גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

400 ק"מ נוספים בדקות ספורות: טסלה והסיניות מתכננות מהפכה בשוק הטעינה של רכב חשמלי בישראל

בקרוב זמן הטעינה של רכבים חשמליים עשוי להיות קצר כמו זמן התדלוק ● רשות התחרות צפויה לפרסם בקרוב שורה של חוות דעת על חידוש רישיונות ליבוא רכב ● MG משיקה בישראל שני דגמי קרוס-אובר בתמחור אגרסיבי ● השבוע בענף הרכב

עמדת הטעינה המהירה של אקספנג / צילום: יח''צ
עמדת הטעינה המהירה של אקספנג / צילום: יח''צ

בדומה לזמן תדלוק: הטעינה האולטרה-מהירה של הרכבים החשמליים

מספר יבואנים ויצרני רכב נערכים לפרוס בישראל ב-2026 רשתות של טעינה אולטרה-מהירה לרכב חשמלי, שיקצרו את זמן הטעינה לפרק זמן דומה לזה של תדלוק מכל של רכב בנזין בתחנת דלק. העמדות מיועדות לתמוך בדגמים חדשים של רכב חשמלי, שיגיעו לישראל בהדרגה החל מהשנה הבאה.

העמדות מהדור החדש מתוכננות לתמוך בקצבי טעינה תיאורטיים של 500 קילוואט עד 1 מגוואט, בכפוף לתשתיות החשמל שבהן הן מוצבות. לשם השוואה, קצב הטעינה הטיפוסי של רוב דגמי הרכב החשמלי החדשים שנמכרים כיום בישראל נע בין כ-120 ל-200 קילוואט, למעט דגמים בודדים, בעיקר מפלח היוקרה, שתומכים בקצב של עד כ-350 קילוואט, פלוס מינוס.

בענף הרכב מעריכים כי העמדות החדשות יוכלו להוסיף טווח נסיעה של 300-400 ק"מ ויותר בתוך דקות ספורות, מה שיעניק תנופה משמעותית לחדירת כלי הרכב החשמליים לישראל בטווח הארוך. זאת בהנחה, שתשתית החשמל הישראלית תאפשר זאת.

הפיילוט של טסלה
החברה הראשונה שכבר מבצעת פיילוט מתקדם בטכנולוגיה הזו בישראל היא טסלה , שהחלה להציב ברבעון הראשון של השנה עמדות "סופרצ'ארג'ר" מדור חדש, שמכונה V4. על פי נתונים עדכניים, טסלה כבר הציבה עמדות כאלה בשלוש תחנות טעינה שלה במרחב ירושלים, עם כ-12 שקעי טעינה לכל מטען V4.

העמדות של טסלה מצוידות במערכות קירור מתקדמות, ומאפשרות לתמוך בטעינה בקצב של עד 500 קילוואט, כפול מהקצב של עמדות הדור הנוכחי. הן מתוכננות לשדרוג עתידי לקצב טעינה של עד כ-1 מגוואט, שנועד לתמוך בטעינה של המשאית החשמלית של טסלה, כאשר זו תגיע לישראל.

נוסף על כך מתוכננות עמדות הטעינה של הדור החדש לתמוך בטעינה של כלי רכב חשמליים של מותגים אחרים, ולשם כך הן מצוידות במתקן מובנה לסליקת כרטיסי אשראי. לפיכך, מעריכים בענף, טסלה עשויה להפוך את פעילות הטעינה שלה בישראל למוקד הכנסות ולא רק לתמיכה בכלי הרכב שלה.

עם זאת, מהנתונים עולה כי כרגע פועלות עמדות ה-V4 שנמצאות בישראל בקצב של עד 250 קילוואט בלבד, ככל הנראה בשל מגבלות רשת החשמל.

גם XPENG הסינית החלה לבצע בישראל ניסויי היתכנות לפריסת רשת הטעינה האולטרה-מהירה העצמאית שלה, עם עמדות שתומכות בקצב טעינה תיאורטי של עד 800 קילוואט. עמדה ראשונה כזו כבר פועלת בישראל במסגרת פיילוט, במתקן של קבוצת פריזבי, יבואנית XPENG, במעוין שורק.

