גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טויוטה אייגו איקס: העיצוב אטרקטיבי, הביצועים פחות

לטויוטה AYGO X יש אבזור עדכני ועיצוב אופנתי שקולע לטעמו של הקהל העירוני ● עם זאת, מחירה מעט גבוה מחלק ממקבילותיה, שאף מציעות ביצועים טובים יותר

טויוטה AYGO X / צילום: יח''צ
טויוטה AYGO X / צילום: יח''צ

כותב שורות אלה עוד זוכר בגעגועים את התקופה, הלא כל כך רחוקה, בה יכולנו להיכנס לסוכנות רכב חדש עם 100 אלף שקל שחסכנו בעמל ולהרגיש כמו לקוחות מכובדים. אם תגיעו היום לסוכנויות עם תקציב כזה, יפנו אתכם במקרה הטוב לדלפק המימון כדי לקחת הלוואה משלימה. במקרה הפחות טוב, ככל הנראה תקבלו את כרטיס הביקור של הבחור ממחלקת הטרייד-אין, שאחראי על מכירת המכוניות המשומשות.

אז איך קרה שבשנת 2022 כמעט אי אפשר לרכוש בישראל רכב חדש בעשר משכורות ממוצעות? ניתן למנות לכך מספר גורמים: מצד התעשייה - המחסור בשבבים פוגע בזמינות המלאים, מחירי חומרי הגלם נוסקים לשמיים וליצרנים פשוט לא משתלם כרגע לבזבז משאבים על ייצור מכוניות קטנות ולא רווחיות. מנגד, השחקנים החזקים בשוק מבטלים הנחות, מעלים מחירים ומגדילים רווחים. כל זה לצד עליית יוקר המחייה בישראל, אם כי הוא לא מוזכר בגלל שרכב חדש נתפס כמותרות.

בשורה התחתונה, ללקוח דל התקציב ההסברים לא ממש עוזרים. אפילו המחירים של רכבי המיני העירוניים - שבעבר היו נקודת כניסה עממית לשוק - עלו באופן משמעותי. אחת הדוגמאות לכך היא AYGO החדשה של טויוטה, שבעבר התחרתה בפלח שעלותו הממוצעת היא 70 אלף שקל וכיום כוללת עיצוב ומיצוב של קרוסאובר ותוספת של "X" בשם. והמחיר? גבוה מבעבר, ומתחיל כיום מ־94 אלף שקל.

 

עיצוב ומיצוב עדכניים

מעצבי AYGO החדשה עשו מאמץ לא מבוטל כדי להצדיק את המיצוב האופנתי החדש. זהו עדיין רכב קצר - 3.7 מ’ בלבד - אולם הוא רחב כמו מכוניות גדולות ממנו וגבוה כמו ג’יפון. כמו כן, הוא כולל כנפיים תפוחות, חישוקי 17 אינץ’ מרשימים, מרווח גחון מכובד והרבה קוסמטיקה עדכנית ואופנתית.

בין השאר, הרכב מתהדר בפנסים גדולים ונאים מלפנים ומאחור וגריל רחב, שנראה כאילו הוא מסתיר מאחוריו מנוע גדול ולא איזו יחידת כוח חסכונית. שמשות הרכב מושחרות, הגג עם קימורים גליים נאים, והדלת האחורית נראית כאילו הוא עשויה ממשטח רצוף של זכוכית כהה. הוסיפו לכך צביעה בשני גוונים בגרסה שבה נסענו, וקיבלנו עיצוב אטרקטיבי ועתיר סטטוס, שלא נראה כאופציה דלת תקציב.

גם הכניסה למושבים הקדמיים מותירה רושם ראשוני של קרוסאובר כדת וכדין. הדלתות הקדמיות רחבות, המפתן גבוה ונוח לכניסה וליציאה, המושבים תומכים היטב ותנוחת הישיבה מציבה את הנהג בגובה מכובד מעל הכביש עם ראות מצוינת מבעד לשמש הפנורמית. עמדת הפיקוד מודרנית למראה וכוללת מסך מולטימדיה מכובד, לוח מחוונים שמשלב לוח דיגיטלי ש"צף" מעל שעונים אנלוגיים והגה עמוס במתגים. יש גם מערכת בטיחות אקטיבית למכביר, מצלמה איכותית לנסיעה לאחור ושלל אטרקציות נוספות.

מבט בוחן יותר מגלה מערכת אקלים עם פיקוד מכאני פשטני ופתח אוורור עילי מרכזי, שלא מצליח להחליף באפקטיביות את הפתח שאמור לקרר את היד הימנית של הנהג.

מי שרוכש מכונית עירונית באורך 3.7 מ’ צריך להיות מוכן מראש לפשרות בכל הנוגע לאכלוס נוסעים מבוגרים מאחור. אולם, הניגוד בין "החיים הטובים" מלפנים לבין המצוקה שמאחור הוא די קיצוני. המושב האחורי רחב מספיק לשני מבוגרים עם מרחב ראש גדול יחסית ומרחב ברכיים סביר עם קצת התחשבות מהיושבים מלפנים. עם זאת, דלתות הצד קטנטנות ומקשות על הכנסת מושבי תינוק, והחלונות הקטנים לא יורדים כמקובל אלא נפתחים החוצה כמה סנטימטרים, כמו ב-AYGO היוצאת.

זה אולי פטנט נסבל באירופה הצוננת, שעבורה תוכננה המכונית, אך כניסה למושבים הללו ביום קיץ ישראלי דורשת לפתוח את הדלתות ולהפעיל את המזגן במשך דקות בטרם ניתן לאכלס את המושב האחורי. אמנם במכוניות כאלה הספסל האחורי מאוכלס לעיתים די נדירות, אך מכוניות המיני הקוריאניות כבר מזמן הוכיחו שאפשר לייצר דגמים כאלו עם מרחב אחורי מזמין. גם הראות לאחור חסומה בשל עמוד הצד האחורי המאסיבי.

תא המטען טיפוסי לפלח ומספיק למטען עירוני. איכות הייצור והגימור גבוהה, כמקובל בטויוטה, אם כי חומר הדיפון הדומיננטי בתא הוא פלסטיק נוקשה.

עוקפים? נדרש מאמץ

בכל הנוגע ליחידת ההנעה, בטויוטה בחרו בגישה של "המינימום ההכרחי". זה אומר מנוע 3 צילינדרים בנפח 1 ליטר ללא טורבו, שמייצר הספק של 72 כוחות סוס ומומנט צנוע של 9.6 קג"מ שמושג ב-4,400 סל"ד גבוהים.

המכונית אמנם קלילה ושוקלת פחות מטון, אך אזור הנוחות של המנוע הזה נמצא בתחום די צר של שיוט עירוני רגוע, רצוי בשטח מישורי. כדי להפיק ממנו קצת יותר מרץ בעת יציאה לעקיפה או לצורך שמירה על קצב סביר בעליות, צריך להצמיד את הדוושה לרצפה, להתאזר בסבלנות ולהתעלם מהמחאות המכאניות שהמנוע משמיע כשהוא מתקרב לאזור ה-6,000 סל"ד.

על הכביש המהיר אפשר לשייט ב-120 קמ"ש, אך מעבר לזה המנוע נשמע "עסוק". שתי נקודות אור הן תיבת הילוכים רציפה מבית טויוטה - שהיא הרבה יותר רהוטה מהתיבה הרובוטית של חלק מהמתחרות, וצריכת דלק מרשימה - שמגיעה בקלות לאזור ה-18 ק"מ לליטר בתנאי אמת.

מערכת ההיגוי קלילה ומספקת לנהג מספיק מידע על הכביש. הגלגלים הגדולים מספקים הרבה יותר אחיזה מאשר החישוקים הדלים של מכוניות מיני מקובלות, נטיית הגוף בפניות סבירה והיציבות הכיוונית על הכביש המהיר, לפחות עד 120 קמ"ש, מזכירה מכוניות גדולות יותר.

גם נוחות הנסיעה בעיר סבירה בהחלט כל עוד לא נתקלים ברמפות. כבונוס מקבלים גם יכולת מרשימה לטפס על מדרכות ולנוע על דרך עפר משובשות, בניגוד לרוב מכוניות המיני.

לא המחיר הזול בפלח

דגם הבסיס של AYGO X עולה 94 אלף שקלים, והדגם היותר מאובזר עולה 99 אלף. אלה מחירים גבוהים יותר בכ-10-15 אלף שקל ממכוניות המיני הקוריאניות והיפניות, ששולטות בפלח, וחלקן מציעות ביצועי מנוע יותר טובים. עם זאת, ל-AYGO X יש עיצוב סופר אטרקטיבי, שקולע בדיוק לטעם של הקהל העירוני המתוחכם, ויש לה גם סמל של טויוטה. ועבור רוב הלקוחות בארץ אלה שיקולים מכריעים.

חלק מהמתחרות

סוזוקי איגניס
במחיר של 92 עד 105 אלף שקל, מציעה האיגניס אורך מקביל ל-AYGO, אך היא צרה ממנה ומעט גבוהה יותר. המנוע הוא 1.2 ליטר עם ארבעה צילינדרים ומערכת היברידית קלה והוא מייצר 83 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית רציפה.

סוזוקי איגניס / צילום: יח''צ

קיה פיקנטו
לפיקנטו יש עיצוב פנים וחוץ עדכני במחיר שנע בין 86 ל־88 אלף שקל. היא קצרה, צרה ונמוכה מהטויוטה, אך יש לה תא נוסעים בגודל סביר ורמת אבזור גבוהה. המנוע הוא 1.2 ליטר עם 84 כ"ס אך תיבת הילוכים רובוטית פוגמת בביצועים הכוללים.

קיה פיקנטו / צילום: יח''צ

שברולט ספארק
במחיר של 89 עד 93 אלף שקל, הספארק היא אחת הנמכרות בפלח המיני. יש לה תא נוסעים מרווח יחסית ומנוע 1.4 ליטר, שמשודך לתיבה אוטומטית רציפה. האבזור הפנימי פחות עדכני מהמתחרות, אך הוא כולל מערכות בטיחות הכרחיות.

שברולט ספארק / צילום: יח''צ

עוד כתבות

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם