גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשת הביוטי היוקרתית לא יורדת מהפסגה. הצצה לאסטרטגיה שמשאירה אותה שם

ספורה היא רשת היופי היוקרתית הגדולה בעולם: 3,400 חנויות, בלעדיות על מאות מותגים והכנסות של 18.5 מיליארד דולר בשנה ● התעשייה בצומת דרכים, והחברה מבית LVMH מתחזקת צבא משפיעניות, אך גם מאמינה שהעתיד טמון בסניפים ● הצצה נדירה לאסטרטגיה שצפויה לשמר את ההצלחה

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock
חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

מכל חנויות ספורה שזכו לעיצוב מחדש מצד קמעונאית מוצרי היופי, סניף הדגל בשאנז אליזה בפריז הוא כנראה הזוהר ביותר. יש בו שטיח אדום ארוך, תקרות גבוהות ושולחן ענק שמציג את כל מה שטרנדי ברשתות החברתיות.

"אומרים שבחנות הזאת מבקרים יותר אנשים מאשר במגדל אייפל", אומרת דבורה יֵה, סמנכ"לית השיווק העולמית של ספורה, כשאנחנו פוסעות בבוטיק הצפוף בשעות אחר הצוהריים. אנחנו מטיילות ליד בקבוקי בושם שניצבים בגאווה על שולחנות נפרדים, מתחננים שישפריצו מהם. מוצרי טיפוח השיער עברו לקדמת החנות; כיסאות למייקאובר, שבעבר היו קרובים לחזית החנות, נמצאים כעת במרכזה.

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת עשירי ישראל
ראיון | סופרת הילדים שהפכה לאימפריה של מיליונים
כך ישראל יכולה להרוויח מהצרות של יפן

בחוץ העיר שרויה בחוסר שקט. ממשלת צרפת קרסה, מפגינים סוגרים רחובות במחאה על קיצוצי תקציב ועובדים מאיימים לשבות. פה בפנים נשים מנסות קרם לחות, דוגמות צלליות עיניים ומורחות שפתונים.

"כשהמצב רע, אנחנו פונות לדברים שבאמת מעניקים לנו נחמות קטנות ושמחה", אומרת יה. זו הסיבה ששפתון ובושם ממשיכים להימכר יפה גם בתקופות משבר כלכלי. יום קודם לכן שמעתי משהו דומה מקתרין ספינדלר, נשיאת ספורה באירופה ובמזרח התיכון, שהתכוננה ל־SEPHORiA - אירוע החברה לחובבות טיפוח מושבעות, שמתפרס על פני כמה ערים.

"אנחנו מעניקים טעימה של משהו חיובי, משהו צבעוני בתקופות קשות", אמרה ספינדלר, כשהיא יושבת במרכז כנסים בפריז שהוסב לפסטיבל בסגנון קואצ'לה, עם דוכני משחקים, תאי צילום, משקאות מאצ'ה ואינספור דוגמיות של מוצרי קוסמטיקה שנועדו לגרום למשתתפות להיראות, להרגיש ולהריח מדהים. "זה מקום של אושר".

ספורה בת ה־56, שבבעלות תשלובת LVMH הצרפתית, היא קמעונאית היוקרה הגדולה בעולם של מוצרי קוסמטיקה, טיפוח עור, מוצרי שיער ובשמים. זה מקום של תגליות עבור חובבות יופי וטיפוח שתמיד מחפשות את הדבר הגדול הבא, והוא מעודד את הלקוחות להתנסות לפני שהן קונות.

בתקופה של מיתון בשוק היוקרה, שנמשכת כבר יותר משנה, ספורה נותרה נקודת אור בפורטפוליו של LVMH. החברה רשמה רווחי שיא ב־2024, ומנכ"ל התאגיד, ברנאר ארנו, התרברב בפני אנליסטים בינואר האחרון כי אינו יכול לשתף עמם את מלוא הרווחים ש־LVMH גרפה מקמעונאית היופי במהלך העשורים, "כי לא הייתם מאמינים להם".

