלטת ההנהלה לצמצם שטחי משרדים ● ברקע: טענות דומות גם בשאר הענף ומגעים להסכם קיבוצי חדש ● מ־EY נמסר: הטענות לא נכונות

אלון שטאובר / צילום: אפרת קופר

"יש תחושה של הזדמנויות בשוק": המנכ"ל שקנה חברת נדל"ן ותיקה בראיון

אלון שטאובר, מנכ"ל ושותף בקבוצת מסד עוז, נכנס לאחרונה גם לתפקיד מנכ"ל משותף בחברת אמריקה ישראל לאחר השלמה של מיזוג בין החברות, וכעת נערך להנפקה בשנתיים הקרובות ● מסד עוז מנהלת כיום פרויקטים בהיקף של 40 מיליארד שקל, ומה שחסר לה זה רק מהנדסים

וואטסאפ / צילום: Shutterstock

האם הסכמה בוואטסאפ על מחיר הדירה נחשבת להסכם מחייב?

לאחר שהסכימו על מחיר בהודעת וואטסאפ, נסוג המוכר מהעסקה, מתוך תקווה לקבל תמורה גבוהה יותר ● ביהמ"ש קבע כי ההסכם לא היה מחייב, אך פסק פיצוי לרוכש

מאגר לוויתן. בעיגול: עבד אל־פתאח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מי ירוויח ומה זה יעשה למחירי החשמל בישראל: כל מה שכדאי לדעת על עסקת הגז הענקית עם מצרים

עסקת הגז הגדולה בתולדות ישראל צפויה לצאת דרך, לאחר שמשרד האנרגיה אישר את היתר היצוא הסופי למאגר לוויתן ● מי ירוויח מהעסקה, מה זה יעשה למחירי החשמל, ואיך זה ישפיע על מצרים? ● גלובס עושה סדר

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה בסלייס ואסף גולדברג, מנכ''ל סלייס לשעבר / איור: גיל ג'יבלי

תביעת ענק חושפת את השיטה בפרשת ההונאה בסלייס

תביעה בסכום של כמיליארד שקל שהגיש המנהל המורשה בסלייס נגד בעל השליטה ונושאי המשרה לשעבר, חושפת את שיטת העבודה בחברת הגמל הקורסת - מחסכונות שעברו לקרנות עלומות ועד מנהלים שלא עשו דבר ● בעל השליטה: "הטענות יתבררו כלא נכונות"

בלי להיות כמעט באוויר: מי הגיעו לצמרת דירוג הזכורות והאהובות, ואיך זה קרה

הפרסומת הזכורה ביותר השבוע שייכת לדיסקונט והאהובה ביותר לביטוח 9, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● סטטיק ושלישיית מה קשור מובילים את פרטנר למקום השני באהדה, וההשקעה הגדולה ביותר לפי נתוני יפעת שייכת ל–freesbe

שיגור טיל חץ 3 / צילום: משרד הביטחון

גרמניה מרחיבה את עסקת הרכישה של מערכות חץ ב-3.1 מיליארד דולר נוספים

משרד הביטחון הודיע כי הבונדסטאג הגרמני אישר את הרחבת העסקה למכירת מערכת "חץ 3" הישראלית לגרמניה, כפי שנחשף בגלובס ● עסקת החץ צפויה להסתכם בלמעלה מ-6.7 מיליארד דולר ולהיות הגבוהה ביותר בתולדות מדינת ישראל