גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פאשניסטות ללא גבולות: הדוגמניות לימדו אותנו שיעור חשוב השבוע

אירועי בחירות ממלאים אותי בייאוש ובכעס. שבוע האופנה, לעומת זאת, מילא אותי באופטימיות ובנצנצים

דרור פויר / צילום: יונתן בלום
דרור פויר / צילום: יונתן בלום

הסתובבתי בשבוע האופנה בנמל תל-אביב. אל תשאלו איך הגעתי לשם. אומר רק שיש ימים שהם כשמם, סוחפים אותך בזרמי מעמקים ולפעמים פולטים אותך למקומות משונים. בכל פעם שאני נמצא במקומות משונים - ושבוע האופנה הוא מקום משונה מאוד - מזמזם לבי, כמו מעצמו, שיר של הגרייטפול דד: "פעם בכמה זמן יתגלה לך האור במקומות הכי משונים / אם רק תסתכל נכון על הדברים".

ואכן, ראיתי את האור. זה לא היה כל-כך קשה, המקום אומנם הואר בעדינות, אבל נצץ וזהר באור יקרות של פלאשים בלתי פוסקים מהצלמים ואינסוף נצנצים, פאייטים ואבני חן, חלקן ענודות, חלקן משובצות. כולם, חוץ משני עיתונאים, היו לבושים ומושקעים לעילא. על כל אחת ואחד כמעט ראית שעות של השקעה: ביגוד, שיער, איפור, מה לא. לחתונה שלי לא התלבשתי ככה - ואני לא מאלה שהתחתנו עם שרוואל וסנדלים, כן? מדבר איתכם פה בנאדם שדפק חליפת שלושה חלקים בצבע שנהב באופנת סגל, כולל עניבה עם פנינה.

מודה. קצת כמו בלעם, באתי לקלל. עמדתי על הבר וכבר התחלתי לנסח לעצמי את קווי הדמיון בין שבוע האופנה למערכת הבחירות: הצעקנות, הריקנות, השטחיות, המוגזמות המופרכת של כל מה שקורה, חוסר הפרופורציות, הצביעות הבלתי נסבלת של כל הפוצי מוצי, ההבל הבלתי נפסק, הניתוק בין מה שמדברים עליו לבין מה שחשוב, כל השיט המתנשא הזה שאנשים מסוגי יכולים לנפק מתוך שינה, ביד קשורה מאחורי הגב כשהם תלויים הפוך ממטוס בעיצומה של נחיתת אונס. זה עד כדי כך קל. אבל אז התחלתי להסתכל נכון על הדברים והאור התגלה לי.

ב.

כולנו צחקנו השבוע צחוק גדול מהפרשה שאכנה אותה "משל ההיפסטר". בקצרה, למי שפספסה: זה התחיל במאמר מדעי שפורסם תחת הכותרת: "אפקט ההיפסטר: למה אנטי־קונפורמיסטים נראים בסוף אותו דבר". במאמר המעניין נטען שההיפסטר אכן מתחיל את המרד שלו בקונפורמיזם לבדו, אבל כדרך הטבע, מתקרב אל מרדנים כמוהו והם מתחברים עד שנוצר סנכרון שכולל שפה, אופנה ותרבות משותפת - והמרד סוגר מעגל ונהיה לקונפורמיזם חדש. המחקר בחר בהיפסטרים כי קל וכיף לצחוק עליהם, אבל אפשר ליישם אותו על כל מערכת שמתחילה בכאוס של מלאנתלפים בחירות אקראיות ונוטה לאיזון, כמו המערכת הכלכלית.

כאן רק התחיל הכיף: בראש המחקר הופיעה תמונת אילוסטרציה של היפסטר גנרי: גבר צעיר ומזוקן בכובע גרב וחולצת פלנל. לא עברו יומיים, ולמערכת הגיע מכתב נזעם מהיפסטר שטען שמדובר בו, שהצילום נעשה ללא רשותו, ודרש להוריד את התמונה מיד. בדיקה מהירה הוכיחה שזה בכלל לא הוא - זה פשוט מישהו שנראה בדיוק כמוהו. המעגל נסגר. מ.ש.ל מושלם, כמו שאומרים.

משל ההיפסטר ניצב מול עיניי בעודי נשען על הבר בשבוע האופנה וצופה פעור עיניים בפאשניסטות ופאשניסטים, דוגמניות ודוגמנים, מעצבות, מעצבים, דראג קווינס, טרנסג’נדרים, הומואים נשיים, בחורות מתוקתקות, נשים מנותחות, בכל הגלאמור והביוטי, בכל מה שתכננתי לזלזל בו - ומבין פתאום שפה, בשבוע האופנה, אף אחד (חוץ משני עיתונאים) לא נראה בדיוק או בערך כמו זה שלידו. כל אחד שונה ומיוחד. בעוד שגם אמא של היפסטר לא תכיר אותו במסדר זיהוי אם יעמוד לצד כמה מחבריו האינדיבידואלים, הרי שבשבוע האופנה זהר כל אחד בדרכו - או לפחות ניסה מאוד.

ג.

