גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלוש דילמות יכריעו איזה רכב חדש כדאי לכם לקנות

למרות רבעון מאתגר ואופק מעורפל, שוק הרכב הישראלי מציע כיום שלל הזדמנויות לרוכשים פוטנציאליים ● איך להכריע בין חשמלית להיברידית ובין מותג סיני למערבי, ולהבין אם "אפס קילומטר" הוא באמת מציאה ● שלוש נקודות שחשוב לשקול לפני שקונים מכונית

רכבים חדשים / צילום: Shutterstock, alexfan32
רכבים חדשים / צילום: Shutterstock, alexfan32

שוק הרכב הישראלי נכנס למחצית השנייה של 2025 אחרי רבעון מאתגר עם אופק מעורפל. אבל האופטימיסטים בענף טוענים, שהשוק כבר הוכיח בעבר יכולת מרשימה להתאושש ממשברים מקומיים ובינלאומיים. לטענתם, הנתונים הבסיסיים, שתומכים בביקוש לרכב חדש בישראל, עדיין לא השתנו. בישראל עדיין לא קיימות אלטרנטיבות תחבורה ציבורית זולות, נוחות וזמינות 24/7, במיוחד עבור תושבים בפרברים ובפריפריה.

האם ישראל מוכנה למהפכת הרכבים החשמליים?
מבחן דרכים | המכונית שעברה השקה חדשה והשאירה מאחור את התדמית העממית וגם את התמחור העממי

"כרטיס הכניסה" לשוק הרכב החדש עדיין נגיש יחסית ללקוחות חדשים, בשל זמינות נרחבת של מימון בגובה של 100% כמעט ממחיר הרכב, והיצע גדול של תוכניות "ליסינג פרטי".

נוסף על כך, היציבות התעסוקתית במשק עדיין תומכת בביקוש של ציי הרכב וחברות הליסינג לכלי רכב צמודים לעובדים, ואפילו המדינה מצטיידת כיום ביותר מ-12 אלף רכבי ליסינג לעובדיה.

ולבסוף, השוק מוצף כיום בסחורה מוזלת, שנובעים מהתחזקות השקל ו/או מהלחץ התחרותי הכבד שבו נמצאים היבואנים.

בשורה התחתונה, טוענים האופטימיסטים, אחרי שתחלוף ה"פוסט-טראומה" הצרכנית, ובהנחה שלא יופיעו עוד משברים בקרוב, אפשר לצפות להתעוררות משמעותית בביקוש לרכב ברבעונים הקרובים. אז לטובת הצרכנים, שעשויים לרדת מהגדר ולהצטרף לשוק, נצרף כאן כמה טיפים שימושיים.

1חשמל או סופר-הייבריד?

למעלה מ-50% מסך מכירות הרכב החדש במחצית הראשונה של 2025 היו של כלי רכב שנעזרים בהנעה חשמלית ובסוללות בדרגה כזו או אחרת. אם הלהיט התורן בשנה שעברה היו כלי הרכב החשמליים לגמרי (BEV), השנה עיקר הצמיחה בביקוש היא לרכבים סופר-היברידיים (PHEV), המכונים גם פלאג-אין, עם סוללה גדולה וטווח חשמלי מרשים, רובם מתוצרת סין.

לכאורה הכלים האלה מספקים את "הטוב מכל העולמות". מחירם הממוצע, בסביבות 190 אלף שקל, אינו גבוה משמעותית מזה של דגמים חשמליים מקבילים, והם מתהדרים בחיסכון מרשים בדלק לצד ביטול "חרדת הטווח", הנובעת מתלות מוחלטת בטעינה חיצונית.

אבל בעולמות הטכנולוגיה אין ניסים, אלא בעיקר פשרות. כל עוד מקפידים לטעון כלי רכב כאלה מרשת החשמל באופן סביר, ולנסוע רק כמה עשרות קילומטרים ביום כדי לנצל את ההנעה החשמלית באופן מיטבי, החיסכון דומה לזה של רכב חשמלי. רכבי פלאג-אין מודרניים אומנם מצהירים על טווח חשמלי של כ-100 ק"מ פלוס מינוס, אולם זהו נתון אופטימלי תיאורטי, שמושפע מאופי הנסיעה, מהטמפרטורות בחוץ וכו'.

מי שלא יקפיד על טעינה סדירה, או ייסע למרחקים של מאות קילומטרים ביום, או יאתגר את מנוע הבנזין בנסיעה אגרסיבית, יגלה שצריכת דלק מוצהרת של 150-200 ק"מ לליטר יכולה בקלות להפוך ל-15-20 קילומטר לליטר במציאות.

לרכבי פלאג-אין גם אין היתרון של עלות התחזוקה מזערית של רכב חשמלי מלא. מנוע הבנזין שלהם דורש החלפה תקופתית של שמנים ופילטרים, לצד החיסרון של דעיכה של הסוללה לאורך השנים, שעלולה לפגוע בערך היד השנייה, כמו ברכב חשמלי מלא.

לרכב חשמלי מלא (BEV) עדיין יש יתרון משמעותי בעלויות השוטפות, והדורות החדשים מציעים שיפור מתמיד בטווחי הנסיעה ביחס למחיר. אבל עקב אכילס הוא שמירת הערך בשוק המשומשות, שעדיין לא התייצבה, ומלחמת מחירים קשוחה, ששוחקת את המחירים בפלח, ובוודאי אינה תורמת לשמירת הערך.

אפשר לצפות, שהביקוש לחשמליות משומשות יתייצב בעתיד, במקביל לירידת חלקם של רכבי הבנזין בשוק, אבל קשה לדעת מתי זה יקרה.

טכנולוגיית ההנעה ההיברידית, שנמצאת בשלב הבשלות, היא היציבה ביותר מבחינת שמירת ערך. אבל עדיין אלה רכבי בנזין קצת יותר חסכוניים וקצת יותר נקיים, ללא "חוויה חשמלית".

בשורה התחתונה, הבחירה היא בהתאם לסדר העדיפויות האישי. למי שרוכש רכב מכספו, ומתייחס אליו בתור "תוכנית חיסכון לעתיד", מומלץ להיצמד להיברידיות. מי שמתמקד בעיקר בנסיעות עירוניות ופרבריות, וסובל מחרדת טווח, ימצא את מבוקשו בפלאג-אין חסכוניות. החשמליות ימשיכו לפנות ללקוחות שמעדיפים חיסכון אולטימטיבי בעלויות השוטפות, ומוכנים להסתכן בשמירת ערך לא ודאית.

2מותג סיני או "מערבי"?

במחצית הראשונה של השנה עמד נתח השוק של כלי רכב מתוצרת סין בישראל על 30% כמעט, לעומת כ-4% באותה תקופה באיחוד האירופי. זו אינדיקציה ברורה לכך שרוב הלקוחות בישראל התגברו על החשש ממותגים סיניים.

הסיבה היא היתרון המשמעותי של תעשיית הרכב הסינית ביחס בין תמורה לכסף. "התמורה" באה לידי ביטוי בעיקר בממדים חיצוניים ופנימיים, אבזור תקני, "נראות", או סטטוס, ביצועים וכו'.

אם לפני שנה-שנתיים המותגים הסיניים היו נוכחים בעיקר בפלח החשמלי, כיום הם כבר מציעים בישראל דגמי פלאג-אין, לצד דגמים היברידיים ואף דגמי בנזין רגילים. כלומר, מתחרים לכל רוחב השוק.

בשוק המשומשות הישראלי עדיין יש כיום יתרון ברור למותגים מערביים, אבל ככל שחלקן של הסיניות יגדל במכירות הרכב החדש, אפשר לצפות שחלקן יהיה דומיננטי יותר בשוק היד השנייה בשנתיים-שלוש הבאות, מה שיביא להתייצבות ערכי הגרט שלהן.

עם זאת, צריך לזכור ש"רכב סיני" זו הגדרה כוללנית. קיימים בישראל ובעולם עשרות מותגים סיניים, שהמשכיות הנוכחות שלהם בישראל, באירופה ואפילו בסין עצמה, אינה ודאית. רק בשנתיים האחרונות נעלמו מהשוק הישראלי לפחות שלושה מותגי רכב, חלקם של יצרנים גדולים, שנהנו בישראל מתמיכה של יבואנים מבוססים.

אלה "התקפלו" מהשוק בשל החלטה אסטרטגית של היצרן לצאת מאירופה. בגלל קשיים כלכליים ופשיטת רגל בשוק הסיני עצמו או ו/או בגלל מדיניות מחירים לא ריאלית. למותר לציין, שלאירוע כזה יש השפעה שלילית על שמירת הערך של כלי הרכב של הלקוחות שרכשו אותם, ואולי גם על האפשרות להשיג להם חלפים בעתיד. לפיכך, מומלץ להכין היטב את "שיעורי הבית", ולבדוק את מצבו של היצרן/מותג בסין, ואת תוכניותיו ביחס לאירופה. כלים כמו ChatGPT יכולים לצייר כיום פרופיל טוב של היצרן ושל כוונותיו.

