גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איראן וארה"ב: כשחוסר ההיגיון מתחיל להיות הגיוני מאוד

זה לא מתקבל על הדעת: האם האיראנים יפגעו בכבודו של מנהיג זר, שחצה יבשת שלמה כדי לנסות ולהשכין שלום בינם לבין השטן הגדול? האם האיראנים יתגרו בנשיא חם-מזג, שהבטיח להביא את "סופה הרשמי" של ארצם? ● אבל אולי זה דווקא מתקבל מאוד על הדעת

מכלית נפט בוערת במפרץ עומאן / צילום: רויטרס
מכלית נפט בוערת במפרץ עומאן / צילום: רויטרס

חוסו נא על שינזו אבה. ראשי ממשלה יפניים ממעטים להגיח אל הזירה הבינלאומית לצורך יוזמות דיפלומטיות נועזות. קשה לחשוב על יותר משניים או שלושה ב-70 השנה האחרונות שניסו את כוחם בסולו. מאז מלחמת העולם השנייה, מדינאי יפן סיגלו לעצמם פרופיל נמוך להפליא; או נמוך להחריד.

הנשיא הקיסרי הבומבסטי של צרפת, שארל דה גול, העיר לפני יותר מחצי מאה, לאחר שראש ממשלה יפני ביקר אצלו בארמון האליזה: "היום סר אליי סוכן מכירות של 'סוני'".

וזה לא שליפן אין אינטרסים בינלאומיים. שגשוגה הפנומנלי ב-40 השנה שלאחר מלחמת העולם השנייה היה תוצאה של יציבות פוליטית. כל אימת שהיציבות התערערה, יפן השתעלה; למשל בזמן משבר הנפט של אמצע שנות ה-70. המזרח התיכון, ובמיוחד המפרץ הפרסי, היו תמיד מעניינה. מאין לה משאבי אנרגיה משלה, היא פיתחה תלות מוגזמת בשדות הנפט של המפרץ וביציבותו.

אל תיקחו אותו באופן מילולי

ראש הממשלה אבה, בעל שיא היסטורי באורך כהונה, יצא בשבוע שעבר לטהרן במשימת שלום. הוא קיבל את הסכמת דונלד טראמפ, שעתה זה התארח ביפן. הנשיא מוכן ומזומן לדבר עם איראן. נכון לה עתיד גדול, הוא אמר, ובלבד שהיא תתקן את דרכיה.

היה קשה להימנע מהשוואה עם התנהגותו כלפי צפון קוריאה. הוא התחיל באיומים של השמדה גרעינית, וסיים בקשרי אהבה. המסר היה ברור, לפחות לטראמפ: מה שהוא מוכן לעשות לטובת רודן צפון קוריאני רצחני, המנסה טילים בליסטיים בין-יבשתיים, הוא מוכן לעשות גם לטובת מהפכנים אסלאמיסטיים שוחרי התפשטות.

אז מה אם הוא הזהיר אותם לפני חודש (ציוץ אחה"צ, 19 במאי), "אם איראן רוצה להילחם, זה יהיה סופה הרשמי של איראן. שלא תאיימו על ארה"ב פעם נוספת!" כך הוא תמיד מתחיל משא ומתן, האם האיראנים לא קראו את "אמנות העיסקה"? האם לא עיינו בציוציו לפני שהתאהב בקים ג'ונג און? האם לא שעו לעצותיהם החוזרות של מקורביו שלא לקחת אותו "באופן מילולי"? את איומיו מוטב לראות כמוסיקת רקע, לא כמוטיב.

אבה היפני יצא אפוא לטהרן לעשות עסקים. הוא הסב עם המנהיג העליון בכבודו ובעצמו. בדרכו הביתה הוא שמע את הידיעה, שמכלית יפנית הותקפה לא הרחק מחוף איראן בואכה מצרי הורמוז.

לזוז כמה סנטימטרים הצידה

זה פשוט לא מתקבל על הדעת, הלוא כן: שהאיראנים יפגעו בכבודו של האיש, שעתה זה חצה יבשת שלמה, כדי לנסות ולהשכין שלום בינם לבין השטן הגדול? שהאיראנים יתגרו בנשיא חם-מזג, שהבטיח להביא את "סופה הרשמי" של ארצם?

אבל זו כנראה תמציתו של העניין: חוסר ההיגיון הוא ההיגיון עצמו. הישראלים המציאו את המלה "עמימות", כדי לתאר את הגיון חוסר-ההיגיון. כל מה שצריך כדי שהעמימות תעבוד הוא שיתוף פעולה מן האויב. אם האויב אינו רוצה עימות, לא יהיה עימות.

האם זה מה שרצתה איראן, כאשר שלחה את משמרות המהפכה לפגוע בשתי מכליות? האם היא קיוותה שנשיא חסר עכבות ומעוט ניואנסים יבליג, יבין את הרמז, וישנה כיוון?

האם זה מפני שאיראן הגיעה למסקנה, כי היא ממילא עומדת על פי תהום, והדרך היחידה לזוז כמה סנטימטרים הצידה היא לדחוף את דוחפיה? או אולי ראינו ביום שישי סיעה רדיקלית בתוך המשטר פועלת בברכתו המרומזת של המנהיג העליון, מבלי להודיע לאיש זולתו?

כבר היו דברים מעולם. בנובמבר ימלאו 40 שנה להשתלטות "סטודנטים" רדיקליים על שגרירות ארה"ב בטהרן, מעשה פיראטי שהביא את יחסי איראן-ארה"ב אל קיצם, תשעה חודשים לאחר המהפכה האסלאמית, ומוטט את הממשלה המתונה הראשונה והאחרונה בתולדות הרפובליקה. שתי ציפורים במכה אחת.

המנהיג העליון של המהפכה, אז האייאטוללה חומייני, לא הורה ל"סטודנטים" לתפוס את השגרירות, אבל גם לא אסר עליהם.

הייתכן שמשמרות המהפכה חזרו שלשום על מעשה נובמבר? זו לכל הפחות אפשרות. המשמרות הם מדינה-בתוך-מדינה, לא רק עם כוח צבאי וביטחוני, אלא גם עם אינטרסים כלכליים נרחבים. משקלם בהיררכיה של המשטר ואופי יחסיהם עם המנהיג מזכירים במידה מסוימת את הוואפן-אס.אס בגרמניה הנאצית.

ארה"ב הכריזה על המשמרות "ארגון טרור" לפני חודשיים ויותר. זה היה מבוא להחמרת הסנקציות הכלכליות, לא בהכרח להתקפה צבאית. אבל המשמרות תלויים לקיומם בפעילותם המסחרית. אפשר שמה שראינו ביום ו' בבוקר במימי מפרץ עומאן לא היה אלא איתות, שהחמצן בריאותיהם של המשמרות אוזל והולך.

טראמפ אינו מחפש תירוצים

כנגד הספקולציות אלה, ייתכן באותה המידה שידו של הדרג המדיני האיראני במעשה, תוצאה של קריאת המפה הפוליטית בארה"ב וניתוח מצב הדעת של הנשיא.

טראמפ הוא בוודאי מעוט-עכבות כשהדברים נוגעים לפוליטיקה פנימית, או להגירה וסחר. אבל טעות תהיה להוציא גזרה שווה בין התנהגותו בעניינים האלה להתנהגותו בענייני חוץ, צבא וביטחון. חלק חשוב של התקוממותו נגד הגלובליזם היה קשור בהסתייגותו ממעורבות מסיבית של ארה"ב מעבר ים. הוא אינו מחפש תירוצים להתחיל מלחמות.

גם אם ארה"ב יכולה להשמיד את הצי האיראני, היא אינה יכולה למנוע שיבוש כלשהו, אולי רציני, של זרימת נפט מן המפרץ הפרסי. ארה"ב עצמה אינה תלויה בנפט הזה, אבל שאר העולם תלוי, ומחירי הדלק יאמירו בכל מקום. משבר אנרגיה חדש לא יפגע בארה"ב במידה שפגע בה לפני 45 שנה, אבל הוא עלול בהחלט לתקוע טריז בגלגלי שגשוגה, בסמיכות זמנים לבחירות שבהן הנשיא כנראה יתקשה לנצח.

האיראנים יודעים שיועציו הבכירים של הנשיא ניציים ממנו. מזכיר המדינה מייק פומפיאו והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון קרובים להשקפות 'השמרנים החדשים', שכיוונו את מהלכי ממשל בוש במזרח התיכון לפני רבע מאה ויותר. הם שייכים לאסכולה המחייבת התערבות מעבר לים להגנת האינטרסים של ארה"ב. הפער המנטלי ביניהם לבין הנשיא הודגש, כאשר טראמפ היה מוכן בשלב מסוים להוציא את כל הכוחות האמריקאים מסוריה, ולהניח לרוסיה, לאיראן ולטורקיה להשכין שם שלום על פי דרכן. הנכונות ההיא הניבה את התפטרותו הפתאומית של שר ההגנה ג'יימס מאטיס, בסוף השנה שעברה.

בארה"ב אין ממשלה קבינטית. הנשיא אינו זקוק להסכמת שריו, כדי לעשות מהלך כלשהו. אבל אין זאת אומרת שהוא יכול, או רוצה, להתעלם מעצותיהם.

הגיונו של חוסר ההיגיון האיראני עשוי לפעול על מישור נוסף אחד לפחות: גירעון האמינות של הנשיא בעיני חלק ניכר של דעת הקהל האמריקאית ובעיני חלק הארי של דעת הקהל הבינלאומית. כאן מתחוור הנזק, שמזגו של הנשיא וסגנון הדיבור שלו גורמים ליכולתו לנהל מדיניות חוץ.

בארה"ב, מבקרי הנשיא מטילים ספק בממצאי הביון. הם עושים בזה בדיוק מה שהנשיא עשה כאשר הוצגו ממצאי ביון על התערבות רוסיה במערכת הבחירות של 2016. הוא כפר בהם על יסוד כישלונות ביון קודמים. במאמץ להבאיש אלה את ריחם של אלה, הצדדים הניצים בארה"ב מצליחים להבאיש את ריחה של קהילת המודיעין.

מה אמר דונלד לפני שבע שנים

בינתיים מעניין לחזור ולבדוק את רקורד הציוצים רב השנים של טראמפ. נחשו-נא על מה הוא צייץ באוקטובר 2012, ערב הבחירות לנשיאות. אובמה עומד לפתוח במלחמה נגד איראן, כדי לחזור ולהיבחר, הכריז טראמפ, והוסיף: "היזהרו-נא, רפובליקאים!"

אובמה לא יצא למלחמה. נראה מה יעשה טראמפ. השבוע הוא עומד לפתוח רשמית את מסע הבחירות שלו ל-2020. האם איראן תככב בו? 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

רשות המסים מגבירה את האכיפה על משכירי דירות שהקפיצו את המחירים למפונים במאות אחוזים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

פלסטינים עוזבים את מזרח רפיח לאחר קריאות צה''ל להתפנות מהאזור, הבוקר / צילום: Reuters, Hatem Khaled

דיווחים בעזה: כוחות קרקעיים של צה"ל מתקדמים לצד הפלסטיני של מעבר רפיח

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל