גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סמוטריץ' מקדם הפרטת הרכבת. גורם במשרד התחבורה תוקף: "מנסה לקושש קולות"

משרד האוצר מבקש לפתוח את קווי הרכבת לתחרות מצד מפעילים פרטיים - מהלך שיסמן את תחילת הפרטתה של רכבת ישראל ● במשרד התחבורה צפויים להתנגד בתוקף מחשש לפגיעה בשירות ולפיטורי עובדים

שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מארק ישראל סלם - "ג'רוזלם פוסט", שלומי יוסף
שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מארק ישראל סלם - "ג'רוזלם פוסט", שלומי יוסף

אחת מהרפורמות הגדולות שתוכנס לטיוטת חוק ההסדרים מהווה את תחילת ההפרטה של רכבת ישראל - כך נודע לגלובס. במשרד התחבורה צפויים להתנגד בתוקף.

הפתרון לנתון השיא של הרוגים בכבישים: העלאת המהירות המותרת
הפקקים חזרו, ולא רק בשעות השיא: מה צריך לקרות כדי שהמצב ישתנה?

במסגרת הרפורמה מוצע לערוך שינוי מבני עמוק באחת החברות הממשלתיות הגדולות ביותר בישראל, הכוללת 4,000 עובדים ויחסי עבודה מתוחים ורעועים במשך שנים. כעת מוצע לפרסם מכרזי הפעלה לקווי הרכבת לגופים פרטיים תחת הרגולציה של הרכבת, זאת בדומה להפעלת קווי אוטובוס וקווי רכבת קלה.

למעשה, הרכבת חולשת היום על תחומים רבים, המפוצלים בין חברות שונות במקומות אחרים בעולם. הרכבת לא אחראית רק על הסעת נוסעים ותחזוקת הקרונות, אלא גם על פרויקטים בעלות של כ־50 מיליארד שקל לפיתוח הרכבות.

כך היא אמורה לא רק להתמודד עם נוסעים, איחורים ותקלות, אלא גם עם הקמת פרויקטי ענק. חלק מהפרויקטים הללו נמצאים בביצוע, כמו חשמול הרכבת, הקמת מסילה לאורך כביש 431, הקמת מסילה נוספת בציר איילון והקמת מסילה לאורך כביש 6 בין חדרה ללוד. בנוסף, היא אחראית גם על פיתוח מתחמי נדל"ן על תשתיות הרכבת ועל הסעת מטענים בין נמלי הים של ישראל.

פרסום מכרזים עבור גופים פרטיים

כעת, במסגרת הרפורמה מוצע להפריד את מגזר הנוסעים מיתר פעילות הרכבת ולמעשה לפרסם מכרזים שיתמודדו בו גופים שמתמחים בתחבורה ציבורית להפעלה של הקווים.

הרציונל ברור: על אף שברכבת נעשו תהליכי התמקצעות בשנים האחרונות, היא לא מצליחה לספק שירות הולם לציבור מחד, ולעמוד ביעדי הפרויקטים מאידך; בין היתר בשל גודלה והקשב הניהולי הנדרש לטיפול בכל אחד מהם.

נוסף על כך, הרכבת משמשת גם כרגולטור וגם כמפעילה עצמה של הרכבות - היא למעשה מודדת את עצמה. בשנים האחרונות מדד דיוק הרכבות שופר, בעיקר משום שמרווחי הזמן בין הרכבות גדלו, כך שאיחור רכבת אחת משפיע פחות על הרכבת הבאה אחריה. וכאשר יש מרווח זמן גדול יותר בין הרכבות, אפשר לדייק את פעילותן יותר.

הנפגעים העיקריים מכך הם הנוסעים, שכן תדירות הרכבות יכולה להיות גבוהה משהיא היום, אך הרכבת מציגה תמונה חלקית שלפיה היא מנצלת את כל התשתית הקיימת.

