גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: קונספציית הביטחון התזונתי של מדינת ישראל כשלה

אם אנו רוצים ביטחון תזונתי, צריך לפעול להגדלת ההיצע באמצעות צעדים כמו תמיכה ישירה בייצור מקומי, לצד ביטול מלא וסופי של משטר המכסות, המכסים ופיקוח המחירים

קניות בסופרמרקט בימי קורונה / צילום: כדיה לוי
קניות בסופרמרקט בימי קורונה / צילום: כדיה לוי

מדינת ישראל מעמיסה על אזרחיה יוקר מחיה עצום בשם טענת "הביטחון התזונתי". לפי טענה זו, על ישראל להבטיח ייצור מקומי של מוצרים בסיסיים, לרוב מוצרי מזון, כדי שחלילה בעת אסון בדמות חרם עולמי, מלחמה או מגפה כפי שקורה היום, לא נזדקק לסיוע מחו"ל אלא נוכל להישען על ייצור מקומי.

אז איך קורה שערב משבר הקורונה חוו אזרחי ישראל מחסור בחמאה, בעיצומו של המשבר בערב חג הפסח חסרו ביצים ברשתות השיווק, וכדי למנוע תופעה דומה הגדיל משרד החקלאות לא מכבר את מכסות יבוא המלפפונים והבצלים, וכעת מתחילים להרגיש ניצנים של מחסור בשמנת מתוקה?

נתחיל מהמסקנה המתבקשת: משבר הקורונה חידד את הצורך בייצור מקומי של מוצרי יסוד. כלכלות רבות מאטות את קצב פעילותן, בעולם החלה תחרות על מוצרים המצויים במחסור, וכתוצאה מכך גוברת התלות בייצור מקומי. אלא שהמנגנון להשגת ביטחון תזונתי בישראל מונע הלכה למעשה ביטחון תזונתי.

המחסור בולט דווקא במוצרי חלב ובביצים, כיוון שמדובר בשווקים המנוהלים על-ידי המדינה ניהול קומוניסטי למדי. לכל יצרן, יהא זה לולן או רפתן, יש מכסת ייצור ביצים/חלב הנקבעת על-ידי המדינה. המחיר ליצרנים גם הוא נקבע על-ידי המדינה, ובכך למעשה נקבעת הכנסתו על-ידי המדינה.

משטר המכסות מגביל באופן קשה את היצע הביצים ומוצרי החלב בשוק. יצרנים לא יכולים להגדיל את הייצור שלהם בכדי לייצר ולמכור יותר, ובכך למעשה מנווטת המדינה את היצע המוצרים הללו בשוק. בעת משבר, אם יצרן אחד נאלץ מסיבה זו או אחרת להקטין את הייצור שלו, יצרנים אחרים לא יכולים למלא את החסר ולהגדיל את הייצור.

השליטה של המדינה יוצרת קרטל בפועל, וכדי למנוע עליית מחירים על-ידי הקרטל, המדינה מפקחת על מחיר המוצרים. הפיקוח על המחירים בתורו מייצר שולי רווח נמוכים ובכך מעכב יצרנים או יבואנים מכניסה לשוק, וממילא גם בעת משבר ההיצע נותר מוגבל.

עליית מחירים היא סיגנל ליזמים נוספים להיכנס לשוק, אלה בתורם מגדילים את ההיצע ומורידים חזרה את המחירים. פיקוח על מחירים,מונע עליית מחירים, ובמקום למשוך יזמים חדשים לתחום, סביר להניח שנראה מחסור בשוק.

כדי לשמור על משטר המכסות המקומי, המדינה מונעת יבוא מוצרים מחו"ל. מניעה כזו יכולה להתבצע באמצעות מכסי יבוא שמגיעים לכדי מאות אחוזים, הגבלות מטעמי בריאות וכדומה. כדי לווסת את היצע המוצרים מאפשרת המדינה מכסות יבוא מצומצמות בלבד. כך היא ממשיכה לשלוט בהיצע המוצרים ולמעשה לתכנן את השוק מראשיתו עד סופו.

תכנון משקי המזון המתואר פוגם קשות במדיניות הביטחון התזונתי של ישראל. הביטחון התזונתי של אזרחי ישראל חשוף לסיכונים מכיוונים שונים. בעת מלחמה עם שכננו מדרום עשוי הייצור על-ידי משקים דרומיים להיפגע. לפי משטר מהכסות הקיים, חקלאי הצפון לא יוכלו "לפצות" על הירידה בייצור החקלאים הדרומיים בהגדלת ייצור מצידם. בעת מלחמה כוללת חלילה, כושר הייצור המקומי כולו עשוי לפחות, ואילו דווקא היבוא יהיה מקור בטוח יותר לסיפוק מזון. בעת חרם כלכלי עולמי, אין ברירה אלא לסמוך על ייצור מקומי בלבד.

משבר הקורונה מבהיר היטב את המובן מאליו: ככל שיהיו לישראל יותר אפיקים להגדלת ההיצע - כך הסיכוי למחסור יפחת. המחסור בערב פסח בביצים הוא שילוב של ביקוש גובר לאור חג פסח ולאור "אגירה" על-ידי צרכנים מחד - ומאידך ירידה משמעותית ביבוא, כיוון שישראל מסתמכת בעיקר על ספרד ועל איטליה, שתיים מהמדינות בהן הקורונה הכתה בעוצמה הרבה ביותר, כמדינות מהן ניתן לייבא. לו ניתן היה לייבא ביצים ממדינות נוספות, לו יכלו לולנים מקומיים להגדיל את כמות הביצים שהם מייצרים ולמכור אותן ברשתות השיווק ולא רק בשוק השחור המשגשג בימים אלה, הסיכוי למחסור היה פוחת.

המחסור בחמאה לפני כמה חודשים, כמו המחסור המתהווה בשמנת כרגע, הם תולדה של תכנון מרכזי של משק החלב, תוך הבנה מפורשת שניסיון לענות על הביקוש לשומן חלב, ממנו מייצרים שמנת וחמאה, עשוי ליצור עודפי ייצור בחלבוני חלב. לכן מעדיפים במועצת החלב לגרום למחסור במוצרי שומן חלב, במקום לאפשר לשוק למלא את הביקוש.

אם ישראל רוצה ביטחון תזונתי, חשוב שתפעל להגדיל את אפיקי הגדלת היצע המזון שלה, על-ידי תמיכה ישירה בייצור מקומי לצד ביטול משטר המכסות, המכסים ופיקוח המחירים ובכלל והסרת מגבלות על היצע המזון בישראל. זו הדרך האמתית לביטחון תזונתי. 

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד "האינטרס שלנו - הלובי שלך בכנסת" המקדמת כלכלה חופשית

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?