גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רק יצרן סיני עם מוטיבציה יכול לספק רכב כזה במחיר כזה

החדשה של ג'ילי בפלח הצפוף של דגמי הקרוס–אובר החשמליים המשפחתיים מציעה יחס מרשים בין ממדים, אבזור ועלות ● יש כלים חזקים יותר, אבל מחיר הפתיחה מפתה ● מבחן דרכים

GEELY EX5 / צילום: יח''צ, באדיבות החברה
GEELY EX5 / צילום: יח''צ, באדיבות החברה

יצרני הרכב הסינים לא המציאו את העיקרון של ריבוי מותגי רכב שחולקים פלטפורמה הנדסית משותפת, אולם הם לקחו את הרעיון הזה רחוק מאוד. לקבוצת GEELY, למשל, יש כיום בישראל לא פחות מחמישה דגמי קרוס-אובר חשמליים עם פלטפורמה משותפת, שהממדים והמפרטים שלהם די דומים בחלק מהגרסאות, והם מתומחרים בטווח של 170-200 אלף שקל פלוס מינוס.

פטנט מלפני 15 שנה חוזר לישראל: האם הוא יוריד את מחירי המכוניות החשמליות?
הם שולטים בשוק הרכב הישראלי, עכשיו הם מסתערים על יעדים חדשים

החדש שבהם הוא EX5 החדש, שמחליף דגם שבעבר נמכר בישראל תחת המותג "גיאומטרי" וכיום שייך למותג "גלקסי", אם כי באירופה הוא מכונה פשוט "ג'ילי". הדגמים האלה נמכרים בישראל על ידי שלושה יבואנים ורובם פונים לאותו קהל.

מבולבלים? אתם לא היחידים. במשפחה הגדולה, ה-EX5 ממוצב כדגם VALUE עם יחס מפרט-מחיר שקשה מאוד להתחרות בו.

עיצוב חיצוני

הרכב נראה כאילו AI הוזן בכל העיצובים הקיימים בפלח וקיבל הנחיה "לפנות למכנה המשותף הרחב". זהו כלי עגלגל וידידותי למראה, עם חרטום חלקלק בעל גריל חסום ופנסי צד דקים ורחבים. פרופיל הצד מציג קשתות גלגלים עגולות, ידיות דלתות סמויות, עמודי גג בשיפוע מתון ושמשות גדולות. גם הזנב, עם התאורה הרוחבית, נראה כמו מיקס של "מיטב להיטי סין".

הבדל בולט אחד הוא הממדים החיצוניים, שהם הגדולים ביותר במשפחת דגמי הקרוס-אובר "המשפחתיים" של ג'ילי: אורך 4.61 מ', רוחב 1.9 מ' וגובה 1.67 מ'. זהו יתרון עבור הקהל ישראלי שוחר הסטטוס והסנטימטרים, אם כי עשוי להיות חיסרון בחניונים צפופים.

פנים הרכב

סף הכניסה/יציאה לתא הנוסעים בגובה אופטימלי, ונוכח גג גבוה ודלתות רחבות, הרבה יותר קל להיכנס ולצאת מהרכב לעומת "גיאומטרי C" שהוא מחליף בישראל.

תנוחת הישיבה גבוהה ונוחה והראות לכל הכיוונים מצוינת, כולל לאחור, אם כי כגיבוי יש מערך מצלמות היקפי. בדגם הבכיר שבו נסענו יש גג זכוכית גדול שנפתח חשמלית ומצויד בווילון חשמלי, שמקטין את התחממות התא בעת חניה בשמש הישראלית. אנחנו עוד מחכים שגם טסלה תפנים את ה"חידוש" הזה.

בתא הנוסעים יש הרבה מרחב לראש ולכתפיים מלפנים וגם מאחור. תא המטען בנפח סביר לקטגוריה של 461 ליטר, עם גישה נוחה בזכות פתח הטענה רחב ונמוך. איכות הייצור, הגימור והחומרים בתא הנוסעים מרשימה ומיישרת קו עם האחים היותר יקרים מבית ג'ילי. למושבים ריפוד דמוי עור שמרגיש יוקרתי, ולמשטחי הפלסטיק הקשיחים בדלתות יש טקסטורה נעימה. הרכב בנוי היטב ורחש הרוח והצמיגים מושתק יחסית עד סביבות 110 קמ"ש. מעבר לסף הזה בוקעים לא מעט רעשי כביש ורחשי רוח ממסגרות הדלתות.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש מינימליסטית בנוסח הדגמים-האחים. בסביבת הנהג אין כמעט מתגים פיזיים ורוב השליטה היא דרך תפריטי מגע על מסך המולטימדיה, או דרך פיקוד קולי.

את ממשק האנוש תכננה יצרנית הטלפונים הסינית MEIZU שג'ילי רכשה לפני מספר שנים, ואכן עושה עבודה מצוינת בשיקוף מערכות הפעלה סלולריות. גם מערכת הניווט האקטיבית היא מהטובות שפגשנו. מנגד התפריטים של מערכת ההפעלה די מסורבלים, הפונטים שלהם קטנים וכדי להפעיל פונקציה חיונית, כמו ניתוק המערכת המציקה של "סיוע להיגוי", צריך לנבור בשלושה עמודי תפריט. המערכת עדיין לא עברה הסבה מושלמת לעברית, אם כי היבואנית טוענת, שהבעיה אמורה להיפתר באמצעות עדכון תוכנה.

האבזור התקני מרשים גם ביחס לסיניות אחרות. בגרסה הבכירה, שעדיין מחזירה עודף מ-170 אלף שקל, מקבלים מושבים חשמליים עם חימום, קירור ועיסוי, גג נפתח, דלת אחורית חשמלית, מערכת קול רצינית עם 16 רמקולים, חישוקי 19 אינץ' ומערכת בטיחות מקיפה. זו סטירת לחי שיווקית מצלצלת ומכוונת ליצרנים המערביים, שרובם עדיין נצמדים לשיטת תמחור חמדנית של "חבילות אבזור".

מנוע וסוללה

יחידת ההנעה בסיסית למדי וכוללת מנוע עם הספק לא מרשים במיוחד של 214 כ"ס. אבל מומנט חזק, מבנה אווירודינמי יעיל ומשקל עצמי מתון יחסית לקטגוריה של 1.76 טונות, מעניקים לרכב תחושת כוח מפתיעה וצבירת מהירות חלקה גם בשיפועים תלולים, וכשהרכב בתפוסה מלאה.

הסוללה בקיבולת צנועה של 60.2 קילוואט והטווח המוצהר ב-WLTP הוא עד 430 ק"מ בגרסת הבסיס ועד 410 ק"מ בגרסה הבכירה, שמצוידת בחישוקים גדולים יותר. הדגם המוחלף הציב במרכז המוטו השיווקי שלו את הטווח, 480 ק"מ. בפועל לרכב החדש יש יעילות אנרגטית סבירה והטווח הריאלי משתנה לפי סגנון הנהיגה.

ביום לוהט, עם מערכת אקלים שפועלת במלוא העוצמה וגיחות למהירויות שיוט גבוהות, אפשר לצפות לטווח קצר ב-20%-25% מהמוצהר. בנסיעה רגועה יותר, עם מזגן בעוצמה פחותה ושימוש תכוף בדרגה הגבוהה של המערכת למחזור אנרגיית הבלימה, נראה שהטווח המוצהר והמעשי יהיו די קרובים.

על הכביש

בניגוד לגיאומטרי C היוצא, שלא נולד כרכב חשמלי והסוללה שלו הותקנה חיצונית, EX5 תוכנן כרכב חשמלי ויש לו סוללה מובנית בשלדה. יש לכך יתרון משמעותי על הכביש, והשלדה מרגישה יותר קשיחה ויציבה. למרות הכיול הרך של המתלים, נטיית הגוף בפניות די מרוסנת והיציבות הכיוונית ב-130 קמ"ש וצפונה טובה.

ההיגוי קליל, כמקובל אצל הסינים, אבל עדיין מספק היזון חוזר סביר, ותחושת הבלמים מלאכותית אבל מתרגלים אליה די מהר. בונוס נוסף של השדרוג ההנדסי הוא מרווח גחון משופר, שמאפשר לדלג בקלילות מעל מדרכות גבוהות בלי להזיק לסוללה.

נוחות הנסיעה בעיר ומחוצה לה טובה, אם כי נסיעה מעל בורות או רמפות הרעדה עירוניות בכל מהירות שעולה על 40 קמ"ש עשויה לגרום למתלים לסיים את מהלכם בחבטה.

מחיר

ה-EX5 נכנס לישראל עם אקדחים שיווקיים שלופים ותג מחיר של כ-162 אלף שקל לדגם הבסיס ו-168 אלף שקל לדגם הבכיר, שניהם מאובזרים מאוד. המחירים דומים לדגם המוחלף, ובהתחשב בעובדה שהוא מגלם מס קנייה ומע"מ גבוהים יותר, זהו סוג של "פלא תמחור", שרק יצרני ענק חדורי מוטיבציה מסין מסוגלים לו. יש מתחרים עם טווח גדול יותר והפרש המחיר בין ה-EX למתחרים הצמודים אינו משמעותי. אבל בשוק המקומי, שעסוק תמיד בחיפוש אחרי "הרכב הבא", יש כאן פוטנציאל ללהיט תורן.


חלק מהמתחרות

BYD ATTO3
177 אלף שקל, לפני הנחות, עולה "מלך המכירות" הוותיק של פלח הקרוס--אובר המשפחתי החשמלי בישראל. הרכב קטן מעט מה-EX, תא הנוסעים מרווח והטווח עד 420 ק"מ.

BYD-ATTO3 / צילום: יח''צ, באדיבות החברה

לינק אנד קו 02
180-172 אלף שקל עולה "בן הדוד" של ה-EX, הקצר והנמוך ממנו. בסיס הגלגלים שלו דומה ותא הנוסעים מרווח. המנוע בהספק 272 כ"ס, הביצועים נמרצים והטווח עד 435 ק"מ.

לינק אנד קו 02 / צילום: יח''צ, באדיבות החברה

עוד כתבות

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

מאגר לוויתן. בעיגול: עבד אל־פתאח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מי ירוויח ומה זה יעשה למחירי החשמל בישראל: כל מה שכדאי לדעת על עסקת הגז הענקית עם מצרים

עסקת הגז הגדולה בתולדות ישראל צפויה לצאת דרך, לאחר שמשרד האנרגיה אישר את היתר היצוא הסופי למאגר לוויתן ● מי ירוויח מהעסקה, מה זה יעשה למחירי החשמל, ואיך זה ישפיע על מצרים? ● גלובס עושה סדר

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"

הקמפוס של אנבידיה שצפוי לקום בקריית טבעון (בעיגול: ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה) / צילום: באדיבות אנבידיה

הארנונה שתגיע לקריית טבעון והמועצה שתקבל פרס ניחומים: 5 הערות על הקמפוס החדש של אנבידיה

מהארנונה, דרך המפסידה הגדולה ועד הקיבוץ הקטן שמרוויח בעקיפין: פרטים חדשים על העסקה של אנבידיה בקריית טבעון שמתקדמת בצעדי ענק

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני / צילום: Shutterstock

בין שלגייה לפנתר השחור: שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני

אומץ אינו רק תכונה אישית אלא תוצר של אקלים ארגוני, ואלה שמטפחים אותו קוטפים את הפירות ● דיסני מציעה שיעור מרתק לכל מנהיג במסעה ההיסטורי מתקופת התעוזה היצירתית של וולט דיסני, שלא קיבלה ביטוי בצד הערכי, ועד לחזון השיטתי של בוב אייגר

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

שכירים? גם בשנה הבאה קרן ההשתלמות שלכם תהיה שווה פחות

ההטבה הכי גדולה של השכירים מתכווצת ● ומכסת הגיוס היא רק המלצה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פינוי פצועים משדה הקרב / צילום: דובר צה''ל

הכשרה ממומנת ועבודה מובטחת: כך המדינה משלבת פצועי צה"ל בענף הסייבר הלוהט

מיזם ייחודי של משרד הביטחון מכשיר בשנה האחרונה פצועי צה"ל בתחום הסייבר, במטרה להעניק להם נתיב תעסוקתי חדש ● גם המדינה מרוויחה מכך - כוח אדם איכותי בתחום שזקוק לו ● מאור, משתתף בתוכנית: "הרגשנו שקופים, וראו אותנו"

LEPAS. בהכנות להשקה באירופה / צילום: יח''צ

קמפיין הריכוזיות נושא פירות? קבוצת צ'רי הסינית בוחנת מינוי יבואן שלישי לשני מותגים חדשים שלה

על רקע הצעדים להגבלת הריכוזיות בענף הרכב, צ'רי בוחנת מינוי יבואן שלישי בישראל לשני מותגים חדשים ב־2026, בנוסף לקרסו מוטורס וכלמוביל ● סמארט משיקה בישראל את הקרוס־אובר החשמלי הגדול והיקר ביותר שלה עד כה ● BYD מתכננת להביא לאירופה - ובהמשך גם לישראל - את מכונית הסופר־מיני הראשונה עם הנעת פלאג־אין ● השבוע בענף הרכב

זום גלובלי / צילום: AP

קרב אגרופים בפרלמנט הבולגרי ו"סדר חדש" בבוליביה

מנהל נאס"א הנבחר ובעל בריתו של אילון מאסק גורם לחשש בארה"ב ● בעקבות ירידה בילודה, בסין מטילים מס חדש על האוכלוסייה ● ובצד השני של העולם - ממשלת בוליביה מפסיקה לסבסד את הדלק אחרי 20 שנה ● זום גלובלי, מדור חדש 

חיסכון בגמל / צילום: Shutterstock

התקרה בגמל להשקעה מתעדכנת: כמה ניתן יהיה להפקיד בשנה הבאה?

בקופות הגמל להשקעה ניתן כיום להפקיד סכום של עד 81.7 אלף שקל בשנה וליהנות מהטבת מס משמעותית ● החל מ-1 בינואר התקרה מתעדכנת בהתאם לאינפלציה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה ואורקל זינקו, נייקי נפלה ב-11%

אורקל הצטרפה לקבוצת משקיעים שאמורה להוביל את פעילות TikTok בארה״ב ● הדוח של נייקי: שיפור בארה"ב, ירידה חדה במכירות בסין ● בוול סטריט נערכים ליום פקיעת האופציות הגדול בהיסטוריה ● הבנק המרכזי של יפן החליט להעלות את הריבית במדינה ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995 ● הבורסות באירופה ננעלו במגמה חיובית

iRobot. חשש ביחס לתפעול האפליקציה / צילום: Reuters, St Petersburg Times

המתחרות, המכסים וחבל ההצלה שנלקח: קריסת שואב האבק שחולל מהפכה בשוק

זה היה סיפור הצלחה קלאסי: שוק חדש, חברה שייסדו חוקרים מ-MIT, הצלחה בנאסד"ק ומכירות של עשרות מיליוני מכשירים בעולם ● אבל iRobot לא הצליחה לעמוד מול השטף מסין ולא התאוששה מביטול הרכישה של אמזון. המכסים המוגדלים שהטילה ארה"ב היו הקש האחרון

בלי להיות כמעט באוויר: מי הגיעו לצמרת דירוג הזכורות והאהובות, ואיך זה קרה

הפרסומת הזכורה ביותר השבוע שייכת לדיסקונט והאהובה ביותר לביטוח 9, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● סטטיק ושלישיית מה קשור מובילים את פרטנר למקום השני באהדה, וההשקעה הגדולה ביותר לפי נתוני יפעת שייכת ל–freesbe

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

מרקו רוביו, מזכיר המדינה של ארה''ב / צילום: ap, Mark Schiefelbein

רוביו: "מקווים שהשיחות בין לבנון לישראל יביאו להתקדמות וימנעו עימות"

היום התקיים בנאקורה שבגבול בין ישראל ללבנון הסבב השני של שיחות בין המדינות תחת חסות ארה"ב ● בניגוד לדוח הקודם באוגוסט, הדוח הנוכחי של IPC קובע כי לא זוהה רעב באף אזור ברצועה ● מבצע "מאחורי הגב": המעורבות האיראנית – והמידע שסיפק הפעיל בחקירה אחרי שהובא לישראל לפני שנה ● צילם את נמל חיפה ובתי הזיקוק: שב"כ עצר אזרח בחשד לריגול עבור איראן ● עדכונים שוטפים

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ-10 מיליון שקל ● מאירה ברנע-גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

היו”ר אילן בן ישי ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

נטו פיננסים: למרות ביקורת מהמדינה, העליון אישר הליך גישור לפיצוי החוסכים

השופט גרוסקופף קבע כי הדיון בערעור שהגישו חוסכים על הפטור שקיבלו סוכני נטו מתביעות יידחה ל-2026 ● חלק מהחוסכים מתנגדים: "הגישור נועד לחפות על המחדלים וירחיק את הריפוי" ● בהסדר חוב נמכרה פעילות נטו לארבע עונות בכ-50 מיליון שקל

הפגנת בעלי העסקים הקטנים / צילום: פרטי

"הקרחון מתקרב, וסמוטריץ' לא רואה אותו": מחאת הקמעונאים על העלאת הפטור ממע"מ

בעלי העסקים שיצאו להפגין מבקשים לבטל את הרפורמה של שר האוצר בטענה כי זו תפגע דרמטית בעסקים שלהם ● הרפורמה, שצפויה להיכנס לתוקף בשבוע הבא, תעלה את תקרת הפטור ממע"מ על יבוא משלוחים מחו"ל עד לגובה של 150 דולר

ראשת ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י בפרלמנט. האישה הראשונה בתפקיד / צילום: ap, Eugene Hoshiko

התיירות הישראלית ליפן קפצה ב־88% מהשנה שעברה. זו הסיבה האמיתית

הציבור המזדקן, התוצר המתכווץ והיחלשות המטבע הכניסו את הכלכלה הרביעית בגודלה לסחרור, וחבילת תמריצים ממשלתית כבר יצאה לדרך ● אבל כשהשמיים מתקדרים מעל ארץ השמש העולה, נדמה שדווקא לישראלים נוצרות הזדמנויות יוצאות דופן - מההייטק והביטחון ועד החופשה שהוזלה