כלי רכב חשמליים חדשים של XPENG צפויים לתמוך בקצב הטעינה הזה בשלהי 2026, אולם בשלב הראשון ניתן להשתמש בעמדות הקיימות כדי לטעון בו-זמנית שני כלי רכב בקצב של עד 400 קילוואט כל אחד.

עדיין לא ברור האם עמדות הטעינה יוצבו בישראל במסגרת רשת נפרדת וממותגת של היצרנית, כפי שקורה באירופה ובסין, או שיוטמעו במערך של חברת הטעינה ג'ינרג'י, שבשליטתה של פריזבי.

עמדות BYD בישראל?
גם שלמה מוטורס, יבואנית BYD, בוחנת להציב בישראל את עמדות הטעינה האולטרה-מהירות של היצרנית הסינית, עם קצב טעינה תיאורטי של עד 1 מגוואט. עמדות כאלו כבר פועלות כיום בסין, ובימים אלה הן מוצבות גם במדינות שונות באירופה. הן מסוגלות להוסיף לסוללות טווח של 450-500 ק"מ בתוך כחמש דקות.

דגמי הרכב הראשונים של היצרנית שיתמכו בקצבי טעינה כאלה באירופה הם רכבי מותג הפרימיום DENZA של BYD, שצפויים להגיע לישראל ולאירופה בחודשים הקרובים.

את הרשימה חותם המותג ZEEKR של קבוצת ג'ילי, שגם הוא צפוי לפרוס באירופה בחודשים הקרובים רשת טעינה ממותגת ואולטרה-מהירה, עם מטענים בקצב של 800 קילוואט עד 1 מגוואט.

חלק מהדגמים של המותג, דוגמת זיקר 7X, תוכננו מראש לקבל שדרוג לקצב טעינה כזה, והוא יהפוך לסטנדרט ברוב דגמי הדור הבא של זיקר. הפריסה של העמדות החדשות של זיקר בישראל ממתינה לסיום התקינה האירופית של העמדות.

ההיצע מתרחב: MG משיקה בישראל שני דגמי קרוס-אובר בתמחור אגרסיבי

קבוצת לובינסקי ממשיכה להרחיב את היצע המותג MG מבית SAIC הסינית, והשבוע נוספו שני דגמי קרוס-אובר חשמליים, שפונים למרכז השוק ומציעים בתמחור אגרסיבי.

הראשון הוא הקרוס-אובר "המשפחתי" MG S5, שאורכו 4.47 מ', גובהו 1.62 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.73 מ'. הוא מצויד במנוע בודד בהספק 170 כ"ס ובסוללה של 64 קילוואט-שעה עם טווח נסיעה של עד 425 ק"מ. רמת האבזור מקיפה וכוללת בין השאר ריפוד עור מלאכותי, מושבים קדמיים חשמליים, דלת אחורית חשמלית, חלון גג פנורמי עם כיסוי חשמלי ועוד. המחיר כ-149 אלף שקל.

MG S6 / צילום: יח''צ

השני הוא האח הגדול והיוקרתי יותר בסדרה, MG S6. אורכו 4.7 מ', גובהו 1.66 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.83 מ'. נפח תא המטען כ-493 ליטר.

ה-MG S6 משווק בישראל בשתי תצורות הנעה. גרסת הבסיס מצוידת במנוע אחורי בודד בהספק 245 כ"ס ובסוללה של 77 קילוואט-שעה עם טווח של עד 530 ק"מ. הדגם הבכיר מצויד בשני מנועים בהספק משולב של 350 כ"ס, ובטווח של עד 485 ק"מ עם אותה סוללה. האבזור התקני מקיף וכולל חלון גג פנורמי, חישוקי 20 אינץ', דלת אחורית חשמלית, ריפוד עור ועוד. מחיר גרסת הבסיס עומד על כ-179 אלף שקל ואילו גרסת הביצועים עולה 189 אלף שקל. לשתיהן אחריות לשבע שנים ושמונה שנים על הסוללה.

רשות התחרות צפויה לפרסם בקרוב שורה של חוות דעת על חידוש רישיונות ליבוא רכב

רשות התחרות צפויה לפרסם בשבועות הקרובים עוד שמונה עד עשר חוות דעת הנוגעות לחידוש רישיונות יבוא לרכב, ולבקשות למתן יבוא רישיונות למותגים חדשים, שהגישו יבואני רכב. זאת נוסף על שתי חוות דעה שכבר הוגשו. כך מדווחים בענף הרכב.

הרשות מנהלת כיום הליך ההתייעצות מזורז מול משרד התחבורה בנושא הריכוזיות, ולאחרונה קיבלו מספר יבואנים גדולים ארכה קצובה בזמן לחידוש רישיון היבוא למותגים מסוימים. הארכה צפויה לפקוע בינואר, אלא אם תוארך בכפוף לשימועים שנערכים כיום לאותם יבואנים במשרד התחבורה.

מיכל כהן, הממונה על התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר

במקביל מעריכים בענף, כי משרד התחבורה צפוי להתחיל בבדיקה בנושא השלכות הריכוזיות שנובעת מבעלות צולבת של יבואניות רכב גדולות על חברות ליסינג גדולות, ולהיפך.

הכוונה בעיקר ליבואניות שמחזיקות בנתח שוק גדול, ובמקביל בחברות ליסינג עם היקף רכבים משמעותי. המלצה ברוח זו כלולה בדוח של הוועדה הבין-משרדית לבחינת הריכוזיות בשוק הרכב, אשר טרם פורסם.

עוד כתבות

נשיא טורקיה ארדואן עם דגם של נושאת המטוסים / צילום: Reuters, Murad Sezer

הפרויקט הצבאי הבא של ארדואן: הקמת נושאת מטוסים באורך 300 מטרים

אחרי ההצלחה בעולם המל"טים, נשיא טורקיה ארדואן מכוון לליגת העל, עם הכרזה על נושאת מטוסים מהגדולות ביותר בנאט"ו ● בעוד שישראל שומרת על עליונות טכנולוגית במטוסים, אנקרה מצמצמת פערים בטבלאות היצוא הביטחוני העולמיות ומתבססת כמעצמת מספנות

המשרוקית מסבירה. דירוג האקונומיסט / צילום: Shutterstock

כלכלת ישראל במקום השלישי בעולם? חכו שתראו מי בטופ 5

ישראל הוצבה במקום השלישי והמכובד של דירוג ה"אקונומיסט". ההישג הזה נחגג כאן ע"י רבים, אבל עד כמה באמת נכון להתבשם ממנו? ● המשרוקית של גלובס

שווה יותר מכסף: כך ישראל מתגמלת את ארה"ב על השימוש בנשק אמריקאי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל • והפעם: מאמר על התרומה של ישראל להגנה של ארה"ב, מה קרה ליחסים בין מרוקו וישראל מאז הנורמליזציה, וחגיגות חג המולד בעזה ובבית לחם • כותרות העיתונים בעולם

טיל מיירט של מערכת THAAD / צילום: ויקימדיה, The U.S. Army/Ralph Scott

המחיר המפתיע של המלחמה עם איראן: האם לאמריקאים נגמרו המיירטים?

בהשפעת המלחמה נגד איראן, ארה"ב נותרה עם מחסור במיירטים מסוג THAAD • התעשייה האווירית מהדקת קשרים וחונכת מרכז חדשנות באזרבייג'ן ● וגם: קולומביה מבקרת את ישראל, אך במקביל רוכשת ומטמיעה מערכת הגנה אווירית ישראליות ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שבבים

"יקפוץ ב-30% בשנת 2026": השוק החם שמסמנים בבנק אוף אמריקה

לפי בנק אוף אמריקה, בום הבינה מלאכותית נמצא באמצע דרך ארוכה ותנודתית שתימשך כעשור ● החברות שיובילו את השוק הן אלה בעלות יתרון תחרותי חזק ועמיד שניתן למדידה בדרך פשוטה - שולי הרווח ● וגם, האם אנבידיה יקרה מדי?

טדי וארדי, שותף בקרן אינסייט פרטנרס / צילום: אינסייט פרטנרס

המשקיע שמאחורי האקזיט הענק חושף את נוסחת ההצלחה, ויש לו גם אזהרה לתעשיית הסייבר

טדי וארדי מאינסייט מתייחס לאקזיט הענק של ארמיס הישראלית ומספר על הפוטנציאל שזיהה בחברה ● בראיון לגלובס הוא מנתח את מלכודת הסייבר המקומי, ומזהיר: הפער בין סטארט־אפ לחברה גלובלית עובר דרך הדמיון והיכולת לבנות הנהלה בארה"ב

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

מרוץ ההשקעות בבינה מלאכותית עשוי להפוך את 2026 לשנת גיוס האג"ח הגדולה אי פעם

ההשקעות האדירות בתשתיות בינה מלאכותית דוחפות את גיוסי החוב הקונצרני בארה"ב לשיאים חדשים ● מיקרוסופט בוחנת מהפך ב-Xbox: מקונסולה סגורה לפלטפורמת גיימינג פתוחה מבוססת Windows ● אלפאבית קונה חברת אנרגיה ב־4.75 מיליארד דולר כדי להבטיח חשמל למרכזי הנתונים שלה ● ורשות החדשנות מרחיבה את התמיכה במו"פ של התעשייה היצרנית ● חדשות ההייטק

הפצועים חווים תחושת חוסר אונים מול חוזי שכר הטרחה / צילום: דוברות ביה''ח שיבא

"לא הבנתי את המספרים": פצועי צה"ל טוענים שעו"ד החתימו אותם על חוזים דרקוניים

עדויות וחוזים שהגיעו לידי גלובס חושפים מציאות עגומה: לוחמים שנפצעו במלחמה מוצאים עצמם מול דרישות לתשלום עשרות ומאות אלפי שקלים עבור ייצוג משפטי, לעיתים עוד לפני שזכו לקבל קצבה ● בזמן שבוועדות הכנסת דנים בהצעת חוק שתגביל את שכר הטרחה, בלשכת עורכי הדין מתנגדים בחריפות ומזהירים מפני פגיעה באיכות הייצוג ● האם הרגולציה תצליח לעצור את השוק הפרוץ מבלי להשאיר את הפצועים ללא מענה?

מתחם הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי

העלאות הארנונה ב־2026: לאילו רשויות אושרה העלאה, והיכן נדחו הבקשות

תעריף הארנונה יעלה ב־2026 בכ־1.6% - אך לרשויות רבות אושרה העלאה גבוהה הרבה יותר, לעומת אחרות שבקשותיהן נדחו ● במתחם הדולפינריום בת"א התעריף יעלה ביותר מ־100%, ומנגד, באזור הבורסה ברמת גן לא אושר שינוי ● גלובס בדק את המצב בכמה ערים גדולות

מזג אויר חורפי ברד ירושלים / צילום: איל יצהר

האם השיא של השפעת כבר מאחורינו, ולמה כדאי להתחסן?

משרד הבריאות מרחיב היערכות ורוכש מאות אלפי חיסונים על רקע גל שפעת שהגיע מוקדם מהרגיל ● באיזה זן אנחנו חולים השנה, האם החיסונים פחות יעילים, ומה עם הקורונה? ● גלובס עושה סדר

סטטיק בקמפיין פרטנר / צילום: צילום מסך יוטיוב

שלישיית "מה קשור" מסדרת דאבל לפרסומת של פרטנר: הזכורה והאהובה ביותר השבוע

רמת האהדה לפרסומת של פרטנר גבוהה כמעט פי שניים מהפרסומת במקום השני, השייכת להוט - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרסומת ה־AI החדשה והמקפיצה של חברת הביטוח הראל מתברגת במקום השביעי הזכירות

קמפיין מכבי שיצר מקאן ת''א / צילום: צילום מסך מיוטיוב

קופ"ח מכבי יוצאת למכרז פרסום, בענף סבורים שהוא "שערורייה"

היקף תקציב הפרסום של קופ"ח מכבי, העומד ככל הידוע על כ-25 מיליון שקל, יוצא למכרז חדש ● המכרז הוא לחמש שנים, עם אופציה להארכה כפולה של שלוש שנים בכל פעם - כלומר 11 שנים ברצף ● מכבי בתגובה: "המכרז מנוהל באופן מקצועי תחת פיקוח של ועדת המכרזים"

זום גלובלי / צילום: AP

הודו עושה היסטוריה, והתחנה הגרעינית שחוזרת לפעול ביפן

הודו עשתה היסטוריה ושיגרה לחלל את לוויין התקשורת המסחרי הכבד בעולם ● תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביפן שבה לפעול אחרי יותר מעשור ● ובהונדורס המועמד של טראמפ זכה בבחירות - ועורר טענות לזיוף • זום גלובלי, מדור חדש

מטוס של חברת התעופה TUS IL / צילום: באדיבות אתר TUS

חברת התעופה הישראלית החדשה החלה בגיוס טייסים

קבוצת קווי חופשה, שכיום מחזיקה בבעלותה את בלו בירד וטוס איירווייז האירופיות, תשיק בקרוב חברת תעופה ישראלית חדשה, TUS IL, שתתחרה על טיסות קצרות־טווח ● גיוס הטייסים לחברה החל וזאת לקראת תחילת פעילותה, אשר צפוי כבר ברבעון הראשון של 2026

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

טסלה מול BYD: הסיפור ההפוך של יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם

מניית טסלה קפצה ב־6 החודשים האחרונים במעל 40% ושברה את שיא כל הזמנים ● לעומתה, BYD מציגה מגמה הפוכה עם ירידה דו־ספרתית באותה התקופה ● מה עומד מאחורי הפערים, ואיך מושפע מכך תיק ההשקעות שלכם?

רחוב בן גוריון, כפר סבא / צילום: איל יצהר

לראשונה בישראל: העיר שאיבדה את מעמדה כ"עיר גדולה"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לראשונה זה מספר שנים, מספר התושבים בכפר סבא ירד מתחת לרף 100 אלף איש ויותר - והיא אינה מוגדרת יותר כ"עיר גדולה" ● הקיטון בכמות משתקף בין היתר במיעוט הבנייה בעיר

המקום שבו עמד בעבר בית מעריב וייבנה בו המגדל החדש / צילום: דרור מרמור

רת"א אישרו להכשרת הישוב 10 קומות נוספות למגדל בבית מעריב

לאחר שנים של מאבקים, רשות התעופה האזרחית נתנה אור ירוק לחברת הכשרת הישוב לבנות את מגדל יעקב נמרודי בגובה כ־220 מטר ובכ־52 קומות ● הפרויקט, שייבנה בבית מעריב המיתולוגי, צפוי להפוך לאטרקטיבי במיוחד הודות לנגישות לשני קווי רכבת קלה ● במקביל, בהכשרת הישוב פועלים לקידום היתר בנייה לשטחים העיליים במגדל

ג'ונתן רוס, מייסד ומנכ''ל גרוק / צילום: ap, Jeff Chiu

הטאלנט ששווה 20 מיליארד דולר: האיש שסימן את עצמו כאלטרנטיבה מצטרף לאנבידיה

הוא הזהיר מהתלות בה, ביקר את הארכיטקטורה שלה ובנה חלופה טכנולוגית מצליחה משלו - ועכשיו מייסד גרוק ג'ונתן רוס עובר לצד של ג'נסן הואנג ● כך אנבידיה שמה יד על הטאלנט ועל הטכנולוגיה של סטארט־אפ השבבים במהלך עוקף רגולציה, שיחזק את מעמדה בשוק האינפרנס

נשים במקלט. תחושת הביטחון התערערה / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

הממשלה קיבלה החלטה דחופה וקריטית, אבל היא אפילו לא מנסה ליישם אותה

המלחמה העמיקה את הפערים המגדריים בישראל, ורוב הנשים מדווחות על חשש מוגבר לפגיעה בביטחון האישי ● הממשלה קיבלה החלטה לתת מענה, אבל לא עשתה את זה בפועל ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, בשיתוף שדולת הנשים, עוקב אחרי סיוע לנשים בשעת חירום

שנת השיא בהנפקות / צילום: Shutterstock

חברות הנדל"ן נוהרות לבורסה. מה צפוי בשנה החדשה?

הריבית הגבוהה והמשבר שעובר על שוק הנדל"ן הביאו בשנה החולפת 23 חברות לגייס כסף בבורסת תל אביב ● אילו חברות נכנסו, למה דווקא עכשיו, והאם הגל צפוי להמשיך גם ב־2026?