חשבתי כאמור ששבוע האופנה היה משל למערכת הבחירות, אבל אחרי שלוש דקות של עמידה על הבר, אני קולט שאני מחייך ושמח ומבין שלא משל ולא נעליים - זה הנגטיב המושלם. אחרי שלוש דקות באירוע בחירות (גם בכאלה יוצא לי להיות) אני מתמלא בייאוש, כעס ועצב, בחילה, צרבת וגרדת. שלוש דקות באירוע בחירות, ואני מצטער שחיסנו אותי נגד חצבת. כולם עם סכינים בין השיניים ורצח בעיניים.

שבוע האופנה מופרך, מוגזם וצעקני, אבל אנשים באו בטוב. בנאדם לא מתלבש יפה, רוכש פריט וואן־פיס, משקיע שעות בטוטאל לוק, מדדה על עקבים כל־כך דקים עד שאפשר לתפור איתם עננים זה לזה, עוטה על עצמו חיוך של מיליון דולר, פוסע על שטיח אדום ושולח נשיקות באוויר - וכל זה בשביל לשנוא או לקלל מישהו. לא. הוא בא להאיר את החדר, לפזר את הגלאמור. אני לא חסיד גדול של צביעות, אבל מה רע בקצת פוצי מוצי אם זה בא על חשבון שנאה עכורה?

כאחד שכאמור הופיע בשבוע האופנה בתלבושת של הומלס שהתחפש להומלס אחר, ובאופן כללי מתלבש פחות או יותר כמו כולם, ראיתי אומץ לב בתעוזה של הנוכחים לצאת לרחוב הישראלי, האפור, השמרן, המרושל והכועס לבושים כמו כדור דיסקו שבלע תותח קונפטי במסיבת יום הולדת של חד קרן.

אומץ לב? כן. זה אולי לא להסתער בחזה חשוף מול כדורים שורקים, אבל גם להיות לא כמו כולם זה לא דבר קל. איך אני יודע? כי אם זה היה קל, כולם היו עושים את זה.

ד.

אפרופו אומץ וכדורים שורקים, מאמר מוסגר: ראיתי כתבה של חברי אור הלר בחדשות 13 על חברה ישראלית שפיתחה עבור הצבא מערכת בשם "פגיון" שהופכת כל רובה לרובה צלפים. מחשב חכם עוקב אחר המטרה ויודע, בעזרת עיבוד תמונה וחישובים, לשחרר את הכדור שיפגע בול במטרה וימנע פגיעה בחפים מפשע. בכתבה זה עבד גם על מטרות נעות ורחפנים. לא דבר רע כשלעצמו, להפך.

בכתבה נאמר, כלאחר יד, שלאחרונה המערכת הגיעה "לניסוי מוצלח בגבול הרצועה". אני לא פרשן צבאי, אבל את המילה "ניסוי" אפשר להבין רק בצורה אחת, נכון? זו לא הפעם הראשונה, כמובן.

הפלסטינים כבר שימשו כנסיינים לכמה וכמה מערכות נשק ופיזור הפגנות שהפכו את ישראל ליצואנית מצטיינת בתחום. ברור לי שצריך להגן על הגבול ולמנוע חדירות ושיגורים ומה לא. כמובן שברור לי גם היתרון של ירי מדויק, ועדיין - צרמה האגביות שבה נאמרו הדברים והמשמעות הכואבת שלהם. להילחם באויב זה דבר אחד, אבל לעשות עליו ניסויים? לא יודע. זהו, נגמר המאמר המוסגר.

ה.

נחזור לאומץ ולחיי הזוהר של שבוע האופנה. כן, אני עדיין נשען על הבר וכל המחשבות האלה עולות לי בראש. יכול להיות שהנאמר לעיל מסביר את ההתגייסות שחווינו השבוע מצד כמה מאושיות הפאשן, הביוטי, השואו והוואו - גל גדות, שלומית מלכה, יעל גולדמן, מיה דגן, מלי לוי ועוד - לטובת חברתן רותם סלע שציינה את המובן מאליו וקיבלה לפרצוף דלי מלא ברפש של שנאה וצרות מוחין. כן, הנה, דווקא מהצד הנוצץ, הצעקני, הריקני, המאופר, המפונפן והמופרך לכאורה של החיים, קם קול ברור ונקי - וגם אמיץ, כן - של מחאה וסולידריות. לא ראיתי את ההיפסטרים עושים את זה, נגיד ככה. האירוניה חסמה להם את הדרך.

דווקא מהצד המפונפן של החיים הגיעה הקריאה שהדהדה הכי חזק - ולא רק הכי חזק, גם הכי חיובי. הן כולן כתבו בזכות חופש הביטוי, האחווה, האזרחות. לא שיסו, לא הכפישו, לא קיללו, לא נכנסו לשמאל וימין. רק פיזרו קצת אבק כוכבים אל מול הזעם הקדוש, הגזעני והמיוזע שהופנה נגד אמירה אנושית ובנאלית כל-כך - ולפחות בעיניי, הצליחו לא רק לנטרל אותו בנעימות אלא בעיקר להציג אותו בתור מה שהוא.

הדוגמניות לימדו אותנו שיעור חשוב השבוע.

עוד כתבות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה