גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ
KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

לפני שנים ספורות הנוסחה הבדוקה להצלחת מכירות בשוק הרכב הישראלי כללה שלושה רכיבים עיקריים: שימושיות משפחתית, הנעה היברידית ומותג יפני או קוריאני. דגמים שענו על הדרישות הללו תפסו כמעט שליש מהמסירות בישראל, ונהנו מביקוש שאינו יודע שובע במגזר הפרטי, וגם (ובעיקר) במגזר הציים.

מבחן דרכים | בפחות מ-170 אלף שקל: הקרוס אובר הזה עושה כמעט 50 ק"מ לליטר דלק
מבחן דרכים |שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

אבל החדירה ההמונית של הסיניות לישראל שינתה את התמונה מקצה לקצה. מותגים סיניים שהיו בלתי מוכרים כאן העמיקו את אחיזתם בטבלת המכירות עם מגוון סוגי הנעה, והם מנהלים ביניהם מלחמת מחירים פנימית, שדוחקת בהדרגה גם את נתח השוק של היפנים והקוריאנים.

באירופה גם נוספת לאתגר רגולציה סביבתית מחמירה, שמאלצת את היצרנים להוריד את ממוצע הפליטה מכלי הרכב שלהם.

התשובה של היצרנים היפנים והקוריאנים לבעיה משתנה בין יצרן ליצרן. קבוצת יונדאי מוטורס, עם המותגים יונדאי וקיה, השקיעה מיליארדי דולרים בפיתוח ליין עצמאי של כלי רכב חשמליים זולים, שיוכלו להתחרות בחשמליות הסיניות הזולות באירופה. אבל בינתיים הסינים כבר התקדמו לדגמים היברידים ופלאג-אין במחירי רצפה.

היפנים, כולל טויוטה, מאזדה והונדה, פנו לשותפי הייצור שלהם בסין, שייצרו עבורם כלי רכב תחרותיים באמצעות "הנדסת מותג". ואילו KGM הקוריאנית (סנגיונג לשעבר), שאין לה משאבים כמו למתחרות, בחרה בפתרון ביניים: רכב קוריאני עם ייצור בקוריאה, אבל עם מערכת הנעה היברידית שמקורה ביצרן סיני.

התוצאה היא הגרסה ההיברידית החדשה של הקרוס-אובר "TORRES" של KGM, שמצטרפת לגרסת הבנזין הרגילה של הרכב, ששווקה עד כה.

עיצוב חיצוני

חיצונית הרכב זהה כמעט לגרסת הבנזין, ויש לו עיצוב קשוח למראה וממדים נכבדים עם אורך 4.7 מ', רוחב 1.89 מ' וגובה 1.72 מ'. הפרופורציות הכלליות ועיצוב החרטום המוצק מזכירים, לא במקרה, את ג'יפ צ'ירוקי הקלאסי, וכוללים גריל עם צלעות אנכיות ופגוש מסיבי, שבתחתיתו מעין "פלטת חיכוך" של רכבי שטח, שמיועדת בעיקר לרושם. את עיצוב החרטום משלימים פנסים צרים, בעיצוב ש"הושאל" ממאזדה, וכנפיים קדמיות תפוחות, שבולטות קדימה מתחת למכסה המנוע.

פרופיל הצד עושה מאמצים לשבור (קצת) את השגרה, עם עמוד גג רחב ומוכסף, שנוטה קדימה וגולש עד הגג השטוח. יש גם קשתות גלגלים בצורת טרפז, שגם הן פריט עיצוב מוכר של "ג'יפ", וחישוקים גדולים ונוצצים.

את הדימוי של "רכב מוכן להרפתקאות" משלימה דלת אחורית מסיבית, שעליה מעין תפיחה בולטת, שנועדה לדמות כיסוי של גלגל רזרבי ברכבי שטח "של פעם". בפועל תפקידה אסתטי בלבד.

פנים הרכב

סף כניסה די גבוה ודלתות רחבות מובילים את הנהג והנוסעים למרחב פנימי משפחתי בגודל מרשים, שבו יכולים להתמקם ללא דוחק חמישה מבוגרים גבוהים ורחבים. הגג מתנשא גבוה מעל הראש והמושב האחורי רחב, אם כי הנוסע האמצעי מאחור ייאלץ להשלים עם מסעד גב קשיח. המרחב לרגליים מאחור סביר, אך יש בפלח כלים עם יותר מרחב ברכיים.

תא המטען רחב וגבוה ומצויד בסף הטענה נמוך, שמקל על העמסה של חפצים כבדים. חבל רק שהדלת האחורית הכבדה נפתחת ונסגרת ידנית, בכל הגרסאות.

למרות הנפח הגדול אין גלגל רזרבי. נפח ההעמסה יענה על כל צורך משפחתי, ועם כ-600 ליטר הוא ניצב קרוב לצמרת הפלח.

מערך הפיקוד מזכיר את זה של יונדאי וקיה, וכולל צמד מסכים רוחביים, שמחוברים זה לזה ויוצרים רצף של גרפיקה ומידע. אבל מיצרן שמגיע מקוריאה, שבה מיוצרים המסכים הטובים בעולם, היינו מצפים למסכים עם תצוגה בהירה וחדה יותר, שלא דוהה תחת שמש ישירה.

ממשק התפעול מתמקד בתפריטי מגע, ויש בסביבת הנהג כמות מזערית של מתגים פיזיים למעט אלה שעל ההגה. התפריטים עצמם די ברורים וקלים להסתגלות, והגרפיקה נאה, אם כי עדיין יש פקודות שדורשות לא מעט דפדוף. היינו שמחים גם לתגובה זריזה יותר ולפיקוד קולי אפקטיבי.

איכות הייצור והגימור טובה, עם בידוד רעשים ברמה גבוהה, והמושבים העמוקים נוחים ותומכים היטב. ריפוד העור הטבעי בגרסה הבכירה מסייע לתחושה היוקרתית, ונעשה מאמץ להשלים את התחושה עם משטחי דיפון רכים בצבע חום, שנמתחים מדלת לדלת ועוטפים גם את ההגה והקונסול הרחב שבין המושבים. אבל מתחת לקו הקונסול המרכזי, ובחלק התחתון של הדלתות, אפשר להיתקל בלא מעט פלסטיק נוקשה ומחוספס.

האבזור התקני די מקיף, וכולל בין השאר חלון גג חשמלי, מערכת קול סבירה חישוקים גדולים ועוד. אבל כדי לקבל כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, וריפוד עור אמיתי, צריך לבחור בגרסת האבזור היקרה יותר. יש גם חבילת בטיחות אקטיבית, אולם היא אחת היותר טורדניות שבהן נתקלנו לאחרונה.

מנוע וצריכת דלק

כאמור, KGM ביצעה "קיצור דרך" באמצעות מערכת הנעה של BYD הסינית, שמשלבת מנוע 1.5 ליטר בנזין ומנוע חשמלי חזק בהספק משולב של 204 כ"ס. ההבדל המרכזי בינה למערכת הפלאג-אין המקבילה של BYD הוא שימוש בסוללה קטנה, שנטענת רק באמצעות מנוע הבנזין ולא דרך רשת החשמל.

חלק גדול מהתנועה בעיר ובפרברים מתבצעת בגלישה חשמלית שקטה ונינוחה, שמסתייעת במערכת יעילה לאחזור אנרגיית הבלימה, וכמעט אינה מערבת את מנוע הבנזין בנהיגה מתונה. אבל מי שיכביד את הרגל על דוושת התאוצה, כמו בעת האצה בעלייה, או שיבחר במצב התכנות הספורטיבי, יכניס את מנוע הבנזין לפעולה תכופה בליווי עלייה בטונים וירידה בביצועים עד לטעינה מחודשת של הסוללה, אם כי בידוד הרעשים מנטרל את רוב הטונים הגבוהים והצורמים.

התכלית העיקרית של המערכת הוא חיסכון בדלק, ומי שינהג ברכב במתינות יוכל להשיג 15-16 קילומטר לליטר בתנאי אמת. זה שיפור מהותי מאוד בהשוואה לדגם הבנזין הרגיל, ונתון די קרוב לזה של טויוטה ראב 4, שמוביל את המכירות בפלח הקרוס-אובר ההיברידי.

על הכביש

למרות העיצוב "הקשוח", הטורס מכויל להתנהגות כביש ידידותית למשפחות. המתלים ארוכי המהלך סופגים היטב מהמורות עירוניות בדרגת חומרה קלה עד בינונית, נטיית הגוף בפניות די מוגבלת, ובנסיעה ממושכת לא שמענו תלונות ממטען אנושי בררן. ההיגוי קליל ודי מעורפל, ונוטה לעיתים ל"לחימת מומנט", שאופיינית לרכבי הנעה קדמית חזקים. ניתן לשפר את התחושה באמצעות העברה למצב ספורט, או ניתוק מערכת הסיוע לנהיגה.

המראה הקשוח גם אינו מתורגם ליכולות שטח, ולמרות הצהרות על זוויות גישה/נטישה מכובדות, מרווח הגחון של הטורס מסתפק ב-18 סנטימטרים, כך שמומלץ להסתפק בשבילי קק"ל כבושים ובמדרכות עירוניות.

מחיר

המחיר של טורס הייבריד מתחיל ב-180 אלף שקל ומגיע עד 190 אלף שקל לדגם המאובזר. במחיר הזה הוא מציע עיצוב אטרקטיבי לחובבי תדמית השטח, ממדים מכובדים שתורמים לסטטוס הכביש ותא נוסעים שימושי מאוד למשפחות עסוקות.

המחיר הזה ממוצב היטב להתמודדות מול מתחרים היברידיים "מהעולם הישן" כמו טויוטה ראב 4 ושות', ולקוחות פרטיים או מוסדיים, שרוצים לשבור שגרה מהסינים, ימצאו בו אלטרנטיבה מעניינת.

מצד שני, התחרות העיקרית שלו מגיעה כיום דווקא משכניו הקוריאנים, יונדאי טוסון וקיה ספורטאג' ההיברידיים, וזו תחרות קשה.

חלק מהמתחרות

טויוטה ראב 4

210 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של ראב 4 ההיברידי. תא הנוסעים מרווח ובנוי היטב, אם כי האבזור בגרסה הזולה בסיסי. התנהגות הכביש בוגרת והנוחות טובה. מנוע 2.5 ליטר היברידי בהספק 218 כ"ס מצהיר על כ־18 ק"מ לליטר

טויוטה ראב 4 / צילום: יח''צ

יונדאי טוסון הייבריד

200 עד 230 אלף שקל עולה טוסון ההיברידי בגרסה הארוכה. לרכב ממדים מכובדים, תא נוסעים מרווח ואיכותי ותא מטען מסיבי. המערכת ההיברידית בוגרת, חסכונית ומעודנת, מייצרת 230 כ"ס ומניעה את כל הגלגלים

יונדאי טוסון הייבריד / צילום: יח''צ

עוד כתבות

על דמי חנוכה: הזדמנות לתת יופי של שיעור לחיים

דמי החנוכה הם הרבה יותר משטר מקופל שמחליק לכף יד קטנה ● מדובר במסורת יהודית בת מאות שנים, שנולדה מתוך חינוך לנדיבות ועזרה לזולת ואף סמלה אמצעי שיקום לנפש הלאומית ● כיום למטבעות החנוכה יש ערך מוסף מפתיע: הזדמנות ראשונה ללמד ילדים על כסף, אחריות וחיסכון 

רופי תורפ. כל קו עלילה מטופל באופן אמין / צילום: ליינה אמברון

"מרגו צריכה כסף": כמה חופש באמת נשאר לאישה כשהגוף הופך למטבע

הרומן "מרגו צריכה כסף" מאת רופי תורפ שואל בחדות ובהומור מה מותר ומה אסור לאישה לעשות עם הגוף שלה ● במרכז העלילה אם חד־הורית צעירה שמוצאת חבל הצלה כלכלי במכירת תמונות עירום ב"אונליפאנס" ● ה"רעים" אינם גברים בודדים אלא הממסד הרפובליקאי האמריקאי - ואם נרצה, גם אמריקה של טראמפ

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה? / צילום: ap, Mark Baker

הנתונים חושפים: עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה?

הפיגוע הקטלני בסידני היכה את העולם בהלם, אבל האם הכתובת הייתה על הקיר? ● התמונה העולה מהנתונים היא חד משמעית: האנטישמיות באוסטרליה מזנקת, ומגיעה לרמות שהמדינה לא ידעה כמותן ● וגם: איך מושפעות מזה הקהילות היהודיות?

בודקים את המיתוס. נס פך השמן / צילום: Shutterstock

החשמונאים לא שמעו על פך שמן שהספיק לשמונה ימים

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: כולנו שרים את "כד קטן", אך למעשה הוא הפך לחלק מסיפורי החג רק כעבור מאות שנים

סטיב ויטקוף, השליח המיוחד של ארה''ב למזרח התיכון. דוחא (מאי) / צילום: ap, Alex Brandon

פסגת מיאמי: וויטקוף והמתווכות ידונו על ההסכם בעזה

ארה"ב והמתווכות סבורות: ישראל וחמאס גוררות רגליים ● עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בממשלה דנים באפשרות להקמת טריבונל צבאי ייעודי להעמדת מחבלי הנוח'בה לדין ● המאבק פנימי שמאיים על עתיד חיזבאללה ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● עדכונים שוטפים

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת  עשירי ישראל / צילום: AI

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת עשירי ישראל

בעשור האחרון קפץ שוויו של איש העסקים מיקי פדרמן מ-6 מיליארד שקל ל-35 מיליארד ● המלונאי שנכנס בעסקת מיזוג לתעשייה הביטחונית, כמעט במקרה, רכב על מרוץ החימוש הגלובלי - והתברג לצמרת הישראלים העשירים בעולם ● מיהו הטייקון המסתורי שמתעקש להישאר מתחת לרדאר?

פינוי פצועים משדה הקרב / צילום: דובר צה''ל

הכשרה ממומנת ועבודה מובטחת: כך המדינה משלבת פצועי צה"ל בענף הסייבר הלוהט

מיזם ייחודי של משרד הביטחון מכשיר בשנה האחרונה פצועי צה"ל בתחום הסייבר, במטרה להעניק להם נתיב תעסוקתי חדש ● גם המדינה מרוויחה מכך - כוח אדם איכותי בתחום שזקוק לו ● מאור, משתתף בתוכנית: "הרגשנו שקופים, וראו אותנו"

טארטלט לימון שומשום / צילום: יעל יצחקי

בדרך לצפון עוצרים בכרמל: הביסטרו המנחם בבית האבן בן ה-100

מי שהתגעגע ליד של גיא רוזמרין ישמח לבקר בבית האוכל שמציע בבוקר מאפים, בצהריים אוכל מקומי חם וערב אחד בשבוע – מתפרע

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם שרית זהבי / צילום: רמי זרנגר

החוקרת שסבורה: חיזבאללה מתכונן לסיבוב הבא, ואיראן שולטת בכל צעד

שיחה עם שרית זהבי, נשיאת מרכז עלמא להנגשת מידע על הזירה הצפונית ● על היכולות הצבאיות והכלכליות של חיזבאללה, השליטה והמעורבות של איראן והגישה של נשיא סוריה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה רביעית בסדרה

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

המשקיעים הזרים נוהרים לבורסה, ואלו המניות האהובות עליהם – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הביטקוין רחוק בעשרות אחוזים מהשיא, אך זה קרה כבר 7 פעמים בעשור האחרון ● גופי ההשקעות הזרים הזרימו מתחילת השנה מעל 2.3 מיליארד דולר לשוק המניות בת"א ● 2025 מסתמנת בתור השנה של חברות הביטוח ● רוב מומחי ההשקעות בוול סטריט צופים ש-2026 תהיה חיובית ● וגם: מה יעשה בנק ישראל לאור התחזקות השקל?

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

iRobot. חשש ביחס לתפעול האפליקציה / צילום: Reuters, St Petersburg Times

המתחרות, המכסים וחבל ההצלה שנלקח: קריסת שואב האבק שחולל מהפכה בשוק

זה היה סיפור הצלחה קלאסי: שוק חדש, חברה שייסדו חוקרים מ-MIT, הצלחה בנאסד"ק ומכירות של עשרות מיליוני מכשירים בעולם ● אבל iRobot לא הצליחה לעמוד מול השטף מסין ולא התאוששה מביטול הרכישה של אמזון. המכסים המוגדלים שהטילה ארה"ב היו הקש האחרון

זום גלובלי / צילום: AP

קרב אגרופים בפרלמנט הבולגרי ו"סדר חדש" בבוליביה

מנהל נאס"א הנבחר ובעל בריתו של אילון מאסק גורם לחשש בארה"ב ● בעקבות ירידה בילודה, בסין מטילים מס חדש על האוכלוסייה ● ובצד השני של העולם - ממשלת בוליביה מפסיקה לסבסד את הדלק אחרי 20 שנה ● זום גלובלי, מדור חדש 

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

צפוי להיסגר בסוף השנה: הפגנה מחוץ למפעל פולקסווגן / צילום: Reuters, Sebastian Kahnert

בלחץ גרמניה ותעשיית הרכב: אירופה לקחה צעד אחורה במהפכה הירוקה

שלוש שנים וחצי אחרי ההחלטה הדרמטית לאסור מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית מ־2035, הנציבות האירופית נסוגה - בעיקר בשל לחצים מצד גרמניה והביקוש הנמוך לכלי רכב חשמליים ● המהלך מסמן שינוי סדרי עדיפויות וניסיון לאזן בין יעדי האקלים ליציבות כלכלית

בעלי השליטה והמנכ''לים המשותפים, האחים צחי ועידו חג'ג', עם רותם סלע / צילום: Israel Hadari

שלוש דירות, 100 מיליון שקל: האחים חג'ג' חושפים את העסקאות בשדה דב

באירוע חגיגי האחים חג’ג’ חשפו את הדגם של פרויקט FIRST העתידי בשדה דב, הכולל מגדל בן 45 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני 9 קומות ● מוזיאון ישראל קיבל תרומה נדירה מהאספן האמריקאי מרטין מרגוליס ● ובסאפיינס מתחיל סבב מינויים חדש לאחר המעבר לבעלות חדשה וההפיכה לחברה פרטית ● אירועים ומינויים

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

מכרז החשמל האמריקאי ננעל על מקסימום והקפיץ את מניות האנרגיה הישראליות

הביקוש הגדול לחשמל בארה"ב מואץ בעיקר בשל בנייה מהירה של חוות שרתים ● היצרניות הישראליות הפועלות בארה"ב, כמו OPC שזכתה היום בחלקים ממכרז של רשת אספקה מרכזית, נהנות מהמצב בשוק באופן מובהק

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם