גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מניו יורק לפריז בפחות מארבע שעות? כך עובדים על הקונקורד הבא

מנכ"ל Boom Supersonic , בלייק שול, רוצה להחזיר את הטיסות ששוברות את מחסום הקול ● כל מה שנותר עכשיו הוא להבין האם חברות תעופה ונוסעים יקנו את זה

מטוס אוברטור. מניו יורק לפריז בפחות מארבע שעות / צילום: באדיבות בום סופרסוניק
מטוס אוברטור. מניו יורק לפריז בפחות מארבע שעות / צילום: באדיבות בום סופרסוניק

כאשר הקונקורד קורקע ב־2003, לאחר שקשיים כלכליים והתרסקות אפופה בלהבות על מסלול ההמראה בפריז הכריעו אותו, נראה היה שהתעופה העל־קולית האזרחית הגיעה אל סוף דרכה. שום דבר לא התפתח כדי להחליף אותו. למעשה, מהירות הטיסות נעה בכיוון ההפוך. מסלולים רבים נעשו איטיים יותר בשנים האחרונות עקב עומס וחוסר יעילות בבקרת התנועה האווירית, שיצרו פקקים בשמים.

עשור למתווה הגז: איך נראות נבואות הזעם אל מול הכנסה של מאות מיליארדי שקלים?
הקאמבק המפתיע של סן פרנסיסקו

בלייק שוֹל, מהנדס תוכנה לשעבר באמזון, הקים לפני עשור חברה כדי לשנות זאת, וקרא לה בום סופרסוניק (Boom Supersonic). הוא הימר שהסטארט־אפ שלו, שבסיסו בדנוור, יוכל לנצל את המשיכה הטמונה בתעופה אולטרה־מהירה, כמיהה שמעולם לא באמת אבדה. למרות האתגרים הפיננסיים והפרקטיים שהביאו לסוף דרכו של הקונקורד אחרי 30 שנות פעילות כמעט - שול רואה לנגד עיניו עולם שבו נסיעות עסקים טרנס־אטלנטיות מתרחשות ביום אחד, הלוך־חזור.

"החשיבה עד כה הייתה - ברור שטיסה על־קולית תהיה נהדרת, אבל אף אחד לא עושה את זה, ולכן זה בוודאי בלתי אפשרי", אמר המנכ"ל בן ה־44 בראיון שנערך לאחרונה. "זה לא נכון".

בלייק שול / צילום: באדיבות בום סופרסוניק

החלום שמפלג את התעשייה

ניסיונות קודמים, לרבות הקונקורד, נכשלו בגלל מודלים עסקיים גרועים או בגלל בעיות ארגוניות אחרות, משום שיצרניות מטוסים גדולות התקשו להתחיל לייצר סוגים חדשים של מוצרים. הטכנולוגיה הדרושה להשגת תעופה על־קולית, הוא טען, הייתה זמינה כל הזמן.

שול, חובב תעופה שלמד את הנושא בעצמו, מסתבך באופן קבוע עם מבקרים ברשתות החברתיות, ותגובותיו כלפיהם נעות בין סרקזם לבין טיעונים אקדמיים שיסתרו את עמדותיהם. "הלוואי שהייתי חושב על זה לפני שהקמתי את החברה", הוא ענה ב־X לפוסט שציין שהקונקורד היה יקר מדי לתפעול.

חלומו של שול מחלק את התעשייה לשני מחנות: אלה שחושבים שבום תיכשל ואלה שמאמינים שהוא האאוטסיידר שיצליח סוף סוף להחיות את התעופה העל־קולית האזרחית. שול שואף שהמטוס הראשון של החברה, בשם אוברטור (Overture), יטוס עד שנת 2029. בשנה שעברה השלימה בום את הקמתו של מפעל בגרינסבורו, קרוליינה הצפונית, שם היא מתכננת לבנות אותו. היא החלה לייצר אבטיפוס של המנוע שיניע את אוברטור.

מטוס הניסוי XB-1 במפעל. ניסויים בדגם בגודל מלא צפויים ב-2027 / צילום: באדיבות בום סופרסוניק

עם מעריציו של שול נמנים משקיעי סטארט־אפ בולטים, המונים ברשתות החברתיות וגם אילון מאסק והנשיא טראמפ, שהצטלם מוקדם יותר השנה עם דגם של מטוס אוברטור. יונייטד איירליינס, אמריקן איירליינס וג'פאן איירליינס ביצעו הזמנות ראשוניות למטוסים עתידיים. הוא זוכה לתמיכה מצד Y Combinator, האקסלרטור הנודע מעמק הסיליקון, ממנכ"ל יונייטד לשעבר אוסקר מונוז וממייסד OpenAI סם אלטמן. מנכ"ל בואינג לשעבר פיל קונדיט יושב בדירקטוריון של בום.

הנשיא טראמפ עם דגם מטוס אוברטור. ביטל איסור טיסות על-קוליות מעל היבשה בארה''ב / צילום: צילום מסך

אולם בום התקשתה לאחרונה לגייס כסף. שווייה, שהוערך בעבר בכמעט מיליארד דולר, היה בסוף השנה שעברה כ־500 מיליון דולר, והיא קיצצה את יעדי גיוס הכספים שלה. בסתיו שעבר היא פיטרה כמחצית מ־260 עובדיה. החברה טרם החלה לבנות מטוס בגודל מלא.

מנכ"ל דלתא אד בסטיאן נמנה עם ספקני בום, ומכנה את המטוס "נכס יקר מאוד מאוד" בהתחשב בעובדה שהוא צפוי להכיל כ־75 נוסעים - שבריר ממה שמכיל מטוס רחב־גוף טיפוסי. הוא אמר שהוא זוכר את הטיסה בקונקורד כחוויה מגניבה, אבל כזו שהוא נהנה ממנה רק באמצעות שדרוגים בחינם, ואף פעם לא שילם עבורה מכיסו. הוא אינו מתכוון לרכוש מטוסי אוברטור. "אני מאחל להם הצלחה", אמר.

הקונקורד. 14 מטוסים טסו בבריטיש איירווייז ואייר פראנס מ-1976 עד 2003 / צילום: ap, Kathy Willens

שול אינו מתרגש. בעובדה שאין כיום מטוסים על־קוליים אזרחיים הוא מאשים את תעשיית התעופה והחלל, הנשלטת בידי שתי שחקניות מבוססות, בואינג ואיירבוס, שאינן מוכנות לטלטל מודלים עסקיים ותיקים.

לבום יש פתרון לבום, אולי

בום ערכה מוקדם יותר השנה ניסוי טיסה באבטיפוס קטן יותר, והיא עובדת על הכנת דגם בגודל מלא לניסויים עד 2027.

בטיסת הניסוי בינואר שול עמד ליד מגדל הפיקוח של נמל האוויר והחלל מוהאבי מצפון ללוס אנג'לס, בתוך קהל של כ־200 איש, שכלל עובדים, משקיעים ולקוחות, כשהמטוס הלבן והמלוטש מדגם XB-1 המריא. לאחר מכן הקבוצה צפתה בשידור חי של הטיסה על גבי צג ענק באוויר הפתוח, וראתה את המטוס החד־מושבי חותך את שמי מדבר דרום קליפורניה.

קריאת המהירות עלתה בהדרגה לפני שהגיעה למאך 1, כ־1,200 קמ"ש, המהירות הנדרשת כדי לשבור את מחסום הקול.

בהגאים אחז טייס הניסוי הראשי של בום, טריסטן ברנדנבורג, בוגר בית הספר לטייסי ניסוי של הצי האמריקאי. הוא סייע גם בהכנת המשתתפים בתוכנית ההכשרה הטקטית לטיסה קרבית של הצי, הידועה בכינוי טופ גאן.

"אני לא בטוח שהמוח שלי לגמרי איתי", אמר ברנדנבורג לאחר הטיסה. "אני חושב שהוא עדיין טס במהירות על־קולית".

באשר לבום העל־קולי, המרעיד את החלונות ומתרחש כשמטוס טס מהר יותר ממהירות הקול, ואשר שימש כהשראה שובבה לשם הסטארט־אפ של שול, אמר המנכ"ל שהחברה הבינה כיצד לפתור זאת.

החברה מתכננת להשתיק את אותו הבום באמצעות טכניקה הנקראת Mach cutoff (שמטרתה למנוע מהגל הקולי להגיע לקרקע), אף שלגישה הזאת יש מגבלות ולא כל המומחים משוכנעים שניתן לעמעם את הרעש במידה מספקת שתמנע ממנו להיות מטרד. יתרה מכך, המודל העסקי שלה אינו מסתמך על טיסות מעל שטח מיושב, משום שהיא צופה שמטוסיה יטוסו תחילה בין ניו יורק ללונדון או לפריז.

הנשיא טראמפ חתם לאחרונה על צו נשיאותי המורה לרשות התעופה הפדרלית לבטל איסור בן חמישה עשורים על טיסות על־קוליות מעל היבשה בארה"ב.

כרטיס הלוך ושוב בקונקורד עלה בשנות התשעים יותר מ־10,000 דולר, אבל בום אומרת כי היא תוריד את העלות למושב באוברטור לזו של מחלקת עסקים רגילה: כ־1,700 דולר לכיוון בין ניו יורק ללונדון. עם זאת, חברות התעופה הן שיקבעו את התעריפים. לדברי שול, פנים המטוס של בום יהיה דומה למחלקת עסקים מבחינת מגוון השירותים והמרחב, ואילו הקונקורד היה ידוע בזכות היותו מהיר - ומגניב - יותר מאשר בזכות הטיסה הנוחה בו.

הקונספט שמאחורי הקונקורד היה מסעיר בשנות השישים, כאשר המטוס תוכנן ונבנה במסגרת הסכם צרפתי־בריטי. אך עד שהוא ערך את הופעת הבכורה שלו בשנות השבעים צריכת הדלק הגבוהה של טיסות על־קוליות הפכה לנטל. משבר נפט הזניק את מחירי הדלק הסילוני והדאגה לאיכות הסביבה הלכה והתגברה.

חברות תעופה נסוגו מהזמנותיהן. בריטיש איירווייז ואייר פראנס היו היחידות שרכשו, וקיבלו סבסוד משמעותי מממשלותיהן. רק 14 מן המטוסים בעלי החרטום המוארך והחד נבנו לשימוש מסחרי.

בסופו של דבר, הקונקורד היה יקר לתפעול ולתחזוקה. הזוהר שלו התעמעם בהשוואה לתנאים יוקרתיים יותר במחלקה ראשונה במהירות רגילה. הירידה בביקוש לאחר התרסקות קטלנית בשנת 2000 והצניחה במספר הטיסות לאחר פיגועי 11 בספטמבר הובילו להוצאת המטוס משימוש.

סטארט-אפ שהתחיל במרתף

האופן שבו סר חינו של הקונקורד ריתק את שול זמן רב. כחובב תעופה כל חייו הוא בילה שנים בעיון בספרי לימוד על המדע וההנדסה של הטיסה, ובשנות ה־20 לחייו קיבל את רישיון הטיס הפרטי שלו.

"אנחנו לא עובדים כאן עם טכנולוגיה חדשה", הוא אמר.

בום יכולה להצליח כלכלית, הוא אומר, אם תציע מושבים במחלקת עסקים בלבד. מאמציה של בואינג לפתח מטוס נוסעים על־קולי נכשלו בתחילת שנות השבעים, לדבריו, משום שהחברה ניסתה ליצור מטוס שיוכל להטיס נוסעים בכל רמות המחיר.

היו חברות אחרות שניסו לפתח מטוסי עסקים על־קוליים ומטוסי נוסעים קטנים, מאז הקונקורד הוצא משימוש בשנת 2003. בואינג ניסתה שוב כשתמכה בסטארט־אפ בשם Aerion, שנסגר ב־2021 לאחר שכספו אזל. המיזמים הושהו עקב עלויות גבוהות, אתגרים טכניים וחוסר ביקוש, והמהירות פשוט לא הייתה בראש סדר העדיפויות של חברות תעופה.

שחקנים נוספים עובדים על טיסות סופר־מהירות, הן ליישומים צבאיים והן ליישומים מסחריים. לוקהיד מרטין שיתפה פעולה עם נאס"א כדי לפתח מטוס על־קולי שטס מבלי ליצור בום מחריש אוזניים. חברת הסטארט־אפ Hermeus מאטלנטה, שעובדת על מטוס שיטוס במהירות היפרסונית, פי חמישה ממהירות הקול, מסרה החודש כי ניסתה בהצלחה אבטיפוס בלתי מאויש. במקביל, Comac, חברה סינית בבעלות המדינה, אמרה כי היא שואפת לבנות מטוס על־קולי שקט.

