גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב הסיני הזה מזכיר את טסלה Y, וזול ממנה בעשרות אלפי שקלים

AION HT, הקרוס-אובר החשמלי הגדול של GAC, מציב את טסלה Y על הכוונת, אבל זול ממנה בעשרות אלפי שקלים ● יש לו תא נוסעים מאובזר ויוקרתי, ואיכות נסיעה טובה, אם כי מערכת ההנעה צנועה למדי

GAC HYPTEC HT / צילום: יח''צ
GAC HYPTEC HT / צילום: יח''צ

ישראל הפכה בשנים האחרונות למעבדת ניסויים של תעשיית הרכב הסינית, מעין "אתר בטא", שמאפשר ליצרנים ולממשלת סין לשכלל טקטיקות של יצוא, שיווק, מיצוב, שירות ותמחור לרכב. זאת כהכנה "רכה" לקראת חדירה לשווקים הרבה יותר גדולים וחשובים במערב.

החל מינואר: המסים על רכבים חדשים יטפסו באלפי שקלים
חוק ההסדרים ל־2026 מציע: טסט לרכב כל שנתיים

אבל המהירות והעוצמה שבהן "הניסוי" הזה הצליח צריכה להדאיג מאוד את יצרני הרכב המערביים; נכון להיום, כשליש מהמכירות בשוק הרכב הישראלי הוא של כלי רכב מתוצרת סין, המושג "נאמנות למותג" שייך להיסטוריה, ולהיטי מכירות אנונימיים צצים אצלנו חדשות לבקרים, רק כדי לפנות מקום ללהיט אחר. המרוויחים העיקריים מכך, לפחות בטווח הקצר, הם הצרכנים הישראלים, שבזכות כלי הרכב הסיניים הם מגלים מחדש את המונח "תמורה לכסף".

עיצוני חיצוני

דוגמה טובה הוא הקרוס-אובר HYPTEC HT של חברת GAC הסינית. זהו קרוס-אובר פרימיום גדול, עם אורך של כמעט 5 מ', שתוכנן להתחרות ישירות בטסלה Y. הוא גדול ומאובזר הרבה יותר, אבל עדיין מצליח להגיע לישראל במחיר נמוך יותר בכ-60 אלף שקל מגרסת הבסיס של טסלה Y. האם קיים כאן מלכוד, או שהסינים פשוט החליטו "לעשות בית ספר" לאלון מאסק?

חיצונית המעצבים לא ניסו להסתיר את היעד שעל הכוונת. מלפנים ומהצד ה-HT מזכיר מאוד את ה-Y, עם פרופיל עגלגל ורחב של "קרוס-אובר קופה", וגג קמור, שמשתפל לאחור בזווית חדה ופוגש עמודי גג אחוריים דקים.

החרטום המשופע יוצר מראה דינמי ומציג פנסים מלוכסנים, שעיצובם מזכיר את הדור הקודם של טסלה Y. רק עיצוב הזנב שונה מאוד מהמקור האמריקאי, וכולל מערך תאורה רוחבי וספוילר בולט, שממוקם מתחת לחלון אחורי גבוה וצר.

בסין הרכב מוצע גם עם "גימיק" של דלתות צד אחוריות מתרוממות מעלה בנוסח "כנפי שחף", שכנראה הועתקו עם מדפסת 3D מדגם היוקרה "מודל X" של טסלה. קרוב לוודאי שהדלתות האלה היו הופכות ללהיט מקומי בישראל, אבל למרבה הצער הקהל הישראלי יצטרך להסתפק בדלתות צד מקובלות, שנפתחות החוצה. גם בלי הגימיק זהו רכב ידידותי לעין, ובצבע הנכון הוא גם ימלא את התפקיד של רכב סטטוס.

פנים הרכב

כמו בטסלה וב-XPENG G6, ל־HT יש חלל פנים ענק, דמוי בועה. הגג מתנשא מעל ראשם של הנוסעים, המושבים הקדמיים רחבים ונוחים מאוד בנסיעות ארוכות, וביניהם מפריד קונסול רחב, שמאפשר לנהג ולנוסע להניח מרפקים (וטלפונים) מבלי להיפגש פיזית.

על המושב האחורי יכולים להתמקם שלושה נוסעים רחבים וגבוהים, ולמתוח רגליים קדימה ללא מגבלות. המושב תוכנן בעליל עבור אנשי המעמד הבינוני הגבוה של סין, שאוהבים לנמנם ברכב, והוא מאפשר לאח"מ שבצד הימני מאחור להסב את המושב שלו למעין מיטה נוסח מחלקת עסקים.

לרשות הנוסעים מאחור גם עומדות דלתות ענקיות עם חלונות עצומים בגודלם, ואת הרגשת "הבועה" משלים גג זכוכית שנמתח לכל אורך הרכב, וכולל גם וילון חשמלי מקורי שיתקבל בברכה בקיץ הישראלי.

תא המטען רחב ועמוק, ומציע נפח מכובד של 670 ליטר, אחד הטובים בפלח, אם כי לא גדול כמו בטסלה Y.

הנדסת האנוש תואמת את הקו "הטסלאי", עם סביבת נהג מינימליסטית ונטולת הפרעות חזותיות למעט כמה מתגים פיזיים בודדים לשליטה על המראות, החלונות ועוצמת האוורור.

התפריט אומנם עבר הסבה לעברית, אבל הוא לא הכי אינטואיטיבי, ואפשר לבלות דקות ארוכות בחיפוש אחרי פונקציות חיוניות כמו בורר מצבי הנהיגה, ביטול מערכות בטיחות טורדניות או החלפת תחנת רדיו. אפשר להתנחם בכך, שהמידע החיוני לנהיגה מוצג בבירור מול הנהג באמצעות לוח מחוונים דיגיטלי, שכמותו אין בטסלה. יש גם מוטות שליטה מקובלים לאורות ולמגבים.

רמת הגימור והאבזור מרשימה יחסית למחיר. המושבים עטויים בעור נאפה שנראה ומרגיש איכותי ומעוטר בתפרים נאים, וכמעט כל משטח חשוף בתא, כולל בדלתות, עטוי בפלסטיק רך ויוקרתי למראה. אפילו ריפוד הגג משדרג את הנורמה.

רשימת האבזור התקני כוללת עיסוי למושבים הקדמיים, חימום ואוורור לכל המושבים, מערכת קול רצינית עם רמקולים במושב הנהג וזיגוג כפול לשמשות, שעבורו בלבד דורשים כמה יצרני פרימיום מערביים אקסטרה של מאות אירו.

היינו שמחים לקבל גם מערכת מיזוג חזקה יותר וגם מערכות בטיחות אקטיביות פולשניות וטורדניות פחות, במיוחד מערכת הסיוע לשמירה על נתיב, שמושכת את ההגה מידיו של הנהג בצורה די בלתי צפויה.

מנוע וטווח חשמלי

יחסית לממדים ולמיצוב, מערכת ההנעה של ה-HT די צנועה, וכוללת מנוע אחורי בודד בהספק 245 כ"ס וסוללה של 72.7 קילוואט-שעה עם טווח מוצהר של עד 445 ק"מ ב-WLTP. הנתונים האלה ממצבים את הרכב מול גרסאות הבסיס של מתחרות סיניות, אך טסלה כבר התקדמה בינתיים להספקים וטווחים גדולים יותר.

הביצועים עצמם יענו על רוב הדרישות, עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.1 שניות וצבירת מהירות חלקה ונמרצת גם בעליות, במיוחד במצב התכנות הספורטיבי. מרושם ראשוני נראה שהיעילות האנרגטית טובה מהממוצע. נהגים רגועים יוכלו השיג טווח די קרוב למוצהר גם בלי להיעזר במצבי התכנות "החסכוניים". קצב הטעינה המהירה סביר, בסביבות 160 קילוואט.

על הכביש

ניכר שהרכב תוכנן בעיקר עבור נוחות ופחות עבור נהיגה נמרצת. המתלים הרכים משחררים נטיית גוף די מוחשית בפניות הדוקות, וההיגוי די מעורפל. מעבר אל מצב התכנות הספורטיבי מגביר את משקל ההיגוי, אבל לא בהכרח את הדיוק שלו.

נוחות הנסיעה טובה, עם ספיגה בוגרת של מהמורות עירוניות קלות עד בינוניות, ונסיעה חלקה ורגועה במהירויות בין-עירוניות. תורם לכך שימוש בחישוקי 19 אינץ' עם צמיגים מתונים יחסית בחתך 55'. מרווח הגחון מספיק לצורך דילוג קליל על מדרכות גבוהות ונסיעה על דרכי עפר, אך לא היינו בוחנים אותו על מכשולים מחוץ לאספלט.

מחיר

ה-AIONHT עולה בישראל 183 שקל לפני מבצעים וזה אומר כ-60 אלף שקל פחות מגרסת הבסיס של טסלה מודל Y, וכמעט 20 אלף שקל מתחת ל-G6 הפופולרי. צריך להביא בחשבון, שהרכב משווק בישראל בתקינה שמוגבלת ל-400 יחידות בלבד, וההמשכיות שלו אינה ודאית. אבל במחיר הזה אפשר כמעט לקרוא ל-HT "רכב חברתי", שמאפשר גם ללקוחות מוגבלי תקציב (יחסית) להרגיש איך נראים החיים במאיון העליון.
מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

BYD סיליון 7
220 אלף שקל לפני מבצעים עולה הקרוס-אובר קופה בגרסת הבסיס. לרכב עיצוב דינמי ותא נוסעים מפואר. מנוע 231 כ"ס מאיץ ל־100 ב־7.3 שניות והטווח עד 440 ק"מ.

BYD סיליון 7 / צילום: יח''צ

XPENG G6
202 אלף שקל, לפני מבצעים, עולה גרסת הבסיס. בסיס הגלגלים ארוך ותא הנוסעים מרווח ואיכותי. המנוע 258 כ"ס וסוללה של 68 קילוואט מספקת עד 435 ק"מ.

XPENG G6 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

''משתפים הכל וכל היום''. חייל צה''ל בשטח / צילום: AP- Lefteris Pitarakis

לוחות זמנים, תנועות כוחות ותיעודים מהשטח: צה"ל התמכר לוואטסאפ, וזה כל מה שחמאס צריך

בעוד צה"ל אוסף מקצינים כלי רכב סיניים ומגביל שימוש במכשירי אנדרואיד, דווקא וואטסאפ הפכה לזירה העיקרית להעברת מידע רגיש, בלי נהלים או בקרה ● מומחי סייבר ומודיעין מבהירים ש"הסודות הגדולים לא מעניינים את האויב כמו מידע טקטי חי" ● נראה שלא למדנו כלום מהאזהרות החוזרות ונשנות

רכבים באירופה / צילום: Shutterstock

היבואניות הישראליות כובשות את אירופה עם זיכיונות לרכבים מסין

יבואניות הרכב הישראליות מרחיבות את פעילותן באירופה עם שורה של זיכיונות חדשים לייבוא מותגי רכב סיניים, ובראשם צ’רי וג’ילי ● קרסו, כלמוביל, גרנד אוטו, סמלת ויוניון מתבססות בשווקים כמו אוסטריה, רומניה ויוון - וצפויות להתרחב לשוויץ ולבולגריה ב־2026 ● וגם: הנחות חריגות לסוף השנה ומגוון דגמים חדשים שהושקו בישראל ● השבוע בענף הרכב

יוני חנציס, מנכ''ל דוראל / צילום: תמר מצפי

ב-590 מיליון שקל: מה עומד מאחורי הנפקת המניות הפרטית של דוראל?

דוראל הנפיקה מניות ב-590 מיליון שקל בהנפקה סגורה למוסדיים, שככל הנראה מבקשים לבסס את אחיזתם בחברה לקראת הנפקה אפשרית בארה"ב ● במקביל, החברה מדווחת על התקדמות משמעותית בפרויקטים בארה"ב ועל הרחבת החשיפה לשוק האנרגיה האמריקאי ● דוראל זינקה בכ-20% בשבוע האחרון, בעקבות פרסום הדוח שלה למשקיעים לרבעון השלישי של 2025

נשיא בית המשפט העליון, השופט יצחק עמית, ושר המשפטים יריב לוין / צילום: יונתן זינגל/פלאש 90, נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

נשיא העליון במתקפה חסרת תקדים על לוין: "פוגע בציבור"

נשיא בית המשפט העליון השתתף בכנס בחיפה והזהיר מפני ההתנהלותו של יריב לוין ● "המתקפה על מערכת המשפט נמשכת במלוא עוזה", האשים עמית ● הוא התייחס ל"חרם" מצד שר המשפטים ואמר: "אני הושטתי לו יד, הוא מפרק את מה שנבנה פה בעשרות שנים" ● שר המשפטים השיב: "אני מפרק את מבצר השקר שאתה יושב בו" ● אהרן ברק הזהיר מפני דיקטטורה: "ראש הממשלה ישלוט לבדו במדינה, אנחנו נתינים"

סכום שיא שעבר ליורשים המיליארדרים / צילום: Shutterstock

"משימור הון להעצמת הדור הבא": הטרנד החדש של המיליארדרים

מנהלת ההון הגלובלית, UBS, פרסמה היום (ה') את דוח המיליארדרים שלה לשנת 2025, שמצביע על עלייה של 8.8% במספר האולטרה-עשירים בעולם ● מלבד אלו שיצרו את הונם בעצמם, 91 יורשים הפכו למיליארדרים כאשר ירשו סכום שיא של 297.8 מיליארד דולר ● ומה קורה בישראל?

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך יוטיוב

למרות שלא היו השבוע כלל באוויר, גל תורן מוביל את בנק לאומי לפרסומת האהובה ביותר

הפרסומת הזכורה ביותר גם השבוע שייכת לבנק דיסקונט, לאומי מתמקם שני בזכירות - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● ההשקעה הגדולה ביותר שייכת לחברת התעופה אל על, עם כ–2.7 מיליון שקל, אך היא נותרת מחוץ למדד

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

בדרך לאישור התקציב: הושגו הסכמות על תקציב הביטחון שיעמוד על 112 מיליארד שקל

הדיונים לאישור תקציב המדינה לשנת 2026 נמשכו אל תוך הלילה: המחלוקת המרכזית בדיונים בין משרד האוצר לממשלה היתה גובה תקציב הביטחון, שאושר כעת ● סמוטריץ' הסיר מהצעת התקציב את השינויים שהיו אמורים לחול על תנאי הפנסיה והמיסוי במערכת הביטחון בתמורה להסכמת צה"ל לקבל על עצמו התייעלות בסיסית בתקציב הביטחון ● רפורמת החלב צפויה לעבור

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שר האוצר מציג את תקציב 2026: "יהיה מס על בנקים. הוא יהיה קבוע וגדול"

שעות לפני ההצבעה על הצעת התקציב בממשלה, מערכת הביטחון והאוצר עדיין חלוקים על תקציב הביטחון השוטף וההתמודדות עם האיום האיראני ● נתניהו מבקש עוגן תקציבי לעשור קדימה, שמקבע את המסגרת ומצמצם תקציבים אזרחיים ● עוד ברקע: רפורמות במחלוקת, מאבקים מול שרים והסתדרות מוחלשת

תחנות כוח / צילום: באדיבות החברה

שלוש תחנות כוח קיבלו אישורים לבנייה, למה חלקן עדיין תקועות?

מנהל התכנון הפיק היתר בנייה לתחנת הכוח "קסם", שצפויה לקום ליד גוש דן ● בנוסף ניתן אישור למתן היתר להרחבת "דוראד" באשקלון, אך זו נמצאת בקשיים משפטיים וסכסוך עמוק בין השותפים ● גם השדה הסולארי "דימונה דרום" קיבל אישור למתן היתר, וצפוי להפוך לשדה הסולארי הגדול בישראל

דונלד טראמפ וקווין האסט / צילום: Reuters, Brian Snyder

המרוץ הוכרע? טראמפ ביטל ראיונות עם המועמדים ליו"ר הפד ואותת מי היורש

הממשל האמריקאי היה צריך לקיים השבוע שורת שיחות עם המועמדים לתפקיד יו"ר הבנק המרכזי, אך ביטל אותן ברגע האחרון ● "בדקנו 10 שמות, אבל צמצמנו אותם לאחד", הצהיר השבוע טראמפ ● ההערכה: היועץ הכלכלי הוותיק של הנשיא, קווין האסט, צפוי להיבחר

הבניין בגבעתיים / צילום: L&D GROUP

תוך 3 חודשים בלבד ולפני קבלת היתר בנייה: שלוש דירות נמכרו בבניין המיועד לפינוי־בינוי בגבעתיים

בניין בשכונת בורוכוב בגבעתיים נבנה בשנות ה־70, והדיירים בו חתמו על הסכם פינוי־בינוי, אך עדיין רחוקים מהיתר ● שתיים מהדירות נקנו ע"י משקיעים, ואחת ע"י משפרי דיור ● נעמה יסקרוביץ, סוכנת נדל"ן מחברת L&D GROUP: "אנשים מחפשים אלטרנטיבה לת"א"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך תשפיע הורדת הריבית על הקרנות הכספיות? התשובה של צבי סטפק

קרנות הנאמנות הכספיות חוו בארבע השנים האחרונות זינוק אדיר בנכסיהן - כמה מזה קשור לרמת הריבית במשק, והאם כעת האטרקטיביות שלהן תפחת? ● עוד מיתוסים שחשוב לבחון: האם רק דמי הניהול מבחינים בין הקרנות, ומה פוטנציאל הצמיחה על חשבון הפיקדונות בבנקים​

פרויקט ''תדהר בגיבורים'' בבת ים / הדמיה: 3DVISION

תדהר מתקדמת לכיוון הנפקה: זה הצעד האחרון שנקטה

חברת הנדל"ן תדהר ממשיכה להיערך להנפקה ראשונית בבורסה בת"א ושכרה את שירותיהם של לידר חיתום ודיסקונט חיתום ● שיכון ובינוי עתרה לבג"ץ נגד המדינה ודורשת תיקון חקיקה שיאפשר לה למכור דירות שבנתה להשכרה לטווח ארוך ● ונתי גלבוע ישקיע כ-40 מיליון שקל בגפן מגורים ויהפוך לחלק מגרעין השליטה ● חדשות השבוע בנדל"ן

הריסות בניינים בצפון רצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa

טראמפ מתכנן להודיע על הקמת גוף שלטוני חדש בעזה

בכיר אמריקאי: נכריז עד חג המולד, המשוואה: צה"ל יוצא מעזה, חמאס יוצא מהשלטון ● לשכת רה"מ: משלחת יצאה לקהיר במטרה להביא להשבה מיידית של החלל החטוף האחרון ● עדכונים שוטפים

השטח שעליו תוקם תחנת ''קסם'' / צילום: דין שמואל אלמס

המחיר שהמדינה תקבל על הקרקע של תחנת הכוח קסם

תחנת הכוח "קסם" צפויה לשלם למדינה כ־300 מיליון שקל עבור הקרקע שעליה תוקם, על בסיס תעריף חכירה קבוע לפי הספק הייצור

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

פחות מה-OECD: בבנק אוף אמריקה צופים לישראל צמיחה של 4.2% בשנת 2026

הבנק האמריקאי מעריך כי התאוששות הכלכלה הישראלית תימשך בשנתיים הקרובות, אך בשיעור נמוך מזה שצפו בארגון המדינות המפותחות ● בנוסף, בבנק צופים המשך שמירה על הסטטוס קוו, אך מציינים כי המתיחות בין ישראל לאיראן עשויה לשוב ולצוף

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר / איור: גיל ג'יבלי

התמודדות עם עיוורון ושיחת הפרידה מבאפט: הפרק האחרון והפחות מוכר בחייו של צ'ארלי מאנגר

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר, שותפו של וורן באפט בברקשייר האת'ווי, השפיע על דורות רבים של משקיעים ● לפני שנתיים, זמן קצר לפני יום הולדתו ה־100, הוא הלך לעולמו והותיר אחריו שלל סיפורים שנחשפים כעת ● החל מהקשר עם שכנו הצעיר שהוביל לעסק מצליח בתחום הנדל"ן, דרך ההתעניינות בחברות נפט ועד לבקשה האחרונה ממשפחתו

בנייה בחדרה / צילום: Shutterstock

מחירי קרקע נמוכים יחסית: אלה מכרזי רמ"י שנסגרו אתמול

השתתפות ערה יחסית של יזמי נדל"ן נרשמה בשורה של מכרזי רמ"י שנסגרו אתמול, שחלקם מיועדים למחיר מטרה ● המחירים שהושגו במכרזים אלה היו נמוכים ושיקפו ירידות בערכי קרקע, כמו גם בדחייה אפשרית של מימוש הפרויקטים

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

בהנחה משמעותית: וויז שכרה את הקומות העליונות במגדל לנדמרק 2 בת"א

וויז, שממוקמת כיום במגדל רחוב דובנוב בת"א, שכרה את הקומות העליונות במבנה שבמתחם שרונה ● את השטח היא השיגה בהנחה משמעותית, תודות למו"מ שניהל המשקיע הראשון בחברה, גילי רענן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בבורסה: ת"א 35 מעל 3,500 נקודות; ארית צנחה בכ-20%

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.1% וננעל בשיא חדש, ומדד ת"א 90 איבד 1.1% ● מדד הבנייה נפל ב-1.8% ● ארית תעשיות צנחה אחר שהודיעה שמתכננת להנפיק את החברה הבת ● מחירי הנפט עולים על רקע דשדוש המגעים לסיום מלחמת רוסיה-אוקראינה ● וגם: המניה הקטנה בתחום ה-AI שמכה את השוק, עם עלייה של 180% מתחילת השנה