3חדש או "אפס קילומטר"

המונח "אפס קילומטר" הוא הגדרה שרירותית, שנוצרה בשל הרגולציה הישראלית שמכתיבה ליבואנים לרשום על שמם כלי רכב, שלא נמכרו בחלוף 12 חודשים ממועד ייצורם. בפועל, כלי רכב כאלה זהים לחלוטין לדגמים מקבילים, שנמכרו אחרי 11 חודשים למשל, ונהנים מאותה אחריות.

אבל ברישיון שלהם מופיע "יד ראשונה מחברה", מה שטכנית מוריד את ערכם בשוק היד השנייה. בעבר היה מדובר במלאים קטנים ומזדמנים, שנמכרו בערוצים צדדיים. כיום כבר מדובר במסות של עשרות אלפי כלי רכב, שמוצעים לעיתים בגלוי על ידי היבואן עצמו.

האם זה משתלם? תלוי בגובה ההנחה ובכוונות המכירה של הרוכש. הנחה משמעותית, בסביבות 10-15 אחוז ממחיר המחירון של רכב חדש, יכולה לקזז בקלות את אובדן "היד" ברישיון בעת המכירה העתידית, במיוחד אם מדובר ברכב בעל מוניטין סולידי.

יש כיום בשוק האפס קילומטר גם כלי רכב שנמכרים בהנחות הרבה יותר גדולות, ובהחלט אפשר לכנות אותם "מציאות".

יתר על כן, איבוד הערך נשחק ככל שמוכרים את הרכב מאוחר יותר, ואחרי חמש שנות שימוש הוא כמעט זניח. בקיצור, גובה ההנחה קובע.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

"לא לבעלי לב חלש": מה צופים מומחי ההשקעות לוול סטריט ב-2026?

מומחי השקעות בוול סטריט מנסים להעריך את כיוון השוק ב־2026 ● רובם מעריכים שנה חיובית, גם אם תנודתית, בזמן שאחד מזהיר מסיכון למיתון שידחוף את S&P 500 כלפי מטה ● BDO: "זה לא שוק לבעלי לב חלש. המניות מתומחרות לשלמות, ויש אפס מרווח לטעויות"

להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק / צילום: צילומי מסך

מיומנות חדשה ונדרשת בעבודה: להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק

בעבר, מעסיקים שנאו את העובדה שעובדים מעלים פוסטים לרשתות על חיי העבודה שלהם ● עכשיו סטארבקס, דלתא וחברות נוספות מעודדות אותם בעצמן ליצור תוכן - כאסטרטגיה ● העובדים מרוויחים כישורים כישורים חדשים, והמעסיקים נהנים משיווק אורגני

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א ננעלה בשיאים; עם רוח גבית מגרמניה - אלביט ונקסט ויז'ן זינקו בחדות

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.8% ● מגה אור זינקה במעל 10%, לאחר שדווח כי חברה־בת שלה עשויה לבנות את המבנה בו תשוכן חוות השרתים של אנבידיה בישראל ● האנליסט שטוען - זו הסיבה שיש עדיין סיכוי לראלי של סוף שנה בוול סטריט

אלון שטאובר / צילום: אפרת קופר

"התקופה הנוכחית גורמת להרבה יזמים להבין שיש להם שתי אפשרויות - או שהם גדלים ומתפתחים, או שהם לא יהיו"

אלון שטאובר, מנכ"ל ושותף בקבוצת מסד עוז, נכנס לאחרונה גם לתפקיד מנכ"ל משותף בחברת אמריקה ישראל לאחר השלמה של מיזוג בין החברות, וכעת נערך להנפקה בשנתיים הקרובות ● מסד עוז מנהלת כיום פרויקטים בהיקף של 40 מיליארד שקל, ומה שחסר לה זה רק מהנדסים

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של סלייס / צילום: טל שחר

"הונאה חסרת תקדים": המנהל המורשה בסלייס תובע כמיליארד שקל מבעל השליטה והמנהלים

במרכז התביעה שהגיש רו"ח אפי סנדרוב מצוי אסף גולדברג, המתואר בה כ"מנכ"ל הכל-יכול" של סלייס ● לצדו נתבעים אביו שמעון, בעל השליטה, ואחיו שי, ששימשו כדירקטורים ● לפי התביעה, המערכת נחלה "כישלון חרוץ", המנכ"ל נהג בכספי העמיתים "ככל העולה על רוחו", והדירקטורים התעלמו מנורות האזהרה שהובילו לאובדן של 850 מיליון שקל

משרדי EY בתל אביב / צילום: יח''צ EY

המשרדים שהושכרו ומסעירים את הרוחות בין ועד העובדים להנהלת EY

מתיחות בפירמת EY בין מתמחים ורואי חשבון צעירים לבין ההנהלה ● ועד העובדים מלין על שחיקה מתמשכת בשכר העובדים ובמקביל יוצא נגד החלטת ההנהלה לצמצם שטחי משרדים ● ברקע: טענות דומות גם בשאר הענף ומגעים להסכם קיבוצי חדש ● מ־EY נמסר: הטענות לא נכונות

מדד מיתוג מעסיק

חוויית עבודה משמעותית ותרבות ארגונית: מי החברות שכבשו את צמרת הדירוג החדש של גלובס?

גלובס מפרסם לראשונה בשיתוף פלייטיקה את מדד מיתוג המעסיק, שבוחן אילו חברות במשק מובילות ביצירת חוויית עבודה משמעותית, תרבות ארגונית וערכים שמושכים עובדים ● מי הצטיינה בחיבור העובדים למשימה, ומי יצרה שפה אחת לכל סניפיה בעולם? ● הדירוג המלא

היו”ר אילן בן ישי ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

נטו פיננסים: למרות ביקורת מהמדינה, העליון אישר הליך גישור לפיצוי החוסכים

השופט גרוסקופף קבע כי הדיון בערעור שהגישו חוסכים על הפטור שקיבלו סוכני נטו מתביעות יידחה ל-2026 ● חלק מהחוסכים מתנגדים: "הגישור נועד לחפות על המחדלים וירחיק את הריפוי" ● בהסדר חוב נמכרה פעילות נטו לארבע עונות בכ-50 מיליון שקל

"שינוי כיוון מרהיב של נתניהו": כך מסקרים בעולם את עסקת הגז עם מצרים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איך מסקרים בעולם את עסקת הגז הגדולה של ישראל ומצרים, שגריר ארה"ב בצרפת מדבר על האנטישמיות הגואה במדינה, איך משפיעה אסטרטגיית הביטחון של טראמפ על ישראל, ושגריר ארה"ב בישראל לשעבר במאמר מאלף לאטלנטיק: "הפסקת התמיכה בישראל - טעות אסטרטגית" ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה אדומה בוול סטריט; אנבידיה נפלה בכ-4%, קמטק ונובה במעל 6%

נאסד"ק ירד ב-1.8% ● OpenAI מנהלת שיחות עם אמזון בנוגע להשקעה אפשרית ● וורנר ברדרס דיסקברי ממליצה לדחות את הצעת פרמאונט לרכישתה, מעדיפה את זו של נטפליקס ● אחר שצנחו אתמול - מחירי הנפט קופצים לאחר שהנשיא טראמפ הטיל מצור ימי על ונצואלה ● הביטקוין נסחר ביציבות סביב 86 אלף דולר ● נעילה מעורבת באירופה, לונדון עלתה ב-1%

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

חשד: מנהלים בחברת יזמות הגישו תביעה כוזבת לקרן הפיצויים בסך 40 מיליון שקל

שני המנהלים טענו כי למבנה בת"א נגרמו נזקים בהיקף 40 מיליון שקל כתוצאה מהדף של טיל איראני שנפל באזור - אך מהחקירה עולה חשד כי מאז 2021 המבנה מוכר ע"י העירייה כלא ראוי למגורים ● השניים חשודים בקבלת דבר במרמה, לאחר שקיבלו מהמדינה כ-2 מיליון שקל על בסיס התביעה ● לבקשת החשודים, שמם נאסר בשלב זה לפרסום

הקמפוס של אנבידיה שצפוי לקום בקריית טבעון (בעיגול: ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה) / צילום: באדיבות אנבידיה

הארנונה שתגיע לקריית טבעון והמועצה שתקבל פרס ניחומים: 5 הערות על הקמפוס החדש של אנבידיה

מהארנונה, דרך המפסידה הגדולה ועד הקיבוץ הקטן שמרוויח בעקיפין: פרטים חדשים על העסקה של אנבידיה בקריית טבעון שמתקדמת בצעדי ענק

רומן אברמוביץ' / צילום: ap, Martin Meissner

ממשלת בריטניה לוחצת על רומן אברמוביץ' להעביר 2.5 מיליארד ליש"ט לטובת אוקראינה

עם פתיחת המלחמה באוקראינה, ממשלת בריטניה הטילה סנקציות על אברמוביץ', בעליו של מועדון הכדורגל צ'לסי, הנחשב למקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ● הוחלט לאפשר לו למכור את הקבוצה, בתנאי שכספי המכירה לא ילכו לכיסו אלא למטרות צדקה ● אלא שמאז הכספים מוקפאים ● ראש ממשלת בריטניה: "המסר שלי לאברמוביץ' הוא זה: השעון מתקתק"

כוח צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

אזרחים ישראלים חצו לעזה, כוח צה"ל הוקפץ למקום והחזיר אותם לשטח ישראל

עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● שר החוץ סער: "הרשות הפלסטינית מסווה תשלומים למחבלים כתשלומים לגמלאים של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים" ● עדכונים שוטפים

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

מקום שני אחרי ארה"ב: האם ישראל הופכת למעצמת דיפ טק?

הם מפתחים שבבים, מחשוב קוונטי ותרופות מצילות חיים, ולא מחפשים אקזיט מהיר ● מנכ"לית לאומיטק, מיה אייזן צפריר, מסבירה מדוע הטכנולוגיה העמוקה מצליחה לצמוח דווקא כשהשוק מהסס, ואיך קורה שחברות בתחום שורדות פי שניים יותר מסטארט-אפים רגילים

מערכת משגרי רקטות ארטילריות מסוג PULS של אלביט / צילום: אלביט מערכות

ההחלטה האמריקאית שמעוררת חששות לגבי עסקת אלביט עם יוון

ביוון אושר תקציב של 812 מיליון דולר לרכישת מערכת הארטילריה PULS של אלביט, אך ארה"ב הטילה וטו על שימוש בחימושים מתוצרת אמריקאית במשגרי טילים זרים ● לוקהיד מרטין, המתחרה על העסקה, מציעה חלופה זולה יותר

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

הלמ"ס: מספר הדירות בבנייה ממשיך לעלות בקצב מהיר

ב-12 החודשים שבין אוקטובר 2024 לספטמבר 2025 החלה בנייתן של כ-81 אלף דירות - עלייה של 31.5% לעומת 12 החודשים הקודמים ● בתוך כך, נרשמה קפיצה חדה בהיקף הנפקת היתרי הבנייה ע"י הוועדות המקומיות

חתימה על צוואה / אילוסטרציה: Shutterstock

ההורה לא מימש את זכויותיו ונפטר. האם יורש רשאי להגיש תביעה בשמו?

בת הגישה בשם אמה המנוחה תביעה נגד אחיה, בדרישה לבטל עסקת מתנה של מקרקעין שביצע אביהם המנוח ● הבת טענה כי מחצית מהזכויות במקרקעין שייכות לאם מכוח נישואי הוריהם, ולכן האב לא היה רשאי להעניק במתנה זכויות שאינן בבעלותו ● מה קבע ביהמ"ש?

הדמיה של מתקן ההשבה המתוכנן / צילום: ג'ני ויינשטיין, אדריכלית נוף

לראשונה בישראל: יוקם מתקן שמייצר חשמל מפסולת

מתקן חדש להשבת אנרגיה מפסולת בגליל המערבי צפוי לקום תוך שלוש שנים ולאתגר את תחנות הכוח ● תמלוגי המוזיקאים זינקו בעשרות אחוזים השנה ל־13.6 מיליון שקל ● רשת סאלח דבאח משיקה סניף ענק מחודש בהשקעה של כ־7 מיליון שקל ● 200 נשים בכירות התכנסו במוזיאון ת"א לכבוד התערוכה "לו נשים היו שולטות בעולם" ● וגם: מינויים חדשים בענפי האנרגיה, הפינטק והבריאות ● אירועים ומינויים

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock

החל ממרץ: הטיסה הבינלאומית הראשונה שתצא משדה התעופה רמון

לגלובס נודע כי הקו הראשון שחברת הלואו קוסט וויזאייר תפעיל מנמל התעופה רמון יהיה קו בודפשט-אילת ויפעל כבר מחודש מרץ הקרוב ● המהלך הוא חלק מהקמת בסיסי הפעילות של החברה בישראל ומההסכמות שהושגו במו"מ עם משרד התחבורה