גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות שדות התעופה נגד ארקיע: מנסה לצמצם היצע ולפגוע בתחרות ובשירות

ארקיע עתרה נגד רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה בדרישה להעביר את פעילות החברה לטרמינל 1 בנתב"ג, בטענה כי הדבר יסייע להורדת מחירי כרטיסים ● ברש"ת דוחים את הטענות ומאשימים: החברה לא פועלת מתוך דאגה לציבור או לשוק ● במשרד התחבורה מסירים אחריות

מטוס ארקיע / צילום: ארקיע
מטוס ארקיע / צילום: ארקיע

רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה מבקשים מבית המשפט לדחות את העתירה שהוגשה נגדה על־ידי חברת התעופה ארקיע, לאחר שרשות שדות התעופה סירבה לבקשתה להעביר את כל פעילות החברה לטרמינל 1 בנתב"ג.

החות'ים יורים, אך בינתיים זה לא מבריח מכאן את חברות התעופה
במאי הקרוב תוכלו לטוס ב-30 דולר: זאת חברת התעופה, ואלה היעדים

לטענת ארקיע, אי־קבלת הבקשה להסדיר את כלל הפעילות מטרמינל 1 תקשה על החברה לייצר מחירים תחרותיים לעומת חברות התעופה הזרות.

מנגד, ברש"ת הגיבו כי "לא מניעי רווחת הציבור הם שעומדים בבסיס העתירה שבפנינו, כי אם מניעים כלכליים צרים ואינטרסנטיים של העותרת ורצון העותרת שתוענק לה העדפה אסורה על חשבון חברות תעופה אחרות".

כלומר, ברש"ת מאשימים את ארקיע בכך שהיא מציגה את עצמה כמי שפועלת בשעת חירום לטובת המדינה והציבור, אך בפועל מדובר במהלך שנועד לקדם אינטרסים כלכליים פרטיים בלבד.

נכון להיום ארקיע מפעילה טיסות משני הטרמינלים בנתב"ג במקביל, כאשר הטיסות מטרמינל 3 הן בינלאומיות, והטיסות מטרמינל 1 הן פנים־ארציות. לטענת החברה, איחוד הפעילות לטרמינל אחד יוכל לחסוך לה מיליוני דולרים מדי שנה.

היום (ב') השופט המליץ לארקיע למשוך את העתירה ולפתור את המחלוקת בהידברות במקום בבית המשפט. החברה תקבל החלטה בנושא עד יום חמישי הקרוב.

עוז ברלוביץ', מנכ''ל חברת התעופה 'ארקיע' / צילום: שי יחזקאל

בקשת ארקיע הגיעה על רקע החלטת המדינה

נזכיר כי מוקדם יותר החודש המדינה החליטה על הפחתת ההשתתפות בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות, מה שמביא למעמסה נוספת על החברות הישראליות (לצד הרווחים הגדולים שהרוויחו במהלך המלחמה בשל היעלמות החברות הזרות).

על כן, ארקיע ביקשה מבית המשפט להורות לרשות שדות התעופה ולמשרד התחבורה לעדכן את הקריטריונים להפעלת טיסות מטרמינל 1, כך שיתאימו למציאות פוסט־קורונה ומלחמה.

הבקשה כוללת אישור לארקיע להעביר את כל פעילותה לטרמינל 1 (או לפחות להגדיל את היקף פעילותה שם), לעגן את הקריטריונים בחוק כך שהם יהיו רשמיים ושקופים לכלל החברות, ולהתחשב בתרומתה של ארקיע בשעת חירום.

למעשה, ארקיע התרעמה על כך שחברות הלואו קוסט הזרות, שלא הפגינו נאמנות לשוק הישראלי תוך כדי המלחמה, נהנות מהפעלת טיסות מטרמינל 1 על חשבונה. לטענתה, חברות תעופה ישראליות שנדרשות להוצאות ביטחון שהחברות הזרות לא נדרשות להן, מתקשות להתחרות במחירי הטיסות של הזרות, ויש לתקן את העיוות הזה.

ברש"ת טוענים: אי־אפשר לתעדף

רשות שדות התעופה הגישה תגובה מקדמית לבית המשפט. לטענתה, הדרישה להעביר את כלל פעילות ארקיע לטרמינל 1 אינה מעשית מבחינה תפעולית ואינה עומדת בעקרונות המחייבים את הרשות בחלוקת סלוטים (חלונות זמן של המראות ונחיתות מטוסים).

זאת ועוד, לטענת הרשות, טרמינל 1 מוגבל ביכולת הקליטה שלו, במיוחד בשעות השיא, והיענות לבקשה תדרוש הקצאת סלוטים נוספים לארקיע. מדובר במהלך שיבוא על חשבון חברות תעופה אחרות וייצור עומס תשתיתי ופגיעה ברמת השירות.

נוסף לכך, הרשות כפופה לקווים מנחים בינלאומיים, בהם של IATA ו־WASG, האוסרים על מתן עדיפות לחברה אחת בלבד; וסטייה מהקווים האלה, כמו למשל לאפשר רק לארקיע לפעול בלעדית מטרמינל 1, עלולה לפגוע לא רק בשוויון ובתחרות, אלא גם להוביל לדרישות זהות מצד חברות תעופה אחרות ולפגוע באמון של הקהילה הבינלאומית באופן שבו נתב"ג מתנהל.

רש"ת גם דוחה את טענת ארקיע שלפיה המעבר לטרמינל 1 יאפשר לחברה לתמחר באופן תחרותי יותר. לדברי הרשות, אין קשר ישיר בין מיקום הטרמינל לבין המחיר לצרכן, והגורם המרכזי שמשפיע על רמת המחירים הוא רמת התחרות. אם ארקיע תקבל העדפה, נטען, הדבר עלול להרחיק חברות מתחרות, לצמצם היצע ולגרום לעלייה בעלויות.

נזכיר כי במהלך השנה האחרונה, חברות לואו קוסט כגון ריינאייר ואיזי ג'ט התנו את פעילותן בארץ בכך שיוכלו לפעול מטרמינל 1, בשל הבדלי העלויות בין האגרות בטרמינלים. מדובר בפער של כ־18.5 דולר עבור כל נוסע, כאשר בטרמינל 1 מס הנמל עומד על פחות מ־14 דולר, ואגרת הסבלות היא 3.6 דולר לנוסע; ובטרמינל 3 מס הנמל מתקרב ל־30 דולר, ואגרת הסבלות היא כמעט 6 דולר לנוסע.

במשרד התחבורה מתנערים

בנוגע לטענות על הקריטריונים הנהוגים כיום לפעילות חברה מטרמינל 1, רש"ת מסבירה כי הם מצויים בתהליך בחינה מחודש. הקריטריונים החדשים, כך נכתב, צפויים להיכנס לתוקף רק בשנת 2026. לדברי הרשות, אין מקום להתערבות שיפוטית כל עוד ההליך הפנימי נמשך, והעתירה מייצגת ניסיון לעקוף את סמכויותיה ולהשיג יתרון תחרותי בלתי מוצדק.

במשרד התחבורה מתנערים וטוענים כי העתירה שהגישה ארקיע נגד משרד התחבורה היא מוקדמת, ודינה להידחות, כיוון שהסמכות לקבוע קריטריונים להפעלת טיסות וחלוקת פעילות בין טרמינלים אינה נתונה לשרת התחבורה אלא לרש"ת, שהיא גוף סטטוטורי עצמאי הפועל על־פי חוק.

מארקיע נמסר בתגובה: "בהמשך לדיון שנערך בבית המשפט המחוזי בעתירה המינהלית, השופט הביע את דעתו שהסוגיה ראויה לפתרון בהידברות בין הצדדים ולאו דווקא בבית המשפט. ארקיע תלמד את אמירות השופט ותגיש את עמדתה המלאה לבית המשפט עד יום חמישי".

רשות שדות התעופה מסרה בתגובה: "הרשות מבקשת להעמיד דברים על דיוקם. לאחר שמיעת הצדדים באריכות, בית המשפט הנכבד הודיע לארקיע כי דין עתירתה להידחות, וכי בית המשפט לא יחליף את שיקול־דעתה של הרשות. כמו כן, העותרת לא הצביעה על פגם כלשהו שנפל בהתנהלות הרשות. בית המשפט איפשר לארקיע להודיע, בתוך שלושה ימים, האם היא עומדת על עתירתה, או שניתן לדחותה מבלי שיהיה צורך בכתיבת פסק דין מנומק הדוחה את העתירה לגופה".

עוד כתבות

סניף של רשת רנואר. הקטגוריה הפופולרית ביותר היא אופנה / צילום: וליץ סטודיו

המתנות השוות ביותר לפסח: מי עקף את ענף ההייטק?

שווי המתנות שמעניקים מעסיקים לעובדיהם לקראת פסח עומד ב-2025 על 540 שקל בממוצע, עלייה של 5% לעומת 2024 - כך עולה מנתוני BUYME ● מבין הענפים השונים, שווי המתנות שמקבלים עורכי הדין הוא הגבוה ביותר ● וגם: איסתא ספורט רוכשת את אקו טיולי שטח ונכנסת לשוק המסעות ● אירועים ומינויים

מרין לה פן / צילום: Reuters, ZUMA Press Wire

דרמה פוליטית בצרפת: לה פן נפסלה מריצה לנשיאות, ונגזרו עליה שנתיים בכלא

מרין לה פן, מובילת מפלגת "האיחוד הלאומי" בצרפת, הורשעה במעילה נרחבת בכספי ציבור ● ביהמ"ש גזר עליה שנתיים מאסר בפועל ופסל אותה מלהתמודד על משרה ציבורית למשך חמש שנים - ואף הורה לאכוף את פסק הדין "באופן מיידי", כך שייאסר עליה להתמודד בבחירות לנשיאות צרפת ב-2027

חוסר הוודאות חזר ומכה שוב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה מעורבת בוול סטריט בצל תוכנית המכסים של טראמפ

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צפוי לחשוף ביום רביעי את תוכנית המכסים הגלובלית שלו, מה שהוא מכנה "יום השחרור" ● נאסד"ק ירד ב-0.1% לאחר שנסחר בירידות חדות במהלך המסחר ● המשקיעים ברחו אל נכסים בטוחים והזהב שוב שובר את שיא כל הזמנים ● מחירי הנפט קופצים ב-3% ● ובבנקים הגדולים בארה"ב מעלים את ההסתברות למיתון ל-35%-40%

אורן עזר, מנכ''ל אלקטריאון / צילום: ניר סלקמן

הסיוט של המשקיעים: מניית "החלום" שאיבדה 60% בשבועיים

מניית אלקטריאון, המפתחת טעינה לכלי רכב חשמליים תוך כדי נסיעה, מחקה 1.5 מיליארד שקל בשבועיים, לאחר שדיווחה על הכנסות נמוכות משמעותית מהתחזיות ● בין המפסידים הגדולים מהנפילה במניה – צחי חג'ג', רן בלינקיס וצמד מנהליה

אלוף (מיל') אלי שרביט, מפקד חיל הים לשעבר וראש השב''כ המיועד / צילום: דובר צה''ל

ראש השב"כ הבא - מפקד חיל הים לשעבר, אלי שרביט

רה"מ ראיין שבעה מועמדים ובחר באלוף במילואים שרביט ששירת 36 שנים בצה"ל, 5 מהן כמפקד חיל הים • לשכת נתניהו: "השב"כ הוא ארגון עתיר זכויות שעבר טלטלה קשה ב-7 באוקטובר, משוכנע שאלוף שרביט הוא האדם המתאים" • תגובות מעורבות באופוזיציה - ליברמן: "מינוי תמוה", איזנקוט: "יקדם את הארגון"

ח''כ אלמוג כהן, מיוזמי הצעת החוק / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ראש הממשלה נתניהו עצר את החקיקה להקמת שדה תעופה בנבטים

חברי הכנסת אלמוג כהן, רם בן ברק ונעמה לזימי יזמו הצעות חוק שיחייבו את הממשלה להקים שדה תעופה בנבטים בתוך שבע שנים, למרות התנגדות צה"ל ומשרד הביטחון ● ההצעה המאוחדת עברה בקריאה ראשונה, אך לא תעלה לקריאה שנייה ושלישית

חברת הדירוג פיץ' / צילום: Shutterstock

פיץ' משאירה את דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי

חברת הדירוג השאירה את דירוג ישראל ברמה של A עם תחזית שלילית ● פיץ' מעריכה שהגירעון ב-2025 ירד, שקצב הצמיחה ישתפר ושישראל תישאר בעזה בטווח הזמן הבינוני ● בנוסף, מזהירה מהמהלכים הפוליטיים של הממשלה: "עלולים להחליש את מנגנוני האיזונים והבלמים"

אבי חימי / צילום: איל יצהר

נסגר התיק נגד ראש לשכת עוה"ד לשעבר, אבי חימי

כשנתיים אחרי שנאלץ להתפטר מתפקידו בעקבות פרסום של אילה חסון אודות מעשה מגונה שביצע בעורכת דין, החליט פרקליט המדינה כי התיק נגד חימי ייסגר ● חימי, הטוען כי האירוע התרחש כחלק ממערכת יחסים בהסכמה עם עורכת הדין, מנהל תביעה נגדה ונגד חסון וחדשות 13

לווים מצאו חסמים במעבר בין בנק למשכנתאות אחד לשני בעת מיחזור / צילום: Shutterstock, jaturonoofer

רפורמת המיחזורים יוצאת לדרך: לקראת מהפך בשוק המשכנתאות?

בקרוב ייכנסו לתוקף נוהלים חדשים של בנק ישראל, שיאפשרו ביצעו מיחזורי משכנתאות בין בנקים בצורה קלה ופשוטה יחסית למצב היום ● בהתאחדות יועצי המשכנתאות אומרים כי מעתה לווים שרוצים למחזר את המשכנתא לא יצטרכו להתמודד עם הטופסולוגיה, שתועבר אל הבנקים עצמם

אמיר ירון ובצלאל סמוטריץ' / צילומים: דוברות הכנסת, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך עולה שלב: המוסדיים וחברות כרטיסי האשראי בדרך להציע פיקדונות

הצוות בראשות הממונה על התקציבים באוצר והמפקח על הבנקים הגיש את מסקנות הביניים ● המטרה: השלמת הליך החקיקה וכניסה של שחקנים חדשים לעולם הפיקדונות ● כך זה יעבוד

מה עשתה קרן העושר הישראלית ב-2024 / אילוסטרציה: Shutterstock

תשואה של 11.5% בשנה: קרן העושר הישראלית ממשיכה לצמוח

קרן העושר הישראלית, שמנהלת את הכנסות המדינה מהיטלים על רווחי משאבי טבע, סיימה את שנת 2025 עם נכסים בשווי 2 מיליארד דולר ● חלוקת ההשקעות בקרן ב-2024 הייתה 70% במניות ו-30% באג"ח

איור: Shutterstock

האם בקרוב יוכלו להקפיא לכם נכסים וכספים ללא צו?

לפי הצעת חוק חדשה, לרשות לאיסור הלבנת הון תינתן סמכות להקפיא נכסים גם אם בעליהם אינו תחת חקירה פלילית - אלא קיים חשד מצד הרשויות ● המטרה: התאמה לסטנדרטים בינלאומיים ואפשרות תגובה בזמן אמת ● החשש: זכויות אזרח ייפגעו

שלמה נמרודי, יו''ר הייקון מערכות

בני לנדא ואראל מרגלית לא עזרו: הייקון מגיעה לסוף דרכה לאחר ש"שרפה" כמיליארד שקל

חברת הטכנולוגיה שהונפקה בת"א לפי שווי של יותר מחצי מיליארד שקל ואיבדה מאז 99.9%, דיווחה על פיטורי מרבית העובדים, והיא נערכת להגשת בקשה לעיכוב הליכים לשם גיבוש הסדר חוב

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א ננעלה בירידות; אלקטריאון צללה ב-35%, אל על ב-7%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.4% ● ירידות חדות בוול סטריט ● אתמול נצבעו המדדים המובילים בת"א באדום ● "לא מתומחר כרגע": מה אומרים בארה"ב על הדדליין להטלת המכסים של טראמפ ● מופלאה אחת, חברת שירותי ענן וענקית סטרימינג: אנליסטים בכירים בוול סטריט ממליצים על שלוש מניות ● הזהב נסחר הבוקר בשיא חדש

ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: ראובן קסטרו

אוריך ופלדשטיין נעצרו בפרשת קטארגייט; נתניהו זומן לתת עדות

יונתן אוריך, יועצו הקרוב של בנימין נתניהו, נעצר הבוקר יחד עם אלי פלדשטיין סביב פרשת הקשרים בין לשכת רה"מ לבין קטאר ● השניים חשודים במגע עם סוכן זר, הלבנת הון, קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים ● חשוד נוסף בפרשה נחקר באזהרה, והמשטרה אף זימנה עיתונאי למתן עדות פתוחה, שהפכה לחקירה באזהרה

שלטי מבצעי קבלן / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החברה שמכרה יותר משליש פרויקט ב־20/80: מה אומרים הדוחות על מבצעי הקבלנים?

דוחות חברות הנדל"ן התפרסמו בדיוק כשבנק ישראל מטיל מגבלות על המבצעים: כמה הן תלויות במבצעי המימון, וכמה זה שווה לקונים

אקטיביסטים מפגינים מול משרד פול ווייס על ''כניעתו'' לטראמפ / צילום: Reuters, Erik McGregor

טראמפ יוצא למלחמה במשרדי עורכי הדין הגדולים בארה"ב: "לחתור לסנקציות נגדם"

איומי נשיא ארה"ב לשבש את עבודת משרדי עורכי הדין מול הממשלה הפדרלית כבר הביאו שני ענקים "לכרוע ברך" בפניו ● שלושה אחרים לוחמים בו בבתי המשפט ● "זה מעביר בי חלחלה", אומר שופט אחד ● טראמפ מאשים את המשרדים ב"חתירה תחת הביטחון" ומתכוון להוסיף ולמרר את חייהם

צוות כלמוביל וצוות משרד הפרסום אדלר חומסקי ורשבסקי / צילום: פביאן קולדורף

הזוכים הגדולים של טקס פרסי האפי 2024: כלמוביל וטורנדו

תחרות השיווק האפקטיבי התקיימה הערב בתל אביב ● חברת המזגנים טורנדו זכתה בזהב בקטגוריית הפלטינום, ומותג הרכב ORA זכה בזהב בקטגוריית רכב ותחבורה, ובפרס הגרנד אפי היוקרתי

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Leah Millis

יצרני הרכב יעלו מחירים בגלל המכסים? טראמפ: "לא אכפת לי בכלל"

בעקבות הודעתו כי יטיל מכסים של 25% על יבוא רכבים, נשיא ארה"ב נשאל אתמול בראיון ל-NBC אם הוא מודאג מעליית מחירי המכוניות, והשיב: "לא, לא אכפת לי בכלל, כי אם המחירים של מכוניות זרות יעלו - אנשים יקנו מכוניות אמריקאיות"

מרין לה פן / צילום: ap, Stephane de Sakutin

השחיתות שהובילה לגניזת חלום הנשיאות: החוק ניצח את לה פן

באיחור רב, מנהיגת "האיחוד הלאומי" בצרפת משלמת את המחיר הפוליטי על העבר של המפלגה ● לה פן הצליחה לשים את העבר האנטישמי של המפלגה ברובו מאחוריה, אבל מערכת המשפט הצרפתית, שהחלה בחקירה עוד ב-2015, רדפה אחרי הצדק, ושלטון החוק ניצח ● מה היא תעשה עכשיו?