לאה סטולביץ / צילום: איל יצהר
לאה סטולוביץ' הייתה נערה מוכשרת בכיתה ח', שלמדה במסלול של אוניברסיטת בר אילן כדי להתחיל לימודי תואר ראשון בכיתה י'. ואז הגיעה אליה ואל חבריה מישהי בשם אפרת חקיקה (כיום באטה - נ"ט) שחיפשה תלמידים שיקימו תנועת נוער בשכונה.
באותה העת סטולוביץ', שתמצא עצמה כעבור כ־20 שנים ממלאת תפקידים רמי דרג ובפרט הפיכתה למנהלת מוצר בכירה בגוגל, יצרה את המוצר הראשון שלה - סניף מכבי צעיר בפולג. "לא היה לי זמן לעשות גם וגם", היא מספרת. "ידעתי שהמסלול של בר אילן יקדם אותי מאוד, אבל הלב שלי לגמרי הלך להקמת התנועה. הרגשתי שהילדים בשכונה משועממים, ומאוד רציתי שנקים משהו חדש עם ערכים ותרומה לקהילה. זו הייתה אחת הפעמים היחידות בחיים שבאמת הלכתי אחרי הלב, ואני חושבת שזאת אחת ההחלטות הטובות שקיבלתי".
הם היו עשר בנות ושני בנים בני 13, שעבדו קשה והשקיעו מזמנם הפרטי כדי לפתוח את הסניף. "הקדשתי לזה את כל המרץ שלי בתיכון", מציינת סטולוביץ'. "למדתי שם כל כך הרבה על מנהיגות, יזמות, חברות, שיתוף פעולה. עזרנו לקרב בין השכונה החילונית שלנו לתנועות הנוער הדתיות, ערכנו מפגשים עם הנוער של שכונות שבהן מתגוררים בני העדה האתיופית בנתניה".
סטולוביץ' הביאה את אותה היזמות גם לגוגל. "לפני שהגעתי לחברה, כשמישהו חיפש מילה הוא קיבל תוצאות רגילות. עם הצוות יצרנו קופסת מידע שתוצג בראשית עמוד של מנוע החיפוש עם פירוש המילה". את המודל הזה, שנכנס ל־40 מדינות, בעיצובים מתפתחים ובכלים חדשים, הם החליטו להתאים לעוד תחומים, כמו ספורט ומזג אוויר.
התחום אולי החשוב ביותר שהיה צריך לקבל מידע אמין לגביו - וסטולוביץ' עסקה בו - הוא הקורונה. "הקמנו צוות שעבד במהרה עם ארגוני הבריאות העולמיים והמקומיים כדי לתת למשתמשים את המידע הכי מהימן".
"לא הבנתי לאן אני מתגייסת"
אך עוד בטרם העלאת תסריט האימים של מגפה עולמית בקנה מידה שכזה, סטולוביץ' (39), ילידת אורוגוואיי, עלתה ארצה כשהייתה תינוקת עם הוריה וגדלה בנתניה. היא הייתה "שגרירה צעירה" של משרד החוץ במקסיקו ובפרו למשך חודשיים, ובסיום התיכון התגייסה ל־8200. "לא הבנתי לאן אני מתגייסת כי לא היה לי עם מי להתייעץ, לא היו בוגרים לסניף וההורים שלי עולים חדשים".
לאחר מכן למדה בתוכנית המצטיינים לאוטמן באוניברסיטת תל אביב, שבמסגרתה סיימה בהצטיינות תואר שני בכלכלה ותואר ראשון במדעי המחשב. היא הספיקה לעבור בוורינט כמפתחת ולאחר מכן כיועצת אסטרטגית במקינזי. בהמשך הצטרפה לגוגל כמנהלת מוצר זוטרה, ומתחתיה היו 40 מתכנתים ומפתחים. "אז, לפני תשע שנים, להיות מנהל מוצר היה תחום חדש ולא ברור. בחרתי בגוגל כי הרגשתי שזה יהיה בית הספר הטוב ביותר". כעבור תשע שנים מגדירים אותה כאחת המנהלות המובילות בחברה כיום.
"הייתי רוצה שננהל יותר פרויקטים מהארץ"
לפני כמה שנים סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, הכריז בכנס המפתחים של החברה על Google Duplex - מוצר שבאמצעותו אפשר להזמין מקומות למסעדות עם העוזרת הקולית של גוגל באופן שמדמה שיחה אנושית. "גם זה התחיל פה בארץ", מספרת סטולוביץ'. היא הצטרפה לצוות אחרי שכבר הוצג דמו, והחלה את תהליך הפיכתו לפעיל בארה"ב. גוגל מספרת שכיום זו טכנולוגיה של עשרות מיליוני שיחות בחודש שפועלת מול כל המסעדות בארה"ב.
אחד המסרים שחשוב לה להשמיע הוא דווקא העובדה שישראל יכולה להיות המובילה של התחומים האלה. "הייתי רוצה שבעתיד נוכל לנהל יותר פרויקטים מהארץ", היא אומרת. גם במוצרים שהובילה, הם לא רק המחלקה הישראלית, אלא מנהלים אותם בכל העולם. "התחלתי את הצוותים ממש מאפס והצוות הישראלי הוכיח את עצמו. כשהראינו שאנחנו טובים, החברות השקיעו בזה יותר ונתנו לנו את האחריות".
בהסתכלות אחורה, חותמת סטולוביץ', הייתה חסרה לה סביבה נשית תומכת במקצוע: "אם הייתי צריכה לתת טיפ לעצמי של פעם - זה להשכיל ליצור קבוצת נשים חזקה שתשפיע ותחזק אותי".