לאחר שעזב את אמזון ב־2006 דילג שול בין סטארט־אפים במשך שנים. בסופו של דבר, ב־2012, הוא קיבל משרה כמנהל בדרג ביניים בגרופון, לאחר שמכר את המיזם העדכני שלו - ספקית תוכנה לקניות מקוונות בשם Kima Labs, לספקית קופוני ההנחה. את בום הוא הקים בשנת 2014.

"אין כמו עבודה על קופונים באינטרנט כדי לגרום לך לרצות לבנות משהו שאתה באמת אוהב", הוא כתב בלינקדאין.

שול החל להציף את התיאוריה שלו - שטכנולוגיה על־קולית היא בהחלט בהישג יד, אך המודל העסקי פשוט זקוק לעבודה נוספת - בפני משקיעים ומנהלי חברות תעופה. הוא הציג אותה גם בפני קונדיט, מנכ"ל בואינג לשעבר, שעבד ביצרנית המטוסים כאשר היא סגרה את תוכנית המטוסים העל־קוליים שלה בתחילת שנות השבעים. התוכנית בוטלה משום שממשלת ארה"ב, שנרתעה מעלויות גבוהות ומכשולים טכנולוגיים, קטעה את המימון לפרויקט.

שול ייסד את בום במרתף ביתו כשהתגורר באזור מפרץ סן פרנסיסקו. הוא עבר לדנוור שנה לאחר מכן, ובמהרה הקים את ההאנגר הראשון של בום בשדה התעופה הזעיר סנטניאל. צוות עובדים שלוקט מחברות הזנק אחרות בתחום התעופה והחלל ומחברות תעופה קטנות החל לשחק עם זה.

המטוס של בום תוכנן תוך שימוש בחומרים מרוכבים מסיבי פחמן שלא היו בשימוש נרחב כאשר הקונקורד פותח. המהנדסים השתמשו בסימולציות דיגיטליות במקום במנהרת רוח פיזית כדי ליצור את העיצוב האווירודינמי של המטוס. לאוברטור של בום יש חרטום ארוך ומחודד הדומה לזה של הקונקורד. הוא מסתמך על מצלמות חיצוניות כדי להבטיח את שדה הראייה של הטייסים.

"כמו שעשתה טסלה ברכב"

"אני חושב עליה כחברה שלא רק ב ונה מטוס על־קולי זול יותר", אמר קונדיט, "אלא ככזו שמביאה גישה מודרנית בנוסח עמק הסיליקון כדי לשבש את תחום התעופה והחלל, כפי שעשתה טסלה בתעשיית הרכב".

חששותיו של קונדיט לגבי עתידה של בום גברו בשנת 2022, לאחר שרולס רויס, שהייתה אמורה לספק את המנועים של האוברטור, הודיעה שהיא נסוגה מן העסקה משום שטיסות על־קוליות כבר לא דורגו גבוה בסדר העדיפויות שלה.

כשהפרידה הפכה רשמית, לשול כבר הייתה תוכנית חירום מוכנה: בום תבנה בעצמה את המנוע שלה, היא תייצר חלקים מסוימים באופן עצמאי ותרכוש אחרים מספקים שונים.

כעת, לאחר שהתכנון ותוכנית המנוע הושלמו, בום פועלת כדי להבטיח את אספקתם של החלקים וכלי הייצור למפעל.

כמה חברות תעופה ביצעו הזמנות, אך הפיקדונות שלהן קטנים יחסית. ג'פאן איירליינס השקיעה 10 מיליון דולר בחברה בשנת 2017. יונייטד ואמריקן שילמו מקדמות קטנות יותר, על פי מקורות המעורים בעסקאות. כספים נוספים מלקוחות לא יגיעו עד שהמטוסים יהיו קרובים יותר לאספקה, וההסכמים נוסחו בקפידה כך שלחברות עדיין תהיה האפשרות לא לקנות אותם, לדברי המקורות.

לאחר שאמר בתחילה שעל בום לגייס 6 עד 8 מיליארד דולר כדי להכניס את אוברטור לייצור, שול שואף כעת לגייס 1 עד 2 מיליארד דולר, שלדבריו יספיקו כדי להביא את הפרויקט לשלב שבו תשלומי הלקוחות מתחילים לממן את הפעילות. בום גייסה עד כה 600 מיליון דולר.

מונוז, מנכ"ל יונייטד לשעבר ומשקיע בבום, אמר שהוא התרשם מהאופן שבו החברה הצליחה להתייעל ולהישאר ממוקדת כשנתקלה באתגרי גיוס כספים בשנה שעברה, שאותם הוא תיאר ככאבי גדילה אופייניים לסטארט־אפים. הוא עזר ליצור קשרים עם משקיעים פוטנציאליים חדשים.

"הדבר המפחיד שקרה היה עניין המימון", אמר מונוז. "המוצר עצמו לא מפחיד".

שול אינו נבהל מהאתגרים. "יש אמונה בתעשייה שכדי לעשות דברים כאלה נדרשים מיליארדי דולרים וצבא של אנשים", אמר בנוגע לפיטורים האחרונים, "ואני קצת טעיתי ברצון לשחק בהתאם לזה".

"יש לו מעין רצון ברזל והוא מאמין כל כך במשימה, עד שהוא אף פעם לא מטיל ספק בכך שימצא את הדרך", אמר ג'ארד פרידמן, שותף ב־Y Combinator, האקסלרטור מעמק הסיליקון שנמצא בין המשקיעים של בום. "הוא התחיל כמעט ללא רשת של קשרים מקצועיים בתחום, ובתוך שנה או שנתיים גיבש תוכנית מעמיקה".

עוד כתבות

הפגנת בעלי העסקים הקטנים / צילום: פרטי

"הקרחון מתקרב, וסמוטריץ' לא רואה אותו": מחאת הקמעונאים על העלאת הפטור ממע"מ

בעלי העסקים שיצאו להפגין מבקשים לבטל את הרפורמה של שר האוצר בטענה כי זו תפגע דרמטית בעסקים שלהם ● הרפורמה, שצפויה להיכנס לתוקף בשבוע הבא, תעלה את תקרת הפטור ממע"מ על יבוא משלוחים מחו"ל עד לגובה של 150 דולר

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

חשד: מנהלים בחברת יזמות הגישו תביעה כוזבת לקרן הפיצויים בסך 40 מיליון שקל

שני המנהלים טענו כי למבנה בת"א נגרמו נזקים בהיקף 40 מיליון שקל כתוצאה מהדף של טיל איראני שנפל באזור - אך מהחקירה עולה חשד כי מאז 2021 המבנה מוכר ע"י העירייה כלא ראוי למגורים ● השניים חשודים בקבלת דבר במרמה, לאחר שקיבלו מהמדינה כ-2 מיליון שקל על בסיס התביעה ● לבקשת החשודים, שמם נאסר בשלב זה לפרסום

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

שירותי האינטרנט של לקוחות סלקום חזרו לפעילות: "מתחקרים את האירוע"

לקוחות חברת סלקום דיווחו על תקלות בשימוש באינטרנט ● בסלקום מעדכנים: "השירות חזר לפעילות. אנחנו מתחקרים את האירוע ומתנצלים על אי-הנוחות"

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock

החל ממרץ: הטיסה הבינלאומית הראשונה שתצא משדה התעופה רמון

לגלובס נודע כי הקו הראשון שחברת הלואו קוסט וויזאייר תפעיל מנמל התעופה רמון יהיה קו בודפשט-אילת ויפעל כבר מחודש מרץ הקרוב ● המהלך הוא חלק מהקמת בסיסי הפעילות של החברה בישראל ומההסכמות שהושגו במו"מ עם משרד התחבורה

התחזית של חברות הדירוג / צילום: Shutterstock

הלייזר ישנה את התמונה, הדיור ייתקע - ומה עם יוקר המחיה? תחזית חברות הדירוג ל-2026

לאחר שנה אדירה לתעשיות הביטחוניות, ב־S&P מעריכים מעלות כי "נראה מעבר מייצור התקפי לייצור הגנתי", וכי הלייזר "ישנה את התמונה" ● מידרוג צופה כי מחירי הדירות הגבוהים, יוקר המחיה והצפי להמשך שחיקה במחירים צפויים להגביל את חזרת הביקושים בענף

אלון שטאובר / צילום: אפרת קופר

"התקופה הנוכחית גורמת להרבה יזמים להבין שיש להם שתי אפשרויות - או שהם גדלים ומתפתחים, או שהם לא יהיו"

אלון שטאובר, מנכ"ל ושותף בקבוצת מסד עוז, נכנס לאחרונה גם לתפקיד מנכ"ל משותף בחברת אמריקה ישראל לאחר השלמה של מיזוג בין החברות, וכעת נערך להנפקה בשנתיים הקרובות ● מסד עוז מנהלת כיום פרויקטים בהיקף של 40 מיליארד שקל, ומה שחסר לה זה רק מהנדסים

עבודות על המטרו בשכונת כפר גנים בפתח תקווה / צילום: דרור מרמור

פרויקט הענק עובר לשלב הביצוע: הונחה אבן הפינה להקמת המטרו בגוש דן

בטקס רשמי שנערך הבוקר, הפרויקט שאמור לשנות את מפת התחבורה במרכז הארץ עובר משלב התכנון לשלב ביצועי ראשון ● רשת המטרו צפויה לכלול 3 קווים שיחברו בין 24 רשויות לאורך 300 ק"מ של מנהרות ● עם זאת, המטרו עדיין ניצב בפני שורה ארוכה של אתגרים - תכנוניים, ניהוליים ותפעוליים

חיילי צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

המתווך האמריקאי-פלסטיני חושף: השלב השני של הפסקת האש צפוי להתחיל בחודש הבא

ראש ממשלת קטאר בתום הפגישה עם רוביו:"מדגישים את מחויבותנו לעבוד עם ארה"ב כדי להגן על הסכם הפסקת האש בעזה ולהעבירו משלב לשלב" ● האזהרה של הרמטכ"ל: מאות אנשי קבע פרשו בחודש האחרון ● טראמפ במסיבת חנוכה בבית הלבן: "יש אנשים שמכחישים את ה-7 באוקטובר. לא ניתן לזה לקרות" ● שר החוץ של איראן: מתקני הגרעין שלנו ספגו נזק כבד, אך הידע והטכנולוגיה ברשותנו ● דיווחים שוטפים

וואטסאפ / צילום: Shutterstock

האם הסכמה בוואטסאפ על מחיר הדירה נחשבת להסכם מחייב?

לאחר שהסכימו על מחיר בהודעת וואטסאפ, נסוג המוכר מהעסקה, מתוך תקווה לקבל תמורה גבוהה יותר ● ביהמ"ש קבע כי ההסכם לא היה מחייב, אך פסק פיצוי לרוכש

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

רשות החברות: חשש לאיתנות הפיננסית של מקורות בעקבות שינוי רגולציה

רשות החברות הממשלתיות מתנגדת לעדכון מנגנון האסדרה שמקדמת רשות המים וטוענת כי המהלך יסכן פיננסית את חברת מקורות ● עוד נטען כי רשות המים התעלמה מהמלצותיו של יועץ מיוחד שמונה לבחון את השפעת עדכון הרגולציה על החברה ● רשות המים: המהלך יאזן בין הצורך בהשקעות בתשתיות לבין שמירה על אינטרס הצרכנים

משרדי EY בתל אביב / צילום: יח''צ EY

המשרדים שהושכרו ומסעירים את הרוחות בין ועד העובדים להנהלת EY

מתיחות בפירמת EY בין מתמחים ורואי חשבון צעירים לבין ההנהלה ● ועד העובדים מלין על שחיקה מתמשכת בשכר העובדים ובמקביל יוצא נגד החלטת ההנהלה לצמצם שטחי משרדים ● ברקע: טענות דומות גם בשאר הענף ומגעים להסכם קיבוצי חדש ● מ־EY נמסר: הטענות לא נכונות

דוד פורר / צילום: איל יצהר

האקזיט הענק של פורר וסרצ׳לייט: ביקום מחלקת 2.8 מיליארד שקל לבעלי המניות

כחודש לאחר שהשלימה את מכירת מניותיה בבזק, בי קומיוניקיישן הולכת לפירוק ותחלק את המזומן שבקופתה לבעלי המניות ● קרן סרצ'לייט תקבל 1.86 מיליארד שקל, ודוד פורר יקבל 350 מיליון שקל

הדמיה של קמפוס אנבידיה העתידי בקריית טבעון / הדמיה: באדיבות אנבידיה

"ישראל הפכה לבית השני שלנו": מנכ"ל אנבידיה מאשר כי יוקם קמפוס ענק בקריית טבעון

בהמשך לחשיפת גלובס, אנבידיה מאשרת כי תקים בקריית טבעון קמפוס על 90 דונם שתרכוש מרמ"י, אשר יהפוך אותה למעסיק הפרטי הגדול במדינה ● הענקית מבקשת להקיף אותו באזורי מסחר ומסעדות ולהשקיע בטיפוח שטחים ירוקים, וכמו כן נוכחותה צפויה לחייב חיזוק של תשתיות האנרגיה והתחבורה באזור ● האכלוס הראשוני: רק בעוד כשש שנים

שכונת הדר יוסף / צילום: ויקיפדיה

השכונה הוותיקה בצפון ת"א משתנה: מגדלים עם הרבה פחות חניה

התחדשות עירונית רחבת־היקף מתקדמת בתל אביב וברמת גן עם מאות דירות חדשות, בהן דיור בהישג יד להשכרה וללא חניה בחלק מהמתחמים ● קטה גרופ נכנסת לשוק ההון עם גיוס אג"ח ראשון ● ורובי קפיטל והפניקס סגרו עסקת מימון בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל לפרויקט מגורים בירושלים ● חדשות השבוע בנדל"ן 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

"לא לבעלי לב חלש": מה צופים מומחי ההשקעות לוול סטריט ב-2026?

מומחי השקעות בוול סטריט מנסים להעריך את כיוון השוק ב־2026 ● רובם מעריכים שנה חיובית, גם אם תנודתית, בזמן שאחד מזהיר מסיכון למיתון שידחוף את S&P 500 כלפי מטה ● BDO: "זה לא שוק לבעלי לב חלש. המניות מתומחרות לשלמות, ויש אפס מרווח לטעויות"

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

האינפלציה בארה"ב הפתיעה, הנאסד"ק מזנק במסחר המוקדם

החוזים העתידים בוול סטריט מזנקים בעקבות נתוני האינלפציה לחודש נובמבר, שהפתיעו לטובה ועמדו על 2.7% ●היסטוריה בענף הנפט והגז: האישה הראשונה שתעמוד בראש BP ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

הלמ"ס: מספר הדירות בבנייה ממשיך לעלות בקצב מהיר

ב-12 החודשים שבין אוקטובר 2024 לספטמבר 2025 החלה בנייתן של כ-81 אלף דירות - עלייה של 31.5% לעומת 12 החודשים הקודמים ● בתוך כך, נרשמה קפיצה חדה בהיקף הנפקת היתרי הבנייה ע"י הוועדות המקומיות

שליח וולט

פשרה בייצוגית נגד וולט על פער המחירים בין האפליקציה למסעדות

בית המשפט אישר הסדר פשרה בתובענה הייצוגית שהוגשה לפני כשלוש שנים נגד וולט סביב סעיף תיאום המחירים עם המסעדות ● ענקית המשלוחים תעביר 5.5 מיליון שקל לקרן לניהול תובענות ייצוגיות, שייועדו לסיוע לעסקים קטנים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

מגמה חיובית בבורסת ת"א; מניות האנרגיה מזנקות, דוראל מזנקת ב-8%

ת"א 35 עולה ב-0.8% ● השקל נחלש לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב ● מניות השבבים הדואליות יורדות ומעיבות על השוק ● מנגד אישור עסקת הגז תומכת בשוק ● 
אפקון גייסה 74 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים, מור תהפוך לבעלת עניין ● ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ברבע אחוז כצפוי

מערכת משגרי רקטות ארטילריות מסוג PULS של אלביט / צילום: אלביט מערכות

ההחלטה האמריקאית שמעוררת חששות לגבי עסקת אלביט עם יוון

ביוון אושר תקציב של 812 מיליון דולר לרכישת מערכת הארטילריה PULS של אלביט, אך ארה"ב הטילה וטו על שימוש בחימושים מתוצרת אמריקאית במשגרי טילים זרים ● לוקהיד מרטין, המתחרה על העסקה, מציעה חלופה זולה יותר