גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל וויזאייר בפגישה עם שרת התחבורה: "מתכננים להקים בסיס בישראל באפריל"

בפגישה בין מנכ"ל חברת התעופה ההונגרית ג'וזף וראדי ושרת התחבורה מירי רגב, הודיע המנכ"ל שוויזאייר מתכוונת להקים בסיס כבר באפריל הקרוב ● עם זאת, לא כל הפערים נפתרו והתנגדות ועדי העובדים הישראליים וההסתדרות עשויים להרים קשיים

מנכ''ל וויזאייר ג'וזף וראדי ושרת התחבורה מירי רגב / צילום: צילום מסך
מנכ''ל וויזאייר ג'וזף וראדי ושרת התחבורה מירי רגב / צילום: צילום מסך

בהצהרה משותפת יחד עם שרת התחבורה מירי רגב, מנכ"ל וויזאייר ג'וזף וראדי הודיע על הקמת בסיס בישראל כבר בחודש אפריל 2026, מה שיאפשר להרחיב דרמטית את התחרות בתחום התעופה בישראל. ההסתדרות מתערבת לטובת ועדי חברות התעופה כדי למנוע את המהלך, אך נראה שהוא יבשיל בכל זאת. מניית אל על יורדת בעקבות ההצהרה.

סמנכ"ל אל על: "יש אנומליה בין ביקוש והיצע בעולם התעופה"
הנתונים מגלים: הישראלים קונים פחות מכוניות חשמליות

"אנחנו פועלים בכל הערוצים כדי להוריד את יוקר המחיה", אמרה בהצהרה השרה רגב "רפורמת שמיים פתוחים הוכיחה את עצמה כמוצלחת, ושמרה על חוסנן של החברות הישראלית, הביא להורדת המחירים, הוסיף יעדים לקהל הישראלי". לדבריה, למרות שהחברות הישראליות טסו בעת חירום, הן ניצלו את המחסור כדי להפקיע מחירים וזו "מציאות שאי אפשר לקבל אותה".

"אחת המטרות של כל ממשלה היא הבטחת מחיר זול בתעופה", אמר המנכ"ל וראדי "אנחנו יכולים להוסיף ערך וליצור חלופת לואו-קוסט עבור אנשים שרוצים לנסוע". לדבריו, "אנחנו מחויבים בצורה מלואה להתקדמות בכך וליצור את הבסיס בישראל בפועל". לדבריו הם רוצים להתחיל לפעול "מוקדם ככל הניתן" ואף "בחודשים מרץ או אפריל" הקרובים. "אנחנו רוצים להיראות כשותף העסקי שלכם, כאזרח תאגידי שמעורב בישראל".

במהלך השיחות עם מנכ"ל וויזאייר, אמרה השרה רגב, עלו מספר סוגיות סביב הקמת הבסיס של וויז בישראל: "חידוש והגברת הפעילות בשדה התעופה נתב"ג ורמון" (כאשר שאלת הפעילות מרמון הייתה אחד מנקודות המחלוקת בין משרד התחבורה לחברה, כאשר משרד התחבורה הציע שהבסיס יוקם דווקא ברמון). אך נראה שהסוגיה עוד לא נפתרה לגמרי: "הצוותים המקצועיים ימשיכו לגשר על הפערים ברגולציה, ולקראת ינואר נערוך פגישה נוספת". כלומר, ייתכן שוויז תחלק את פעילותה בין נמלי התעופה, וטרם ברור כיצד.

לגבי שדה התעופה רימון, המנכ"ל וראדי אמר בשיחה עם גלובס כי "הייתה לנו שיחה על זה עם השרה והצוות שלה. כרגע אנחנו עדיין מחפשים עוד מידע, לא הייתי קובע משהו סופית כרגע. בכל מקרה, זו לא תהיה הפעם הראשונה שנפעל מאילת". בכל מקרה, הוא מדגיש "ניצור משרות בישראל, נשכור עובדים ישראלים, וניצור עוד אופרציה בשדות התעופה כמו תחזוקת מטוסים".

הפערים שהיו בין הצדדים

הגעתו של מנכ"ל וויזאייר לישראל התקיימה לאחר שבין הצדדים נפערו פערים משמעותיים ולאחר לחצים והתערבותה של השרה רגב ומנכ"ל משרדה משה בן זקן מול ההונגרים. ברקע, ההונגרים עיכבו את הקמת הבסיס שתוכננה בישראל.

הפער העיקרי הקיים בין הצדדים הוא דרישתה של החברה לחופש תעופה שביעי. אמנת שיקגו, שנחתמה ב־1944, הגדירה את כללי המשחק של התעופה האזרחית בעולם, לפיהם יש חמישה "חופשים אוויריים". מדובר בזכויות מעבר ונחיתה שמדינות מעניקות זו לזו בהסכמים בילטרליים או אזוריים. בין היתר, זכות לטוס מעל שטח מדינה אחרת, זכות לנחות בה למטרות טכניות ועוד. מאוחר יותר התווספו חופשים נוספים, ובהם חופש תעופה שביעי שמתייחס להפעלת טיסות בין שתי מדינות זרות שאין להן קשר למדינת הבית.

בעניין זה, אמר מנכ"ל וויזאייר וראדי בשיחה עם גלובס כי חופש הפעולה השביעי הוא "לטובת המדינה. למה שתרצו להגביל את ההזדמנויות שלכם רק לאירופה? החופש השביעי התפשט בכל מקום, גם במדינות כמו רוסיה וטורקיה החילו אותו".

מה יקרה אם הרשויות בישראל יתעקשו שלא להחיל אותו?
"כשנגיע לגשר, נחצה אותו. צריך לראות את התמונה המלאה".

וויזאייר, שרשומה בהונגריה, תכננה להפעיל טיסות מישראל לאירופה ועם זה אין שום בעיה. הפערים נוצרו כשהחברה הבינה שאלו לא יספיקו עבורה, והיא ביקשה לבצע טיסות מישראל למדינות שאינן באיחוד האירופי, כמו מדינות בבלקן ובהמשך גם לאמירויות. בישראל לעומת זאת גורמי המקצוע חלוקים ביחס לדרישה זו, שתביא לפגיעה משמעותית מאוד בחברות התעופה הישראליות - משום שלמעשה וויז אייר תוכל לפעול כמו חברה ישראלית אך ללא הרגולציה הישראלית שמחייבת הסדרי ביטחון, הסכמים קיבוציים ועוד.

ייתכן שהצדדים יוכלו "לרדת מהעץ" ולהחזיר את רעיון הקמת הבסיס לשולחן באמצעות התחייבות דקלרטיבית עתידית - או של מאמצים לפעול מול המדינות בבלקן, או של הקמת בסיס מבלי לתת תאריך והתחייבות קונקרטית. ועדיין, גורמים המעורים בפרטים טוענים שלהונגרים דרישות לא עקביות שצפות במסגרת המשא ומתן. לא ברור גם מה יעלה בגורל ההצעה הישראלית להקמת הבסיס ברמון, ולא בנתב"ג, לנוכח התחרות הקשה של אילת בעקבה ופערי המחירים העצומים.

לגבי טיסות בזמני חירום בישראל, וראדי מדגיש ש"אנחנו חברה אירופאית, ומכאן מוגבלים על ידי הרגולציה האירופאית". כך שאם הרגולציה האירופאית תאסור על טיסה לישראל, הם לא יוכלו להמרות את פיהם. ובכל זאת, הוא אומר ש"ברגע שתהיה לנו נוכחית מהותית יותר בישראל, נקבל עוד מידע ותדריכי בטחון, וכך נוכל לקבל עוד החלטות בעצמנו". בכך, הוא כנראה רומז - הם יוכלו להמשיך לטוס כאשר גורמי הביטחון בישראל מאשרים את הבטיחות שבכך, כל עוד הרגולציה האירופאית לא תגביל אותם.

בינתיים, את התקדמות הצדדים מלווים איומי ההסתדרות שמייצגת את ועדי העובדים. אייל ידין, מנהל איגוד ועדי התחבורה, פנה לשרה רגב הבוקר וכתב לה: "אני מבקש להודיעך כי עובדי ענף התעופה לא יעמדו מנגד בזמן שפרנסתם ועתיד משפחתם מושלכים אל הסל במהלך נמהר, חפוז, המבוצע בעיתוי ובאופן המעוררים תהיות. ככל שלא תנוהל הידברות עם נציגי העובדים, טרם מתן הבטחות והתחייבויות שבכוחן להשפיע קשות על עתידם, עלול המשך קידום המהלך להיתקל בקשיים. על מנת להימנע ממבוכה מיותרת, אני מציע לדחות את הפגישה עד שהדברים יוסדרו מול נציגות עובדי ענף התעופה, כמתחייב".

לגבי התנגדות הוועדים, אמר וראדי כי "אנחנו מנסים לעשות משהו לטובת המדינה, לטובת אזרחי המדינה. יש תמיכה בציבור הישראלי, אנחנו יוצרים ערך עבור הטסים ואנחנו מותג אהוב בישראל, צריך להחליט באיזה צד להיות".

לוטשת עיניים לשוק הישראלי

זה שנים שחברת הלואו קוסט ההונגרית וויזאייר לוטשת עיניים לשוק הישראלי - ובמשרד התחבורה הסכימו לראשונה לאפשר לה לפתוח בסיס פעילות בארץ. בסיס פעילות בנתב"ג יאפשר לוויזאייר לקבוע את ישראל כנקודת המוצא והסיום של טיסותיה, כלומר, לא עוד טיסות הלוך-חזור, אלא נוכחות של מטוסים וצוותים בישראל, שמאפשרת לחברה להפעיל סבבים תפעוליים רבים יותר וליהנות מסלוטים יקרי-ערך (זמני טיסה והמראה שמחולקים לחברות לפי הקיבולת של שדה התעופה), וכך לבסס אחיזה בשוק המקומי.

כיום, יש לחברות התעופה המקומיות יתרון יחסי בכך שהמטוסים שלהן "לנים" בישראל ויכולים לנצל את הסלוטים הראשונים והאחרונים ביום, שמועדפים על ידי הנוסעים. אם וויזאייר תקים בסיס בישראל, היא תוכל ליהנות מאותם תנאים ולהפוך לשחקנית דומיננטית בשעות הביקוש. היא גם תוכל להמשיך ולהיות חברה זרה, כך שלא תחול עליה רגולציה מחמירה של החברות הישראליות - דוגמת הסדרי ביטחון קשיחים ותיאומים עם אל על, שהיא לא רק חברה מתחרה, אלא גם ספקית שירותי האבטחה בענף.

עוד כתבות

Rapidos. בחנוכה ייפתח הסניף החמישי בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב / צילום: אסף לוי

"חווית אוכל לקהל הישראלי": המסעדה המקסיקנית שהופכת לרשת

קבוצת BBB הופכת את מסעדת Rapidos לרשת; הסניף החמישי ייפתח בהיכל מנורה מבטחים ● חברת הגיימינג הישראלית זכתה בפרס הכסף בתחרות נחשקת ● ומי נכח בכנס הדיקרטוריות בהייטק? ● אירועים ומינויים

מאיה ורטהיימר בקמפיין יד2 / צילום: צילום מסך יוטיוב

תקציב הפרסום של יד2 עובר למקאן תל אביב

בשמונה השנים האחרונות טופל תקציב יד2 בראובני-פרידן, והחל מ-2026 הוא יעבור למשרד פרסום חדש ● השבוע נמכרה פלטפורמת היד השנייה לקרן אייפקס העולמית תמורת 3.1 מיליארד שקל

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

בדרך לאישור התקציב: הושגו הסכמות על תקציב הביטחון שיעמוד על 112 מיליארד שקל

הדיונים לאישור תקציב המדינה לשנת 2026 נמשכו אל תוך הלילה: המחלוקת המרכזית בדיונים בין משרד האוצר לממשלה היתה גובה תקציב הביטחון, שאושר כעת ● סמוטריץ' הסיר מהצעת התקציב את השינויים שהיו אמורים לחול על תנאי הפנסיה והמיסוי במערכת הביטחון בתמורה להסכמת צה"ל לקבל על עצמו התייעלות בסיסית בתקציב הביטחון

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שר האוצר מציג את תקציב 2026: "יהיה מס על בנקים. הוא יהיה קבוע וגדול"

שעות לפני ההצבעה על הצעת התקציב בממשלה, מערכת הביטחון והאוצר עדיין חלוקים על תקציב הביטחון השוטף וההתמודדות עם האיום האיראני ● נתניהו מבקש עוגן תקציבי לעשור קדימה, שמקבע את המסגרת ומצמצם תקציבים אזרחיים ● עוד ברקע: רפורמות במחלוקת, מאבקים מול שרים והסתדרות מוחלשת

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

כשהחברה שייסדה צנחה בבורסה היא לקחה הלוואות כדי לקנות עוד מניות. ואז הגיע קאמבק של 760%

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים: "אחיינית שלי רצתה לקנות קיה פיקנטו. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'" ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

