גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במקום מסע של כמעט יממה: באוצר בוחנים סבסוד טיסות ישירות לארגנטינה

בצעד חריג בענף, משרד האוצר פתח במגעים עם חברות תעופה לטובת הקמת קו ישיר בין תל אביב לבואנוס איירס ● המהלך, שנבחן מטעמים כלכליים ומדיניים על רקע התחממות היחסים עם ממשל מיליי, עשוי לקצר דרמטית את משך הנסיעה ולהרחיב את הקשר העסקי בין המדינות

בואנוס איירס. זמן הטיסה צפוי להתקצר משמעותית / צילום: Shutterstock, Armando Oliveira
בואנוס איירס. זמן הטיסה צפוי להתקצר משמעותית / צילום: Shutterstock, Armando Oliveira

בשבועות האחרונים פתח משרד האוצר את האפשרות לחברות תעופה להשתתף במכרז עתידי להקמת קו ישיר בין ישראל לארגנטינה - מהלך חריג יחסית בענף התעופה, שבו פתיחת קווים חדשים מתבצעת לרוב ביוזמת החברות עצמן. הפעם דווקא הממשלה היא שמובילה את הבדיקה, כדי לבחון האם יש הצדקה כלכלית לתמיכה ממשלתית שתאפשר את הפעלת הקו.

חברות התעופה הזרות חוזרות לישראל ומציעות טיסות קונקשן בזול
הצצה לאתר הנופש החדש של קים ג'ונג-און על חוף הים בו הזרים היחידים הם רוסים|WSJ

בשלב הראשון, משרד האוצר פנה לחברות תעופה בבקשה להעביר מידע מקדים, מה שמכונה בשפה המקצועית RFI (Request for Information), זאת כדי להבין האם קיימת היתכנות להפעלת קו ישיר בין תל אביב לבואנוס איירס. אם תימצא הצדקה, יוחלט כיצד לגבש מכרז רשמי או תוכנית סבסוד ממשלתית שתסייע לחברה שתבחר להפעיל את הקו. לפי משרד האוצר, המהלך נבחן עקב החשיבות המדינית והכלכלית שבחיזוק הקשרים בין המדינות.

התערבות הממשלתית בשוק התעופה אינה דבר שגרתי, אך גם לא חסר תקדים. בישראל ננקטו בעבר צעדים דומים, למשל במסגרת התמיכה בחידוש טיסות לאילת, אז הממשלה השתתפה בעלות לפי מספר הנוסעים; וכן במקרים בעלי אינטרס מדיני, כמו בשימור הקו שבין תל אביב לקהיר. בעולם מדובר בפרקטיקה מוכרת: מדינות מפעילות מנגנוני סבסוד לקווים שנתפסים חיוניים מבחינה לאומית או דיפלומטית, אך שאינם רווחיים מסחרית עבור חברות התעופה.

תקופת זהב ביחסים

ביוני האחרון, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החוץ גדעון סער הודיעו על "בשורה חשובה", שלפיה יקודמו טיסות ישירות בין ישראל לארגנטינה. נשיא ארגנטינה, חאבייר מיליי, תומך ישראל נלהב שהגיע לביקור בארץ לפני מספר חודשים, הכריז בחשבון האינסטגרם שלו על הקמת קו טיסה ישיר בין בואנוס איירס לתל אביב, שיחל לפעול "בקרוב מאוד".

המהלך מגיע כהמשך ישיר להצעה שהוגשה לממשלה בסוף חודש מאי, שבמסגרתה הצהירו משרדי החוץ והאוצר על כוונתם להקים מנגנון תפעולי שיבטיח את הצלחת הקו, תוך מתן תמריצים לחברות התעופה, שיפעלו בתדירות של שתי טיסות שבועיות.

מתן לב־ארי, לשעבר נציג ישראל בדירקטוריון הבנק הבין־אמריקאי לפיתוח, מסביר כי "היום אנחנו נמצאים בתקופת זהב ביחסים שלנו עם הממשל הארגנטיני, ולארגנטינה יש מה להרוויח מהיחסים: המגזר העסקי שהכי תורם לכלכלה הארגנטינאית הוא מגזר החקלאות, שישראל יכולה לתרום בו רבות, וכך גם בכל הקשור למחסור במי שתייה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי / צילום: עמוס בן גרשום - לע''מ

לקו הישיר יש כמובן יתרונות רבים גם בהיבט התיירותי. "אמריקה הלטינית היא אזור דתי שיש לו זיקה לישראל ורצון לראות את המקומות הקדושים שבה. קיומן של טיסות ישירות יוצר באופן טבעי את החיבורים - כשקל יותר להגיע, עושים את זה", אומר לב־ארי.