בשנת 2024 התקיימו ברכבת 65.4 מיליון נסיעות רכבת שבהן הייתה עלייה וירידה של נוסעים. מדובר במספר נמוך מזה שהיה בשנת 2019, ולכאורה הרכבת לא התאוששה מהקורונה, זאת בשעה שמספר הנוסעים באוטובוסים חזר לקדמותו.

בעוד שבאוטובוסים הקהל נחשב שבוי, ברכבת יש לו אמצעים נוספים להגיע ליעדיו. הציבור מצביע ברגליים ולא מגיע לרכבת, וזאת בשעה שהאוכלוסייה גדלה, וקווים נוספים התווספו לרשת.

המתח התמידי בין פיתוח להסעת נוסעים

עניין נוסף הוא המתח התמידי שקיים בין הפיתוח ובין הסעת נוסעים; זאת משום שהעבודות מבוצעות על מסילות פעילות המחייבות את הורדת התדירות או ביטולם הזמני של קווים שלמים. במצב הנוכחי המטוטלת זזה לפי המנכ"ל והעדפותיו, ויצירת הפרדה יכולה לסייע לאיזון בין פיתוח לשירות.

לבסוף, ברור שמהלך כזה יגרור צמצום בקרב עובדי הרכבת והעסקת עובדים על־ידי גופים פרטיים. הדבר ישפיע בהכרח על מערכת יחסי הכוחות בין ועד העובדים הדומיננטי, שבתחילת השבוע נעצר יושב־הראש שלו במסגרת פרשת השחיתות בהסתדרות, ובין ההנהלה. למעשה, הרפורמה תוציא את השאלטר מידי העובדים, שכבר לא יוכלו להשפיע על השירות.

התנגדות משרד התחבורה לרפורמה

במשרד התחבורה מתנגדים בתוקף לרפורמה ברכבת - שהיא אולי שנייה בגודלה רק לרפורמה בנמלים, שיצאה לדרך בעשור הקודם. יצוין כי גם רפורמות קודמות להפרטה נתקלו בהתנגדות שרת התחבורה מירי רגב, והן ירדו מהפרק - כך למשל ההצעה שהופיעה בחוק ההסדרים הקודם - להביא להפרטתו המלאה של נמל אשדוד, הנמל הממשלתי האחרון בישראל.

מלבד ההתנגדות להפרטה, במשרד התחבורה סבורים כי מדובר בשירות שצריך להינתן על־ידי חברה ממשלתית בפיקוח משרד התחבורה, ולא על־ידי חברות פרטיות. מוצגת שם תמונה מורכבת הכוללת דוגמאות מהעולם - שבחלקן מהלכים דומים לא צלחו.

בכל אופן, יהיה זה מבחנו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. האם יצליח להוביל רפורמה כל‏־כך משמעותית בעת דמדומי הממשלה, כשהבחירות קבועות לעוד שנה וייתכן שיוקדמו? זאת גם אל מול התנגדות שרת התחבורה, שהרי בין השניים נרשמו עימותים רבים על רקע התנגדות כל אחד מהם למהלך עמיתו לשולחן הממשלה: הרפורמה במחירי התחבורה הציבורית, המטרו, הפרטת נמל אשדוד, הרכבת לאילת ועוד דוגמאות רבות.

אף שוועד העובדים ברכבת חטף מכה קשה השבוע עקב מעצרו של היו"ר, הוא עדיין נטוע היטב בליכוד וכוחו ביחס לשרים הממונים - רגב והשר האחראי על רשות החברות, דוד אמסלם - עדיין גדול. לצד העימות הפוליטי שהמהלך יגבה, מתקיים גם דיון מקצועי בנוגע לאופן ההפעלה הרצוי של רכבת ישראל.

גורם במשרד התחבורה מסר: "מדובר בספין שנחשפנו אליו מהתקשורת, סמוטריץ' מנסה לקושש קולות, והסיפור התחיל בספין וגם ייגמר כספין".

עוד כתבות

התחדשות עירונית בתל אביב. להבטיח את הזכויות בחוזה / צילום: דיויד לוין

להגן על זכויות הדיירים: מה עושים כשיזם של פרויקט התחדשות עירונית נקלע לקשיים?

לאחרונה נקלעו כמה פרויקטים של התחדשות עירונית ברובעים 3 ו־4 בתל אביב לקשיים שהובילו לעצירתם ● אילו סעיפים חשובים כדאי לדיירים להוסיף לחוזה ההתקשרות עם היזם כדי להגן על עצמם, ומה עושים כשהפרויקט נתקע?

וואלה

עיתונאי וואלה במכתב קשה להנהלה: "לא יכולים להמשיך במסלול הנוכחי שמוביל אותנו אל התהום"

יותר מ־20 כתבים ועורכים מתריעים מפני שינוי עמוק באופי אתר החדשות בחודשים האחרונים, לחצים לעמידה ביעדים ו"כתבות מטעם" הפוגעות באמון הציבור ● המכתב מגיע על רקע תקופה סוערת במיוחד במערכת וואלה, שהתאפיינה בעזיבות רבות ומתוקשרות

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

מנכ"לית חברת הביטוח: "אחיינית שלי רצתה לקנות את האוטו הזה. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'"

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים: "אחיינית שלי רצתה לקנות קיה פיקנטו. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'" ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

השגרה החדשה של צו 8 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

המדרון החלקלק של צו 8: כך הפך גיוס החירום לשגרה שצה"ל התאהב בה

שנתיים אחרי 7 באוקטובר, צו 8 כבר מזמן אינו כלי חירום אלא מנגנון הגיוס היחיד של צה"ל ● ההישענות עליו יצרה שגרה יקרה, לא מפוקחת ולעיתים גם מנוצלת לרעה, עם סבבים מתמשכים ופערים גדלים בין החוק למציאות ● ניסיון החקיקה להסדרת המילואים נפל והצבא השלים עם הסיטואציה שנוחה לו, בעוד שבאוצר מזהירים: מיליארדי שקלים מתבזבזים

קיארה פראני בתצוגת אופנה עם עורך ווג הבריטי אדוארד אנינפול ועורכת ווג המיתולוגית אנה וינטור. תעשייה של אישה אחת / צילום: Reuters, Moda Milano/IPA/Sipa USA

אם-כל-המשפיעניות עלולה להיכנס לכלא על הטעיית צרכנים. איך יגיב הענף?

קיארה פראני הפכה את השילוב בין תוכן, אופנה ויזמות דיגיטלית למודל עסקי מצליח ● ואז הגיעו טענות להונאה מחמירה מצידה, שגררו קנס של יותר ממיליון אירו וכעת גם הליך פלילי שעלול לגרור עונש מאסר ● גם בישראל ניצבות משפיעניות במרכזה של ביקורת ציבורית

המייסדים: יונתן פסס, נדב שץ, יהלי סער, תום להט וגל שלזינגר / צילום: MNG

הם פרשו מהלימודים והקימו אתר שביקש לחולל מהפכה. זה הפך אותם למכונת מזומנים

טיילור ברנדס סיפקה לעסקים קטנים פתרונות מיתוג, וחלקה את השוק עם ענקיות כמו וויקס ופייבר ● שינוי כיוון כשברקע מהפכת ה-AI הביא אותה לתחום ביורוקרטי בארה"ב - שמייצר לה בשנה 100 מיליון דולר בהכנסות ו-40% צמיחה במכירות ● המנכ"ל יהלי סער: "הצלנו את העצמאים משעמום"

פיוש גויאל / צילום: לע''מ

שר התעשייה של הודו מסביר איך אפשר לנהל יחסים טובים עם איראן וישראל במקביל

מאז מלחמת חרבות ברזל, הודו היא בין המדינות הבולטות שממשיכה להעמיק את קשריה עם ישראל - כולל בתחום הביטחוני ● בריאיון לגלובס אומר השר פיוש גויאל שניו דלהי מחויבת לקדם את מסדרון IMEC בין הודו לאירופה וכי "ישראל היא גורם אינטגרלי במהלך" ● הוא מדגיש את הפוטנציאל בשיתופי פעולה בטכנולוגיה, ביטחון ופוד־טק, ומסביר כיצד הודו מצליחה לנהל יחסים מקבילים עם ישראל ואיראן

הציור ''החלום (מיטה'') של פרידה קאלו מוצג בסותבי'ס, ניו יורק. נכס לאומי / צילום: Reuters, Lev Radin

על פער המחיר בין אומן לאומנית, בין פרידה קאלו לגוסטב קלימט

על אף השיא המרשים ששברה פרידה קאלו עם מכירת הציור היקר ביותר של אומנית אי־פעם, שוק האומנות רחוק מלהעניק לנשים מקום שוויוני ● דוחות מצביעים על עלייה במספר האומניות הפעילות, אך הן עדיין מהוות רק כרבע מהשוק, בעוד שהמכירות הגבוהות ביותר נותרות ברובן נחלתם של גברים ● ד"ר רות מרקוס מסבירה: "זהו לא פער של כישרון, אלא תוצאה של הדרה מערכתית רבת שנים"

ג'אקו 8 / צילום: יח''צ

שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

ג'אקו 8, הקרוס־אובר של ג'אקו, מציע עיצוב מרשים, אבזור שופע, מערכת הנעה מתוחכמת וטווח חשמלי ארוך ● יש מרווחים ממנו, אבל ברמת המחיר יש לו מעט מתחרים

המונים במחאה בכיכר הבימה שבתל אביב / צילום: יאיר פלטי

כעת בהבימה. נלחמים על החטוף האחרון

בתל אביב ובירושלים: המונים בהפגנות בקריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי 7 באוקטובר ● יורשו של אבו שבאב רסאן א-דהיני נכנס לפיקוד על המיליציה שפועלת ברפיח נגד חמאס הצוות הישראלי שיתף את המתווכות במידע שנוגע למקום הימצאו של החלל החטוף האחרון רן גואילי ● טראמפ מתכנן להודיע על הקמת גוף שלטוני חדש בעזה ● בכיר אמריקאי: נכריז עד חג המולד, המשוואה: צה"ל יוצא מעזה, חמאס יוצא מהשלטון למרות הפסקת האש: המדינה מונעת כניסת כתבים זרים לעזה ● עדכונים שוטפים 

ארסוף. חסידות גור מחזיקה קרקעות באזורים אטרקטיביים במיוחד / צילום: איל יצהר

"אנא, תהיו כאיש אחד בלב אחד": כששר אוצר ניסה למנוע את ביטול מס רכוש

הניסיונות להחזיר לחיינו את מס רכוש על קרקעות פנויות, מזכירים את קריאתו של יעקב נאמן לתקן את העיוות ● אלא שבמקום מס שפוגע בקבוצות לחץ ברורות, בממשלה מעדיפים גזרות על כולם

בכמה נמכרה דירת 5 חדרים בבת ים? / צילום: שירי נועה חסון

פער של שנתיים ו־200 אלף שקל פחות: בכמה נמכרה דירת 5 חדרים בבת ים?

בשכונת דרום־מערב בבת ים, נמכרה דירת 5 חדרים בשטח של 111 מ"ר, תמורת 2.63 מיליון שקל ● הבניין משופץ עם מעלית ונמצא בקו שלישי לים ● לפני כשנתיים נמכרה דירה זהה בבניין, בקומה הרביעית, תמורת 2.8 מיליון שקל ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם בני סבטי / צילום: INSS

"בתוך שמונה חודשים צפויה עוד מערכה מול איראן, והיא תתמקד במשטר"

שיחה עם בני סבטי, מומחה לאיראן ב-INSS ● על התחזית להתפרקות משטר האייתוללות בתוך כשנתיים, מדוע אסטרטגיית טבעת האש לא צפויה להשתנות ומה יקרה בחזית מול חיזבאללה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה שנייה בסדרה

כמה שווה התחזקות של מטבע / איור: גיל ג'יבלי

מאות מיליונים נמחקו: אלה המפסידים הגדולים של התחזקות השקל, ולא כולם יצואנים

התחזקות השקל ביותר מ־10% מול הדולר בשנה האחרונה, הסבה פגיעה לשורה ארוכה של חברות נסחרות - החל מענקית המזון שטראוס, דרך אל על ועד חברות תעשייה כמו מיטרוניקס ופלרם ● בזמן שבחברות מנסים למתן את עוצמת הפגיעה באמצעות עסקאות גידור, ויש מי שכבר מאיימים: "אם זה יימשך עוד ועוד חברות יעבירו פעילויות לחו"ל"

מגמות סוף השנה בבורסות / צילום: Shutterstock

מה יעשו הדואליות היום בתל אביב, וההחלטה הגורלית של הפד השבוע

חודש דצמבר נפתח באווירה חיובית בשווקים, ומחר מניות השבבים צפויות לעלות בת"א ● נטפליקס תרכוש את וורנר ברדרס ופעילות הסטרימינג שלה, ולפי דיווחים יוון אישרה עסקת ענק עם אלביט ● ומה צפוי בהחלטת הריבית ביום רביעי הקרוב?

רקטת אקסטרא של אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות

התגובה לאיומי ארדואן: יוון מעוניינת לרכוש טילים בליסטיים מישראל

טילי לורה מיועדים לטווחים של כ־500-400 ק"מ, עם דיוק של עד פחות מעשרה מטרים – מה שהופך אותם למדוייקים במיוחד ● ההתעניינות ההתקפית היוונית לא מסתכמת בלורה. לפי הדיווחים, משרד ההגנה היווני מתעניין גם ברקטות "אקסטרא" מתוצרת אלביט והתעשייה האווירית ● העסקה הנרחבת נובעת מכך שאתונה לא השקיעה במשך רבות בטכנולוגיות הצבאיות שלה, ועתה מצאו עצמם היוונים בפער

מה משמעות שם הסדרה Pluribus? / צילום: צילום מסך

מה משמעות שם הסדרה Pluribus?

באיזה מדינה מלבד גרמניה נבחר פוליטיקאי בשם אדולף היטלר, באיזו סדרת ספרים נוהגים ללכת אל "פונדק שלושת המטאטאים" ואיזה נהר מפריד בין מקסיקו לארצות הברית? ● הטריוויה השבועית

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המניות בת"א שזינקו ביותר מ-100% – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בבורסה בת"א מעריכים כי לאחר שנת שיא בשוק המניות המקומי, משקיעים עשויים לנצל את דצמבר למימוש רווחים ● הכלכלנית שממליצה להגדיל החזקות מעבר לים ● מבט על גוגל ואנבידיה מגלה דינמיקה חדשה בשוק ● והאם בשנה ששום דבר בה לא התנהג כרגיל, "ראלי סנטה קלאוס" ייחגג כהלכתו?

אילן ספריאל, בעלים משותף של יצרנית הטופו משק ויילר / צילום: משק ויילר

העסקה עם שטראוס הסתיימה בקנס. הרכישה החדשה תשנה בעיניו את פני השוק: "זה מתבקש"

"נסעתי בחולצת כפתורים למשרד היפה בתל אביב, אבל המשכורת לא הספיקה, אז קניתי קו חלב. כשכל החלבנים עבדו עם עיפרון מאחורי האוזן, אני אפיינתי תוכנת חלוקה" ● שיחה קצרה עם אילן ספריאל, בעלים משותף של יצרנית הטופו משק ויילר

בודקים את המיתוס. כיוון סיבוב המים בכיור / צילום: Shutterstock

המיקום לא קובע את כיוון ירידת המים. אז מה כן?

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: כיוון ירידת המים לא מוכרע לפי היחס לקו המשווה, אלא לפי האינסטלציה