גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנתונים מגלים: הישראלים קונים פחות מכוניות חשמליות

הרכב החשמלי הוא הסגמנט החסכוני והירוק בשוק, אך ב־2025 נרשמה ירידה במכירות שלו ● הסיבות: שחיקת הטבות מיסוי והפופולריות של רכבי הפלאג־אין, בעיקר עבור ציי רכב ● למרות המגמה, בטסלה מרחיבים את ההשקעות בישראל, ורק לאחרונה חנכו אולם מכירות חדש בתל אביב ומרכז בקריית אתא

אולם התצוגה החדש של טסלה בקריית אתא / צילום: יח''צ טסלה
אולם התצוגה החדש של טסלה בקריית אתא / צילום: יח''צ טסלה

בספטמבר 2023 פרסם משרד האנרגיה תחזית לביקוש לרכב חשמלי בישראל עד סוף העשור. התרחיש השמרני היה, שב־2030 ינועו על כבישי ישראל כ־950 אלף כלי רכב חשמליים. התרחיש האופטימי העריך כי המספר יעמוד על כ־1.31 מיליון. גם נתח השוק של כלי הרכב החשמליים היה אמור לטפס מכ־16% ב־2023 לכ־57% עד 90% מסך המכירות ב־2030. כלומר קצב צמיחה שנתי משוקלל (CAGR) של כ־30% עד 41.1% בשנה.

התערוכה בגואנגג'ואו החלה: הדגמים הסיניים והמערביים שעשויים להיות להיטים מקומיים
מבצעי האפס ק"מ בשוק הרכב עולים מדרגה, ומי המותג הפופולרי שמצטרף לטרנד
החל מינואר: המסים על רכבים חדשים יטפסו באלפי שקלים

לא חלפו אפילו שנתיים וכבר ברור, שגם התחזית השמרנית הייתה אופטימית מאד. ב־2025 נרשמה ירידה חדה בפלח כלי הרכב החשמליים וחלקם מכלל המכירות צנח מכ־24% ב־2024 לכ־16% בלבד. בנטרול עשרות אלפי חשמליות, שנרשמו בחודשים האחרונים בתור "רכבי אפס קילומטר", סביר להניח שנתח השוק "האמיתי" של החשמליות עומד כיום סביב 12% בלבד, כמחצית מהתחזית לשנה זו. אז מה גרם ל"פניית הפרסה"?

הפלאג־אין משתלט

ברקע עדיין מתקיימים התנאים שאמורים לעודד רכישות של רכב חשמלי בישראל. ההיצע בפלח, בעיקר של דגמים סינים, כולל כיום עשרות דגמים חשמליים בטווח המחיר של פחות מ־200 אלף שקל (במחירי מחירון) ובהן גם חשמליות "עממיות" וקומפקטיות בטווח המחירים של 115־130 אלף שקל פלוס מינוס. בנוסף, יש כיום בשוק היצע רחב רכבי "אפס קילומטר" חשמליים שמוצעים בהנחות ניכרות.

גם מחירי הדלק גבוהים בממוצע יחסית לשנתיים האחרונות וכלי רכב חשמליים עדיין חסכוניים יותר לתחזוקה מכלי רכב עם מנועי בנזין. התחרות העזה בשוק הטעינה הציבורית בישראל גם דוחפת כלפי מטה את עלויות הטעינה, או לכל הפחות מונעת זינוק שלהם כלפי מעלה וכל אלה באים לידי ביטוי בחסכון משמעותי בעלויות השוטפות של כלי הרכב החשמליים.

עוד תנאי רקע חיובי הוא ביטול "מס הנסועה", שהיה עשוי להעיב החל מ־2026 על תחשיב החיסכון היחסי של כלי הרכב החשמליים.

ולבסוף הדגמים שיצאו ויוצאים לשוק ב־2025 מציעים, לרוב, תמורה משופרת עם יותר טווח, יותר מרווח פנים ויותר אבזור מאלה, שהוצעו כאן לפני 3־4 שנים.

אלא שבכל אלו לא היה די "להעיר" את השוק ולהגן על הביקוש מפני הסתערות של אלטרנטיבות "ירוקות" חדשות ובראשן רכבי פלאג־אין מתוצרת סין במחירים נגישים. נזכיר, שב־2023 ניצב פלח הפלאג־אין על סף הכחדה עם כ־9,900 מסירות שנתיות ונתח של כ־3.1% מהשוק בלבד. השנה כבר נמסרו 28,816 רכבי פלאג־אין עד סוף אוקטובר, כמעט כולם מתוצרת סין. מכירותיהם באו בעיקר "על חשבון" כלי הרכב החשמליים.

בהערת אגב נציין, שסימני השאלה סביב שמירת הערך העתידית של רכבי הפלאג־אין גדולים לא פחות מאלה, שסביב כלי הרכב החשמליים המלאים. כך שספק אם זו הסיבה להעדפה שלהם.

אחת הסיבות להצלחה היא קבלת פנים חמה, שהעניקו ומעניקים ציי הרכב בישראל לפלח הפלאג־אין. מבחינת המעסיקים והעובדים בישראל רכב פלאג־אין עם טווח חשמלי של 100 ק"מ פלוס מינוס וצריכת דלק מזערית (לפחות על הנייר) הוא אלטרנטיבה "ירוקה" ולגיטימית לרכב חשמלי "מלא". זאת לצד בונוס של ביטול התלות בתשתית טעינה עבור מקבלי רכב צמוד, שגרים בבתים משותפים. כתוצאה מכך עשרות אלפי כלי רכב כאלה נמכרו לציים בשנה החולפת.

סייעה לכך גם העובדה, שהפער בין הטבת מס שווי השימוש שמקבל רכב חשמלי מלא לבין ההטבה לרכבי פלאג־אין עומדת על מאות שקלים בודדים בחודש. כלומר, המדינה לא נותנת לעובדים מוטיבציה כלכלית לבחור ברכב חשמלי מלא.

מה עושה המדינה?

כאן אנחנו מגיעים למכשול הדרכים המרכזי, שבולם את העלייה במכירות הרכב החשמלי והוא הפער בין ההצהרות הממשלתיות על עידוד שימוש רכב חשמלי לבין המצב בפועל. החלטת הממשלה 171 מיולי 2021, קבעה כי עד 2030 כל כלי הרכב החדשים המיובאים לישראל יהיו בעלי פליטות נמוכות ב־95% מאלה של רכב ממוצע חדש בשנת 2023. כלומר הם יהיו חשמליים. המדיניות הזו עדיין מוצגת רשמית בפורומים סביבתיים בין־לאומיים מכובדים דוגמת ועידת האקלים של האו"ם.

אבל בשטח ישנם חסמים: בין 2022 ל־2025 השלים מס הקנייה על רכב חשמלי עלייה מ־10% ל־45%; בתחילת 2026 הוא יעלה שוב ל־52%. במקביל התכווצה התקרה השקלית של ההטבה הזו מ־75 אלף שקל ל־35 אלף שקל כיום ובינואר היא תעמוד על כ־30 אלף שקל בלבד. כלומר, ההטבה בפועל תהיה נמוכה ביותר ממחצית ממה שהייתה לפני שלוש שנים וזה לחץ לא מבוטל להתייקרות, בעיקר בדגמים זולים.

גם הטבת שווי השימוש על רכב חשמלי נשחקה משמעותית בשנים האחרונות. היא נקבעה לראשונה בתחילת העשור. מאז היא עודכנה רק בגובה עליית המדד, למרות שכלי הרכב החשמליים התייקרו משמעותית בשל עליית מס הקנייה. כלומר העובדים משלמים עליהם הרבה יותר מס שווי.

השנה גיבש האוצר מתווה שאמור היה להעלות את הטבת שווי השימוש על רכב חשמלי ובמקביל להוריד את ההטבה לרכבי פלאג־אין. אבל בהצעה המתוקנת שהגיש האוצר בנובמבר לא חל כל שינוי במתווה הקודם.

אמנם כרגע, כאמור, השוק "מוצף" בדגמים חשמליים, שתקועים במלאי, ולכן עליות המחיר הנגזרות מהמסים לא יורגשו בחודשים הקרובים. אבל בטווח הארוך ההתייקרות בלתי נמנעת.

מאמצים לבצע שינוי

במשרדי ממשלה "ירוקים" נעשים כיום מאמצים של הרגע האחרון להגן על הרכב החשמלי ובשבוע שעבר מנכ"ל משרד האנרגיה, יוסי דיין, פנה למנכ"ל משרד האוצר, אילן רום, בבקשה שלא להגדיל את מס הקנייה על רכב חשמלי מ־45% ל־52% בינואר הקרוב.

במכתבו ביקש דיין "להביע דאגה עמוקה נוכח הירידה החדה בהיקף יבוא כלי הרכב החשמליים השנה, שעלולה להביא לפגיעה ממשית בתשתיות הענף ובכושר הצמיחה שלו בשנים הקרובות".

לדבריו, מתווה מס הקנייה "מהווה הכבדה נוספת על ענף המצוי כבר עתה במצוקה". ביחס לשווי השימוש הוא כתב כי "עמדת המשרד היא כי יש להרחיב את ההטבה לרכב החשמלי ולהפחית את ההטבה לרכבי פלאג אין, שכן, ברכבי החכר (ליסינג) הנהגים לרוב אינם מנצלים את יכולת הטעינה של רכבים אלו ומשתמשים בהם כרכבים היברידיים רגילים, באופן שמבטל את יתרונם האנרגטי והסביבתי".‏

בענף מעריכים כי קלושים הסיכויים שהאוצר ישנה את המתווה. המדינה כבר נסוגה בפועל מהכוונה המוצהרת שלה להעביר את צי הרכב הממשלתי לחשמל, תשתיות הטעינה רחוקות עדיין מהיעד ולאף אחד אין מוטיבציה "לטלטל את הספינה" בשנת בחירות. גם יבואנים החלו להקטין משמעותית את הזמנות המלאי של כלי הרכב החשמליים ל־2026. כלומר גם ההיצע עתיד להתייבש במקביל לביקוש.

מי שעשויה, אולי, להחזיר הרכב החשמלי למסלול בישראל היא טסלה, שביצעה לאחרונה כמה וכמה השקעות תשתית ארוכות טווח בישראל. בתוך חודש בלבד חנכה החברה אולם חדש בתל אביב ומרכז חדש בקריית אתא. שם ככל הנראה מעריכים שהמגמה תתהפך מחדש.

עוד כתבות

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר / איור: גיל ג'יבלי

התמודדות עם עיוורון ושיחת הפרידה מבאפט: הפרק האחרון והפחות מוכר בחייו של צ'ארלי מאנגר

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר, שותפו של וורן באפט בברקשייר האת'ווי, השפיע על דורות רבים של משקיעים ● לפני שנתיים, זמן קצר לפני יום הולדתו ה־100, הוא הלך לעולמו והותיר אחריו שלל סיפורים שנחשפים כעת ● החל מהקשר עם שכנו הצעיר שהוביל לעסק מצליח בתחום הנדל"ן, דרך ההתעניינות בחברות נפט ועד לבקשה האחרונה ממשפחתו

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

"פתאום התמונה התהפכה": האם אנבידיה מאבדת את תואר המניה הלוהטת בוול סטריט?

מבט על ביצועי שתי המניות הטכנולוגיות גוגל ואנבידיה בחודשים האחרונים מגלה דינמיקה חדשה בשוק ● המשקיעים, שנהרו אחרי סמל כלכלת ה־AI, מעבירים את הכסף לענקית החיפוש ● הסיבה: מעבר מהשקעה בהבטחה להשקעה בביצועים מוכחים כמו התרחבות בתחום הענן ומנועי צמיחה חדשים

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

בהנחה משמעותית: וויז שכרה את הקומות העליונות במגדל לנדמרק 2 בת"א

וויז, שממוקמת כיום במגדל רחוב דובנוב בת"א, שכרה את הקומות העליונות במבנה שבמתחם שרונה ● את השטח היא השיגה בהנחה משמעותית, תודות למו"מ שניהל המשקיע הראשון בחברה, גילי רענן

תחנות כוח / צילום: באדיבות החברה

שלוש תחנות כוח קיבלו אישורים לבנייה, למה חלקן עדיין תקועות?

מנהל התכנון הפיק היתר בנייה לתחנת הכוח "קסם", שצפויה לקום ליד גוש דן ● בנוסף ניתן אישור למתן היתר להרחבת "דוראד" באשקלון, אך זו נמצאת בקשיים משפטיים וסכסוך עמוק בין השותפים ● גם השדה הסולארי "דימונה דרום" קיבל אישור למתן היתר, וצפוי להפוך לשדה הסולארי הגדול בישראל

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

פחות מה-OECD: בבנק אוף אמריקה צופים לישראל צמיחה של 4.2% בשנת 2026

הבנק האמריקאי מעריך כי התאוששות הכלכלה הישראלית תימשך בשנתיים הקרובות, אך בשיעור נמוך מזה שצפו בארגון המדינות המפותחות ● בנוסף, בבנק צופים המשך שמירה על הסטטוס קוו, אך מציינים כי המתיחות בין ישראל לאיראן עשויה לשוב ולצוף

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

בדרך לאישור התקציב: הושגו הסכמות על תקציב הביטחון שיעמוד על 112 מיליארד שקל

הדיונים לאישור תקציב המדינה לשנת 2026 נמשכו אל תוך הלילה: המחלוקת המרכזית בדיונים בין משרד האוצר לממשלה היתה גובה תקציב הביטחון, שאושר כעת ● סמוטריץ' הסיר מהצעת התקציב את השינויים שהיו אמורים לחול על תנאי הפנסיה והמיסוי במערכת הביטחון בתמורה להסכמת צה"ל לקבל על עצמו התייעלות בסיסית בתקציב הביטחון ● רפורמת החלב צפויה לעבור

ליאור דיב / צילום: סייבריזן

הסטארט-אפ של יוצאי סייבריזן מגייס 130 מיליון דולר בסבב A

הגיוס של חברת הסייבר 7AI היה בהובלת אינדקס ונצ'רס ובהשתתפות זרוע ההשקעות של בלקסטון לצד משקיעים נוספים ● החברה פועלת בתחום של סוכני בינה מלאכותית המשמשים לאבטחת ארגונים

דונלד טראמפ וקווין האסט / צילום: Reuters, Brian Snyder

המרוץ הוכרע? טראמפ ביטל ראיונות עם המועמדים ליו"ר הפד ואותת מי היורש

הממשל האמריקאי היה צריך לקיים השבוע שורת שיחות עם המועמדים לתפקיד יו"ר הבנק המרכזי, אך ביטל אותן ברגע האחרון ● "בדקנו 10 שמות, אבל צמצמנו אותם לאחד", הצהיר השבוע טראמפ ● ההערכה: היועץ הכלכלי הוותיק של הנשיא, קווין האסט, צפוי להיבחר

חיילי צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הצעת התיווך של המל"ל: תקציב הביטחון יעמוד על 118 מיליארד שקל?

במסגרת הדיונים הקדחתניים שמתקיימים בין משרד האוצר למערכת הביטחון, לגלובס נודע כי המל"ל הציע שתקציב הביטחון יעמוד ב-2026 על 118 מיליארד שקל ● הדרישות של מערכת הביטחון עומדות על 144 מיליארד שקל, בעוד האוצר מכוון לאזור ה-90 מיליארד ● האם הצדדים יצליחו להתפשר?

Rapidos. בחנוכה ייפתח הסניף החמישי בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב / צילום: אסף לוי

"חווית אוכל לקהל הישראלי": המסעדה המקסיקנית שהופכת לרשת

קבוצת BBB הופכת את מסעדת Rapidos לרשת; הסניף החמישי ייפתח בהיכל מנורה מבטחים ● חברת הגיימינג הישראלית זכתה בפרס הכסף בתחרות נחשקת ● ומי נכח בכנס הדיקרטוריות בהייטק? ● אירועים ומינויים

מאיה ורטהיימר בקמפיין יד2 / צילום: צילום מסך יוטיוב

תקציב הפרסום של יד2 עובר למקאן תל אביב

בשמונה השנים האחרונות טופל תקציב יד2 בראובני-פרידן, והחל מ-2026 הוא יעבור למשרד פרסום חדש ● השבוע נמכרה פלטפורמת היד השנייה לקרן אייפקס העולמית תמורת 3.1 מיליארד שקל

סכום שיא שעבר ליורשים המיליארדרים / צילום: Shutterstock

"משימור הון להעצמת הדור הבא": הטרנד החדש של המיליארדרים

מנהלת ההון הגלובלית, UBS, פרסמה היום (ה') את דוח המיליארדרים שלה לשנת 2025, שמצביע על עלייה של 8.8% במספר האולטרה-עשירים בעולם ● מלבד אלו שיצרו את הונם בעצמם, 91 יורשים הפכו למיליארדרים כאשר ירשו סכום שיא של 297.8 מיליארד דולר ● ומה קורה בישראל?

קיארה פראני בתצוגת אופנה עם עורך ווג הבריטי אדוארד אנינפול ועורכת ווג המיתולוגית אנה וינטור. תעשייה של אישה אחת / צילום: Reuters, Moda Milano/IPA/Sipa USA

אם-כל-המשפיעניות עלולה להיכנס לכלא על הטעיית צרכנים. איך יגיב הענף?

קיארה פראני הפכה את השילוב בין תוכן, אופנה ויזמות דיגיטלית למודל עסקי מצליח ● ואז הגיעו טענות להונאה מחמירה מצידה, שגררו קנס של יותר ממיליון אירו וכעת גם הליך פלילי שעלול לגרור עונש מאסר ● גם בישראל ניצבות משפיעניות במרכזה של ביקורת ציבורית

ג'אקו 8 / צילום: יח''צ

שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

ג'אקו 8, הקרוס־אובר של ג'אקו, מציע עיצוב מרשים, אבזור שופע, מערכת הנעה מתוחכמת וטווח חשמלי ארוך ● יש מרווחים ממנו, אבל ברמת המחיר יש לו מעט מתחרים

הבניין בגבעתיים / צילום: L&D GROUP

תוך 3 חודשים בלבד ולפני קבלת היתר בנייה: שלוש דירות נמכרו בבניין המיועד לפינוי־בינוי בגבעתיים

בניין בשכונת בורוכוב בגבעתיים נבנה בשנות ה־70, והדיירים בו חתמו על הסכם פינוי־בינוי, אך עדיין רחוקים מהיתר ● שתיים מהדירות נקנו ע"י משקיעים, ואחת ע"י משפרי דיור ● נעמה יסקרוביץ, סוכנת נדל"ן מחברת L&D GROUP: "אנשים מחפשים אלטרנטיבה לת"א"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שר האוצר מציג את תקציב 2026: "יהיה מס על בנקים. הוא יהיה קבוע וגדול"

שעות לפני ההצבעה על הצעת התקציב בממשלה, מערכת הביטחון והאוצר עדיין חלוקים על תקציב הביטחון השוטף וההתמודדות עם האיום האיראני ● נתניהו מבקש עוגן תקציבי לעשור קדימה, שמקבע את המסגרת ומצמצם תקציבים אזרחיים ● עוד ברקע: רפורמות במחלוקת, מאבקים מול שרים והסתדרות מוחלשת

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; הדיווח שהקפיץ את מניית מטא

S&P 500 ונאסד"ק ננעלו בעליות בציפייה לפגישת הפדרל ריזרב בשבוע הבא ● מטא זינקה לאחר דיווחים על צמצום המשאבים המוקצים ליוזמות המטא-וורס של החברה ● תשואת האג"ח בארה"ב התחזקו ● הביטקוין נסחר ביציבות סביב מחיר של 92.4 אלף דולר ● עלייה במחירי הנפט

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום. עיבוד טלי בוגדונובסקי

הנגיד מזהיר: "תקציב הביטחון עלול להקפיץ את החוב ל-80% תוצר"

נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, הזהיר בישיבת הממשלה כי מסגרת התקציב ל־2026 עלולה להוביל לעלייה בחוב הציבורי, במיוחד על רקע דרישות מערכת הביטחון, הפחתות המס וחוק הגיוס המוצע ● ירון קרא לביטול תקציבים הפוגעים בתמריצי עבודה, התריע מפני שימוש יתר במילואים ומתח ביקורת על פגיעה בתוכנית לפיתוח החברה הערבית - אך תמך ברפורמות מבניות כמו בניית שכירות, דיגיטציה ומיסוי תיירות

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך יוטיוב

למרות שלא היו השבוע כלל באוויר, גל תורן מוביל את בנק לאומי לפרסומת האהובה ביותר

הפרסומת הזכורה ביותר גם השבוע שייכת לבנק דיסקונט, לאומי מתמקם שני בזכירות - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● ההשקעה הגדולה ביותר שייכת לחברת התעופה אל על, עם כ–2.7 מיליון שקל, אך היא נותרת מחוץ למדד

הריסות בניינים בצפון רצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa

טראמפ מתכנן להודיע על הקמת גוף שלטוני חדש בעזה

בכיר אמריקאי: נכריז עד חג המולד, המשוואה: צה"ל יוצא מעזה, חמאס יוצא מהשלטון ● לשכת רה"מ: משלחת יצאה לקהיר במטרה להביא להשבה מיידית של החלל החטוף האחרון ● עדכונים שוטפים