גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכונית רטרו צרפתית החל מ-169 אלף שקל. למי היא מתאימה?

הגלגול החשמלי המודרני של רנו 5, רנו 5 2025 קומפורט, אינו זול, ופונה בעיקר למי ששומר פינה חמה בלב לדגם ההיסטורי ● אבל מאחורי העיצוב זו חשמלית עירונית שימושית, מודרנית ונעימה לנהיגה נמרצת

רנו 5 2025 קומפורט / צילום: יח''צ
רנו 5 2025 קומפורט / צילום: יח''צ

בעולם השיווק הנוסטלגיה היא נכס שיכול להוסיף ערך למגוון רחב של מוצרים. אבל בתעשיית הרכב היא גם כרוכה בהימור לא קטן. בעוד שכמה מהפרויקטים "הנוסטלגיים" ביותר בעולם הרכב, כמו הפיאט 500 החדשה והגלגול המודרני של המותג "מיני", זכו להצלחה בינלאומית מכובדת, אחרים נכשלו ונעלמו ברקע.

מבחן דרכים | הפלאג-אין הסינית החדשה מרווחת ומתומחרת היטב, אבל יש מקום לשיפור
הנתונים מגלים: הישראלים קונים פחות מכוניות חשמליות

ההימור של רנו על פרויקט התחייה של ה-5 הוא גדול במיוחד. מצד אחד זוהי מחווה לאחת המכוניות המצליחות בהיסטוריה של החברה, שמכרה מיליוני יחידות מתחילת שנות ה-70 ועד 1996. מצד שני היא מכוונת כיום לצרכני כלי רכב חשמליים, שחלקם עוד לא נולדו כאשר היא נמכרה. מבחינתם זו עוד מכונית חשמלית קומפקטית ואופנתית, שצריכה להתחרות על בסיס יחס תועלת-מחיר.

עיצוב חיצוני

מעצבי הרכב שמרו על קווי המתאר האייקוניים ודמויי הטרפז של רנו 5 המקורית, עם פרופורציות קצרות וגבוהות, ומכסה מנוע שטוח ואופקי. במכסה הזה משולב כעת מעין מסך תצוגה חיצוני, שמציג בתאורת LED את מצב הרכב.

גם הפנסים משלבים בין עיצוב רטרו לתאורה ממוחשבת ומתוחכמת, ואילו הגריל המשופע והנוסטלגי מסתיים כעת בפגוש עמוק ועתיר זוויות, שעליו פנסי ערפל רבועים ועתידניים.

פרופיל הצד מכיל שלל רמזים למקור, כמו למשל עמודי גג אחוריים, שעוצבו להיראות דקיקים כמו פעם, גג שטוח וידיות גדולות עם עיצוב רטרו בדלתות הקדמיות, לצד ידיות נסתרות בדלתות האחוריות, שגורמות לרכב להיראות כאילו יש לו רק שתי דלתות. יש גם כנפיים קדמיות בולטות החוצה כמו ברנו 5 טורבו ההיסטורית, ואת המסע במורד דרך הזיכרונות משלימה דלת אחורית שטוחה כמעט, עם פנסים אנכיים צרים. רק החישוקים הגדולים והמודרניים של הגרסה הבכירה רחוקים מאוד מהמקור. כך או כך, היא נראית גדולה ויקרה ממה שניתן לצפות מרכב שאורכו פחות מ-4 מ'.

פנים הרכב

גם תא הנוסעים מצליח לשלב היטב בין טכנולוגיה עדכנית למחוות נוסטלגיות. המושבים הקדמיים עמוקים ומכוסים בספוג עבה ונוח ובאריג נוסח שנות ה-80, והכניסה אליהם קלה יחסית, בזכות הגג הגבוה והשטוח. הכניסה למושב האחורי קצת יותר מאתגרת, בשל דלתות צרות יחסית.

מרחב הפנים מלפנים סביר גם לנוסעים גבוהים, אבל מאחור מרחב הרגליים נדיב פחות, כפי שניתן לצפות מרכב עם בסיס גלגלים באורך 2.54 מ' בלבד. ניתן להושיב על המושב האחורי שני מבוגרים במידות בינוניות ואולי עוד ילד ביניהם. יש בפלח מתחרות מרווחות יותר.

תא הנוסעים די עמוק, ויכול להכיל 326 ליטר, מספיק למטען עירוני טיפוסי. עם זאת, סף ההטענה גבוה ונדרש מאמץ כדי למקם מאחור מטענים כבדים. הראות לכל הכיוונים טובה ויש גם מצלמה לנסיעה לאחור, אם כי היינו שמחים למצלמות היקפיות ולרזולוציה טובה יותר.

חובבי הגישה המינימליסטית, ששולטת כיום בשוק, יצטרכו להסתגל להנדסת האנוש. מערך הפיקוד עדכני וכולל לוח מחוונים דיגיטלי נאה, שלצידו מסך פיקוד מרכזי בתצורה אופקית. שניהם לא גדולים במיוחד אבל הם חדים, מגיבים בזריזות וממשק האנוש שלהם מתוכנן היטב.

מערכת ההפעלה היא על בסיס גוגל לרכב, וכוללת פיקוד קולי מהטובים שפגשנו, כזה שחוסך נבירה בתפריטים, ומזהה יעדי ניווט בשפה העברית. לצד המערך האולטרה-מודרני הזה יש לא מעט פריטי רטרו, כמו שלל מתגים פיזיים לשליטה בפונקציות חיוניות, ולא פחות מארבעה מוטות תפעול על עמוד ההגה - ביניהם מוט הילוכים דקיק, שעיצובו נועד להזכיר את מוט התיבה הידנית בדגמי עבר של רנו. חבל רק שהוא קרוב מדי למוט השליטה במגבים; לא אחת הפעלנו אותם במקום את ההילוכים, ולהיפך.

מערכת המיזוג יעילה ומותאמת היטב לאקלים המקומי. רמת האבזור אינה מקיפה כמו אצל הסיניות; אין מושבים חשמליים, גג שמש או פתיחה חשמלית לתא המטען. רמת הגימור טובה, אבל משטחים רבים בסביבת הנהג והנוסעים מרופדים באריג מחומר ממוחזר, עם טקסטורה נוקשה ומחוספסת. זה קרוב לליבם של הלקוחות "הירוקים" של אירופה, אבל פחות ללקוחות בישראל. בידוד הרעשים מצוין.

מנוע וטווח חשמלי

ה-5 מגיעה לישראל עם מערכת הנעה בסיסית שכוללת סוללה של 40 קילוואט-שעה עם טווח של עד 306 ק"מ, ומנוע בהספק 120 כ"ס. אנחנו לקחנו למבחן את הגרסה הבכירה, עם מנוע בהספק 150 כ"ס וסוללה של 52 קילוואט, עם טווח של עד 407 ק"מ.

בפועל הביצועים והטווח מושפעים ממצבי התכנות, שיש ביניהם הבדלים די קיצוניים. המצב החסכוני מפגין יעילות אנרגטית מרשימה, ומאפשר להשיג טווח די קרוב לנקוב, אבל במחיר של תגובה די עצלה של דוושת התאוצה והגבלה משמעותית של מהירות הנסיעה הבין-עירונית.

המצב הנורמלי מרגיש "חי" יותר, אם כי הביצועים שלו עדיין די מתונים. מצב הנהיגה הספורטיבי משחרר הרבה מומנט ותאוצות משעשעות, ומאפשר לצבור מהירות בקצב נאה על הכביש המהיר ובעליות, אבל הוא נוגס בטווח די באגרסיביות - כדי 25% פחות מהנקוב במזג אוויר חם.

מערכת מחזור אנרגיית הבלימה כמעט לא מורגשת בהשוואה לדגמים אחרים בשוק, אבל בסך הכול נראה, שהגרסה החזקה לא תתקשה למלא את רוב דרישות הביצועים-טווח של נהגי עיר או פרברים בישראל, שמגיחים מדי פעם לנסיעות בין-עירוניות. ספק אם זה המצב גם בגרסת הבסיס עם הסוללה הקטנה.

על הכביש

הרנו 5 של שנות ה-80 הייתה מכונית מהנה לנהיגה, עם משקל נוצה והיגוי ישיר, שאפשר להשתעשע איתה על כבישים מתפתלים למרות מתלים רכים מאוד. לחשמלית המודרנית כמובן יש מבנה הנדסי שונה, והיא שוקלת כ-1.5 טונות, אבל עדיין המהנדסים עשו מאמצים לא קטנים לשמר את המורשת.

ההיגוי, במיוחד במצב הספורטיבי, מהיר ומדויק, והמכונית מגיבה בצייתנות לפקודות הנהג, גם אם הן לא שקולות במיוחד. נטיית הגוף בפניות מזערית, אחיזת הכביש מרשימה ועל הכביש המהיר ה-5 יציבה כמו מכונית גדולה, בזכות מרכז כובד נמוך. רק הבלמים מרגישים חדים ומלאכותיים מדי. בעיר היא מצטיינת בזכות קוטר סיבוב מזערי וממדים קומפקטיים. נוחות הנסיעה טובה ברוב התנאים, עם ספיגה בוגרת של זעזועים, אבל נהיגה על אספלט עירוני משובש עדיין מרגישה די נוקשה.

מחיר

המחיר של רנו 5 החשמלית בדגם הבסיס עומד על כ-169 אלף שקל, והגרסה הבכירה שבה נסענו עולה כ-177 אלף שקל. מי ששופט מכונית לפי ממדים, מרווח פנים וטווח נסיעה, ימצא בטווח המחיר הזה סיניות, ואפילו קוריאניות, שמציעות תמורה גבוהה יותר משמעותית. אבל ה-5 החשמלית היא מכונית יעילה, מודרנית ומהנה לנהיגה בעיר ומחוצה לה, ויש לה קסם שקשה לעמוד בפניו, לפחות למי שהעביר עם ה-5 המקורית פרקי חיים זכורים לטובה - כולל כותב שורות אלה. אז אל תצפו לאובייקטיביות.
מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

קיה EV3

165 עד 170 אלף שקל, עיצוב עכשווי מאוד ותא נוסעים מרווח ומודרני. ממדיה גדולים יותר, ותא המטען בנפח 460 ליטר. מנוע בהספק 204 כ"ס וטווח עד 432 ק"מ

קיה EV3 / צילום: יח''צ

מיני "ACEMAN"

חשמלית עירונית מודרנית ששומרת על עיצוב הרטרו הבריטי. לגרסת הטווח הארוך הספק של 218 כ"ס וטווח של עד 406 ק"מ. המיני משווקת בארץ במחיר החל מ-234 אלף שקל

מיני ''ACEMAN'' / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

בהנחה משמעותית: וויז שכרה את הקומות העליונות במגדל לנדמרק 2 בת"א

וויז, שממוקמת כיום במגדל רחוב דובנוב בת"א, שכרה את הקומות העליונות במבנה שבמתחם שרונה ● את השטח היא השיגה בהנחה משמעותית, תודות למו"מ שניהל המשקיע הראשון בחברה, גילי רענן

סכום שיא שעבר ליורשים המיליארדרים / צילום: Shutterstock

"משימור הון להעצמת הדור הבא": הטרנד החדש של המיליארדרים

מנהלת ההון הגלובלית, UBS, פרסמה היום (ה') את דוח המיליארדרים שלה לשנת 2025, שמצביע על עלייה של 8.8% במספר האולטרה-עשירים בעולם ● מלבד אלו שיצרו את הונם בעצמם, 91 יורשים הפכו למיליארדרים כאשר ירשו סכום שיא של 297.8 מיליארד דולר ● ומה קורה בישראל?

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

למה מניית ארית התרסקה אחרי שהודיעה על הנפקת החברה הבת?

מניית ארית תעשיות צללה בבורסה בכמעט 20% לאחר ההחלטה להנפיק לציבור את החברה הבת רשף ● ארית מציעה להנפיק את רשף בשווי נמוך משמעותית מהשווי של חברת ההחזקות עצמה, בניגוד למקובל בשוק ● אנליסט מסביר: "השוק התאים את התמחור לכזה של חברת החזקות"

"ההזדמנויות עלולות לרדת לטמיון": תחזית פסימית למזרח התיכון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: עיתונאי הוושינגטון פוסט מזהיר שההזדמנויות לשינוי אחרי המלחמה עלולות להיעלם, ההתנחלויות באיו"ש מביאות לעקירת פלסטינים, ומיקרוסופט מסתבכת בגלל ישראל באירלנד ● כותרות העיתונים בעולם

נשיא בית המשפט העליון, השופט יצחק עמית, ושר המשפטים יריב לוין / צילום: יונתן זינגל/פלאש 90, נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

נשיא העליון במתקפה חסרת תקדים על לוין: "פוגע בציבור"

נשיא בית המשפט העליון השתתף בכנס בחיפה והזהיר מפני ההתנהלותו של יריב לוין ● "המתקפה על מערכת המשפט נמשכת במלוא עוזה", האשים עמית ● הוא התייחס ל"חרם" מצד שר המשפטים ואמר: "אני הושטתי לו יד, הוא מפרק את מה שנבנה פה בעשרות שנים" ● שר המשפטים השיב: "אני מפרק את מבצר השקר שאתה יושב בו" ● אהרן ברק הזהיר מפני דיקטטורה: "ראש הממשלה ישלוט לבדו במדינה, אנחנו נתינים"

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

"פתאום התמונה התהפכה": האם אנבידיה מאבדת את תואר המניה הלוהטת בוול סטריט?

מבט על ביצועי שתי המניות הטכנולוגיות גוגל ואנבידיה בחודשים האחרונים מגלה דינמיקה חדשה בשוק ● המשקיעים, שנהרו אחרי סמל כלכלת ה־AI, מעבירים את הכסף לענקית החיפוש ● הסיבה: מעבר מהשקעה בהבטחה להשקעה בביצועים מוכחים כמו התרחבות בתחום הענן ומנועי צמיחה חדשים

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ענקית הספנות הבינלאומית הפג לויד הגישה הצעה לרכישת צים

במסגרת שורת הבעלים בחברה הגרמנית נמנות קטאר החזקות, זרוע של רשות ההשקעות הקטארית, וגם קרן העושר הסעודית ● בוועד העובדים של צים מתנגדים לעסקה בחריפות וקוראים למדינה למנוע את המהלך

דונלד טראמפ וקווין האסט / צילום: Reuters, Brian Snyder

המרוץ הוכרע? טראמפ ביטל ראיונות עם המועמדים ליו"ר הפד ואותת מי היורש

הממשל האמריקאי היה צריך לקיים השבוע שורת שיחות עם המועמדים לתפקיד יו"ר הבנק המרכזי, אך ביטל אותן ברגע האחרון ● "בדקנו 10 שמות, אבל צמצמנו אותם לאחד", הצהיר השבוע טראמפ ● ההערכה: היועץ הכלכלי הוותיק של הנשיא, קווין האסט, צפוי להיבחר

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: יח''צ

כשהוא קנה את השליטה בחברת ההחזקות, היא הייתה שווה בקושי 100 מיליון שקל. היום היא שווה מיליארדים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשהוא שולט בחברת הנדל"ן והקמעונאות להב אל.אר, הנסחרת בשווי של כ־2 מיליארד שקל, אבי לוי מביט אחורה ללא זעם על הפרידה מענקית הקניונים מליסרון שניהל: "אני אוהב את ליאורה עופר כמו אחות" ● הוא מספר על תוכניות ההתרחבות עם דלק ישראל ועל הניסיון שלא צלח להשתלטות על שופרסל, ומחמיא לאחים אמיר: "אני מוריד את הכובע בפניהם, לא חושב שהיינו מסוגלים לעשות יותר מזה"

ג'אקו 8 / צילום: יח''צ

שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

ג'אקו 8, הקרוס־אובר של ג'אקו, מציע עיצוב מרשים, אבזור שופע, מערכת הנעה מתוחכמת וטווח חשמלי ארוך ● יש מרווחים ממנו, אבל ברמת המחיר יש לו מעט מתחרים

קיארה פראני בתצוגת אופנה עם עורך ווג הבריטי אדוארד אנינפול ועורכת ווג המיתולוגית אנה וינטור. תעשייה של אישה אחת / צילום: Reuters, Moda Milano/IPA/Sipa USA

אם-כל-המשפיעניות עלולה להיכנס לכלא על הטעיית צרכנים. איך יגיב הענף?

קיארה פראני הפכה את השילוב בין תוכן, אופנה ויזמות דיגיטלית למודל עסקי מצליח ● ואז הגיעו טענות להונאה מחמירה מצידה, שגררו קנס של יותר ממיליון אירו וכעת גם הליך פלילי שעלול לגרור עונש מאסר ● גם בישראל ניצבות משפיעניות במרכזה של ביקורת ציבורית

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

פחות מה-OECD: בבנק אוף אמריקה צופים לישראל צמיחה של 4.2% בשנת 2026

הבנק האמריקאי מעריך כי התאוששות הכלכלה הישראלית תימשך בשנתיים הקרובות, אך בשיעור נמוך מזה שצפו בארגון המדינות המפותחות ● בנוסף, בבנק צופים המשך שמירה על הסטטוס קוו, אך מציינים כי המתיחות בין ישראל לאיראן עשויה לשוב ולצוף

Rapidos. בחנוכה ייפתח הסניף החמישי בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב / צילום: אסף לוי

"חווית אוכל לקהל הישראלי": המסעדה המקסיקנית שהופכת לרשת

קבוצת BBB הופכת את מסעדת Rapidos לרשת; הסניף החמישי ייפתח בהיכל מנורה מבטחים ● חברת הגיימינג הישראלית זכתה בפרס הכסף בתחרות נחשקת ● ומי נכח בכנס הדיקרטוריות בהייטק? ● אירועים ומינויים

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

בדרך לאישור התקציב: הושגו הסכמות על תקציב הביטחון שיעמוד על 112 מיליארד שקל

הדיונים לאישור תקציב המדינה לשנת 2026 נמשכו אל תוך הלילה: המחלוקת המרכזית בדיונים בין משרד האוצר לממשלה היתה גובה תקציב הביטחון, שאושר כעת ● סמוטריץ' הסיר מהצעת התקציב את השינויים שהיו אמורים לחול על תנאי הפנסיה והמיסוי במערכת הביטחון בתמורה להסכמת צה"ל לקבל על עצמו התייעלות בסיסית בתקציב הביטחון ● רפורמת החלב צפויה לעבור

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

כשהחברה שייסדה צנחה בבורסה היא לקחה הלוואות כדי לקנות עוד מניות. ואז הגיע קאמבק של 760%

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים: "אחיינית שלי רצתה לקנות קיה פיקנטו. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'" ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

השגרה החדשה של צו 8 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

המדרון החלקלק של צו 8: כך הפך גיוס החירום לשגרה שצה"ל התאהב בה

שנתיים אחרי 7 באוקטובר, צו 8 כבר מזמן אינו כלי חירום אלא מנגנון הגיוס היחיד של צה"ל ● ההישענות עליו יצרה שגרה יקרה, לא מפוקחת ולעיתים גם מנוצלת לרעה, עם סבבים מתמשכים ופערים גדלים בין החוק למציאות ● ניסיון החקיקה להסדרת המילואים נפל והצבא השלים עם הסיטואציה שנוחה לו, בעוד שבאוצר מזהירים: מיליארדי שקלים מתבזבזים

בנייה בחדרה / צילום: Shutterstock

מחירי קרקע נמוכים יחסית: אלה מכרזי רמ"י שנסגרו אתמול

השתתפות ערה יחסית של יזמי נדל"ן נרשמה בשורה של מכרזי רמ"י שנסגרו אתמול, שחלקם מיועדים למחיר מטרה ● המחירים שהושגו במכרזים אלה היו נמוכים ושיקפו ירידות בערכי קרקע, כמו גם בדחייה אפשרית של מימוש הפרויקטים

טקס חנוכת סוללת החץ 3, ברנדנבורג / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

היציע החשאי והתודה הגרמנית: מאחורי הקלעים של טקס מסירת החץ

סוללה ראשונה של המערכת הישראלית נפרסה בעומק יערות ברנדנבורג, בעסקה הביטחונית הגדולה ביותר בין המדינות אי פעם ● בטקס ההשקה החגיגי הישראלים מצאו עצמם מזכירים לגרמנים איך נראית לוחמה מודרנית - כשצילה של ההיסטוריה מלווה את המעמד

עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך תשפיע הורדת הריבית על הקרנות הכספיות? התשובה של צבי סטפק

קרנות הנאמנות הכספיות חוו בארבע השנים האחרונות זינוק אדיר בנכסיהן - כמה מזה קשור לרמת הריבית במשק, והאם כעת האטרקטיביות שלהן תפחת? ● עוד מיתוסים שחשוב לבחון: האם רק דמי הניהול מבחינים בין הקרנות, ומה פוטנציאל הצמיחה על חשבון הפיקדונות בבנקים​

הריסות בניינים בצפון רצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa

טראמפ מתכנן להודיע על הקמת גוף שלטוני חדש בעזה

בכיר אמריקאי: נכריז עד חג המולד, המשוואה: צה"ל יוצא מעזה, חמאס יוצא מהשלטון ● לשכת רה"מ: משלחת יצאה לקהיר במטרה להביא להשבה מיידית של החלל החטוף האחרון ● עדכונים שוטפים