זום גלובלי / צילום: Reuters

ענקית הקמעונאות נגד טראמפ, והמחאה שעצרה תקציב מדינה

לאחר הפגנות סוערות, ממשלת בולגריה נסוגה מתוכנית התקציב ל־2026 ● באוסטרליה נערכים לאסור על בני נוער שימוש ברשתות החברתיות, ומטא נוקטת בצעד ראשון ● והאם דרום וצפון קוריאה בדרך לאירוע תקדימי? ● זום גלובלי, מדור חדש

השגרה החדשה של צו 8 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

המדרון החלקלק של צו 8: כך הפך גיוס החירום לשגרה שצה"ל התאהב בה

שנתיים אחרי 7 באוקטובר, צו 8 כבר מזמן אינו כלי חירום אלא מנגנון הגיוס היחיד של צה"ל ● ההישענות עליו יצרה שגרה יקרה, לא מפוקחת ולעיתים גם מנוצלת לרעה, עם סבבים מתמשכים ופערים גדלים בין החוק למציאות ● ניסיון החקיקה להסדרת המילואים נפל והצבא השלים עם הסיטואציה שנוחה לו, בעוד שבאוצר מזהירים: מיליארדי שקלים מתבזבזים

חיילי צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הצעת התיווך של המל"ל: תקציב הביטחון יעמוד על 118 מיליארד שקל?

במסגרת הדיונים הקדחתניים שמתקיימים בין משרד האוצר למערכת הביטחון, לגלובס נודע כי המל"ל הציע שתקציב הביטחון יעמוד ב-2026 על 118 מיליארד שקל ● הדרישות של מערכת הביטחון עומדות על 144 מיליארד שקל, בעוד האוצר מכוון לאזור ה-90 מיליארד ● האם הצדדים יצליחו להתפשר?

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר / איור: גיל ג'יבלי

התמודדות עם עיוורון ושיחת הפרידה מבאפט: הפרק האחרון והפחות מוכר בחייו של צ'ארלי מאנגר

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר, שותפו של וורן באפט בברקשייר האת'ווי, השפיע על דורות רבים של משקיעים ● לפני שנתיים, זמן קצר לפני יום הולדתו ה־100, הוא הלך לעולמו והותיר אחריו שלל סיפורים שנחשפים כעת ● החל מהקשר עם שכנו הצעיר שהוביל לעסק מצליח בתחום הנדל"ן, דרך ההתעניינות בחברות נפט ועד לבקשה האחרונה ממשפחתו

אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע במשק באוקטובר: 13,620 שקל. ומה קורה בהייטק?

לפי הלמ"ס, מדובר בעלייה של 2.9% לעומת אוקטובר 2024 ● קצב האינפלציה באוקטובר 2025 עמד על 2.5%, כך שגם ריאלית מדובר בעלייה קלה לעומת החודש המקביל בשנה שעברה

איפה יש הזדמנויות? / צילום: Shutterstock

בריאות, טכנולוגיה ושווקים מתעוררים: ההמלצות של ענקית קרנות הסל מוול סטריט

בסטייט סטריט, שמנהלת נכסים פיננסיים בסך 5.4 טריליון דולר, מאמינים ב־AI, כולל הזדמנויות השקעה במדינות אסיה, וממליצים גם על מניות הבריאות והפיננסים ● מנהל הפעילות בישראל: "ההשקעות בבינה מלאכותית עדיין נמוכות, בהשוואה למהפכות אחרות בהיסטוריה העולמית"

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: יח''צ

כשהוא קנה את השליטה בחברת ההחזקות, היא הייתה שווה בקושי 100 מיליון שקל. היום היא שווה מיליארדים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשהוא שולט בחברת הנדל"ן והקמעונאות להב אל.אר, הנסחרת בשווי של כ־2 מיליארד שקל, אבי לוי מביט אחורה ללא זעם על הפרידה מענקית הקניונים מליסרון שניהל: "אני אוהב את ליאורה עופר כמו אחות" ● הוא מספר על תוכניות ההתרחבות עם דלק ישראל ועל הניסיון שלא צלח להשתלטות על שופרסל, ומחמיא לאחים אמיר: "אני מוריד את הכובע בפניהם, לא חושב שהיינו מסוגלים לעשות יותר מזה"

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

ניו יורק טיימס: כלי רכב אוטונומיים מעורבים ב-91% פחות תאונות

לפי דו"ח חדש, כלי הרכב האוטונומיים של ווימו מעורבים בעשרות אחוזים פחות תאונות, ורופאים קוראים למהפכה רגולטורית ● במהלך מימון אסטרטגי מהגדולים שיצאו מישראל, צ'ק פוינט מגייסת עד שני מיליארד דולר בהנפקת אג"ח להמרה ● טיקטוק תשקיע כ-37 מיליארד דולר באחד מפרויקטי התשתית הגדולים בדרום אמריקה ● וגם: מייסד PerimeterX חושף סטארט־אפ חדש ● חדשות ההייטק

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום. עיבוד טלי בוגדונובסקי

הנגיד מזהיר: "תקציב הביטחון עלול להקפיץ את החוב ל-80% תוצר"

נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, הזהיר בישיבת הממשלה כי מסגרת התקציב ל־2026 עלולה להוביל לעלייה בחוב הציבורי, במיוחד על רקע דרישות מערכת הביטחון, הפחתות המס וחוק הגיוס המוצע ● ירון קרא לביטול תקציבים הפוגעים בתמריצי עבודה, התריע מפני שימוש יתר במילואים ומתח ביקורת על פגיעה בתוכנית לפיתוח החברה הערבית - אך תמך ברפורמות מבניות כמו בניית שכירות, דיגיטציה ומיסוי תיירות

טקס חנוכת סוללת החץ 3, ברנדנבורג / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

היציע החשאי והתודה הגרמנית: מאחורי הקלעים של טקס מסירת החץ

סוללה ראשונה של המערכת הישראלית נפרסה בעומק יערות ברנדנבורג, בעסקה הביטחונית הגדולה ביותר בין המדינות אי פעם ● בטקס ההשקה החגיגי הישראלים מצאו עצמם מזכירים לגרמנים איך נראית לוחמה מודרנית - כשצילה של ההיסטוריה מלווה את המעמד

ג'אקו 8 / צילום: יח''צ

שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

ג'אקו 8, הקרוס־אובר של ג'אקו, מציע עיצוב מרשים, אבזור שופע, מערכת הנעה מתוחכמת וטווח חשמלי ארוך ● יש מרווחים ממנו, אבל ברמת המחיר יש לו מעט מתחרים

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ענקית הספנות הבינלאומית הפג לויד הגישה הצעה לרכישת צים

במסגרת שורת הבעלים בחברה הגרמנית נמנות קטאר החזקות, זרוע של רשות ההשקעות הקטארית, וגם קרן העושר הסעודית ● בוועד העובדים של צים מתנגדים לעסקה בחריפות וקוראים למדינה למנוע את המהלך

הבניין בגבעתיים / צילום: L&D GROUP

תוך 3 חודשים בלבד ולפני קבלת היתר בנייה: שלוש דירות נמכרו בבניין המיועד לפינוי־בינוי בגבעתיים

בניין בשכונת בורוכוב בגבעתיים נבנה בשנות ה־70, והדיירים בו חתמו על הסכם פינוי־בינוי, אך עדיין רחוקים מהיתר ● שתיים מהדירות נקנו ע"י משקיעים, ואחת ע"י משפרי דיור ● נעמה יסקרוביץ, סוכנת נדל"ן מחברת L&D GROUP: "אנשים מחפשים אלטרנטיבה לת"א"

יוני חנציס, מנכ''ל דוראל / צילום: תמר מצפי

ב-590 מיליון שקל: מה עומד מאחורי הנפקת המניות הפרטית של דוראל?

דוראל הנפיקה מניות ב-590 מיליון שקל בהנפקה סגורה למוסדיים, שככל הנראה מבקשים לבסס את אחיזתם בחברה לקראת הנפקה אפשרית בארה"ב ● במקביל, החברה מדווחת על התקדמות משמעותית בפרויקטים בארה"ב ועל הרחבת החשיפה לשוק האנרגיה האמריקאי ● דוראל זינקה בכ-20% בשבוע האחרון, בעקבות פרסום הדוח שלה למשקיעים לרבעון השלישי של 2025

"ההזדמנויות עלולות לרדת לטמיון": תחזית פסימית למזרח התיכון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: עיתונאי הוושינגטון פוסט מזהיר שההזדמנויות לשינוי אחרי המלחמה עלולות להיעלם, ההתנחלויות באיו"ש מביאות לעקירת פלסטינים, ומיקרוסופט מסתבכת בגלל ישראל באירלנד ● כותרות העיתונים בעולם