יש גם מגבלות

בראיון לתחנת הרדיו הארגנטינאית Radio Mitre, אמר השגריר הארגנטינאי בישראל, אקסל ואחניש, כי הטיסות הישירות יופעלו על־ידי אל על, והסביר כי זאת "מפני שנדרש סיוע ממשלתי וכלכלי משמעותי בתחילת הדרך". באל על אכן נבחנת האפשרות להפעיל את הקו המדובר, אם כי טרם התקבלה החלטה סופית, ואם תתקבל, משך ההתארגנות לקו כזה יימשך כשנה.

בחינת האפשרות להפעיל את הקו מגיעה לאחר שבעבר כבר נעשו ניסיונות כושלים להפעיל טיסות ישירות לאמריקה הלטינית. כך למשל הקו בין תל אביב לסאו פאולו, שנפתח בשנת 2008 ונסגר כעבור כשנתיים בלבד על רקע מחירי שיא של הדלק.

גורמים בענף מציינים כי התנאים כיום שונים לגמרי, וכי יש עלייה בביקושים ליעדי ארגנטינה בשנתיים האחרונות - מגמה הפוכה מזו שנרשמה בברזיל למשל, בין היתר בשל שינויים גאו־פוליטיים שמשפיעים על תנועת הנוסעים.

יחד עם זאת, מדובר באחד הנתיבים הארוכים והמורכבים ביותר להפעלה, הדורש טיסה של כ־15 שעות ויותר. בעוד שסאו פאולו מהווה "שער" טבעי לדרום אמריקה, בואנוס איירס מרוחקת כשעתיים טיסה דרומה, ולכן אינה משמשת נקודת מעבר נוחה ליעדים נוספים ביבשת.

גם מסלולי הטיסה עצמם מציבים קושי. הנתיב האפשרי כיום עובר מעל הים התיכון, דרך מרוקו, וממשיך דרומה לאורך החוף האטלנטי של אפריקה - מסלול ארוך ויקר להפעלה, שנמצא "על גבול היכולת" של מטוסי הנוסעים ארוכי־הטווח ועלול להפוך את הפעלת הטיסה ללא כדאית.

נתיבים קצרים יותר דרך לוב או סודאן אינם אפשריים בשלב זה: מעל לוב חל איסור טיסה, ובסודאן מתחוללת מלחמה שמעמידה בסיכון טיסות אזרחיות. לצד אל על, גם חברות ישראליות אחרות כמו ארקיע וישראייר עשויות להשתתף במהלך באמצעות חכירת מטוסים מתאימים, בדומה למודל שבו מפעילה כיום ארקיע טיסות לארה"ב.

מאחר שלפי הסכמים בילטרליים החברות היחידות שיוכלו להפעיל קו כזה הן ישראליות או ארגנטינאיות, חברה נוספת שעל הפרק היא חברת הדגל הארגנטינאית Aerolíneas Argentinas, המחזיקה במטוסים המתאימים כדי לחבר את שתי המדינות בטיסה ישירה של כ־15 שעות. החברה מחזיקה גם בהסכם קוד שייר עם אל על, מה שעשוי להקל על שיתוף־פעולה עתידי בין שתי החברות.

כיום: מסע של 21 שעות

"יש שתי קבוצות בולטות של תיירים המגיעים לארגנטינה. הראשונה היא תרמליאים בטיול אחרי צבא, שבוחרים בארגנטינה כארץ המוצא לטיול ארוך יותר בפרו, ברזיל וכדומה. הקבוצה השנייה שייכת לתחום הטיולים המאורגנים, ושם אנחנו רואים אנשים בגילאי החמישים עד שמונים", מציינת רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים. "שתי הקבוצות טסות כיום עם קונקשן באירופה. טיסה ישירה תפחית את זמן הנסיעה משמעותית ותגדיל משמעותית את כמות המבקרים בארגנטינה".

מאחר שאין טיסות ישירות בין ישראל לארגנטינה, המסע לשם כרוך בעצירות ביניים, לעתים ארוכות ומסורבלות. הטיסה הזולה ביותר שמצאנו היא של אייר פראנס, בעלות של 1,070 דולר דרך אתר לאסט מינט, עם קונקשן ארוך בפריז. משך הטיסה הכולל עומד על 33 שעות, עם 14 שעות המתנה בהלוך ו־17 שעות בחזור - פרק זמן שמאפשר עצירה ללילה בצרפת, מה שחלק מהמטיילים דווקא רואים בו יתרון תיירותי בפני עצמו.

הטיסה הזולה המהירה והנוחה ביותר שמצאנו היא של אייר אירופה, אחת החברות הפופולריות לטיסות המשך לדרום אמריקה. דרך אתר בוק אה פלייט, מחיר כרטיס הלוך־חזור עומד על 1,160 דולר (ללא מזוודה - תוספת של כ־160 דולר). העצירה במדריד קצרה יחסית, שלוש שעות וחצי בלבד, הן בהלוך והן בחזור, והטיסה נמשכת 21 שעות לכיוון ארגנטינה ו־20 שעות בדרך חזרה לישראל.

מי שמוכן להאריך את המסע יכול להוריד את העלויות עוד יותר: לדוגמה, טיסת אייר פראנס עם שני קונקשנים בתוך צרפת עולה פחות מ־1,000 דולר, אך כרוכה במשך נסיעה ארוך במיוחד ובמעברים בין שדות תעופה.

עוד כתבות

רכבים באירופה / צילום: Shutterstock

היבואניות הישראליות כובשות את אירופה עם זיכיונות לרכבים מסין

יבואניות הרכב הישראליות מרחיבות את פעילותן באירופה עם שורה של זיכיונות חדשים לייבוא מותגי רכב סיניים, ובראשם צ’רי וג’ילי ● קרסו, כלמוביל, גרנד אוטו, סמלת ויוניון מתבססות בשווקים כמו אוסטריה, רומניה ויוון - וצפויות להתרחב לשוויץ ולבולגריה ב־2026 ● וגם: הנחות חריגות לסוף השנה ומגוון דגמים חדשים שהושקו בישראל ● השבוע בענף הרכב

פרופ' יצחק פריד / צילום: רמי זרנגר

אחד מחוקרי המוח המובילים בעולם מקים מרכז מחקר חדש בישראל: "בעוד 20 שנה העולם יופתע ממה שעושים היום במעבדה"

פרופ' יצחק פריד גויס על ידי אוניברסיטת רייכמן כדי לעמוד בראש מכון מחקר שיתמקד בממשק שבין המוח האנושי לבינה מלאכותית ● בראיון לגלובס הוא מדבר על רצון חופשי, על הבעיה עם עודף מידע והאפשרות לתת לחולי דמנציה עוד כמה שנות זיכרון ● על המיזם החדש הוא אומר: "אני מקווה שימנע עזיבת מדענים"

אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע במשק באוקטובר: 13,620 שקל. ומה קורה בהייטק?

לפי הלמ"ס, מדובר בעלייה של 2.9% לעומת אוקטובר 2024 ● קצב האינפלציה באוקטובר 2025 עמד על 2.5%, כך שגם ריאלית מדובר בעלייה קלה לעומת החודש המקביל בשנה שעברה

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: יח''צ

כשהוא קנה את השליטה בחברת ההחזקות, היא הייתה שווה בקושי 100 מיליון שקל. היום היא שווה מיליארדים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשהוא שולט בחברת הנדל"ן והקמעונאות להב אל.אר, הנסחרת בשווי של כ־2 מיליארד שקל, אבי לוי מביט אחורה ללא זעם על הפרידה מענקית הקניונים מליסרון שניהל: "אני אוהב את ליאורה עופר כמו אחות" ● הוא מספר על תוכניות ההתרחבות עם דלק ישראל ועל הניסיון שלא צלח להשתלטות על שופרסל, ומחמיא לאחים אמיר: "אני מוריד את הכובע בפניהם, לא חושב שהיינו מסוגלים לעשות יותר מזה"

תחנות כוח / צילום: באדיבות החברה

שלוש תחנות כוח קיבלו אישורים לבנייה, למה חלקן עדיין תקועות?

מנהל התכנון הפיק היתר בנייה לתחנת הכוח "קסם", שצפויה לקום ליד גוש דן ● בנוסף ניתן אישור למתן היתר להרחבת "דוראד" באשקלון, אך זו נמצאת בקשיים משפטיים וסכסוך עמוק בין השותפים ● גם השדה הסולארי "דימונה דרום" קיבל אישור למתן היתר, וצפוי להפוך לשדה הסולארי הגדול בישראל

חוזרים הביתה / צילום: Shutterstock

לשכת רה"מ: משלחת יצאה לקהיר במטרה להביא להשבה מיידית של החלל החטוף האחרון

רס"ל רן גואילי הוא החלל החטוף האחרון שנותר ברצועת עזה ● חוסל יאסר אבו שבאב, מנהיג המיליציה העזתית ששיתף פעולה עם ישראל ● אחרי התרעת הפינוי: חיל האוויר החל לתקוף מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון ● צה"ל מאשר: חוסלו מג"ד מזרח רפיח, סגנו ומפקד פלוגה בחמאס ● המתווך טוען: חמאס מוכן להתפרק מנשקו ● עדכונים שוטפים

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר / איור: גיל ג'יבלי

התמודדות עם עיוורון ושיחת הפרידה מבאפט: הפרק האחרון והפחות מוכר בחייו של צ'ארלי מאנגר

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר, שותפו של וורן באפט בברקשייר האת'ווי, השפיע על דורות רבים של משקיעים ● לפני שנתיים, זמן קצר לפני יום הולדתו ה־100, הוא הלך לעולמו והותיר אחריו שלל סיפורים שנחשפים כעת ● החל מהקשר עם שכנו הצעיר שהוביל לעסק מצליח בתחום הנדל"ן, דרך ההתעניינות בחברות נפט ועד לבקשה האחרונה ממשפחתו

''משתפים הכל וכל היום''. חייל צה''ל בשטח / צילום: AP- Lefteris Pitarakis

לוחות זמנים, תנועות כוחות ותיעודים מהשטח: צה"ל התמכר לוואטסאפ, וזה כל מה שחמאס צריך

בעוד צה"ל אוסף מקצינים כלי רכב סיניים ומגביל שימוש במכשירי אנדרואיד, דווקא וואטסאפ הפכה לזירה העיקרית להעברת מידע רגיש, בלי נהלים או בקרה ● מומחי סייבר ומודיעין מבהירים ש"הסודות הגדולים לא מעניינים את האויב כמו מידע טקטי חי" ● נראה שלא למדנו כלום מהאזהרות החוזרות ונשנות

זום גלובלי / צילום: Reuters

ענקית הקמעונאות נגד טראמפ, והמחאה שעצרה תקציב מדינה

לאחר הפגנות סוערות, ממשלת בולגריה נסוגה מתוכנית התקציב ל־2026 ● באוסטרליה נערכים לאסור על בני נוער שימוש ברשתות החברתיות, ומטא נוקטת בצעד ראשון ● והאם דרום וצפון קוריאה בדרך לאירוע תקדימי? ● זום גלובלי, מדור חדש

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; הדיווח שהקפיץ את מניית מטא

S&P 500 ונאסד"ק ננעלו בעליות בציפייה לפגישת הפדרל ריזרב בשבוע הבא ● מטא זינקה לאחר דיווחים על צמצום המשאבים המוקצים ליוזמות המטא-וורס של החברה ● תשואת האג"ח בארה"ב התחזקו ● הביטקוין נסחר ביציבות סביב מחיר של 92.4 אלף דולר ● עלייה במחירי הנפט

יוני חנציס, מנכ''ל דוראל / צילום: תמר מצפי

ב-590 מיליון שקל: מה עומד מאחורי הנפקת המניות הפרטית של דוראל?

דוראל הנפיקה מניות ב-590 מיליון שקל בהנפקה סגורה למוסדיים, שככל הנראה מבקשים לבסס את אחיזתם בחברה לקראת הנפקה אפשרית בארה"ב ● במקביל, החברה מדווחת על התקדמות משמעותית בפרויקטים בארה"ב ועל הרחבת החשיפה לשוק האנרגיה האמריקאי ● דוראל זינקה בכ-20% בשבוע האחרון, בעקבות פרסום הדוח שלה למשקיעים לרבעון השלישי של 2025

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שר האוצר מציג את תקציב 2026: "יהיה מס על בנקים. הוא יהיה קבוע וגדול"

שעות לפני ההצבעה על הצעת התקציב בממשלה, מערכת הביטחון והאוצר עדיין חלוקים על תקציב הביטחון השוטף וההתמודדות עם האיום האיראני ● נתניהו מבקש עוגן תקציבי לעשור קדימה, שמקבע את המסגרת ומצמצם תקציבים אזרחיים ● עוד ברקע: רפורמות במחלוקת, מאבקים מול שרים והסתדרות מוחלשת

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך יוטיוב

למרות שלא היו השבוע כלל באוויר, גל תורן מוביל את בנק לאומי לפרסומת האהובה ביותר

הפרסומת הזכורה ביותר גם השבוע שייכת לבנק דיסקונט, לאומי מתמקם שני בזכירות - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● ההשקעה הגדולה ביותר שייכת לחברת התעופה אל על, עם כ–2.7 מיליון שקל, אך היא נותרת מחוץ למדד

טקס חנוכת סוללת החץ 3, ברנדנבורג / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

היציע החשאי והתודה הגרמנית: מאחורי הקלעים של טקס מסירת החץ

סוללה ראשונה של המערכת הישראלית נפרסה בעומק יערות ברנדנבורג, בעסקה הביטחונית הגדולה ביותר בין המדינות אי פעם ● בטקס ההשקה החגיגי הישראלים מצאו עצמם מזכירים לגרמנים איך נראית לוחמה מודרנית - כשצילה של ההיסטוריה מלווה את המעמד

''לולו - קיבוצטריה''. מפלט לנפש ולבטן / צילום: אסף קרלה

המסעדה הגלילית שמוכיחה שאיטליה יכולה להיות גם בקיבוץ

ב"לולו - קיבוצטריה" שבקיבוץ עמיר יש קסם מצטבר וכובש. מהמיקום, דרך העיצוב החם ועד לאוכל המנחם - זו פשוט מסעדה נהדרת

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ענקית הספנות הבינלאומית הפג לויד הגישה הצעה לרכישת צים

במסגרת שורת הבעלים בחברה הגרמנית נמנות קטאר החזקות, זרוע של רשות ההשקעות הקטארית, וגם קרן העושר הסעודית ● בוועד העובדים של צים מתנגדים לעסקה בחריפות וקוראים למדינה למנוע את המהלך

סניף מקדולנד'ס בישראל / צילום: טלי בוגדנובסקי

אחרי שקיזזה את ההנחות לחיילים, מקדונלד'ס קורצת לאנשי הקבע

מקדונלד'ס ישראל ומועדון משרתי הקבע "חבר" השיקו בשבוע שעבר מהלך משותף שיעניק הנחה של כ-35% בממוצע למחזיקי כרטיס "חבר" ● המהלך ממשיך קו של ניסיונות מצד הרשת לייצב מחדש את יחסיה עם קהל המשרתים בצה"ל מתחילת המלחמה

דונלד טראמפ וקווין האסט / צילום: Reuters, Brian Snyder

המרוץ הוכרע? טראמפ ביטל ראיונות עם המועמדים ליו"ר הפד ואותת מי היורש

הממשל האמריקאי היה צריך לקיים השבוע שורת שיחות עם המועמדים לתפקיד יו"ר הבנק המרכזי, אך ביטל אותן ברגע האחרון ● "בדקנו 10 שמות, אבל צמצמנו אותם לאחד", הצהיר השבוע טראמפ ● ההערכה: היועץ הכלכלי הוותיק של הנשיא, קווין האסט, צפוי להיבחר

חיילי צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הצעת התיווך של המל"ל: תקציב הביטחון יעמוד על 118 מיליארד שקל?

במסגרת הדיונים הקדחתניים שמתקיימים בין משרד האוצר למערכת הביטחון, לגלובס נודע כי המל"ל הציע שתקציב הביטחון יעמוד ב-2026 על 118 מיליארד שקל ● הדרישות של מערכת הביטחון עומדות על 144 מיליארד שקל, בעוד האוצר מכוון לאזור ה-90 מיליארד ● האם הצדדים יצליחו להתפשר?

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

כשהחברה שייסדה צנחה בבורסה היא לקחה הלוואות כדי לקנות עוד מניות. ואז הגיע קאמבק של 760%

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים: "אחיינית שלי רצתה לקנות קיה פיקנטו. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'" ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה