גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גילוי מלא: מו"ל גלובס בעקבות ההתפטרות בניו יורק טיימס: "לא למונוליטיות מחשבתית"

אלונה בר און ציטטה במכתב לכלל עובדי גלובס קטעים נבחרים ממכתב ההתפטרות של בעלת הטור והעורכת מהניו יורק טיימס, וכתבה: "המכתב של בארי וייס יכול לסייע לכולנו להבין טוב יותר לאיזה עיתון אנחנו מכוונים - עיתון בו מתקיים מגוון דעות אמיתי ואין בו 'מקארתיזם רעיוני', 'דעות נכונות' או 'מרחב מחשבה שגוי'"

גלובס / צילום: גלובס
גלובס / צילום: גלובס

על פי הקוד האתי של "גלובס" אנו מעדכנים בנוסח מכתב ששלחה מו"ל "גלובס" אלונה בר און לכלל העובדים, ובו קטעים נבחרים ממכתב ההתפטרות של בארי וייס מהניו יורק טיימס.

"חשוב לי להביא את הדברים האלה אליכם כי בארי וייס היטיבה לנסח כמה מהתחושות שלי לגבי אובדן הדרך של העיתונות בישראל כי עוד יש לנו דרך רבה לעבור כדי להגיע למקום אליו אנו שואפים, המוגדרים בחזון ובערכים של "גלובס", וכי המכתב יכול לסייע לכולנו להבין טוב יותר לאיזה עיתון אנחנו מכוונים", כתבה בר און.

תרגום המכתב מבוסס על תרגום של העיתון מקור ראשון, להלן הנוסח המלא:

***

בוקר אור ושבוע טוב,

קראתי בעניין רב את מכתב ההתפטרות של בארי וייס, בעלת הטור והעורכת מהניו יורק טיימס, שהתפטרה בשבוע שעבר, ואני רוצה להביא לידיעתכם כמה מהפסקאות החשובות בו (ההדגשות הן שלי):

"הצטרפתי לעיתון בתודה ובאופטימיות לפני 3 שנים. קיבלו אותי לעבודה במטרה להביא לעיתון קולות שאחרת לא היו מופיעים בין דפיו. כותבים חדשים בעלי דעות מרכז וימין, וכותבים אחרים שלא טבעי שיחשבו על טיימס כבית שלהם. הסיבה למאמץ הזה ברורה: חוסר יכולתו של העיתון לצפות את תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2016 העיד שאינו מבין היטב את האומה שהוא מסקר.

"אולם הלקחים שהיו צריכים להילמד לאחר הבחירות - לקחים על חשיבות הבנת ליבם של אמריקנים אחרים, הצורך בהתנגדות לשבטיות ומקומם המרכזי של חילופי רעיונות חופשיים בחברה דמוקרטית - לא נלמדו. במקומם נוצר קונצנזוס חדש בעיתונות: שהאמת אינה תהליך של גילוי משותף, אלא אורתודוקסיה הידועה אך ורק לכמה נאורים, שתפקידם לחנך את שאר העולם.

"כתבות נבחרות ומדווחות באופן שיספק את הקהלים הצרים ביותר, במקום לאפשר לציבור סקרן לקרוא על העולם ולהסיק מסקנות משלו. תמיד לימדו אותי שמוטלת על העיתונאים החובה לכתוב את הטיוטה הראשונית של ההיסטוריה. כעת ההיסטוריה עצמה נהייתה עוד דבר בן חלוף המעוצב כך שיתאים לנרטיב שנקבע מראש.
גיחותיי אל מרחב "החשיבה השגויה" הפכו אותי למטרה להתעמרות תמידית מצד עמיתים שאינם מסכימים עם עמדותיי. הם קראו לי נאצית וגזענית.

"הכתיבה שלי ואופיי מותקפים בגלוי בערוצי תוכנת המסרים המיידיים "סלאק", שהעורכים הבכירים מעירים בהם תכופות. שם, מקצת מעמיתיי מתעקשים שיש לעקור אותי מהחברה הזאת אם היא רוצה להיות "מכילה" באמת , ואחרים מצמידים סרטון של גרזן ליד השם שלי. עובדים אחרים בניו יורק טיימס משמיצים אותי בפומבי ומכנים אותי "שקרנית" בטוויטר, בלא כל חשש שייענשו על כך. אף פעם אין השלכות.

"הייתי רוצה לומר שהחוויה שלי ייחודית. אך האמת היא שסקרנות אינטלקטואלית - וקל וחומר נטילת סיכונים - היא התנהגות פסולה היום בטיימס. למה לערוך משהו שיאתגר את הקוראים שלנו, או לכתוב משהו נועז ואז להידרש לתהליך המתיש של ניפויו כדי להפוך אותו לכשר אידאולוגית, כשאנחנו יכולים להבטיח לעצמנו ביטחון תעסוקתי (וקליקים) באמצעות פרסום מאמר המערכת ה-4,000 שלנו שטוען שדונלד טראמפ הוא סכנה ייחודית לאמריקה ולעולם? וכך, צנזורה עצמית נעשתה נורמה.

"החוקים שעוד נותרו בטיימס מוחלים בבררנות קיצונית. אם האידאולוגיה של אדם תואמת את האורתודוקסיה החדשה, הוא ועבודתו לא ייבחנו בביקורתיות. כל השאר חיים באימה. ארס ברשת נמחל כל עוד הוא מופנה כלפי המטרות הנכונות.