בעלי LVMH ברנאר ארנו. התרברב כי רווחי ספורה הם ב''מספרים שלא ייאמנו'' / צילום: ap, Mark Schiefelbein

תעשיית היופי העולמית, המוערכת בכ־450 מיליארד דולר, נמצאת היום בצומת דרכים. ענקיות כמו אסתי לאודר ולוריאל מתמודדות עם העדפות הצרכנים המשתנות. מותגי יופי חדשים ותוססים מגיעים מהר מאי־פעם, ומעצבים מחדש את מפת ההשפעה. שנתיים בלבד לאחר שקרינג (Kering), יריבתה של LVMH, השיקה את חטיבת היופי שלה, היא מכרה אותה ללוריאל באמצע אוקטובר השנה. בסתיו רויטרס דיווחה כי רצתה למכור את חלקה בפנטי ביוטי (Fenty Beauty), מותג הקוסמטיקה שיצרה ב־2017 עם הזמרת ריהאנה. LVMH סירבה להגיב בנושא.

ריהאנה. לפי דיווחים, LVMH שוקלת למכור את חלקה (50%) במותג המשותף פנטי ביוטי / צילום: ap, Evan Agostini

ספורה מתמודדת עם תחרות עזה: אמזון מושכת קונים עם הנחות, וחנות היופי הנגישה יותר, Ulta Beauty, מגדילה את נתח השוק שלה. הגעתן של TikTok Shop ושל חברות שיווק שותפים כמו ShopMy פוגעת גם היא ברווחיה של ספורה.

אך במרוץ החימוש העולמי של תחום היופי ספורה מתכוונת להישאר בפסגה באמצעות התמקדות בחוויית הלקוח.

יותר מכל דבר אחר, החנויות החדשות של ספורה מזכירות את החנויות הישנות של הרשת. זה נכון אפילו לסניף בשאנז־אליזה. התאורה בהירה, החלל שטוף בגוני השחור־לבן המזוהים עם החברה, והתור ארוך כתמיד. "אנחנו מרגישים שההתמקדות שלנו ביצירת תחושת אחידות בחנויות הוכיחה את עצמה ככדאית", כתבה בהמשך דוברת ספורה במייל.

אני מסתכלת על שלישיית בנות שצוחקות על שמות פרובוקטיביים של בושמי טום פורד ועל אישה בתספורת קארה אפורה שמזמזמת לעצמה בשעה שהיא מנסה סומק. אמא אחת, שמחכה בתור לקופה, שקועה כל־כך בסקירת מחלקת מוצרי הטיפוח המוקטנים (המיניז), עד שהיא לא שמה לב שלתינוק שלה חסר גרב.

"כל סנטימטר מרובע במקום הזה חייב להיות פרודוקטיבי", אומרת יה. "כל דבר הוא כמו תכשיט קטן".

שיפרה את ההגנה וההתקפה

גיום מוט, נשיא ומנכ"ל ספורה, מקרין תחושת ניצחון כשאנחנו נפגשים במטה ספורה בסן פרנסיסקו בספטמבר.

המנכ''ל גיום מוט. צופה מכירות שנתיות של 23 מיליארד דולר בקרוב / צילום: Reuters, Magali Cohen

המותג Rhode של היילי ביבר הושק זה עתה בספורה, ומשך קהל שהשתוקק לצלם סלפי ולנסות ליפגלוס. מנכ"לית ספורה צפון אמריקה, ארטמיס פטריק, שיושבת ליד מוט בשולחן הישיבות, אומרת שזו ההשקה הגדולה ביותר שהייתה באזור שלה עד כה. "אנחנו לא תמימים בנוגע לתחרות", אומר מוט. "אבל ספורה מנצחת".

ספורה חוותה צמיחה "יוצאת דופן" ב־2023 וב־2024, הוא אומר. ההכנסות הגיעו ל־16 מיליארד אירו, או כ־18.5 מיליארד דולר, הוא מתייחס לנתונים שארנו שיתף באפריל. השוק מאט, לדברי מוט, אך הוא צופה שהרשת תגיע ל־20 מיליארד אירו (כ־23 מיליארד דולר) במכירות שנתיות "בעתיד הקרוב".

מוצרי המותג של היילי ביבר בספורה. ההשקה בסתיו שברה שיאים / צילום: ap

לספורה יש 3,400 חנויות ברחבי העולם, מתוכן יותר מ־600 בארה"ב לבדה. היא מוכרת כ־300 מותגי יופי יוקרתיים בארה"ב, את מחציתם לא ניתן למצוא בחנויות אחרות. השקיות הקטנות שלהם, בשחור־לבן, נמצאות בכל פינה.

להגיע למדפי ספורה הוא עדיין חלומה של כל מייסדת בתחום הקוסמטיקה. "הם הטובים ביותר בלגרום לאנשים להתרגש", אומרת דיאנה כהן, מייסדת מותג טיפוח השיער Crown Affair.

ובכל זאת, יש שפע של מקומות אחרים שאפשר לקנות בהם קרם לחות במחירים מופרזים עד כדי גיחוך. ולאחרונה נראה כאילו כולם נכנסים לעסקי היופי, אפילו אולד נייבי.

ב־2024 ספורה החזיקה בנתח של 9% משוק היופי והטיפוח האישי באינטרנט בארה"ב, לפי חברת מחקרי השוק יורומוניטור, ירידה קלה לעומת 2023. אמזון, לעומת זאת, כבשה 47% מנתח השוק המקוון בשנה שעברה.

אז ספורה שיפרה את ההגנה שלה - וגם את ההתקפה שלה. ב־2025 היא רשמה צ'קים תמורת אירועי שיווק גדולים עם הולו ועם WNBA (ליגת הכדורסל הנשית). אוהדות כדורסל המבקרות באולם צ'ייס סנטר בסן פרנסיסקו יכולות כעת לקנות מסכות שפתיים של Tatcha וקרם Bum Bum של סול דה ז'ניירו בקיוסקים של ספורה באולם, בהפסקות בין הרבעים. החברה בונה כעת מחסן חדש באייבון, אינדיאנה, שעתיד להיפתח באביב, ויהיה אוטומטי לחלוטין, אומרת פטריק. "המון רובוטים".

בסתיו ספורה הציגה פלטפורמה חדשה בארה"ב, My Sephora Storefront, המאפשרת לה להרוויח כסף ישירות מהמלצות של משפיעניות מבלי להסתמך על חברות בשיווק שותפים.

היא מרעננת את החנויות שלה, שמהן עדיין מגיעים כשני שלישים ממכירות החברה, ומוסיפה חנויות קטנות יותר כדי לענות על הביקוש באזורים שבהם כבר יש לה נוכחות, כמו ברוקלין, קווינס וטורונטו. "דור ה־Z אוהב חנויות, הוא אוהב את החוויה", אומר מוט. "קמעונאות משעממת מתה, הקמעונאות האטרקטיבית חיה, וזה העסק שלנו".

ספורה גם מגדילה את ההשקעה בקטגוריות צומחות כמו בשמים, מה שעזר לה לזכות בנקודות בקרב נערים מתבגרים.

"יש גברים שמגיעים לחנויות שלנו, והם לא נרדמים ליד סטודיו היופי", אומרת קרולין בוג'נובסקי, סגנית נשיא בכירה למרצ'נדייזינג בצפון אמריקה. "מעולם לא חשבתי שאהיה עדה לדבר כזה".

אוצר בלום של תובנות צרכניות

כאשר LVMH רכשה רשת מכוני יופי צרפתית ב־1997, השליטה בשוק הבשמים הייתה בראש סדר העדיפויות. ענקית היוקרה רכשה אז במהירות מותגים עם בשמים עצמאיים, כמו ג'יבנשי וקנזו.

היא רכשה את בית הבשמים הצרפתי גרלן לאחר שכבר סיפחה אליה את עסקי הבשמים של כריסטיאן דיור, שהיו בעבר בבעלות חברת Financière Agache של ארנו, כאשר לואי ויטון ומואט הנסי התמזגו ב־1987. על־ידי הוספת ספורה למאגר שלה, כפי שהתפארה הקבוצה בהצהרה בזמנו, הפכה LVMH ל"מפיצה המובילה בעולם של בשמים ומוצרי יופי".

ספורה הגיעה לארה"ב בשנה שלאחר מכן. "השחקנים הגדולים של אותה תקופה - קליניק, לאודר ולנקום - לא רצו למכור לנו", אומרת בוג'נובסקי. "אבל מצאנו מותגים קטנים ונישתיים מגניבים", כמו סטילה ואורבן דיקיי.

בעבר, חנויות כלבו היו קו החזית של איפור יוקרתי; נציגות המכירות פתחו ארונות זכוכית ופיקחו על החוויה. ספורה נתנה לקונות יד חופשית למרוח שפתון ולשחק עם צלליות. החל מ־1999, הן גם יכלו להזמין מוצרי יופי באינטרנט ולנסות אותם בבית.

ספורה הייתה מתוחכמת בבניית מערכת יחסים עם חובבות מוצרי יופי ופיתחה קהל מעריצות. אך מה שהבדיל את החברה מאחרות היה מבחר מוצרי היופי שלה, שאותו היא משיגה באמצעות עסקאות בלעדיות. לדברי מייסדות מותגים שעבדו עם ספורה, הקמעונאית מבקשת בדרך־כלל ממותגים חדשים הסכם לשנתיים; ספורה סירבה להגיב על כך. מוט לא הסכים לומר כיצד בנויות העסקאות של החברה, אך מייסדות המותגים אומרות שבדרך־כלל ההכנסות נחלקות ביחס של 40:60 עם ספורה. יש האומרות שניהלו משא־ומתן והשיגו אחוזים טובים יותר.

ספורה מסוגלת להרים את הפרופיל של מותג באמצעות תוכן קליט במדיה החברתית ואירועים בחנויות. צבא המשפיעניות שלה ב־Sephora Squad עוזר למוצרים להמריא בטיקטוק, ותקציב הנדל"ן שלה ב־LVMH פירושו שחנויותיה, שלעתים קרובות נמצאות בקניונים מובחרים ובערים מובילות, הן ממש ליד בוטיקים יוקרתיים.

אלישיה סקוט, מייסדת ומנכ"לית Range Beauty, מותג איפור לעור רגיש במיוחד, הצטרפה לתוכנית Sephora Accelerate למייסדים לא־לבנים בארה"ב ב־023. היא אמרה שהיא מרגישה שספורה מבינה את הדרכים הטובות ביותר לשווק מוצרי נישה כמו שלה. "יש כוונה ולמידה שלא רואים אצל קמעונאים אחרים".

כדי להצליח בספורה נדרשת מן המותגים השקעה משמעותית. מלבד העלות עבור המלאי והתצוגות בחנות, יש גם "עמלות נסתרות", לדברי קמיל מור, אסטרטגית מותג. מותגים משלמים לצוותי שטח כדי שיעבדו מטעמם על רצפת המכירה של ספורה, משום שהתחרות בתוך החנויות עזה. לדברי מייסדים גם פרסומות "אנימציה" עונתיות המקדמות את המותגים שלהם מחייבות תשלום נוסף. מו ר אומרת שלמותגים עצמאיים קשה להתמודד עם העלויות, ומעריכה שמותגים חייבים להכניס מעל 9 מיליון דולר כדי לא להפסיד כסף משותפות עם ספורה. היא זוכרת שאחד הלקוחות אמר לה שהוא מוציא כ־4 מיליון דולר רק על דוגמיות לספורה.

דובר ספורה אמר שהחברה "ממוקדת בסיוע לכל המותגים שלנו להצליח ומספקת כלים, צוותים ומשאבים מותאמים אישית כדי לעזור למותגים שלנו להמשיך לצמוח ולשגשג". מייסדים אומרים שהחברה עוזרת במיוחד "במטבח", המונח שבו הם משתמשים כדי לתאר את העבודה עם ספורה על פיתוח מוצרים.

"אנחנו יושבים שעות, דנים ברעיונות להשקת קטגוריות, רעיונות להשקת מוצרים", אומרת קימברלי הו, מייסדת שותפה של אוורדן (Evereden) מותג טיפוח העור לטרום נוער (12-9).

ספורה מחזיקה באוצר בלום של תובנות צרכניות שהיא חולקת עם מותגי היופי שלה, אומרת הו. היא נזכרת שביקשה ייעוץ מספורה בנוגע לתרסיס גוף בריח וניל. האם זה ניחוח שהלקוחות יהיו מעוניינות בו? החברה אישרה ש"וניל" הוא אחד החיפושים הפופולריים ושלחה הצעות טרנדיות נוספות.

הו אומרת שהיא סומכת על ספורה כי לחברה יש יכולת לזהות "מגמות עתידיות של צרכנים מהר מכל קמעונאית אחרת". ספורה התכוננה לקראת הלהיט הנוכחי של 'בודי מיסט', תרסיסי מים מבושמים לגוף, כבר מ־2021, היא אומרת.

לפני עשור, עבודה עם ספורה הייתה לרוב צעד שמקרב אותך לאקזיט של מיליארד דולר. אולם שפע המותגים החדשים היום מקשה על התחרות, במיוחד על מדפי ספורה, אומרת מוג' מהדארה, יזמית בתחום היופי שמנהלת את קרן ההון סיכון Kinship Ventures עם גווינת' פאלטרו.

"תחום היופי עובר רנסנס כרגע, וזה נהיה בלאגן אחד גדול", אומרת מהדארה. כדי שמותגים יטפסו לצמרת הטבלה בספורה, מהדארה אומרת, "צריך ללחוץ ידיים ולנשק תינוקות".

מקוריאה עד דור האלפא

באירוע החברה החווייתי SEPHORiA בפריז, משתתפות בשנות ה־20 וה־30 לחייהן משתאות מצנצנות קרם של Kiehl's, מרססות עצמן בספריי מקבע של One Size מבית פטריק סטאר ומורחות ליפגלוס של פנטי ביוטי. אישה עם הריסים הכי יפים שראיתי אי־פעם מראה לי מסכת שפתיים בעלת שלוש שכבות בטעם תות של Laneige, שלדעתה אני "אמות עליה". לפי הריח אני עלולה לקבל מהמסכה סוכרת.

"בדיוק ראיתי את מונה! מונה כאן!" מאם אסאן, פריזאית בת 23, מתרגשת למראה מונה קטאן, אחותה של טייקונית היופי הודא קטאן. מונה מצלמת סלפי ליד מכונת פרסים שאפשר לתפוס בה מוצרים מקו הבשמים שלה, Kayali.

ספורה כל הזמן מחזרת אחרי כוכבות עולות בתחום היופי כדי להעלות את מוצריהן למדפיה. היא מתגאה בכך שהיא הראשונה למצוא את הדבר הגדול הבא, אומרת בוג'נובסקי. הצוות שלה, כחלק מן האסטרטגיה, סורק את המדיה החברתית ושולח הודעות פרטיות למייסדות.

החברה הימרה בעבר על הסוס הלא נכון, כמו תוספות שיער ותוספי מזון. כעת ספורה מזהה הזדמנות חדשה בקוסמטיקה קוריאנית, אומרת בוג'נובסקי, והיא מוכרת שלל מוצרים מהמדינה, כמו מסכות קולגן וקרמי פנים עם סרמיד. היא גם אופטימית בנוגע למוצרי קוסמטיקה עבור לא-לבנים, שמובילים מאפרים מפורסמים כמו הונג ואנגו (שעובד עם סלינה גומז) ומרי פיליפס (שמאפרת את קנדל ג'נר). וכן, פלטת הקונטור חזרה, אם כי פטריק אומרת ש"איפור ללא איפור" עדיין מאוד כאן.

ספורה גם רואה את דור האיקס - נשים בנות 45 עד 60 - כ"גל הגדול הבא", אומרת בוג'נובסקי.

"הנשים מ'בנות הזהב' ומ'סקס והעיר הגדולה' הן לכאורה באותו גיל", היא אומרת וצוחקת. "ההגדרות של סטנדרטים של יופי והזדקנות בחן באמת התפתחו. זו הזדמנות משמעותית".

נוסף על כך, ישנן נערות וטרום נוער, קבוצה שגורמת למוט ולפטריק להיזהר בדבריהם באופן ניכר. קונות צעירות נוהרות לחנויות ספורה בחיפוש אחר מוצרי טיפוח לעור, כולל קרמים נגד הזדקנות. "לא התמקדנו בבנות נוער; הן הגיעו אלינו", אומר מוט.

מסיבות יום ההולדת של ספורה לילדות שראיתי בטיקטוק הן למעשה "לא באישור החברה", אומרת פטריק. כשאני שואלת אם ספורה תשיק תוכנית יום הולדת רשמית, כמו זו של אולטה ביוטי מהקיץ, מוט אומר, "לא לא".

החברה מודאגת שנערות עלולות לקנות מוצרים שאינם בטוחים עבורן, הוא מסביר. ובכל זאת, התקיים "דיון עסקי" כדי לוודא שנציגי המכירות של ספורה יוכלו לכוון את הלקוחות בכיוון הנכון ו"לייעץ לגבי המוצרים הטובים ביותר המתאימים לעור שלהן", הוא אומר.

המשמעות היא מותגים חדשים לדור אלפא בספורה. החברה השיקה את מותג הילדים של הו, אוורדן, בחנויות בארה"ב באוקטובר. חודש קודם ערכה את הבכורה של מותג בני נוער Sincerely Yours, עם המשפיענית בת ה־16 סליש מטר.

"כשנסענו לפרזנו, קליפורניה, לפגוש את אחת החברות הכי טובות שלי, השתמשתי בסבון פנים של המלון ולעור שלי נגרם גירוי ממש חזק, וככה זה התחיל", אומרת סליש בזום. היא מספרת לי שכאשר אירחה מפגש בקניון בניו ג'רזי בספטמבר, התקהלו במקום 87 אלף מעריצות צורחות.

"קיוויתי ל־500 איש בערך", אומרת סליש. "הייתי בהלם".

עוד כתבות

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

בכמה נמכר בית פרטי שזקוק לשיפוץ יסודי ביישוב הר אדר / צילום: נועם יונה

המחיר ההתחלתי נשק ל-6 מיליון שקל: בכמה נמכר בית בן 40 בהר אדר?

מחיר השיווק של הנכס, בעל 7.5 חדרים, עמד על 5.8 מיליון שקל ● לבסוף, הוא נמכר תמורת 4.9 מיליון שקל ● "זאת הייתה עסקה לא פשוטה, המוכרים התחילו גבוה אבל הבינו את המצב בשוק" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

התחזית של חברות הדירוג / צילום: Shutterstock

הלייזר ישנה את התמונה, הדיור ייתקע - ומה עם יוקר המחיה? תחזית חברות הדירוג ל-2026

לאחר שנה אדירה לתעשיות הביטחוניות, ב־S&P מעריכים מעלות כי "נראה מעבר מייצור התקפי לייצור הגנתי", וכי הלייזר "ישנה את התמונה" ● מידרוג צופה כי מחירי הדירות הגבוהים, יוקר המחיה והצפי להמשך שחיקה במחירים צפויים להגביל את חזרת הביקושים בענף

ניר וברית בן עמרם, בעלי בלונדי גריל צ'יז / צילום: משה ניסים

"רעדתי מפחד": בית הקפה שממציא את עצמו מחדש אחרי שנים סוערות

ברית וניר בן עמרם נאלצו לסגור את העסקים שלהם בקורונה, ותכננו לפתוח בית קפה בצפון ב-8 באוקטובר 2023 ● מאוחר יותר, כשפתחו בירושלים, החלה המלחמה עם איראן: "חיילים צוחקים איתי שפעם הבאה אשלח להם צו 8 מראש" ● ולמרות הכול, הם מצליחים להגשים את החלום שלהם: "אפשר לקנות אלף מאפים טעימים, אבל אנחנו רוצים לעורר באנשים זיכרונות"

היו”ר אילן בן ישי ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

נטו פיננסים: למרות ביקורת מהמדינה, העליון אישר הליך גישור לפיצוי החוסכים

השופט גרוסקופף קבע כי הדיון בערעור שהגישו חוסכים על הפטור שקיבלו סוכני נטו מתביעות יידחה ל-2026 ● חלק מהחוסכים מתנגדים: "הגישור נועד לחפות על המחדלים וירחיק את הריפוי" ● בהסדר חוב נמכרה פעילות נטו לארבע עונות בכ-50 מיליון שקל

רכב של צבא ארה''ב בצפון-מזרח סוריה, ארכיון / צילום: ap, Baderkhan Ahmad

עשרות מטרות הותקפו בזו אחר זו: ארה"ב פתחה במבצע בסוריה

עשרות יעדים של דאעש הותקפו מהאוויר ברחבי המדינה ● המבצע נפתח בתגובה על המארב בתדמור שבו נהרגו שני חיילים אמריקנים ומתורגמן ● אחרי תחילת המתקפה טראמפ כתב: "ארה"ב מבצעת פעולת תגמול חמורה ביותר" ● לדברי נשיא ארה"ב, גם ממשלת סוריה תומכת במהלך ● מטוסי קרב של חיל האוויר הירדני השתתפו במבצע גם כן ● עדכונים שוטפים 

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

סטיב ויטקוף, השליח המיוחד של ארה''ב למזרח התיכון. דוחא (מאי) / צילום: ap, Alex Brandon

פסגת מיאמי: וויטקוף והמתווכות ידונו על ההסכם בעזה

ארה"ב והמתווכות סבורות: ישראל וחמאס גוררות רגליים ● עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בממשלה דנים באפשרות להקמת טריבונל צבאי ייעודי להעמדת מחבלי הנוח'בה לדין ● המאבק פנימי שמאיים על עתיד חיזבאללה ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● עדכונים שוטפים

תבשילים בלחם בית / צילום: דוד ששון

העסק שהתחיל על תלת־אופן לפני 40 שנה הוא היום ממלכה קולינרית נדירה

סמבוסק חומוס ממולא בסביח, בוריקה בתוך לחם, קבב עיראקי בלאפה וסופגניות שהן אגדה ● שבע תחנות אוכל באור יהודה, שגרמו לנו להכתיר אותה כמלכה קולינרית בלתי מעורערת

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בת"א ננעלה בעליות, מניות האנרגיה זינקו

ת"א 35 עלה בכ-0.7% לשיא ה-59 שלו השנה ● השקל תנודתי לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב ● מניות התקשורת יורדות ומעיבות על השוק, מנגד אישור עסקת הגז תומכת בשוק ● אפקון גייסה 74 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים, מור תהפוך לבעלת עניין ● ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ברבע אחוז כצפוי

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

מאגר לוויתן. בעיגול: עבד אל־פתאח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מי ירוויח ומה זה יעשה למחירי החשמל בישראל: כל מה שכדאי לדעת על עסקת הגז הענקית עם מצרים

עסקת הגז הגדולה בתולדות ישראל צפויה לצאת דרך, לאחר שמשרד האנרגיה אישר את היתר היצוא הסופי למאגר לוויתן ● מי ירוויח מהעסקה, מה זה יעשה למחירי החשמל, ואיך זה ישפיע על מצרים? ● גלובס עושה סדר

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

חשד: מנהלים בחברת יזמות הגישו תביעה כוזבת לקרן הפיצויים בסך 40 מיליון שקל

שני המנהלים טענו כי למבנה בת"א נגרמו נזקים בהיקף 40 מיליון שקל כתוצאה מהדף של טיל איראני שנפל באזור - אך מהחקירה עולה חשד כי מאז 2021 המבנה מוכר ע"י העירייה כלא ראוי למגורים ● השניים חשודים בקבלת דבר במרמה, לאחר שקיבלו מהמדינה כ-2 מיליון שקל על בסיס התביעה ● לבקשת החשודים, שמם נאסר בשלב זה לפרסום

עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה? / צילום: ap, Mark Baker

הנתונים חושפים: עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה?

הפיגוע הקטלני בסידני היכה את העולם בהלם, אבל האם הכתובת הייתה על הקיר? ● התמונה העולה מהנתונים היא חד משמעית: האנטישמיות באוסטרליה מזנקת, ומגיעה לרמות שהמדינה לא ידעה כמותן ● וגם: איך מושפעות מזה הקהילות היהודיות?

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

שכירים? גם בשנה הבאה קרן ההשתלמות שלכם תהיה שווה פחות

ההטבה הכי גדולה של השכירים מתכווצת ● ומכסת הגיוס היא רק המלצה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק