גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זו הסיבה שתסעו יותר לאט ברוב הרחובות בתל אביב

בעוד שמספר הנפגעים בתאונות בארץ נמצא בשיא, בעיר תל אביב הוא דווקא בירידה ● הסיבה: מיתון התנועה ב־72% מהרחובות בעיר באמצעות תמרורים, פסי האטה והצרת הרחוב ● מיטל להבי, סגנית ראש העיר: "אנחנו לומדים ממה שמצליח בעולם"

תמרור האטה על כביש עירוני בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
תמרור האטה על כביש עירוני בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

תאונת דרכים קטלנית אירעה השבוע בדרך נמיר בתל אביב כשמעיין אמיר ז"ל, שרכבה על קורקינט, נפגעה ממשאית. זהו עוד סיפור שממחיש את המציאות הטרגית בכבישים בערים שלנו. בין הדרכים להתמודד עם תאונות הדרכים הקטלניות הללו, ערים ומדינות רבות בעולם אימצו את חזון אפס הרוגים בתאונות דרכים שכולל את הורדת המהירות באופן דרסטי ברחובות רבים, בתל אביב הגיעו לשיא של רחובות ממותני תנועה אבל גם בה יש עוד הרבה עבודה כדי להבטיח חיים בטוחים.

פודקאסט | משקיעים בנדל"ן בחו"ל? ייתכן שתצטרכו לשלם מסים גם בישראל
רשות המסים חושפת: בכמה עלו מחירי הדירות שקנו משקיעים

ובעוד שמספר ההרוגים בתאונות דרכים מגיע לשיא של כ־20 שנה, וחלה עלייה גם במספר הפצועים קשה בתאונות דרכים בכל הארץ - בתל אביב אכן חלה ירידה עקבית במספר הנפגעים. אם ב־2021 נהרגו בעיר 20 בני אדם בתאונות דרכים, 203 נפגעו קשה ו־1,485 נפגעו קל, ב־2024 המספרים ירדו כך שנהרגו 14, 189 נפצעו קשה ו־513 נפצעו קל. זאת בזמן ש־2024 הייתה שנה מדממת במיוחד מבחינת נפגעים בתאונות דרכים בכל הארץ.

בעיריית תל אביב אומרים שב־72% מרחובות העיר הנסיעה כבר מוגבלת ל־30 קמ"ש, והתוכנית היא להרחיב בהרבה את שטח הרחובות הממותנים. בימים האחרונים הצטרפו שלושה רחובות בצפון העיר למיתון התנועה. וזוהי רק ההתחלה: פרט לכ-20 צירים מרכזיים בעיר שבהם תישמר רמת מהירות גבוהה, ביתר הכבישים המהירות תיחתך ל־30 קמ"ש.

הדרכים של העירייה לעשות זאת מגוונות, ותמרור וצביעת הכביש הם רק אמצעי אחד. בעיריית תל אביב מדגישים שהם מחזקים את האטת התנועה ברחובות גם באמצעות שינוי פני הדרך - הרחבת שבילי אופניים על חשבון הכבישים מחייבת נסיעה איטית יותר. בנוסף משתמשת העירייה גם בפסי האטה.

14 מטר לעצירה במקום 27 מטר

מחקר של הרלב"ד מ־2020 מצא כי למהירות משמעות רבה בנסיעה בתוך הערים, כך שעלייה של חמישה קמ"ש במהירות הממוצעת בטווח של 30־40 קמ"ש צפויה להוביל לעלייה של 70% בתאונות דרכים קטלניות

במילים פשוטות, מהרגע שנהג מזהה סכנה ועד שהוא לוחץ על דוושת הבלם חולפת כשנייה אחת בממוצע, והמרחק בין הלחיצה על דוושת הבלם לבין עצירת הרכב נקבעת על ידי מספר משתנים ובהם מהירות הנסיעה. כך במהירות של 30 קמ"ש הרכב יעצור לחלוטין לאחר 14 מטר, ובמהירות של 50 קמ"ש העצירה תתרחש רק לאחר כ־27 מטר.

לכן, החל משנות ה־70 החלו ערים ומדינות בעולם בפעולות למיתון תנועה. בישראל אפילו נכתבו הנחיות תכנוניות לשם כך, אבל בפועל במרבית מרכזי הערים שנבנו לאחר קום המדינה הכבישים רחבים וכלי הרכב נוסעים בהם במהירות גבוהה.

נציין כי מיתון התנועה הוא חלק נכבד מהתוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, יחד עם חיזוק אכיפה, חינוך ושינויי תשתית. אלא שהתוכנית לא תוקצבה מעולם, ולא יצאה לפועל.

"מרגש לראות שהציבור תומך בהאטת המהירות"

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב לענייני תחבורה, אמרה לגלובס ש"בתוכנית המתאר נקבע שאזור מרכז העיר יהיה ממותן תנועה ועשינו את זה. זה שיפר את רמת הבטיחות ותל אביב חווה ירידה בהיקף התאונות. לאחר מכן, החלטנו להרחיב את זה לשכונות נוספות".

לדבריה, "לאחרונה קיימנו בשכונות צפון העיר - הדר יוסף, נווה שרת ורמת אביב - תהליך של שיתוף ציבור, הקמנו אוהלי הידברות והיה מרגש לראות כמה הציבור תומך בהורדת מהירות התנועה. קיבלנו גם הרבה פידבקים מהתושבים איפה צריך לעשות עוד. צפון העיר נתפס כאזור מנותק מהמרכז, שאורח החיים בו שונה ומבוסס על כלי רכב, גילינו אוכלוסייה שמברכת על הליכתיות".

לדברי להבי, לא מדובר בצעד בודד אלא בחלק מחזון של אפס הרוגים בתאונות דרכים. "הדרך לחזון הזה מתחילה במיתון תנועה", היא אומרת, "אנחנו לומדים ממה שהצליח בעולם ולא מנסים להמציא את הגלגל, ואנחנו צריכים את עזרת המדינה לסמכות אכיפה על מהירות הנסיעה - על מנת שנוכל להפעיל אמצעים דיגיטליים. כרגע הסמכות נתונה רק למשטרה".

"יותר הרוגים ופצועים מכל מלחמות ישראל"

ד"ר יודן רופא, מרצה בכיר לתכנון עירוני באוניברסיטת בן גוריון בנגב, ליווה את כתיבת ההנחיות לאזורי מיתון תנועה בתחילת שנות ה־2000. לדבריו, "העולם כבר התקדם. בצרפת ובבריסל למשל, מדברים על אזורים עירוניים שלמים שבהם התנועה ממותנת למעט כמה צירים בודדים שיש בהם מעט הולכי רגל, וגם שם מורידים את מהירות הנסיעה. בישראל, לעומת זאת, עברו יותר מ־20 שנה מאז כתיבת ההנחיות, אך לא נעשה דבר בנושא הזה על ידי משרד התחבורה".

לדבריו, "תל אביב היא העיר היחידה שפועלת בנושא באופן עקבי, אבל היא נהנית מזה ששטח גדול ממנה נבנה לפני קום המדינה וזה יותר קל לביצוע לעומת ערים שנבנו בפרדיגמה מודרניסטית שבהן הרשת לא מספיק מפותחת ורוב התנועה - והסכנה - היא על הדרכים העורקיות שהן מאוד רחבות ובלי הרבה פעילות עירונית ובתנאים כאלו זה יותר קשה לביצוע.

"מהבחינה הזו אנחנו לא דומים לאירופה, אבל במשך שנים לא עשינו שום דבר, וגם עם המעט שעשינו לא בדקנו את התוצאות. אין לנו שיטות פעולה ודרכים להתמודד עם האזורים האלה, והתוצאה היא יותר הרוגים ופצועים מכל מלחמות ישראל גם יחד".

מחקרים מצאו שמהירות הנסיעה של הנהגים מוגבלת בפועל לא באמצעות תמרורים, אלא באמצעות תכנון - כבישים רחבים ופנויים מעודדים נסיעה מהירה גם אם המהירות החוקית בהם נמוכה, ואילו כביש צר יכפה נסיעה איטית.

לרופא יש ביקורת בעניין זה: "בפועל, לרוב מיתון התנועה מתבטא בתמרור ולעיתים בהוספת פסי האטה ויש צורך לפעול יותר גם באמצעות שינויים גיאומטריים ושיפור המרחב הציבורי. גם באזורים המסומנים כממותנים, הרחובות הראשיים לא תמיד ממותנים ועדיין אפשר לנסוע בהם מעל 50 קמ"ש".

עוד כתבות

רופי תורפ. כל קו עלילה מטופל באופן אמין / צילום: ליינה אמברון

"מרגו צריכה כסף": כמה חופש באמת נשאר לאישה כשהגוף הופך למטבע

הרומן "מרגו צריכה כסף" מאת רופי תורפ שואל בחדות ובהומור מה מותר ומה אסור לאישה לעשות עם הגוף שלה ● במרכז העלילה אם חד־הורית צעירה שמוצאת חבל הצלה כלכלי במכירת תמונות עירום ב"אונליפאנס" ● ה"רעים" אינם גברים בודדים אלא הממסד הרפובליקאי האמריקאי - ואם נרצה, גם אמריקה של טראמפ

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

מכרז החשמל האמריקאי ננעל על מקסימום והקפיץ את מניות האנרגיה הישראליות

הביקוש הגדול לחשמל בארה"ב מואץ בעיקר בשל בנייה מהירה של חוות שרתים ● היצרניות הישראליות הפועלות בארה"ב, כמו OPC שזכתה היום בחלקים ממכרז של רשת אספקה מרכזית, נהנות מהמצב בשוק באופן מובהק

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

צפוי להיסגר בסוף השנה: הפגנה מחוץ למפעל פולקסווגן / צילום: Reuters, Sebastian Kahnert

בלחץ גרמניה ותעשיית הרכב: אירופה לקחה צעד אחורה במהפכה הירוקה

שלוש שנים וחצי אחרי ההחלטה הדרמטית לאסור מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית מ־2035, הנציבות האירופית נסוגה - בעיקר בשל לחצים מצד גרמניה והביקוש הנמוך לכלי רכב חשמליים ● המהלך מסמן שינוי סדרי עדיפויות וניסיון לאזן בין יעדי האקלים ליציבות כלכלית

בודקים את המיתוס. נס פך השמן / צילום: Shutterstock

החשמונאים לא שמעו על פך שמן שהספיק לשמונה ימים

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: כולנו שרים את "כד קטן", אך למעשה הוא הפך לחלק מסיפורי החג רק כעבור מאות שנים

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה ירוקה בוול סטריט: נאסד"'ק עלה ב-1.4%

נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר הפתיעו לטובה ועמדו על 2.7%, מה שהוביל לעליות בוול סטריט ● נעילה חיובית באירופה, הדאקס קפץ בכ-1.1% ● מחר צפוי להיות יום תנודתי במיוחד ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

טארטלט לימון שומשום / צילום: יעל יצחקי

בדרך לצפון עוצרים בכרמל: הביסטרו המנחם בבית האבן בן ה-100

מי שהתגעגע ליד של גיא רוזמרין ישמח לבקר בבית האוכל שמציע בבוקר מאפים, בצהריים אוכל מקומי חם וערב אחד בשבוע – מתפרע

נקבע למועד אחר? / צילום: Shutterstock

הבוס שלך כבר לא פנוי בשבילך

אמזון רוצה צוותים גדולים יותר. בנק אוף אמריקה משטח את ההיררכיה ● אמריקה התאגידית מצמצמת שכבות של מנהלים, ועולם העבודה משתנה באופן דרמטי

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה? / צילום: ap, Mark Baker

הנתונים חושפים: עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה?

הפיגוע הקטלני בסידני היכה את העולם בהלם, אבל האם הכתובת הייתה על הקיר? ● התמונה העולה מהנתונים היא חד משמעית: האנטישמיות באוסטרליה מזנקת, ומגיעה לרמות שהמדינה לא ידעה כמותן ● וגם: איך מושפעות מזה הקהילות היהודיות?

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

על הצעצוע הכי חם של השנה חתום סטארט־אפ טכנולוגי שלא שמעתם עליו

חברה אלמונית שהתחילה בכלל מאפליקציות וכמעט אזל לה הכסף - הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט ● הרעיון: קונסולת משחקים שגם הורים רוצים לילדים שלהם, וקהל היעד שלה הוא ממש לא הגיימר הסטריאוטיפי

עגבניות / צילום: עינת לברון

בדיקה שגרתית בנמל אשדוד גילתה: הפיקוח על העגבניות מאזרבייג'ן מזויף

משלוחי עגבניות שהוצגו כמגיעים מאזרבייג'ן לוו בתעודות מזויפות, ולעיתים אף הפנו לאתר אינטרנט מתחזה ● משרד החקלאות והיחידה המרכזית לאכיפה וחקירות בודקים ניסיון שיטתי לעקוף את מנגנוני הפיקוח על יבוא תוצרת חקלאית

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

פינוי פצועים משדה הקרב / צילום: דובר צה''ל

הכשרה ממומנת ועבודה מובטחת: כך המדינה משלבת פצועי צה"ל בענף הסייבר הלוהט

מיזם ייחודי של משרד הביטחון מכשיר בשנה האחרונה פצועי צה"ל בתחום הסייבר, במטרה להעניק להם נתיב תעסוקתי חדש ● גם המדינה מרוויחה מכך - כוח אדם איכותי בתחום שזקוק לו ● מאור, משתתף בתוכנית: "הרגשנו שקופים, וראו אותנו"

מה יהיה מחר בבורסה? / צילום: Shutterstock

הנתון שעשוי לסלול את הדרך לראלי בוול סטריט, ומה צפוי מחר בת"א?

לאחר שבוע שיא בבורסה בת"א, המסחר צפוי להיפתח מחר בצל העליות בוול סטריט ● האינפלציה הנמוכה והתאוששות במניות ה-AI מפיחה אופטימיות לגבי ראלי סנטה קלאוס בניו יורק ● המניות הדואליות יחזרו למסחר בת"א בפערי ארביטרז' מעורבים ● חברת הביטוח והקמעונאית שצפויות לרדת ● וגם, הרשימה הלא קטנה של ההפתעות של השנה

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם