גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוף בורדינג: יש הזדמנויות גם בפרידות ממקום העבודה

תהליכי פרידה בארגון הם נושא פחות מדובר ומוסדר מאשר תהליכי קליטה, אבל הם יכולים לספק הזדמנות ללמידה, גם למקום העבודה וגם לעוזבים ● מדוע חשוב לקיים שיחת סיכום כנה ואיך משאירים את הדלת פתוחה להזדמנויות עתידיות לשתף פעולה ● ניהול וקריירה

גם פרידות מהארגון דורשות ניהול / צילום: Shutterstock
גם פרידות מהארגון דורשות ניהול / צילום: Shutterstock

לפני כשבוע, לאחר 12 שנה, התחלף שלטון בישראל. בלי קשר לעמדה הפוליטית שלכם, יש לנו כאן הזדמנות ארגונית נדירה: לראות כיצד מתבצעים בו-זמנית תהליכי פרידה מארגון ותהליכי כניסה לארגון.

תהליכי כניסה לארגון, מה שמכונה on boarding, זוכים לתשומת לב מרובה הן בספרות המקצועית והן במשאבים הארגוניים המוקצים לטובתם. זאת לעומת תהליכי פרידה מארגון (off boarding), שהם הרבה פחות מדוברים, מתועדים ויש לגביהם פחות ידע מבוסס. לא תמיד אפילו נעים לשאול עליהם. הפעם, אני מבקשת להתעכב דווקא על תהליך נכון של פרידה, הן מצד הארגון והן מצד הפרט, ולנסות לצמצם מעט את הפער בין המרכזיות של ההתחלה לבין השתיקה הסובבת את הפרידות הארגוניות. האתגר של ארגונים הוא ניהול בתבונה וברגישות את תהליך הפרידה, כחלק מתפיסה כוללת של מחזור החיים של העובד או העובדת.

 

התהוות של זהות חדשה

בספר הקלאסי מ-1988, Becoming an Ex, מתארת הסוציולוגית הלן רוז פוקס אבוו את התהליכים הפסיכולוגיים המתרחשים בדרך להיות אקס. לטענתה, לצאת מתפקיד או מארגון, כלומר, להיפרד, הוא תהליך של התהוות זהות. לא מדובר בהיפוך זהות שהתהוותה עם הכניסה לתפקיד, אלא בתהליך העומד בפני עצמו, שבו אני משחררת חלקים מהתפקיד ומהזהות שהייתה לי בתוך הארגון ומתחילה להתמקם כיוצאת או בוגרת של הארגון.

לפני כמה שנים, ליוויתי מייסדת ארגון לקראת תהליך פרישה. עוד בטרם הוכרזו המועד ושם המחליף, נעשה תהליך זהותי עדין ומורכב, שכלל התמודדות עם צער העזיבה לצד סיפוק ויכולת לראות את ההישגים, מוכנות להיכנס לתקופה חדשה בחיים, פרידה מתארים וכיבודים, לצד הכרה בנכסים, חוויות וזיכרונות מעצבים.

ד"ר דנה פרג / צילום: גלעד קוולרצ'יק

זוכרים את השיאים ואת הסופים

במאמר שפרסמו לאחרונה אליסון דאכנר וארין מאקאריוס ב-Harvard Business Review, הן ממפות שלושה גורמים המשפיעים על הבדלים בתהליכי פרידה בארגונים: נסיבות העזיבה, מידת התחרות על ההון האנושי והתרבות הארגונית.

נסיבות העזיבה: בניגוד לתהליך כניסה לארגון, שהוא דומה במהותו בין ארגונים ותעשיות שונות, תחת הכותרת "פרידה מארגון" מסתתרים מגוון של תהליכים. לא דומה פרידה בגיל פרישה לפרידה מפתיעה לאחר שנה וחצי. אין דומה פרידה עקב פיטורים אישיים לפרידה בעקבות מיזוג בין שתי חברות, המוביל לצמצום מצבת העובדים. פרידות נבדלות ביניהן במידת היותן צפויות (פרישה), במידת ההסכמה בין הצדדים על המהלך, בחלופות שיש לעובד בעת העזיבה וביכולת של הארגון להיערך בהתאם.

תחרות על טאלנטים: לא ניתן לדבר על ניהול טאלנט, צמיחה מקצועית והתפתחות קריירה בארגון בלי להביא בחשבון תהליכי פרידה. ככל שהתחרות על הטאלנט בתעשייה גבוהה יותר, כך גבוה יותר הסיכוי למעברי קריירה תכופים והצורך לנהל פרידות באופן מקצועי וכחלק משגרת העבודה. כפי שחברות משקיעות בחוויית המועמד, הן צריכות לתת את דעתן על חוויית העוזב. העובד שנפרד הופך עתה לשגריר של החברה. הטיות הזיכרון שלנו גורמות לכך שאנו נותנים משקל רב יותר לחוויות שיא (קבלת פרס, הישג מיוחד של הצוות) ולחוויות של סיום. כלומר, בשקלול הכולל של חוויות העובד בחברה, יש משקל רב יותר לאופן שבו נעשתה הפרידה, הרבה יותר ממשקל השנים הרבות של עבודה משותפת.

תרבות ארגונית: ניהול הפרידה הוא הדגמה חיה לעובדים הנשארים מה המשמעות של להיות חלק מהארגון. האם ברגע שעובד הודיע על עזיבה הוא הפך מאוהב לבוגד? או שהוא מקבל הכרה והוקרה על תרומתו? עזיבות ופרידות הן גם הזדמנות מיתוגית לארגון לספר את הסיפור שלו, להביא לידי ביטוי את הערכים הבולטים שלו. פרידה שיש בה פרגון, הכרה והנכחה מכבדת של התהליך מספרת סיפור על ארגון שרואה בני אדם ולא רק משימות.

מנהלים נמנעים משיחות פרידה

חגי (שם בדוי), שעבד שלוש שנים כאיש מערכות מידע בחברת ביטוח גדולה, נקרא יום אחד למנהל. "לא הייתה לי שום מחשבה בראש לקראת מה אני הולך. חשבתי סתם עדכון שוטף", הוא סיפר. חגי נכנס, התיישב, ובתוך פחות מעשר דקות מצא עצמו מחוץ לדלת, בלי עבודה. "המנהל אמר שאנחנו לא מתאימים, והוא חושב שעדיף שניפרד. הייתי מופתע. קיבלתי מהחברה פיצוי כספי יפה והלכתי. כבר הייתי איש מקצוע מנוסה, זה לא הפיל אותי. שאלתי את עצמי מה היה קורה למישהו עם פחות ביטחון עצמי ועם פחות ניסיון בתעשייה אם ככה היו נפרדים ממנו".

מנהלים ומנהלות רבים אומרים שהם לא יודעים מה לעשות עם תהליכי פרידה. זה קשה במיוחד כאשר מדובר בהודעת פיטורים חד צדדית, אבל זה גם מורכב ועדין אם העובד הודיע שהוא עובר לאתגר הבא. ככל שתהליכי הפרידה בארגון מוסדרים, מדוברים ומנוהלים, כך קל יותר למנהל או למנהלת להhפרד מהעובד ולהעביר מסרים לעובדים הנשארים.

הפרידה האישית מהמנהל הישיר היא בעלת חשיבות מיוחדת. גם במקרים שבהם אין תהליכי פרידה הוליסטיים ומוסדרים, יכול כל מנהל או מנהלת לייצר תהליך של סגירה ופרידה מכבד ואפקטיבי. המטרה המרכזית היא לעשות סגירה שיש בה פשר. פרידה שבה יכול העובד להסתכל על התקופה שהייתה ולזהות בה את חוזקותיו וגם את חולשותיו (שאולי תרמו לפרידה), להכיר ולהוקיר את מה שהיה, לצד מה שלא הבשיל או לא יכול להמשיך ולקרות כעת.

המנהל צריך להגיע לשיחה מוכן מבחינת מה שהוא רוצה לומר, אך יותר מכך, כדאי שיהיה מוכן להקשבה אמיתית. לפעמים שיחות פרידה הופכות לשיחות של סגירת חשבונות. חשוב שהמנהל לא ייגרר לשם, ויציין בפני העובד שמטרת השיחה היא להתבונן על מה שהיה באומץ ובכנות ולשתף בתובנות מהתקופה המשותפת.

מנהלים רבים מעדיפים להימנע משיחות כאלו, משום שהם חוששים מהכעס, התסכול או האכזבה שיעלו בשיחה. תפקידו הוא להיות "המבוגר האחראי" ולנהל את השיחה. מותר לומר שיש צער על העזיבה, מותר לשתף באכזבה. זה לא הופך את המנהל לפחות מקצועי. שיחות פרידה ויצירת closure הם חלק מהתפקיד הניהולי.

הכותבת היא ראשת תוכנית התואר השני בהתנהגות ופיתוח ארגונים בבית הספר איבצ'ר לפסיכולוגיה - בית הספר אריסון למינהל עסקים במרכז הבינתחומי הרצליה. מרצה, חוקרת ומחבת בין זהות, עשייה ומשמעות בעבודה

עוד כתבות

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב