צילום: איל יצהר
לפני כשנתיים היתה לרז הרצברג משרה נוחה ומעניינת כמנהלת מוצר בכירה בקבוצת סייבר במיקרוסופט ישראל. הקבוצה שלה עבדה על מוצר חדש של מיקרוספט - אז'ור סנטינל, תוכנה שמאפשרת לארגונים למזג את המידע וההתראות שמגיעות ממערכות האבטחה השונות וחזית תחרותית חדשה יחסית בין ענקיות הענן העולמיות, מיקרוסופט, גוגל ואמזון, שלשלושתן פתרון בתחום.
אבל אז קיבלה הרצברג הצעה שלא יכלה לסרב לה - להצטרף לארבעת יוצאי מיקרוסופט ובראשם מנהל מרכז הפיתוח הישראלי של החברה, אסף רפפורט, כדי להקים סטארט־אפ חדש. כך הפכה הרצברג לאחת מעשרת העובדים הראשונה של וויז (Wiz) שקמה במרץ 2020.
"היה פה אלמנט של סיכון כי אהבתי מאוד את התפקיד שלי במיקרוסופט", היא מספרת, "כשהצטרפתי לוויז לא היה לנו רעיון עדיין ואפילו לא שם. זאת גם הייתה תחילת הקורונה, תקופה של חוסר יציבות שנראתה כמו הזמן הכי גרוע להקים סטארט-אפ", משחזרת הרצברג. "אבל כשאנשים כמו אסף, רועי, עמי וינון (מייסדי וויז -א"ד), אנשים שאני מעריצה וסומכת עליהם, הציעו לי להצטרף - הלכתי אחריהם. האמת שמה שהפחיד אותי במיוחד לא היה שהחברה לא תצליח, אלא שאני לא אצליח לעמוד באחריות שתהיה עלי. אבל החלטתי לא לתת לפחד לנהל אותי".
כיום אפשר לומר בביטחון שההחלטה של הרצברג השתלמה כאשר וויז, שמפתחת מערכת לאבטחת הפעילות של ארגונים בענן, הפכה לסטארט־אפ המהיר ביותר בהיסטוריה של ההייטק הישראלי שהופך לחד קרן עם שווי של מעל מיליארד דולר. בסבב הגיוס האחרון באוקטובר ניתן לוויז הצעירה כבר שווי של 6 מיליארד דולר.
הרצברג גדלה ברמת אפעל, שירתה ביחידה 504 המסווגת במודיעין ואחרי השחרור עבדה כאנליסטית בסטארט־אפ ג'ינג'ר סופטוור, שעסק בעיבוד שפה טבעית (NLP). בהמשך היא סיימה תוכנית ששילבה תואר במדעי המחשב באוניברסיטה העברית עם שנה של לימודי עיצוב בבצלאל.
"הכישרון האמיתי שלי בחיים הוא ציור ואני מציירת ורושמת מגיל צעיר", מספרת הרצברג. "בציור אתה מתחיל מאפס ויוצר משהו וזה גם מה שאני אוהבת בעבודה כמנהלת מוצר, במיוחד כמנהלת מוצר בסטארט-אפ - לבנות דברים מההתחלה. באומנות קורה הרבה פעמים שאתה מתחיל משהו ואין לך מושג איך תצליח להשלים אותו. אני זוכרת שבלימודים בבצלאל ביקשו מאתנו לצייר ציור ריאליסטי בצבעי עיפרון ולא היה לי מושג איך. אותו דבר קורה בבנייה של מוצר. בהתחלה יש חוסר אונים ובסוף הכל איכשהו מתכנס".
אחרי תקופה כמפתחת בגוגל ומנהלת מוצר במיקרוסופט, נחתה הרצברג כאמור בוויז, שם היא משמש כראש צוות המוצר ומנהלת ארבעה עובדים. את התקופה הראשונה בחברה היא מתארת כמעט כאוטית. "אחד הדברים המדהימים בוויז היה שהתחלנו למכור מוקדם מאוד ללקוחות, עוד לפני שהיו בכלל אנשי מכירות בחברה. כך שבתור מנהלת מוצר הייתי צריכה לעשות את כל התהליך כולל לנהל משא ומתן עם חברות ענק, שזה לא משהו שקורה בדרך כלל. זה היה ממש לצאת מאזור הנוחות מבחינתי".
וויז הוא גם אחד הסטארט־אפים המדוברים בתעשייה וכל דבר שקורה בו מושך תשומת לב, אפילו נסיעה לחופשת הישרדות באי מאוריציוס של עובדי החברה, שנתפסה על ידי חלק מהתעשייה כבזבזנות מופרזת. אבל איך זה נראה מבפנים? "אנחנו חבורה של אנשים שעובדים קשה, מנסים להישאר צנועים ולא להתעסק בשואו אוף. גם אנחנו לא דמיינו שהקצב יהיה כל כך מהיר, אבל זה קרה בזכות עבודה קשה וגם בזכות זה שהשוק שלנו גדל מאוד", אומרת הרצברג.
הרצברג מסרבת לספק תחזית איפה תהיה עוד חמש או עשר שנים. "לפני שנתיים לא יכולתי אפילו לדמיין שאני אגיע לנהל את המוצר בחברה ששווה 6 מיליארד דולר. אז כנראה שהכל אפשרי".