"הוספנו הערת עורך לכתבת תיירות על יפו זמן קצר לאחר שפורסמה מכיוון שהיא "לא עסקה בהיבטים חשובים בהיסטוריה ובגיוון של יפו", אולם לא מצורפת שום הערה לריאיון המעריץ שערכה שריל סטרייד עם הכותבת אליס ווקר, אנטישמית גאה שמאמינה באנשי הלטאה ובאילומינטי.

"'העיתון המתעד רב הסמכות מתעד יותר ויותר את החיים בגלקסיה רחוקה, שדאגותיהם מנותקות עד מאוד מחייהם של רוב בני האדם.

"אפילו כעת, אני בטוחה שיש אנשים בטיימס שאינם אוחזים בדעות הללו. אולם הם מדוכאים בידי מי שכן מחזיקים בהן. מדוע? אולי כי הם מאמינים שמטרתם הסופית צודקת. אולי כי הם מאמינים שיזכו בביטחון אם יהנהנו בזמן שמטבע הממלכה שלנו - השפה - מושפל בשירותה של רשימה ארוכה ומשתנה תמיד של מטרות צודקות ... או אולי כי הם יודעים שכיום, התעקשות על עקרונותיך לא תזכה אותך בתשואות. היא תצייר מטרה על הגב שלך. מכיוון שהם חכמים מכדי לכתוב זאת ב"סלאק", הם כותבים לי בפרטיות על "המקארתיזם החדש", שהיכה שורשים בעיתון המתעד".

-------------------------------------------------

חשוב לי להביא את הדברים האלה אליכם, כי בארי וייס היטיבה לנסח כמה מהתחושות שלי לגבי אובדן הדרך של העיתונות בישראל, כי עוד יש לנו דרך רבה לעבור כדי להגיע למקום אליו אנו שואפים, המוגדרים בחזון ובערכים של גלובס, וכי המכתב של בארי וייס יכול לסייע לכולנו להבין טוב יותר לאיזה עיתון אנחנו מכוונים:

● עיתון שמכבד דעות שונות ומגזרים שונים אבל לא מכבד "מונוליטיות מחשבתית";
● עיתון שבו מתקיים מגוון דעות אמיתי ואין בו "מקארתיזם רעיוני", "דעות נכונות" או "מרחב מחשבה שגוי";
● עיתון רב גוני מבחינת האנשים שכותבים בו ושקוראים אותו;
● עיתון שמייצג נאמנה את תפקידה המרכזי של העיתונות: "לספק לאזרחים מידע מהימן ומדויק לו הם זקוקים לצורך תפקודם בחברה חופשית" (ראו הרחבה בפרק "מהי עיתונות לפי ה- CCJ").

תעזו. תאתגרו. תעניינו. תקראו תיגר.

אני רואה את כל עובדות ועובדי גלובס כשותפים למשימה הזו.

שלכם,

אלונה בר און

עוד כתבות

ניר צוק, מייסד פאלו אלטו / צילום: טל גבעוני

פאלו אלטו נטוורקס בעוד תחזית נמוכה - המנייה צנחה במסחר המאוחר

החברה פרסמה תחזיות לקצב צמיחה שנתי בהכנסות ברבעון הבא שעשוי לנוע בטווח שבין 10%-11% - נמוך מהקצב אליו הורגלו המשקיעים בשנים האחרונות ● עבור הרבעון השני של השנה הציגה פאלו אלטו תוצאות לא רעות: ההכנסות ברבעון עמדו על 2 מיליארד דולר, צמיחה של 15% משנה לשנה

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מרגיע מפני החשש לעליות מחירים ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

ההחלטה הפתאומית: פרטים חדשים מאחורי הודעת התובע בהאג

בחודשים האחרונים התקיים שיח דיסקרטי וחריג בין גורמים ישראלים לבין צוותו של תובע בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, כרים חאן ● בארץ הופתעו מההודעה החריגה והתקדימית של חאן, שהיה אמור להיפגש עם גורמים מקצועיים שיציגו לו כיצד פועלת ישראל בהתאם לדין הבינלאומי במלחמה בעזה

רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

המנהלת שמשוכנעת שהאינפלציה טובה לשוק המניות, וטיפ הזהב שלה למשקיעים

העצה המרכזית של רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, למשקיעים היא לא לעשות יותר מדי שינויים בתיק: "משקיע מצליח הוא כזה שיושב על מניה לאורך שנים" ● למה האינפלציה והריבית לדעתה דווקא תומכות בהמשך עליות בשווקים, ומה הסיכוי למשבר חוב

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמים במילואים נפצעו קשה ברצועת עזה

הלוחמים פונו לקבלת טיפול רפואי ומשפחותיהם עודכנו • חיל האוויר יירט כטב"ם מסוריה, חיל הים יירט שני כטב"מים באזור אילת - המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות על השיגורים • ביידן: "מה שישראל עושה בעזה הוא לא רצח עם" • פיקוד המרכז של צבא ארה"ב: למעלה מ-569 טון של סיוע הומניטרי נמסר עד כה דרך המזח הזמני בעזה • עדכונים בולטים

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"