גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלחץ גרמניה ותעשיית הרכב: אירופה לקחה צעד אחורה במהפכה הירוקה

שלוש שנים וחצי אחרי ההחלטה הדרמטית לאסור מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית מ־2035, הנציבות האירופית נסוגה - בעיקר בשל לחצים מצד גרמניה והביקוש הנמוך לכלי רכב חשמליים ● המהלך מסמן שינוי סדרי עדיפויות וניסיון לאזן בין יעדי האקלים ליציבות כלכלית

צפוי להיסגר בסוף השנה: הפגנה מחוץ למפעל פולקסווגן / צילום: Reuters, Sebastian Kahnert
צפוי להיסגר בסוף השנה: הפגנה מחוץ למפעל פולקסווגן / צילום: Reuters, Sebastian Kahnert

ביוני 2022, בתום דיונים של חודשים, הכריזה הנציבות האירופית על צעד מרחיק לכת: איסור על מכירת כלי רכב עם מנוע בעירה פנימי בכל מדינות האיחוד האירופי החל משנת 2035. המועד נקבע משום שאירופה התחייבה לאפס פליטות פחמן דו־חמצני עד שנת 2050 בשם המאבק בשינויי האקלים.

הסיניות השתלטו, החשמליות נזנחו: הנתונים שמאחורי השנה הדרמטית בשוק הרכב הישראלי
גרמניה מרחיבה את עסקת הרכישה של מערכות חץ ב-3.1 מיליארד דולר

זמן החיים הממוצע של רכב הוא 15 שנה, ולכן - ברוח הזמן שעדיין לא השתנתה אז, שלושה חודשים אחרי פרוץ המלחמה באוקראינה - בירכו כולם על הצעד. "יום טוב להגנה על הסביבה", אמר סגן נשיא האיחוד. "מסר ברור בנוגע להשגת יעדי האקלים", הכריזה שרת איכות הסביבה הגרמנית, אז ממפלגת "הירוקים".

השבוע, שלוש שנים וחצי אחרי, ביטלה למעשה הנציבות האירופית את ההחלטה. גם מכוניות עם מנוע בעירה פנימי יורשו להימכר באירופה אחרי 2035, כולל מכוניות היברידיות עם שני מנועים, כל עוד חברות הרכב יציגו בשנה זו ירידה של 90% בפליטות הפחמן בהשוואה למצב שלפני אימוץ ההחלטה.

החברות יוכלו להשיג את המטרה הזו, בין היתר, על ידי שימוש ב"פלדה ירוקה" (המיוצרת ללא דלקי מאובנים) או באמצעות שימוש בדלק ביולוגי. הן גם יוכלו לקבל "קרדיט מוגדל" לקיזוז פחמן דו־חמצני על ידי ייצור של כלי רכב חשמליים זולים וקטנים. בשורה התחתונה, מדובר בסיבוב פרסה שמסמל את דעיכת סוגיית האקלים ועליית החששות הכלכליים ביבשת. כלי התקשורת האירופיים הגדירו אותו כ"נסיגה הגדולה ביותר מחזון המהפכה הירוקה" של האיחוד בחמש השנים האחרונות.

ממשלת גרמניה הפעילה לחץ כבד

מי שעומדת מאחורי ההחלטה היא בעיקר הממשלה הגרמנית, שהפעילה לחץ כבד על הנציבות לבטל את האיסור. גם איטליה הצטרפה, וגם הונגריה, והתוצאה היא ההכרזה שפורסמה השבוע עם "בחינה מחדש" של הנושא בשנים הקרובות. קנצלר גרמניה פרידריך מרץ שיגר בנובמבר האחרון מכתב רשמי לנציבות, שבו הוא מתווה את הפתרון שהוצע אתמול, ושעדיין צריך להיבחן משפטית ולקבל אישור על ידי הפרלמנט האירופי.

הסיבה שגרמניה נאבקה נגד האיסור היא תעשיית הרכב שלה, שמכירותיה השנה הפגינו ירידה של עשרות אחוזים לעומת השנה שעברה: נתוני הרבעונים הראשונים של ענקיות הרכב הגרמניות הראו ירידה חדה במכירות, בעיקר באסיה, ואיתן גם ירידה ברווחים.

פרידריך מרץ, קנצלר גרמניה / צילום: Reuters, Heiko Becker

למעשה, השוק האסיאתי, שהיה מכרה זהב בעבור התעשייה הגרמנית, הלך ונעלם בשנים האחרונות. הדגמים החשמליים אינם נמכרים בשיעור גבוה באירופה, סובסידיות ממשלתיות משפיעות דרמטית על המכירות וחברות רכב סיניות חדרו לשוק האירופי במחירי רצפה. האיחוד "נזכר" להיאבק בכך רק השנה, עם מס גבוה על מכוניות חשמליות סיניות, אך הוא עדיין תלוי בסין כמדינה לטובת אספקת מתכות נדירות, תאי דלק ושבבים לטובת ייצור כלי רכב חשמליים.

החברות מרצדס־בנץ, ב.מ.וו ופולקסווגן החלו בשנה החולפת בהליכי "ארגון מחדש" ולפי מחקר של חברת EY, פיטרו כ־51 אלף עובדים - קרוב ל־7% מכוח העבודה בתחום בגרמניה. החברות משקיעות מיליארדים בחבילות פרישה במטרה לצמצם את ההוצאות על כוח אדם, בתיאום עם איגודי העובדים החזקים בתחום הרכב בגרמניה. חברת הייעוץ מצאה כי מבחינת רווחים, תעשיית הרכב הגרמנית עד כה רשמה את השנה הגרועה ביותר מאז 2009.

כאמור, גם באיטליה ההחלטה זכתה לברכות מצד הממשלה, שלחצה על בריסל לצד גרמניה בחודשים האחרונים לחזור בה מהאיסור. גם איטליה וגם גרמניה צפויות לצמיחה מינימלית בשנה הקרובה, ופגיעה בתעשיות הרכב שלהן תחמיר את המצב. "זה צעד בכיוון הנכון", אמר שר התעשייה והמסחר האיטלקי אדולפו אורסו. "וזה סדק ראשון בחומה האידיאולוגית של בריסל".

מומחי תחבורה הסבירו כי המנגנון החדש שהוכרז כולל סובסידיות נדיבות מבחינת פליטות פחמן דו־חמצי ליצרניות שיתמקדו בכלי רכב קטנים פיזית במחירים שמתחת ל־20 אלף אירו (70 אלף שקל), כך שהן יוכלו להמשיך לייצר מכוניות יוקרה בעלי מנועי בעירה פנימית.

פולקסווגן סגרה מפעל בגרמניה לראשונה

אבן דרך סמלית בדעיכתה של תעשיית הרכב הגרמנית, שהייתה המקור העיקרי לשגשוג הכלכלי הגרמני בעשור שלפני מגיפת הקורונה, הייתה סגירתו השבוע של מפעל חברת פולקסווגן בדרזדן. מדובר אמנם בצעד שהוכרז כבר בעבר, ומפעל שהייצור בו היה קטן ושימש גם כמרכז מבקרים, אולם זו הפעם הראשונה שהחברה סוגרת מפעל בגרמניה ב־88 שנות קיומה.

עד כה, פולקסווגן וחברות אחרות צמצמו ייצור על ידי מעבר לעבודה חלקית, מה שסייע להן להתאושש במהירות אחרי המשבר הכלכלי העולמי ב־2008 ולכבוש שווקים חדשים באסיה. כעת, בתיאום עם איגוד העובדים של החברה - נסגר המפעל, שייצר פחות מ־10,000 מכוניות בשנה מאז שנחנך ב־2002.

הביקוש לרכבים חשמליים "נמוך מדי"

החלטת האיחוד האירופי לפני כשלוש שנים הייתה אמורה לספק ודאות לתעשייה, לעודד את השינויים בה ולהסיט עשרות מיליארדים להשקעות במחקר ובפיתוח בתחום הרכב החשמלי, כמו גם לבסס תשתית טעינה מהירה ברחבי היבשת. רבות מהשאיפות הללו טרם התממשו.

רק 16.4% מהמכירות של כלי רכב בשנה החולפת, לפי נתוני האיגוד האירופי ACEA, היו של כלי רכב חשמליים לגמרי, ו־9.1% של כלי רכב היברידיים. חברות הרכב האירופיות, בגיבוי הממשלות שלהן, טענו כי הביקוש ביבשת "נמוך מדי" וכי עליהן לפיכך למכור מודלים ישנים עם מנועי בעירה פנימית למשך זמן רב יותר, כדי לממן את המעבר לכלי רכב חשמליים.

הנציבות האירופית בראשות אורסולה פון דר ליין, שהציבה את "המהפכה הירוקה" גבוה בסדר העדיפויות של האיחוד, אמרה לאחרונה כי המחויבות למטרות האקלים נשארה כשהייתה, וכי "ההחלטה החדשה מספקת יותר גמישות ליצרניות הרכב, אחרי דיאלוג מחודש איתן". חברת ב.מ.וו אמרה כי מדובר ב"יום חשוב... משום שהנציבות אינה פועלת יותר במתכונת של איסורים גורפים, ומכירה באפשרות של המשך השימוש במנוע הבעירה הפנימי".

עוד כתבות

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

זנדסק מגיעה לישראל: רוכשת את אנליש בכ-40-50 מיליון דולר

הרכישה תאפשר לחברת התוכנה האמריקאית לפתוח לראשונה מרכז פיתוח בישראל ● בין המשקיעים המוקדמים בחברת ה-AI הקטנה: קרן TLV Partners, אביגדור וילנץ, בני שניידר ואריק קליינשטיין מקרן גלילות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה ואורקל זינקו, נייקי נפלה ב-11%

אורקל הצטרפה לקבוצת משקיעים שאמורה להוביל את פעילות TikTok בארה״ב ● הדוח של נייקי: שיפור בארה"ב, ירידה חדה במכירות בסין ● בוול סטריט נערכים ליום פקיעת האופציות הגדול בהיסטוריה ● הבנק המרכזי של יפן החליט להעלות את הריבית במדינה ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995 ● הבורסות באירופה ננעלו במגמה חיובית

מה יהיה מחר בבורסה? / צילום: Shutterstock

הנתון שעשוי לסלול את הדרך לראלי בוול סטריט, ומה צפוי מחר בת"א?

לאחר שבוע שיא בבורסה בת"א, המסחר צפוי להיפתח מחר בצל העליות בוול סטריט ● האינפלציה הנמוכה והתאוששות במניות ה-AI מפיחה אופטימיות לגבי ראלי סנטה קלאוס בניו יורק ● המניות הדואליות יחזרו למסחר בת"א בפערי ארביטרז' מעורבים ● חברת הביטוח והקמעונאית שצפויות לרדת ● וגם, הרשימה הלא קטנה של ההפתעות של השנה

בודקים את המיתוס. נס פך השמן / צילום: Shutterstock

החשמונאים לא שמעו על פך שמן שהספיק לשמונה ימים

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: כולנו שרים את "כד קטן", אך למעשה הוא הפך לחלק מסיפורי החג רק כעבור מאות שנים

LEPAS. בהכנות להשקה באירופה / צילום: יח''צ

קמפיין הריכוזיות נושא פירות? קבוצת צ'רי הסינית בוחנת מינוי יבואן שלישי לשני מותגים חדשים שלה

על רקע הצעדים להגבלת הריכוזיות בענף הרכב, צ'רי בוחנת מינוי יבואן שלישי בישראל לשני מותגים חדשים ב־2026, בנוסף לקרסו מוטורס וכלמוביל ● סמארט משיקה בישראל את הקרוס־אובר החשמלי הגדול והיקר ביותר שלה עד כה ● BYD מתכננת להביא לאירופה - ובהמשך גם לישראל - את מכונית הסופר־מיני הראשונה עם הנעת פלאג־אין ● השבוע בענף הרכב

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

שלט של חנות שקונה זהב וכסף בניו יורק / צילום: Reuters, Anthony Behar

איך להשקיע וממה להיזהר: הזהב והכסף הם המנצחים הגדולים של 2025

התשואה השנתית על הזהב ועל הכסף מותירה הרחק מאחור את נאסד"ק, S&P500, האג"ח הממשלתיות והביטקוין ● איך נראית ההשקעה בהם ומתי הם פגיעים? ● כתבה ראשונה בסדרה

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

רופי תורפ. כל קו עלילה מטופל באופן אמין / צילום: ליינה אמברון

"מרגו צריכה כסף": כמה חופש באמת נשאר לאישה כשהגוף הופך למטבע

הרומן "מרגו צריכה כסף" מאת רופי תורפ שואל בחדות ובהומור מה מותר ומה אסור לאישה לעשות עם הגוף שלה ● במרכז העלילה אם חד־הורית צעירה שמוצאת חבל הצלה כלכלי במכירת תמונות עירום ב"אונליפאנס" ● ה"רעים" אינם גברים בודדים אלא הממסד הרפובליקאי האמריקאי - ואם נרצה, גם אמריקה של טראמפ

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת  עשירי ישראל / צילום: AI

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת עשירי ישראל

בעשור האחרון קפץ שוויו של איש העסקים מיקי פדרמן מ-6 מיליארד שקל ל-35 מיליארד ● המלונאי שנכנס בעסקת מיזוג לתעשייה הביטחונית, כמעט במקרה, רכב על מרוץ החימוש הגלובלי - והתברג לצמרת הישראלים העשירים בעולם ● מיהו הטייקון המסתורי שמתעקש להישאר מתחת לרדאר?

נקבע למועד אחר? / צילום: Shutterstock

הבוס שלך כבר לא פנוי בשבילך

אמזון רוצה צוותים גדולים יותר. בנק אוף אמריקה משטח את ההיררכיה ● אמריקה התאגידית מצמצמת שכבות של מנהלים, ועולם העבודה משתנה באופן דרמטי

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

על הצעצוע הכי חם של השנה חתום סטארט־אפ טכנולוגי שלא שמעתם עליו

חברה אלמונית שהתחילה בכלל מאפליקציות וכמעט אזל לה הכסף - הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט ● הרעיון: קונסולת משחקים שגם הורים רוצים לילדים שלהם, וקהל היעד שלה הוא ממש לא הגיימר הסטריאוטיפי

הקמפוס של אנבידיה שצפוי לקום בקריית טבעון (בעיגול: ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה) / צילום: באדיבות אנבידיה

הארנונה שתגיע לקריית טבעון והמועצה שתקבל פרס ניחומים: 5 הערות על הקמפוס החדש של אנבידיה

מהארנונה, דרך המפסידה הגדולה ועד הקיבוץ הקטן שמרוויח בעקיפין: פרטים חדשים על העסקה של אנבידיה בקריית טבעון שמתקדמת בצעדי ענק

שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני / צילום: Shutterstock

בין שלגייה לפנתר השחור: שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני

אומץ אינו רק תכונה אישית אלא תוצר של אקלים ארגוני, ואלה שמטפחים אותו קוטפים את הפירות ● דיסני מציעה שיעור מרתק לכל מנהיג במסעה ההיסטורי מתקופת התעוזה היצירתית של וולט דיסני, שלא קיבלה ביטוי בצד הערכי, ועד לחזון השיטתי של בוב אייגר

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס? / צילום: Shutterstock

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס?

כמה ערי בירה יש לרפובליקת דרום אפריקה, מה מקור השם שפעת ובאיזו סדרת אנימציה חיית המחמד נקראת Santa's Little Helper? ● הטריוויה השבועית

בעלי השליטה והמנכ''לים המשותפים, האחים צחי ועידו חג'ג', עם רותם סלע / צילום: Israel Hadari

שלוש דירות, 100 מיליון שקל: האחים חג'ג' חושפים את העסקאות בשדה דב

באירוע חגיגי האחים חג’ג’ חשפו את הדגם של פרויקט FIRST העתידי בשדה דב, הכולל מגדל בן 45 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני 9 קומות ● מוזיאון ישראל קיבל תרומה נדירה מהאספן האמריקאי מרטין מרגוליס ● ובסאפיינס מתחיל סבב מינויים חדש לאחר המעבר לבעלות חדשה וההפיכה לחברה פרטית ● אירועים ומינויים

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה ירוקה בוול סטריט: נאסד"'ק עלה ב-1.4%

נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר הפתיעו לטובה ועמדו על 2.7%, מה שהוביל לעליות בוול סטריט ● נעילה חיובית באירופה, הדאקס קפץ בכ-1.1% ● מחר צפוי להיות יום תנודתי במיוחד ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם שרית זהבי / צילום: רמי זרנגר

החוקרת שסבורה: חיזבאללה מתכונן לסיבוב הבא, ואיראן שולטת בכל צעד

שיחה עם שרית זהבי, נשיאת מרכז עלמא להנגשת מידע על הזירה הצפונית ● על היכולות הצבאיות והכלכליות של חיזבאללה, השליטה והמעורבות של איראן והגישה של נשיא סוריה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה רביעית בסדרה

עגבניות / צילום: עינת לברון

בדיקה שגרתית בנמל אשדוד גילתה: הפיקוח על העגבניות מאזרבייג'ן מזויף

משלוחי עגבניות שהוצגו כמגיעים מאזרבייג'ן לוו בתעודות מזויפות, ולעיתים אף הפנו לאתר אינטרנט מתחזה ● משרד החקלאות והיחידה המרכזית לאכיפה וחקירות בודקים ניסיון שיטתי לעקוף את מנגנוני הפיקוח על יבוא תוצרת חקלאית