גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דור חדש והיברידי: המכונית הזו עברה עדכון גרסה והמחיר קפץ

הדור החדש של הדאסטר זונח את תדמית הלואו־קוסט של המותג לטובת עיצוב מתוחכם, טכנולוגיה מודרנית והנעה היברידית חסכונית. אבל ההשקעה באיכות החומרים והגימור עדיין לא מיישרת קו עם המחיר ● מבחן דרכים

דאצ'יה דאסטר הייבריד / צילום: יח''צ
דאצ'יה דאסטר הייבריד / צילום: יח''צ

בינואר 2008 ביקר בישראל קרלוס גוהן, יו"ר קבוצת רנו־ניסאן דאז, לרגל השקת שיתוף הפעולה עם פרויקט הרכב החשמלי של "בטר פלייס". גוהן זכה לכבוד השמור למנהיגי מדינות - הוא נפגש עם ראשי השלטון ובכירי המשק וזכה לברכה מהנשיא דאז, שמעון פרס, שאמר כי הוא "מציב בראש סולם העדיפויות את שיפור מצב העולם ולאו דווקא את הרווחיות". היום גוהן הוא פליט, שמתגורר זה כשש שנים ברובע אשרפיה היוקרתי בביירות, אבל מורשתו עדיין חיה וקיימת בשוק הרכב הישראלי בדמות המותג דאצ'יה.

מבחן דרכים | בפחות מ-200 אלף שקל: המכונית הפופולרית שחזרה לישראל אחרי הפסקה ממושכת
באוצר נערכים לעדכון המיסוי על רכב חשמלי בסוף 2025

גוהן היה הראשון שהבין שבאירופה ובסביבותיה יש הרבה לקוחות שמעדיפים תחבורה אישית זולה ויעילה ומוכנים לוותר לשם כך על טכנולוגיה מתוחכמת, הידור וסטטוס. עם האסטרטגיה הזו הוא הפך את המותג הרומני הזנוח למוקד מכירות ורווחים, שמכר מאז 2004 כ־9 מיליון כלי רכב, מתוכם כ־676 אלף בשנה שעברה בלבד. אבל כיום גם דאצ'יה נאלצת ליישר קו עם תקנות הפליטה של אירופה, ומשיקה דגמים היברידיים עדכניים - שמתרחקים מאוד מהאסטרטגיה של "מינימום תחכום במינימום מחיר". האחרון שנחת כאן הוא הדור החדש וההיברידי של הקרוס־אובר דאסטר.

עיצוב חיצוני

שינוי הכיוון בולט בעיצוב החיצוני, שנוטש את הקו הנחבא אל הכלים שאפיין את המותג בעבר. לדאסטר החדש יש עיצוב "טכני" מתוחכם עם חרטום מסיבי בעל "כתפיים" חסונות, שמזכיר קצת את האמר. הוא מחצין פנסי חזית מתוחכמים ועתירי אלמנטים, לוגו חדש ומודגש ומעין מגן גחון קשוח בתחתית הפגוש.

פרופיל הצד מציג מרווח גחון גבוה וכנפיים תפוחות ושריריות מעל חישוקים גדולים ונאים ואילו הזנב מתהדר בפנסים אחוריים דמויי ראש חץ ובחלון קטן, שנתחם מלמעלה על ידי ספוילר ספורטיבי. אם לשפוט על פי תגובות הקהל, ההתנשאות שלה זכה המותג בעבר הוחלפה בהתעניינות.

פנים הרכב

סף הכניסה לתא די גבוה ביחס לרכב קרוס־אובר קומפקטי (4.34 מ' לאורך) והתא מרגיש מרווח בזכות חלונות גדולים, תנוחת ישיבה גבוהה יחסית, גג גבוה ובסיס גלגלים שהוארך ל־2.66 מ'. מרחב הראש טוב גם מלפנים וגם מאחור, ושני נוסעים מאחור זוכים למרווח רגליים סביר אם כי מנהרת תמסורת גבוהה, שעוברת במרכז הרכב, מגבילה את חופש התנועה של נוסע שלישי שיושב במרכז.

