גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תעשיית הרכב עברה למצב הישרדות, ועתיד האוטו-טק נמצא בערפל

למרות עסקת מובילאיי-מוביט, כנס האוטו-טק "אקומושן" היה השנה פחות חגיגי מהרגיל בגלל החשש מהשפעות משבר הקורונה • איך המשבר ישפיע על תוכניות הפיתוח בענף, לאילו כיוונים מתכנסות חברות האוטו-טק הישראליות, ואיך עשויה להשפיע מלחמת השבבים בין ארה"ב לסין על הענף

עובדים סינים במפעל רכב במדינה, בחודש שעבר / צילום: Ng Han Guan, Associated Press
עובדים סינים במפעל רכב במדינה, בחודש שעבר / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

כנס האוטו-טק השנתי "אקומושן" מהווה בבואה מדויקת של התפתחות ענף האוטו-טק הישראלי והגלובלי לאורך השנים. הכנס החל את דרכו בתחילת העשור הקודם בתור אירוע חצי-מחתרתי של "משוגעים לדבר" ורק לאחר הנפקת מובילאיי החל לרכז סביבו "כוורת" רצינית של חברות סטארט-אפ צומחות, שחלקן הפכו ברבות הימים לעמודי תווך של התעשייה.

מכירת הענק של מובילאיי לאינטל כבר הקפיצה את חשיבות האירוע והפכה אותו למפגש עולמי חשוב בין מאות חברות אוטו-טק ישראליות למנהלים מתעשיית הרכב וה-IT, שעלו לרגל לכנס כדי לאתר הזדמנויות, לסגור עסקאות ובעיקר לחוות בצורה בלתי אמצעית את "הנס": מדינה נידחת בלי תעשיית רכב, שהפכה למובילה עולמית בתחום הרכב החכם.

בכנס שנערך בשנה שעברה כבר היה אפשר להבחין בסימנים להתקררות. הרגולטורים הגלובליים המשיכו לגרור את רגליהם בכל הנוגע למיסוד רגולציה, שתאפשר לרכב אוטונומי לנוע על כבישים ציבוריים. דעת הקהל העולמית החלה לאבד עניין ברכב פרטי אוטונומי, שמוסיף עשרות אלפי דולרים למחיר הרכישה, ותעשיית הרכב החלה למקד את הפוקוס ברכב חשמלי מאויש. גם המשקיעים החלו להבין שהשקעה בענף היא הימור לטווח ארוך. כתוצאה פחת משמעותית היקף ההשקעות והגיוסים שהוכרזו בכנס וסביבו.

הכנס בענן, הענף על הקרקע

השנה האירוע כבר היה הרבה פחות חגיגי, והרגיש כמו לכל הפחות מסיבת סיום לאופוריה שסבבה אותו. האולמות הגדושים הוחלפו במפגשים בענן וה"באזז" מאחורי הקלעים כבר לא היה "מי ייעשה אקזיט ומתי" אלא "מי ישרוד עד 2021".

הכנס הוא השתקפות ישירה של אי-הוודאות, שאופפת כיום את ענף האוטו-טק בעולם בעקבות משבר הקורונה. הבעיה העיקרית היא שתעשיית הרכב, והכלכלה הגלובלית בכלל, שינו את סדרי העדיפויות מ"חדשנות" ל"הישרדות" והשינוי העצים את תהליך ההתפקחות מחזון הרכב אוטונומי להמונים, ששאב השקעות של עשרות מיליארדי דולרים בשלהי העשור הקודם. גם לוחות הזמנים המתוכננים של רוב הפרויקטים הקשורים לרכב אוטונומי מתעכבים בשני רבעונים לפחות.

כמעט כל יצרני הרכב הגדולים בעולם מחקו ברבעון הראשון מיליארדי דולרים וכך גם עשרות ספקי טיר1 וטיר2, שנפגעו באותה מידה, ואולי אפילו יותר, מהשבתת ייצור ושיווק הרכב עקב המשבר.

בתעשייה עדיין לא ביצעו בקרת נזקים כוללת אבל אפשר כבר להבחין בצעדי הידוק חגורה והקפאה של הוצאות לא חיוניות, כולל השקעות בפעילות אוטו-טק. דוגמאות לא חסר: ב-10 במרץ פורסם שניסאן צפויה לפרוש מקרן ההון סיכון המשותפת לה, לרנו ולמיצובישי, שהיקפה מיליארד דולר; קונצרן פיאט-קרייזלר הקפיא את פעילות הרכב האוטונומי עד לסגירת העסקה עם פיז’ו-סיטרואן; פורד הודיעה כי בכוונתה לדחות בשנתיים (עד 2022) את השקת שירותי הרכב האוטונומי המסחריים שלה; ג’נרל מוטורס טרם נקבה בתאריך סופי להשקת שירות הרכב האוטונומי שלה, שאמור היה להיות מוצג במקור בשנה שעברה; וגם הגרמנים והיפנים מורידים פרופיל ציבורי בנושא.

המצב מורגש היטב בסטארט-אפים שפועלים בתחום ולצד מיזמים, שכבר נסגרו בשקט, גם חברות שהפכו בשיאן לחדי קרן מצמצמות הוצאות וכוח אדם ובוחנות אפשרות של מכירה מוקדמת.

גם זרימת ההשקעות הופכת להיות יותר מצומצמת וסלקטיבית אם כי בענף האוטו-טק מעריכים שלפחות בשנתיים הקרובות עדיין יהיה עניין, אולי אפילו מוגבר, בחברות שמפתחות טכנולוגיות "עתידניות-ריאליות". כלומר, שיכולות לסייע ליצרנים לחסוך מיידית בהוצאות ולהאיץ את יצירת הערך והמזומנים העקיפה, שאינה נגזרת ישירות ממכירות רכב.

כך למשל, כל תחום הטכנולוגיות לרכב חשמלי עדיין נחשב "חם" - לאו דווקא בגלל שיצרני הרכב עתידים לשקם את רווחיהם ממכירת מכוניות חשמליות (שנחשבות הפסדיות) אלא בגלל הריבאונד האדיר שביצעה מניית טסלה בעיצומו של משבר הקורונה על בסיס רווח זניח של 16 מיליון דולר.

עוד תחום לוהט הוא הפקה ומסחור (מוניטיזציה) של דאטה מכלי רכב, שיכול לייצר הכנסות משמעותיות מכלי רכב, שכבר נעים על הכביש (ראו מובילאיי). חלק לא מבוטל מהגיוסים ומהאקזיטים שהוכרזו בתקופת שיא משבר הקורונה שייכים לשני התחומים הללו. באופן לא מפתיע גם לא מעט חברות סטארט-אפ חדשות וצעירות, שהגיחו השנה מבין הצללים לבמה (הווירטואלית) של כנס "אקומושן", התמקדו בתחומים הללו.

בענף בונים על תעשיית הרכב בסין

נכון לעכשיו נותרו שני מוקדי צמיחה גלובליים, שמעניקים תקווה לענף האוטו-טק, במיוחד לחברות שתוהות האם קופת הגיוסים שלהן תתרוקן עד תום המשבר. המוקד הראשון הוא סין. תעשיית הרכב הסינית אמנם ספגה מכה קשה אבל למרות זאת סין ממשיכה לקדם במרץ פיתוח והטמעה של כלי רכב חכמים, מקושרים ואוטונומיים.

ההתפתחויות בתחום מתנהלות, או ליתר דיוק מנוהלות מלמעלה, בשתי חזיתות. בחזית הממשלתית מוטמעת כיום התחבורה החכמה בתוכנית החומש הסינית החדשה - תוכנית העל הממשלתית של הכלכלה והטכנולוגיה בסין. התוכנית מציבה "יעד ברזל", שנת 2025, להפעלה נרחבת ומסחרית של כלי רכב עם רמות גבוהות של אוטונומיה וקישוריות ומלווה אותו במערכת מקיפה של רגולציה ממשלתית תומכת. חשוב לציין שהרגולציה בסין אינה לוקה במחלות המוכרות של הרגולציה באירופה ובארה"ב כמו בירוקרטיה אדירה, כניעה ללחצים צולבים של גופים כלכליים וחוסר נכונות לקחת סיכונים משפטיים משמעותיים.

כך למשל, אחד הצעדים הראשונים ברגולציה הסינית היה מתן היתר כמעט בלתי מוגבל לניסויים ברכב אוטונומי על כבישים ציבוריים בתנאי אמת, בליווי מיפוי ברזולוציה גבוהה של כבישי סין ויצירת תשתית של כבישים חכמים שתומכים בכלי רכב אוטונומיים, עם תקנים אחידים של חומרה ותוכנה.

יתר על כן, הסינים לא ממתינים כדי "ליישר קו" עם התקנים במערב וסוללים נתיב עצמאי משלהם. בשלהי אפריל פרסמה ממשלת סין מפת דרכים שלפיה בתוך שנתיים יושלם גיבוש של יותר מ-20 תקנים לטכנולוגיות מפתח בתחום הרכב - מזיהוי רכב ואיסוף נתונים ועד תקשורת 5G, כבישים חכמים, מיפוי ועוד.

החזית השנייה לפיתוח הרכב החכם והמקושר היא החזית הפרטית-עסקית של תעשיית הרכב וה-IT סינית, שגם היא מנוהלת, או לפחות מפוקחת ומנותבת, על ידי הממשל המרכזי. בחזית הזו מתקדמים העניינים במהירות בכמה רמות. יצרני רכב גדולים דוגמת גילי, שנגאן, סאייק ואחרים נמצאים כיום ב"מרוץ יוקרתי" לסגירת הפער מול המערב בתחום הטמעת מערכות לתמיכה בנהיגה (ADAS) ובחודשיים האחרונים בלבד הוכרזו בשוק הסיני דגמים סדרתיים רבים עם "אוטו-פיילוט" נוסח טסלה לצד אימוץ והטמעה של חיישנים מתקדמים בתוך הרכב ומחוצה לו.

גם ענקיות IT דוגמת באיידו ו-וואווי הציגו בחודשים האחרונים, בנפרד, קפיצות דרך משמעותיות בפרויקטים שלהן בתחום הרכב האוטונומי וקידמו ניסויי שטח עם מאות כלי רכב. זאת לצד חברות תחבורה שיתופית "תואמות אובר", דוגמת Weride, שמעלות על כבישי סין ציי מבחן של מאות מוניות רובוטיות.

תיאורטית, המשך הפעילות הערה בחזית הרכב החכם בסין עשויה להיות בחזקת גלגל הצלה עסקי לחברות אוטו-טק ישראליות, שניצבות בפני "התייבשות" של ההשקעות והלקוחות במערב. אכן, לא מעט חברות סטארט-אפ כבר הימרו על השוק הזה כולל אימוץ משקיעים סיניים אסטרטגיים, ייצור בסין ומכירות ליצרני רכב ולחברות טיר1 בסין.

אבל, וזה אבל גדול, החרפת המאבק הטכנולוגי בין ארצות-הברית לסין, שבאה לידי ביטוי ממש בימים אלה ב"מלחמת השבבים" ואיסור העברת טכנולוגיות לחברות סיניות, עשויה להקשות עליהן במיוחד אם הן מחזיקות בטכנולוגיות רב-תכליתיות, שניתן להסב אותן לשימושים צבאיים. גם בימינו, אף אחד לא רוצה להיות ב"רשימה השחורה" של ארצות-הברית.

האם במובילאיי הכל דבש?

המקור השני לאופטימיות בענף האוטו-טק בימים אלה, לפחות ברמת ההצהרות, היא מובילאיי. רוב יצרני הרכב, שמהווים כיום את מקור ההכנסה העיקרי שלה, עדיין נמצאים "בבונקר". הערכות מעודכנות של IHS Markit מדברות על התכווצות של כ-22% של שוק הרכב הגלובלי ב-2020, כלומר גריעה של 14-17 מיליון מכוניות מסך הייצור. מובילאיי מספקת כמעט 70% ממערכות ה-ADAS לכלי הרכב החדשים בעולם כך שאפשר לשער שגם הכנסותיה יתכווצו בשיעור מהותי. זה עוד לפני ההרעה בתנאי התשלום, שפוקדת כיום את כל התעשייה.

מובילאיי ממשיכה לשדר לכל מי שמוכן לשמוע את המסר "הכל דבש": אין קיצוצים, אין עיכובים מהותיים בלוח הזמנים של פרויקט המוניות הגלובליות, וכמובן יש כוונות להתרחב. לראייה עסקת הענק של רכישת מוביט.

העסקה אמנם התגבשה טרם עידן הקורונה אבל עיתוי הכרזתה והסכום הנקוב בה גרמו להרבה אנליסטים להרים גבות. כדרכם של תאגידי ענק ציבוריים בשליטה אמריקאית, גם אינטל-מובילאיי ליוותה את פרסום המהלך עם הרבה מלל פורמלי, מעורפל ובלתי מחייב ומבלי להציג צפי ברור וקונקרטי להכנסות מהעסקה בטווח הארוך.

אולם התוכנית שלה די ברורה. באמצעות הרכישה שואפת מובילאיי להפוך בהדרגה מיצרנית של חומרה ותוכנה של מערכות בטיחות לרכב ומספקית של "תחבורה כשירות" (MASS) לחברה, שחלק נכבד מהכנסותיה, אולי רובן, יגיעו בעתיד מכרייה, אגירה, ניתוח ומכירה של דאטה רב ערך ללקוחות צד שלישי. הדאטה יופק בעתיד מעשרות עד מאות מיליוני כלי רכב שמצוידים ב"עין" של מובילאיי - החל ממיפוי ומיקום וכלה בניתוח הרגלי צריכה, ניהול תחבורה, ניהול ערים וכו’. אם תרצו, מעין "גוגל של עולם הרכב".

שילוב יכולות האיסוף ומאגר המידע של מוביט שיוטמעו בעתיד על שבב הדור הבא של מובילאיי שנמצא כיום בפיתוח (EyeQ7), יוכל להגדיל בסדרי גודל את יעילות האיסוף ולהרחיב אותו תיאורטית גם לעולם המובייל וה-5G. הרעיון אינו חדש: גוגל בעצמה מיישמת אותו באמצעות Waymo ו-ווייז, וכך עושה גם באיידו הסינית.

אבל כל זה לא מפחית מהסיכון הטמון במהלך עבור מובילאיי ואינטל. כדי להגדיל בשנים הקרובות את הכנסותיה הממשיות מתחום ה-ADAS, שמממנות את שאיפותיה, תצטרך מובילאיי להרחיב את פעילותה בשוק הרכב הסיני הענק, שהוא עדיין שוק "בתול" בכל הנוגע למערכות ADAS. הגדלת החשיפה לסין מחייבת גם הידוק הקשרים הפוליטיים-כלכליים עם ממשלת סין, שכבר החל, ולראיה ההיתר יוצא הדופן שהעניקה ממשלת סין למובילאיי לבצע מיפוי של הכבישים במדינה, היתר שלא הוענק לשום חברה מערבית עד כה.

היא גם עלולה להפנות את תשומת הלב של הממשל האמריקאי לפוטנציאל האסטרטגי עבור שוק התחבורה בסין, ולא רק, שחבוי בשבב-על של חברה אמריקאית. וזאת עוד לפני שדיברנו על חשש פוטנציאלי של הרגולטור מהצבה של "עין רואה כל" שמותקנת במאות מיליוני כלי רכב ומבצעת כרייה בלתי מפוקחת של מידע למטרות מסחריות. בקיצור, מדובר בסיכונים, שעשויים להיות גדולים כמעט כמו החזון השאפתני של מובילאיי. 

עוד כתבות

דונלד טראמפ נואם בעצרת תומכים במנהטן לאחר שזכה בבחירות ב-2016 / צילום: Mike Segar, רויטרס

תחקיר: כך מטה טראמפ הוציא את הרוח מהמפרשים של הבוחר השחור

ערוץ 4 הבריטי השיג מסמכים שמלמדים על כך שב־2016 מטה טראמפ חילק כ־200 מיליון אמריקאים ל־8 קטגוריות שונות ● אחת מהן שסוווגה כ"הרתעה" כללה 3.5 מיליון בוחרים שחורים ● בחירות אלה היו הראשונות מזה שני עשורים שבהן ירד שיעור השתתפותם של מצביעים שחורים

יו"ר שלמה החזקות אסי שמלצר / צילום: אוראל כהן

שלמה החזקות במגעים לרכישת מחצית מתלמה תיירות

קבוצת שלמה דיווחה לבורסה כי היא מנהלת מו"מ ובדיקות נאותות לרכישת עד 50% מחברת תלמה נסיעות ותיירות ● משבר הקורונה בלם את הנפקתה הצפויה של תלמה, שבשוק העריכו את השווי שלה ב-500 עד 600 מיליון שקל

עידו סוסן, מנכ"ל חברת דרייבנטס / צילום: דורון לצטר

AT&T הודיעה: ליבת הרשת שלנו תהיה מבוססת על דרייבנטס הישראלית

דרייבנטס פיתחה פתרון תוכנה שיחליף את רשתות התקשורת הקיימות ● המנכ"ל עידו סוסן: "העסקה מוכיחה גם למי שפקפקו במודל הרשת המבוזרת, כי הענן שלנו משתלם יותר ומציע אפשרויות מגוונות יותר"

אביגדור וילנץ / צילום: איייל טואג, יח"צ

לייטביטס לאבס של אביגדור וילנץ חתמה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם אינטל

במסגרת ההסכם, תשקיע אינטל קפיטל בלייטביטס לאבס 10-20 מיליון דולר ● שיתוף הפעולה אמור לחזק את כוחה של אינטל בקרב מול אנבידיה ומלאנוקס על הטכנולוגיה שתפעיל את הדאטה סנטרים העתידיים  

עו"ד ליאת בן ארי / צילום: רפי קוץ

הנציב רוזן על עו"ד ליאת בן-ארי: "לא בסמכותי לברר את התלונה נגדה"

הנציב רוזן על פרשיית עו"ד ליאת בן-ארי: "על משרתי ציבור לנהוג וללכת בזהירות, פן יראו כמי שנאה דורשים ולא נאה מקיימים, ובכך יסייעו לדורשים לכרסם בכוחה של מערכת המשפט" ● בן ארי: "התלונות נגדי הן חלק מהתארגנות ענפה וארוכת טווח, שמטרתן לרפות את ידיי בכל הקשור לתפקידי כפרקליטה"

לינוי בר גפן / צילום: יח"צ

התביעה של לינוי בר גפן היא רק הסדק הראשון: כך מופקר הגולש הישראלי מול הרשתות החברתיות הגדולות

בישראל 2020 עוד לא התקבל אפילו פסק דין סופי אחד המטיל אחריות בלשון הרע ופיצוי על פייסבוק או טוויטר בשל פרסום פוגעני של גולשים ● לינוי בר גפן תבעה את טוויטר ויצרה סדק בחומת ההגנה של הרשתות החברתיות ● מומחים אומרים שהדרך להטיל עליהן אחריות מורכבת, אבל אפשרית

מטוס ישראייר / צילום: יחצ

ישראייר לבג"ץ: אפשרו המשך מכירת כרטיסים למדינות ירוקות בטיסות קיימות

הפנייה מגיעה בעקבות מתווה התעופה שעל פיו יכולים לצאת מישראל רק מי שרכשו כרטיסי טיסה עד 25.9 בשעה 14:00, מתווה שמעורר בעייתיות וגם "תמרון" שיאפשר מכירת כרטיסים

רוברט טאוב / צילום: תמר מצפי

חברת המכשור הרפואי הישראלית-בלגית ניקסואה גייסה 100 מיליון דולר בבורסת יורונקסט

ניקסואה, שהקים רוברט טאוב, מפתחת שתל לטיפול בדום נשימה בשינה, ועיקר פעילותה בישראל ● שווייה בגיוס עמד על 423 מיליון דולר אחרי הכסף

הנשיא טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן ביום בו פורסם התחקיר  / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

עסק ביש: התחקיר של ה"ניו יורק טיימס" גנב לטראמפ את ההצגה

11 שנה הנשיא לא שילם פרוטה ● במשך שנתיים הוא שילם 750 דולר, 10% מן המס של מורה בבית ספר יסודי ● 24 שעות לאחר שחגג את מועמדות השופטת השמרנית איימי קוני בארט כמחליפתה של רות ביידר גינסבורג, שומות המס גנבו לו את ההצגה ● 35 ימים לבחירות, הנשיא בצרות

הנשיא טראמפ בסוף מסיבת עיתונאים בגן הוורדים בבית הלבן ביום שני / צילום: Evan Vucci, Associated Press

כשנותנים ל"מלך החובות" ופושט רגל סדרתי לנהל מעצמה

אין תחום בחוק האמריקאי שנהנה מהקלות מס רבות ופתלתלות כמו הנדל"ן ● זה מצוין עבור הנשיא דונלד טראמפ, ששקוע בחובות של מאות מיליונים, ולבני משפחתו, שמעורבים בעסקאות נשק חובקות עולם; הרבה פחות לארה"ב עצמה, ששיקולים אלה סביר שמשפיעים על מדיניותו

ד"ר יעקב שיינין / צילום: איל יצהר, גלובס

לא מודל להצלחה: שיינין סוגר קרנות נאמנות ולקוחות ההוסטינג עוזבים

מודלים שוקי הון שבניהול הכלכלן ד"ר יעקב שיינין תנהל לאחר הפירוק הצפוי קרנות נאמנות בהיקף של 54 מיליון שקל בלבד

אלדד פרי / צילום: איל יצהר, גלובס

מסמכי ביהמ"ש מגלים: כך נפל פרופ' רן בליצר בבועת הנדל"ן של אלדד פרי

וגם: בכמה התקרבה החופשה שלכם לבית, עוזי ברייר עוזב את דוטס נאנו והמינוי החדש של פרופ' יפעת ביטון (לא חברת הכנסת שאשא-ביטון)

אדם עם מסכה הולך ליד קניוני עזריאלי בתל אביב / צילום: Corinna Kern, רויטרס

מומחים ממליצים למל"ל: מסעדות ייפתחו רק כשיהיו פחות מ-100 נדבקים ביום

צוות המומחים של פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, המייעץ למל"ל, הציג היום לממשלה אסטרטגיית יציאה, שכוללת שישה שלבים ומאותת שהחזרה לשגרה תהיה ארוכה ● ההקלות לא יחלו לפני שמספר המאובחנים היומי יפחת מ-2,000 ליום, ומערכת החינוך בכיתות ה' ומעלה תושבת לחודשיים נוספים

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: לומי ברנטל

ועדת החוקה אישרה את החוק הקורונה לקריאות שנייה ושלישית

השלב הבא הוא אישר החוק במליאת הכנסת, שם צפוי להתקיים הדיו בחוק אל תוך הלילה ● ח"כ שקד: "ממשלת ניסנקורן-נתניהו קושרת בין הגבלת ההפגנות לסגר כללי וכך למעשה דוחפת עשרות אלפים לאבטלה ללא צורך"

שריפה בקליפורניה, השבוע / צילום: Noah Berger, Associated Press

אם ארה"ב תתחייב למטרות הסכם פריז, קליפורניה יכולה לפעול ולחסוך 4.5 טריליון דולר

זיהום האוויר מתגבר: חמש מתוך 20 השריפות הגדולות ביותר שתועדו במדינה התרחשו ב-2020

טל אוחנה, ראש עיריית ירוחם / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מערך אפידמיולוגי עצמאי: כך קטעה ראשת מועצת ירוחם את שרשרת ההדבקה והפכה את העיר מאדומה לירוקה

ירוחם הוכרזה אדומה וראשת המועצה לא חיכתה לממשלה ● ביישוב ש-70% מתושביו פוקדים בחגים את בתי הכנסת, היא הותירה אותם נעולים וסגרה את בתי הספר לפני כולם ● היום המועצה כבר ירוקה

אלפרד אקירוב/ צילום: איל יצהר

האפסייד של אקירוב מתרחק: נדחתה הנפקת החברה הבת של אלרוב בשווייץ

אפיק סוויס (Epic Suisse) הודיעה על דחיית מועד ההנפקה של מניותיה לראשונה בבורסה בשווייץ, וזאת עקב תנאי השוק, "אך תמשיך לבחון הזדמנויות להנפקה בעתיד"

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

דרישה מנאמני התחנה המרכזית לנמק שכר טרחה של 55 מיליון שקל

לאחרונה הגישו נאמני התחנה המרכזית בת"א דרישה לתשלום שכר טרחה על ידי בעלת השליטה בתחנה נצבא ● עוה"ד של נצבא: "הבקשה רצופה בתיאורים מוגזמים ובלתי מדויקים (לשון המעטה) ביחס לפעילות הנאמנים" ● ביהמ"ש קבע כי הנאמנים יגישו דוח כספי המפרט את דרישתם

מדד דופק התעסוקה של "גלובס"

מאז ראש השנה: מעל ל-110 אלף איש יצאו לחל"ת

המספרים של שוק התעסוקה בישראל מבלבלים, שלושה גופים רשמיים מפרסמים נתונים שונים, הפערים גדולים ובלתי מוסברים • "גלובס" מנסה לפזר את הערפל באמצעות מדד יומי חדש לבחינת "הדופק של שוק התעסוקה

יולי אדלשטיין, לאחר התפטרותו מתפקידו כיו"ר הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

אדלשטיין: קבינט הקורונה יאריך את הסגר בשבועיים נוספים לפחות

לדברי שר הבריאות אין שום סיכוי שהסגר יוסר בעוד שבוע וחצי לאחר שמחת תורה, כפי שטענה הממשלה בתחילה ● הממשלה צפויה היום להעביר חוק שיגביל את ההפגנות, על אף שהן נערכות באוויר הפתוח