גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך קרה שדווקא עובדי אמזון בניו יורק היו הראשונים להתאגד?

ניצחון המארגנים בסטטן איילנד מראה איך מאמץ העבודה צבר מומנטום, אך עדיין מתמודד עם מכשולים

הפגנה בעד התאגדות העובדים באמזון / צילום: Shutterstock, Luigi Morris
הפגנה בעד התאגדות העובדים באמזון / צילום: Shutterstock, Luigi Morris

במשך כשנה, כריס סמולס עמד כמעט כל יום ליד המחסן הגדול ביותר של אמזון בסטטן איילנד, ניו יורק, במאבק להקים את איגוד העובדים הראשון בכל הפעילות הנרחבת של ענקית הטכנולוגיה בארה"ב. כעובד לשעבר במתקן, סמולס עשה מפגשים קטנים עם תומכים, ימי ברביקיו, ודיבר עם עובדים בדרכם לעבודה כדי לקדם את היוזמה שלו.

העקשנות השתלמה, והעובדים שם הצביעו השבוע על הקמת האיגוד, הפתעה למעסיקה הפרטית השנייה בגודלה בארה"ב. המסע של סמולס מפעיל אלמוני ללוחם תנועת עבודה מצליח מראה איך אמזון אולי לא העריכה אותו נכונה - מנהל בכיר פעם אחת הטיל ספק באינטליגנציה שלו - ואת המומנטום הגובר מאחורי מאמץ עובדים שעד כה לא נשא פירות. המסע הדגים גם את האתגרים שכנראה ימשיכו להקשות על מאמצי התארגנות דומים בהמשך.

סמולס והקבוצה שלו, ששמה Amazon Labor Union, מנסים להקים התאגדות במתקן נוסף של אמזון בסטטן איילנד, והקבוצה אומרת שהיא רוצה להרחיב את מאמציה ושמעה מעובדים שיש להם עניין בכך ברחבי המדינה. "למדתי משהו חדש כל יום בגלל שאין ספר כללים כשאתה מתארגן מול חברה של טריליון דולר", אמר סמולס בריאיון מהעת האחרונה.

אמזון סירבה להגיב לגבי סמולס. החברה הגדילה את השכר - היא אומרת שהשכר המינימלי בארה"ב עומד כיום על כ־18 דולר לשעה - הגדילה את ההטבות והכריזה על צעדי בטיחות חדשים כדי למשוך עובדים ולהרגיע את העובדים הקיימים. בחברה טענו כי בגלל שאין בה איגודים, היא יכולה לפעול במהירות כדי לבצע שיפורים כאלה.

ביום שישי הודיעה החברה כי היא מאוכזבת מתוצאות ההצבעה בסטטן איילנד ומבקשת לברר אפשרות להגיש התנהגות לחבר הלאומי על יחסי עבודה (NLRB) שניהל את ההצבעה. אמזון וכמה קבוצות עסקים טענו כי ה־NLRB ניסה להשפיע על סנטימנט העובדים נגד החברה דרך תלונות משפטיות הקשורות לתקריות הקשורות בנהלי ההעסקה שלה. ב־NLRB אמרו כי מדובר בגוף עצמאי הפועל כדי לשמור על הציות לחוקי ההעסקה.

ההשפעה המיידית של תוצאות ההצבעה ביום שישי על אמזון מוגבלת. מארגנים איגודים יכולים להתמודד עם תהליך ממושך להגיע לחוזה הראשון עם החברה. ובזמן שהמתקן, ששמו JFK8, הוא חשוב - ומעסיק יותר מ־7,500 עובדים באחד מהשווקים העסוקים ביותר של אמזון - מדובר באחד מיותר מ־1,000 מתקנים שמפעילה אמזון בארה"ב, חברה המעסיקה כמיליון עובדים.

"מאותו רגע, אמרתי 'אני הולך להילחם נגדם'"

חוקרי העסקה אומרים כי התוצאות יכולות לגרום למאמצי התאגדות נוספים באמזון, שמתמודדת עם הצבעה צמודה באלבמה, בנוסף להצבעה נוספת בסטטן איילנד, שתוצאותיה צפויות להתקבל בהמשך החודש.

הצלחה נרחבת של האיגודים, או צעדים גדולים נוספים של אמזון לפייס אותם, יכולים להגדיל את הוצאות ההעסקה של החברה ולפגוע במנגנון המשלוח המהיר המהולל שלה.

"עלות התפעול שלהם יכולה לעלות במידה גדולה בגלל שחלק ממה שהאיגודים האלה עושים זה לאפשר יותר הפסקות ולהקטין את הלחץ על מספר הפריטים שצריך לאסוף בכל שעה נתונה", אמרה סוכריטה קודאלי, אנליסטית בחברת המחקר Forrester.

אמזון סירבה להגיב לשאלה איזה השפעה יכולה להיות להתאגדות על העלויות.

סמולס, ראפר לשעבר בן 33 מניו ג'רזי, היה מחסנאי שנים לפני שהצטרף לאמזון ב־2015, ואמר שנמשך לחברה בגלל הטכנולוגיה שלה והחדשנות שלה. הוא אומר שהתחיל לחשוב שהחברה מתייחסת לעובדים כעל חלקים מתכלים - דעה שהתחזקה אצלו כשהחלה מגפת הקורונה.

במרץ 2020, סמולס עזר לארגן הפגנה של עובדים ב־JFK8, ובנה על סנטימנט של חלק מהעובדים שהחברה לא עשתה מספיק כדי להגן עליהם מהמגפה המחמירה. החברה פיטרה אותו אחרי ההפגנה, וסמולס אמר שפוטר בפעולה נקמנית בגלל שארגן את ההפגנה.

אמזון אמרה שעבדה קשה כדי לשמור על העובדים בזמן המגפה, וסיפקה להם ציוד מגן ובדיקות קורונה, וכמו כן התחשבה יותר בימי מחלה. החברה אומרת שפיטרה את סמולס בגלל שהפר כללים של ריחוק חברתי שהיו אז בתוקף.

זמן קצר לאחר הפיטורין, דלף מזכר מפגישה של מנהלים בכירים בחברה והראה שהחברה החליטה לנקוט בעמדה תקיפה נגד סמולס.

במזכר, דיוויד זפולסקי, סגן נשיא בכיר באמזון ויועץ כללי, כתב שסמולס "לא חכם ולא ארטיקולטיבי" והציג אסטרטגיית יחסי ציבור שנועדה להפוך אותו לפנים של תנועת ההתאגדות. זפולסקי כתב מאוחר יותר ש"נתתי לרגשות שלי להכתיב את דבריי ולהשתלט עליי". "מאותו רגע, אמרתי 'אני הולך להילחם נגדם'", אמר סמולס בריאיון בשנה שעברה.

"הרגשתי שזה היה הסיכוי האחד שלנו לעשות זאת"

סמולס האמין שאם יפגין נוכחות קבועה ב־JFK8 יוכיח לעובדים שהארגון הקטן שהקים מחויב לעובדים. הוא החתים למאמץ עובדים כיום ובעבר, והארגון הפך לנוכחות קבועה, ולפעמים חילק מזון, מים ואפילו מריחואנה לעובדים. הקבוצה גם פרסמה הרבה ברשתות חברתיות וצברה עשרות אלפי עוקבים. הם גייסו עשרות אלפי דולרים דרך עמודי GoFundMe.

סמולס ותומכיו אמרו שהם מתכוונים לשפר את השכר, ההטבות ותנאי העבודה בחברה. נתוני תעסוקה בארה"ב מראים שבאמזון נרשם שיעור פציעות גבוה מהממוצע הלאומי, ועובדים אומרים שהחברה יכולה בקלות לפטר את אלה שלא עומדים ביעדי הביצוע הקשים.

המסר הדהד אצל חלק מהעובדים. "הרגשתי שזה היה הסיכוי האחד שלנו לעשות זאת", אמר ג'ון סאם, עובד ב־JFK8 שאומר שהצביע להקים את האיגוד. סאם מתנגד למדיניות שהוא אומר שגורמות לעובדים למיין ולארוז מאות פריטים כל שעה.

באמזון אומרים שהמשכורת ההתחלתית הממוצעת בחברה היא יותר מכפלים משכר המינימום הלאומי העומד על 7.25 דולר לשעה, והחברה מציעה הטבות הכוללות טיפולי בריאות, פנסיה מסוג 401(k) ומימון לימודים גבוהים. החברה קבעה לעצמה יעדים להפחית את כמות הפציעות במקום העבודה, ואומרת שהיא עוקבת אחרי פציעות עובדים יותר מקרוב ואולי זו הסיבה שהשיעור המדווח בה גבוה יותר. באמזון אמרו גם שפחות מ־1% מהפיטורין קורים בגלל ביצועים בלתי מספקים.

בפגישות עובדים בתוך מתקן JFK8, דיברה אמזון על החסרונות שבהתאגדות, כולל האפשרות לתשלום דמי חבר, כך אמרו עובדים. החברה גם תלתה מסרים המגנים את תנועת העבודה ברחבי המתקן. בסטטן איילנד, כמו במתקנים אחרים של אמזון, ישנה תחלופה גדולה של עובדים שגם מקשה על מאמצי ההתארגנות, כך דיווח בעבר הוול סטריט ג'ורנל.

"הם בעצם אמרו לנו: תעשו את המחקר שלכם לפני שאתם חותמים על משהו שאין לכם מושג על מה אתם חותמים בו"

ישנם עובדים שלא השתכנעו ממאמצי סמולס והארגון שלו. כריסטין וולנטה, בת 28 שמסדרת מוצרים במדפים ב־JFK8, אמרה שהצביעה נגד ההתאגדות, בין היתר בגלל שלא האמינה באיגוד בגלל שמו יוצא הדופן והיעדר הניסיון שלו.

וולנטה אמרה שהלכה לפגישות באמזון שדנו בנושא. "הם בעצם אמרו לנו, כאילו, תעשו את המחקר שלכם לפני שאתם חותמים על משהו שאין לכם מושג על מה אתם חותמים בו", אמרה.

היא אמרה שהיא מעריכה את ההטבות באמזון וציינה שהחברה נותנת לה הכשרה בניתוח מידע. "זו כנראה המשרה הטובה ביותר שהייתה לי כבר זמן רב", אמרה וולנטה, שעובדת באמזון כבר שלוש וחצי שנים.

בסופו של דבר, כ־57% מהעובדים ב־JFK8 הרשאים להצביע הטילו קולות כשרים שנספרו בבחירות על התאגדות. מתוכם, 55% הצביעו להתאגד, על פי נתוני NLRB. לשם ההשוואה, כ־43% מהעובדים שהצבעתם הייתה כשרה ומותרת הצביעו בעד ההתאגדות באלבמה בשנה שעברה. ה־NLRB הורה לערוך את הבחירות באלבמה מחדש לאחר שהחליט שאמזון פעלה באופן בלתי ראוי בזמן הקמפיין שלפני ההצבעה. החברה הכחישה שפעלה לא כשורה.

לאחר הספירה ביום שישי, סמולס פתח בקבוק שמפניה מחוץ למשרדי NLRB בברוקלין, שם נספרו הקולות. הוא קפץ שוב ושוב עם תומכיו שצעקו את ראשי התיבות ALU, קיצור של שם האיגוד שהקים.

בסטטן איילנד, היה שקט יותר. העובדים נכנסו ויצאו מ־JFK8. אלפי פריטים חיכו להיארז ולהישלח - כמו בכל יום אחר.

אליסון פרנג השתתפה בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"