מעצבי הפנים שאפו להעניק לתא תחושה של "רכב פנאי קשוח" עם משטחי דיפון מוצקים ומעוצבים. זה עובד, אבל רק חלקית. העיצוב אכן תכליתי בנוסח ג'יפ וכו' אבל ההתעקשות של דאצ'יה להשתמש בחומרי דיפון נוקשים, מחוספסים וזולים למגע בכל פינה אינה במקומה ברכב ברמת במחיר הזו. המתגים והדיפונים עשויים מפלסטיק נוקשה, דיפון הגג נראה ומרגיש כמו קרטון ממוחזר ובידוד הרעשים לוקה בחסר. ולא, ב־2025 לא ניתן להחשיב ברגים חשופים שבולטים מעל משטחי מתכת בצבע הגוף בתור "פריטי אווירה אותנטיים".

תא המטען עמוק ומתוכנן היטב, ולמרות שהמערכת ההיברידית גוזלת חלק מהנפח, עם 430 ליטר הוא עדיין שימושי עבור משפחות פעילות.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד של הדאסטר, שבעבר נראה כמו אוסף אקראי של רכיבים מדגמים היסטוריים של רנו, ביצע הגירה לעידן הדיגיטלי המודרני. בגרסה הבכירה בה נסענו הוא מציג מסך מולטימדיה מרכזי בגודל סביר, אם כי פגשנו במסכים זריזים וחדים יותר. מערך התפריטים פשוט וקל להתמצאות ומשקף כהלכה טלפונים חכמים. לצידו לוח מחוונים דיגיטלי די גדול ויש גם הגה נאה ונעים לאחיזה ופתחי אוורור גדולים ומעוצבים עם שליטה ידנית.

הנדסת האנוש עדיין "מסורתית" עם כמות לא מבוטלת של מתגים פיזיים לשליטה על מערכות חיוניות ומוט הילוכים, שאמנם הפך למתג קטן אבל עדיין ממוקם בלב הקונסול כמקובל. חבל רק שדאצ'יה מתעקשת לשמר את מתג השליטה העתיק של מערכת הקול, שמקורו בתחילת העשור הקודם. הוא חבוי במקום נסתר על עמוד ההגה ואינו נוח לתפעול.

האבזור התקני בגרסה הבכירה בה נסענו עדכני ודי מקיף כולל מערך מכובד של מערכות בטיחות אקטיביות, מצלמה היקפית, בלם חניה חשמלי, התנעה בלי מפתח וכו'. אבל בגרסת הבסיס תצטרכו לוותר על לא מעט פריטי נוחות.

מנוע וצריכת דלק

מערכת ההנעה ההיברידית מקבילה לזו של דגמים אחרים של רנו וניסאן וכוללת מנוע 1.6 ליטר בנזין נטול טורבו, מנוע חשמלי וסוללה צנועה של 1.2 קילוואט־שעה. תפקידו העיקרי של מנוע הבנזין הוא לטעון את הסוללה אם היא יורדת מתחת לסף טעינה מסוים ובעת האצות גם לסייע למנוע החשמלי.

בתנועה עירונית ובין־עירונית רגועה, כשהסוללה טעונה, הרכב גולש בנעימות והמנוע החשמלי לוקח פיקוד. אבל כשהסוללה מתרוקנת או בעת האצה חזקה בעלייה, המנוע מקפיץ את יושבי הרכב עם צליל קולני ומאומץ, שעומד בסתירה בולטת להתנהלות החשמלית הרגועה ומועצם על ידי בידוד רעשים לוקה בחסר.

בתפעול מתון תיבת ההילוכים האוטומטית מעבירה את הכוח בצורה חלקה יחסית בין מנוע הבנזין לחשמל. תחת עומס היא פחות רהוטה. צריכת הדלק המוצהרת עומדת על כ־20 קילומטר לליטר, ומי שיאמץ סגנון נהיגה רגוע יוכל להגיע לכ־18 ק"מ לליטר ריאליים.

על הכביש

למרות העיצוב הקרבי, הדאסטר ידידותי למדי על הכביש. ההיגוי לא חד ומהיר אבל מאוזן מחזיר כמות סבירה של היזון חוזר, קוטר הסיבוב בעיר סביר והיציבות הכיוונית במהירויות גבוהות מתקבלת על הדעת. על כבישים מתפתלים הרכב מעביר משקל בצורה מסודרת, אך מתלים רכים יחסית בשילוב מרווח גחון גבוה וצמיגים גבוהי חתך יוצרים נטיית גוף די בולטת בפניות הדוקות ומורידים את מגבלות האחיזה.

נוחות בנסיעה טובה מאד על האספלט הישראלי המשובש עם נטרול אפקטיבי של בורות ושיבושים גם על דרכי עפר. ואם כבר בעפר עסקינן, הגרסה ההיברידית מצוידת בהנעה קדמית בלבד אך עדיין הרכב יגיע רחוק יותר מרוב מקביליו בנסיעה במסלולי שטח סבירים, תודות למרווח גחון סביר ומתלים ארוכי מהלך.

מי שרוצה יכולות שטח ראויות צריך להזמין את גרסת ההנעה הכפולה הלא היברידית, שמצוידת בתיבת הילוכים ידנית בלבד. זו מסוגלת, עם שיפורים סבירים, להעניק יותר "עבירות לשקל" מרוב המתחרים המהוללים.

מחיר

בשורה התחתונה הדאסטר החדש מתרחק משורשיו התכליתיים והעממיים. יש לו עיצוב אופנתי, הוא מרווח, מאובזר, נוח לנסיעה ומצויד במערכת הנעה חסכונית. למרבה הצער איכות החומרים והגימור עדיין עממית, וזה חבל כי כשמתעקשים על תיבה אוטומטית המחיר כבר חורג מהעממיות עם כ־156 אלף שקל לדגם הבסיס ההיברידי ועד 172 אלף שקל לגרסה הבכירה. כאן הוא מציב את עצמו בתחרות קשה מול מתחרים מסין, ולא רק, עם השקעה מהותית באבזור ובאיכות ייצור. קרב לא קל.

חלק מהמתחרות

MG ZS הייבריד
160 אלף שקל לגרסה ההיברידית של MG ZS החדש. הממדים דומים לדאסטר ותא הנוסעים מרווח ומאובזר. הספק משולב של 194 כ"ס וצריכת דלק של 19.6 ק"מ לליטר

MG ZS היבריד / צילום: יח''צ

טויוטה יאריס קרוס
159-180 אלף שקל ליאריס קרוס ההיברידית. תא נוסעים מרווח עם איכות ייצור גבוהה ועיצוב צעיר. המנוע מייצר 116 כ"ס וצריכת הדלק המוצהרת היא כ־21 ק"מ לליטר

טויוטה יאריס קרוס / צילום: יח''צ

עוד כתבות

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

חשד: מנהלים בחברת יזמות הגישו תביעה כוזבת לקרן הפיצויים בסך 40 מיליון שקל

שני המנהלים טענו כי למבנה בת"א נגרמו נזקים בהיקף 40 מיליון שקל כתוצאה מהדף של טיל איראני שנפל באזור - אך מהחקירה עולה חשד כי מאז 2021 המבנה מוכר ע"י העירייה כלא ראוי למגורים ● השניים חשודים בקבלת דבר במרמה, לאחר שקיבלו מהמדינה כ-2 מיליון שקל על בסיס התביעה ● לבקשת החשודים, שמם נאסר בשלב זה לפרסום

בודקים את המיתוס. נס פך השמן / צילום: Shutterstock

מתי נס פך השמן הפך לחלק מחג החנוכה, ולמה?

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: כולנו שרים את "כד קטן", אך למעשה הוא הפך לחלק מסיפורי החג רק כעבור מאות שנים

רכב של צבא ארה''ב בצפון-מזרח סוריה, ארכיון / צילום: ap, Baderkhan Ahmad

עשרות מטרות הותקפו בזו אחר זו: ארה"ב פתחה במבצע בסוריה

עשרות יעדים של דאעש הותקפו מהאוויר ברחבי המדינה ● המבצע נפתח בתגובה על המארב בתדמור שבו נהרגו שני חיילים אמריקנים ומתורגמן ● אחרי תחילת המתקפה טראמפ כתב: "ארה"ב מבצעת פעולת תגמול חמורה ביותר" ● לדברי נשיא ארה"ב, גם ממשלת סוריה תומכת במהלך ● מטוסי קרב של חיל האוויר הירדני השתתפו במבצע גם כן ● עדכונים שוטפים 

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

סטיב ויטקוף, השליח המיוחד של ארה''ב למזרח התיכון. דוחא (מאי) / צילום: ap, Alex Brandon

פסגת מיאמי: וויטקוף והמתווכות ידונו על ההסכם בעזה

ארה"ב והמתווכות סבורות: ישראל וחמאס גוררות רגליים ● עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בממשלה דנים באפשרות להקמת טריבונל צבאי ייעודי להעמדת מחבלי הנוח'בה לדין ● המאבק פנימי שמאיים על עתיד חיזבאללה ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● עדכונים שוטפים

מאגר לוויתן. בעיגול: עבד אל־פתאח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מי ירוויח ומה זה יעשה למחירי החשמל בישראל: כל מה שכדאי לדעת על עסקת הגז הענקית עם מצרים

עסקת הגז הגדולה בתולדות ישראל צפויה לצאת דרך, לאחר שמשרד האנרגיה אישר את היתר היצוא הסופי למאגר לוויתן ● מי ירוויח מהעסקה, מה זה יעשה למחירי החשמל, ואיך זה ישפיע על מצרים? ● גלובס עושה סדר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

הדוח הסופי של האוצר: מס מדורג על רווחי הבנקים שמעל ל-50% ביחס לשנים קודמות

לפי הדו"ח הסופי של הצוות הבין משרדי: העלייה החריגה בשיעורי הרווחיות של הבנקים נובע מהריבית הגבוהה ומסביבה תחרותית מוגבלת וריכוזית ■ אגף התקציבים ונציג בנק ישראל התנגדו: "הכיוון שהתגבש בדוח הסופי, לא שיקף את הלך הרוח במהלך דיוני הצוות"

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ-10 מיליון שקל ● מאירה ברנע-גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

LEPAS. בהכנות להשקה באירופה / צילום: יח''צ

קמפיין הריכוזיות נושא פירות? קבוצת צ'רי הסינית בוחנת מינוי יבואן שלישי לשני מותגים חדשים שלה

על רקע הצעדים להגבלת הריכוזיות בענף הרכב, צ'רי בוחנת מינוי יבואן שלישי בישראל לשני מותגים חדשים ב־2026, בנוסף לקרסו מוטורס וכלמוביל ● סמארט משיקה בישראל את הקרוס־אובר החשמלי הגדול והיקר ביותר שלה עד כה ● BYD מתכננת להביא לאירופה - ובהמשך גם לישראל - את מכונית הסופר־מיני הראשונה עם הנעת פלאג־אין ● השבוע בענף הרכב

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

רשת הביוטי היוקרתית לא יורדת מהפסגה. הצצה לאסטרטגיה שמשאירה אותה שם

ספורה היא רשת היופי היוקרתית הגדולה בעולם: 3,400 חנויות, בלעדיות על מאות מותגים והכנסות של 18.5 מיליארד דולר בשנה ● התעשייה בצומת דרכים, והחברה מבית LVMH מתחזקת צבא משפיעניות, אך גם מאמינה שהעתיד טמון בסניפים ● הצצה נדירה לאסטרטגיה שצפויה לשמר את ההצלחה

חיסכון בגמל / צילום: Shutterstock

התקרה בגמל להשקעה מתעדכנת: כמה ניתן יהיה להפקיד בשנה הבאה?

בקופות הגמל להשקעה ניתן כיום להפקיד סכום של עד 81.7 אלף שקל בשנה וליהנות מהטבת מס משמעותית ● החל מ-1 בינואר התקרה מתעדכנת בהתאם לאינפלציה

הקמפוס של אנבידיה שצפוי לקום בקריית טבעון (בעיגול: ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה) / צילום: באדיבות אנבידיה

הארנונה שתגיע לקריית טבעון והמועצה שתקבל פרס ניחומים: 5 הערות על הקמפוס החדש של אנבידיה

מהארנונה, דרך המפסידה הגדולה ועד הקיבוץ הקטן שמרוויח בעקיפין: פרטים חדשים על העסקה של אנבידיה בקריית טבעון שמתקדמת בצעדי ענק

טארטלט לימון שומשום / צילום: יעל יצחקי

אפייה משובחת וביסטרו חכם: "זיגו" מכניס דם חדש לזכרון יעקב

מי שהתגעגע ליד של גיא רוזמרין ישמח לבקר בבית האוכל שמציע בבוקר מאפים, בצהריים אוכל מקומי חם וערב אחד בשבוע – מתפרע

על דמי חנוכה: הזדמנות לתת יופי של שיעור לחיים

דמי החנוכה הם הרבה יותר משטר מקופל שמחליק לכף יד קטנה ● מדובר במסורת יהודית בת מאות שנים, שנולדה מתוך חינוך לנדיבות ועזרה לזולת ואף סמלה אמצעי שיקום לנפש הלאומית ● כיום למטבעות החנוכה יש ערך מוסף מפתיע: הזדמנות ראשונה ללמד ילדים על כסף, אחריות וחיסכון 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה ואורקל זינקו, נייקי נפלה ב-11%

אורקל הצטרפה לקבוצת משקיעים שאמורה להוביל את פעילות TikTok בארה״ב ● הדוח של נייקי: שיפור בארה"ב, ירידה חדה במכירות בסין ● בוול סטריט נערכים ליום פקיעת האופציות הגדול בהיסטוריה ● הבנק המרכזי של יפן החליט להעלות את הריבית במדינה ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995 ● הבורסות באירופה ננעלו במגמה חיובית

מרקו רוביו, מזכיר המדינה של ארה''ב / צילום: ap, Mark Schiefelbein

רוביו: "מקווים שהשיחות בין לבנון לישראל יביאו להתקדמות וימנעו עימות"

היום התקיים בנאקורה שבגבול בין ישראל ללבנון הסבב השני של שיחות בין המדינות תחת חסות ארה"ב ● בניגוד לדוח הקודם באוגוסט, הדוח הנוכחי של IPC קובע כי לא זוהה רעב באף אזור ברצועה ● מבצע "מאחורי הגב": המעורבות האיראנית – והמידע שסיפק הפעיל בחקירה אחרי שהובא לישראל לפני שנה ● צילם את נמל חיפה ובתי הזיקוק: שב"כ עצר אזרח בחשד לריגול עבור איראן ● עדכונים שוטפים

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

הפגנת בעלי העסקים הקטנים / צילום: פרטי

"הקרחון מתקרב, וסמוטריץ' לא רואה אותו": מחאת הקמעונאים על העלאת הפטור ממע"מ

בעלי העסקים שיצאו להפגין מבקשים לבטל את הרפורמה של שר האוצר בטענה כי זו תפגע דרמטית בעסקים שלהם ● הרפורמה, שצפויה להיכנס לתוקף בשבוע הבא, תעלה את תקרת הפטור ממע"מ על יבוא משלוחים מחו"ל עד לגובה של 150 דולר

נקבע למועד אחר? / צילום: Shutterstock

הבוס שלך כבר לא פנוי בשבילך

אמזון רוצה צוותים גדולים יותר. בנק אוף אמריקה משטח את ההיררכיה ● אמריקה התאגידית מצמצמת שכבות של מנהלים, ועולם העבודה משתנה באופן דרמטי