גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכירו את האיש שמאחורי ה"וולט" של החברה הערבית: "במג'ד אל־כרום אין כמעט איך להזמין אוכל"

למרות קשיי השפה ואף שהיה התלמיד הכי צעיר בכיתה בטכניון (בן 17 בלבד), עלי איוב סלל את דרכו לחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, והיה מהמהנדסים הראשונים של גוגל קלאוד ● על הדרך הוא ייסד סטארט-אפ מצליח ● היום הוא מלמד צעירים מהחברה הערבית איך להשתלב בתעשייה: "חברות ישראליות מחפשות מפתחים באירופה והודו, כשיש כאן צעירים שלא פורצים בגלל חסם מנטלי"

עלי איוב / צילום: איל יצהר
עלי איוב / צילום: איל יצהר

עלי איוב (38) תמיד היה שם קצת לפני כולם. הוא היה הילד המבריק בכיתה ובבית הספר, את לימודי מדעי המחשב בטכניון הוא החל כבר בגיל 17 - למרות הפצרות הוריו שיבחר במקצועות מכובדים, לתפיסתם, כמו רפואה או משפטים. בגיל 19 כבר החל לעבוד במלאנוקס, ומשם עבר, עוד בתחילתה, לגוגל קלאוד - מוצר הענן המצליח של גוגל המאפשר לה להתחרות בהצלחה מול מיקרוסופט ואמזון. והיום הוא דירקטור בכיר להנדסת תוכנה בחברת השבבים הצומחת בתחום הבינה המלאכותית, אנבידיה (אחרי שזו בלעה לתוכה את מלאנוקס, שזה למעשה מעין קאמבק שלו). את הכרטיסים האלקטרוניים שהוא מסייע בפיתוחם מתקינים בחוות השרתים של ענקיות הטכנולוגיה הבינלאומיות הגדולות ביותר, מה שמאיץ את המעבר למחשוב ענן בקרב יותר ויותר חברות וארגונים.

ממשרדו ביקנעם הוא מנהל 60 מהנדסי תוכנה שמסייעים להפוך כל פעולה לחכמה יותר. "כל פעם שאתה מחפש בגוגל או גולש ברשתות החברתיות, אתה מפעיל מחשב מהיר הרבה יותר מהמחשב הביתי שלך, שנמצא הרחק ממך בחוות שרתים גדולה", הוא מסביר. "המחשב הזה דורש כרטיס אלקטרוני ותוכנה כדי לספק ביצועים מהירים וטובים יותר". הכרטיס שאיוב אמון על פיתוח התוכנה שבו מותקן גם ברכבים אוטונומיים, במכשור רפואי או בקונסולות משחקים, ומוסיף להם שכבה של בינה מלאכותית ושל האצה, המאפשרת להם לעמוד בדרישות ההולכות וגוברות של המשתמשים.

"כשאני מראיין בשפתם זה אחרת"

איוב גדל בכפר מג'ד אל כרום לאב מורה ואם עקרת בית. הוא הרביעי מבין חמישה אחים ואחיות, והוא לא היחיד במשפחה שיש לו ייצוג בתעשיית הטכנולוגיה. אחיו הגדול חאתם עובד באינטל ואחיו הקטן האני מהנדס בכיר באמזון - זאת לאחר ששניהם אובחנו כבר בבית הספר היסודי כבעלי כישורי מתמטיקה יוצאי דופן. גם עלי בילה את ילדותו בעניין גדול מהרגיל בטכנולוגיה. "הייתי הילד שטכנאי המעבדה בבית הספר קרא לו בכל פעם שהתקלקל מחשב והוא היה צריך עזרה. בגיל 7 מצאתי את עצמי משחק בהגדרות מערכת ההפעלה ומקלקל את המחשב במכוון. כשזה קרה בפעם הראשונה נלחצתי, אבל בהמשך למדתי למחוק את תכולת המחשב ולהתקין את הכול מחדש, וכך להכיר את המחשב טוב יותר. בדיעבד, אנחנו המהנדסים קוראים למיומנות הזאת הנדוס לאחור - יכולת חשובה מאין כמותה בפיתוח סייבר ובינה מלאכותית, שמאפשרת לחשוב על הדרך שבה פיתחו את המוצר".

את הקריירה החל בשנת 2001, מיד לאחר התפוצצות בועת הדוט־קום. "ההייטק לא היה אטרקטיבי כמו היום", הוא מספר. "והייתי צריך קודם כל לשכנע את האנשים הקרובים אליי שזה מה שאני רוצה לעשות ושזה התחום שאני מתחבר אליו. בהתחלה ההורים הציעו לי ללמוד רפואה או משפטים, אבל בסוף המשפחה תמכה מאוד".

בגיל 17 התקבל איוב למסלול הנדסת תוכנה בפקולטה למדעי המחשב בטכניון. אז גם החלו הקשיים. "הייתי הילד הכי צעיר בכיתה וללא שליטה טובה בעברית", הוא מספר ומודה כי זה לדעתו המחסום הגדול ביותר להשתלבות מהנדסים מהחברה הערבית בהייטק הישראלי. כך גם עשה לא מעט ראיונות עבודה עד שהגיע למשרה המיוחלת במלאנוקס, שאליה התקבל כסטודנט בשנה השנייה. "פניתי למודעה שפורסמה בפורום הסטודנטים ברשת, מצאתי את עצמי בראיון עבודה מהר מאוד, וכבר באותו הלילה קיבלתי טלפון ממנהל כוח אדם, ששאל אותי אם אוכל להתחיל מחר בבוקר. הרגשתי בר-מזל".

העובדה שהצליח - למרות תחושת הבדידות וקשיי השפה - להשתלב באקדמיה ובהייטק, הובילה אותו לסייע לחבריו. כיום הוא מתנדב בעמותות חאסוב ומונא ומלמד צעירים מהחברה הערבית כישורים ומיומנויות שיסייעו להם להיכנס בקלות רבה יותר לתעשייה. "המציאות השתנתה, שיעור הסטודנטים הערבים בטכניון כיום הוא 23% מכלל התלמידים, שני שלישים הן סטודנטיות. זה הרבה מעבר לשיעור הערבים בתעשייה, כ־3%.

"חברות מקומיות פונות למזרח אירופה או להודו כדי לחפש מפתחים, כשיש כאן ישראלים מהחברה הערבית שלא יכולים לפרוץ כי נתקלים בחסמים מנטליים. כמי שמראיין כל יום מועמדים לעבודה, אני חושש שהבעיה נמצאת גם בצד החברה הערבית. הסטודנטים הערבים נתקלים במכשול של יצירת רושם ראשוני בזמן ראיון העבודה. זה נובע בדרך כלל מהעובדה שהם מגיעים צעירים יותר, חסרי ניסיון ובעלי שליטה מועטה יותר בעברית ביחס למרואיינים האחרים. כמי שיש לו את היכולת לנהל את השיחה בערבית, אני רואה לא פעם כיצד ראיון בשפת האם שלהם תופס כיוון אחר".

הוא עצמו היה צריך להרחיב את המעגל החברתי כדי לצלוח את המסלול שעבר. "השיטה הייתה לצאת מאזור הנוחות, לדבר עם אנשים שאינם בהכרח דוברי שפת אמי ועם אנשים ממעגלים שחוצים את אלה של הכפר שבו גדלתי".

את האומץ לאתגר את עצמו - לרכוש עוד ועוד כישורים ומיומנויות ולצאת מעורו - הוא מייחס לחינוך מהבית. "אמא שלי השקיעה בנו המון, לימדה אותנו מספרים שלא היו חלק מתוכנית הלימודים - חלקם בעולמות הלוגיקה, הגיאומטריה וחידות ההיגיון. בנסיעות וטיולים האחים שלי ואני התחרינו מי יגיע ראשון לתשובה הנכונה. לאחד הספרים האלה קראו 'לחכמים בלבד', ופתרנו אותו כבר כשהייתי בכיתה א'. אין לי ספק שזכינו לתואר מחוננים בזכות הגישה הזאת".

את אותן שיטות לימוד שרכש אצל אמו, איוב מיישם היום על ממשיכי הדרך שלו. "אמא לימדה אותי איך ללמוד בעצמי. כשהכנתי שיעורי בית היא הייתה ניגשת אליי ושואלת אם אני זקוק לעזרה, ואחר כך הייתה בודקת לי אותם. יום אחד היא אמרה: אני לא אבדוק לך יותר, מעכשיו אתה פותר ובודק בעצמך. את העצמאות הזאת אני משתדל להעניק לילדיי (7 ו־4) ואפילו לעובדים החדשים שלי. צריך לדעת ללמוד מתי לשחרר".

"אין כאן איך להזמין אוכל"

בגיל 24 קיבל איוב הצעה ממלאנוקס לצאת לרילוקיישן בעמק הסיליקון. ההחלטה הייתה כרוכה בעזיבת המשפחה והמעגל החברתי הקרוב והתקבלה בלב כבד, אך השתלמה: אחרי שנתיים הוא עזב את מלאנוקס כדי לקחת חלק בחזון של חברת סטארט־אפ אמריקאית שהייתה מחלוצות תחום אבטחת המידע בענן, עד שזו נמכרה שנתיים לאחר מכן לחברת ברקודה האמריקאית בתמורה למיליוני דולרים.

לאחר מכן נחת במטה גוגל במאונטיין וויו כאחד מראשוני המהנדסים הבכירים בגוגל קלאוד, שם ראה מקרוב את המוצר שבאמצעותו ביקשה ענקית החיפוש להתחרות באמזון. "זו הייתה מחלקה קטנה. בגוגל הסתכלו רוב הזמן על הכנסות מפרסום במנוע החיפוש, ומחלקת הענן נחשבה לכזו שצורכת הרבה כסף וכוח אדם מאשר כזו שמייצרת הכנסות. כשנכנסתי לגוגל חברים שאלו אותי אם קלאוד זה המקום הנכון להיות בו. אני חושב שהיום אף אחד לא שואל שאלה כזו".

לאחר עשור בארה"ב הגעגועים הכריעו אותו, והוא מצא משרה בסניף החיפאי של גוגל, שם סייע להעשיר יישומי בינה מלאכותית בשפות שונות. הוא פגש את ד"ר חסן עבאסי, מי שלימים יהפוך לשותפו להקמת אפליציית משלוחי האוכל האאט (Haat) הפופולרית בחברה הערבית. "במג'ד אל־כרום אין לך כמעט איך להזמין אוכל, ואני אדם שהיה רגיל לשירות המשלוחים של אובר וסופר את השניות עד שהאוכל מגיע".

עם עבאסי ניגש איוב לפתור שתי בעיות משמעותיות שאין להן מענה באף אחת מאפליקציות משלוחי האוכל האחרות: ניווט שליחים בערים נטולות תשתית, שבהן אין מערכת כתובות מסודרת, וקבלת תשלום מלקוחות שלא משתמשים בכרטיס אשראי.

עד אז אפליקציות גדולות יותר כמו וולט ותן ביס התקשו לייצר דריסת רגל בערים הערביות, אבל האאט הצליחה לפצח את זה. הצורך לשרת ערים חסרות תשתיות אתגר את איוב ועבאסי לפתח אלגוריתמים חדשים לניווט באמצעים שעד כה סייעו להם לשכלל את מנוע החיפוש של גוגל בבינה מלאכותית או לפתח רכבים אוטונומיים. הדבר נעשה בין השאר באילוף המכונה באמצעות עוד ועוד ניסיונות. כל שליחות חדשה שמתבצעת באפליקציה נועצת עוד 'נעצים' דיגיטליים על המפה של אום אל־פחם או סחנין - אחד לטלפון של המזמין והשני לשליח. האלגוריתם לא רק תופר את המסלול הקצר ביותר באמצעות למידה לאחר אלפי משלוחים באותה השכונה, הוא גם לומד להשלים מסלולים חסרים באזורים ללא קליטה, ולהתגבר על נעלמים רבים שלא מוצאים בערים הגדולות.

עם הפתרון הזה רשמה האפליקציה עד היום יותר ממיליון הזמנות בערים ערביות ובערים מעורבות.

האאט לא רק הנגישה לחברה הערבית את משלוחי המזון עם שירות בגובה העיניים, היא גם הכניסה את רשתות הענק לערים הערביות. כך, מקדונלד'ס, פיצה האט ודומינו'ס פיצה דיווחו על עלייה בהזמנות בסניפים הקרובים לערים ערביות.

כדי להיות הוגנים יותר לעסקים מציגים בהאאט עמלה נמוכה מזו שגובים בוולט או בתן ביס מהעסקים, אך הדבר בא על חשבון המזמין. עם זאת, ההוצאות של החברה נמוכות בהרבה מאלה של המתחרות הגדולות - האאט מעסיקה מתכנתים מהפריפריה שהתקשו למצוא עבודה קודם לכן בגלל הריחוק שלהם מהמרכז.

פוטנציאל האפליקציה לא נשאר רק בישראל. ייתכן שבהאאט מצאו את אחד מפתרונות ההפצה המוצלחים עבור רשתות מזון מהיר בקרבת ערים דלות בתשתיות, וכאלה, למרבה הצער, ניתן למצוא ברחבי המזרח התיכון, אסיה, אפריקה ודרום אמריקה. לאחרונה גייסה האאט 3.5 מיליון דולר מקרן NFX של גיגי לוי־וייס, ממייסדי פלייטיקה. במקביל, מספר איוב, החברה הודפת הצעות רכישה ומיזוג. "אינני יכול להתייחס לכך, אבל אם תגיע הצעה מוצלחת, נשמח לשקול. החברה, בכל זאת, בונה את עצמה להמשך צמיחה והתרחבות".

למרות היותו מייסד משותף בחברה, הוא מעולם לא עבד בה יום אחד במשרה מלאה. הוא בחר לשמש לה כיועץ ומכהן כחבר בורד. "אני שומר על באלאנס בין האהבה שלי לעולם היזמות, לבין האהבה שלי לעולם הענן".

עוד כתבות

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

אילוסטרציה: Shutterstock

העתיד כבר כאן: ניסינו את המודל החדש של ChatGPT וחזרנו לדווח

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנעלם בתאונת מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק בגבול עם אזרבייג'ן, הקשר נותק ויש "חשש לחייו" ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

"חשש לחייו": אבד הקשר עם נשיא איראן אחרי תאונת מסוק

תאונת המסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי התרחשה באזור העיר ג'ולפה שבמחוז מזרח אזרבייג'ן, כ-600 ק"מ מטהרן ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן ● בכיר איראני לרויטרס כי "יש חשש לחייו של ראיסי ושר החוץ"

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה