גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיא של חמש שנים במספר ההרוגים בתאונות דרכים. איפה הכי מסוכן להולכי רגל?

ב־2002 נכתבו הנחיות להאטת התנועה במרכזי הערים במטרה להקטין את הסכנה להולכי הרגל ● אלא שהתנגדות מצד הרשויות המקומיות השאירה אותן על הנייר, בזמן שמספר ההרוגים ממשיך לעלות ● כך הפכה ישראל לאחת מהמדינות המסוכנות ביותר לחצות בהן את הכביש

הולכי הרגל מהווים שליש מכלל ההרוגים בתאונות דרכים / צילום: Shutterstock, Jose HERNANDEZ Camera 51
הולכי הרגל מהווים שליש מכלל ההרוגים בתאונות דרכים / צילום: Shutterstock, Jose HERNANDEZ Camera 51

ב־16 בנובמבר הודיע מד"א כי נקבע מותו של תושב חיפה בן 84 שנפגע מנהג רכב כשחצה את רחוב פינסקר בעיר. ב־15 בדצמבר חובשים ופרמדיקים של מד"א קבעו את מותה של אישה כבת 70, לאחר שנהג משאית פגע בה באשדוד. כמה ימים קודם לכן, הולכת רגל נדרסה למוות על ידי נהג משאית בבאר שבע.

בסך הכל נהרגו 105 הולכי רגל בתאונות דרכים מתחילת השנה, לפי נתוני הרלב"ד - הנתון הגבוה ביותר מאז שנת 2017, והשנה עדיין לא נגמרה.

לפצח את סוד הקסם של המנכ"ל ההודי | ראיון
יו"ר הוועד שמזהיר: "אם סמוטריץ' יפגע בעובדים, נהיה רעים ונפעל בתוך הליכוד" | ראיון
מחנה המערב כנראה לא יצליח לנצח את הדיקטטורות. המטרה היא כרגע להישאר בחיים | יואב קרני, פרשנות

הולכי הרגל מהווים שליש מכלל ההרוגים בתאונות דרכים. מרביתם נהרגו בערים (66), כאשר גם מעברי החצייה אינם מקום בטוח - 25% מההרוגים נהרגו במעבר חצייה.

 

מצבם של הולכי הרגל בישראל גרוע גם ביחס למדינות ה־OECD, כששיעור ההרוגים למאה אלף איש הוא 1.5 לעומת חציון של 0.8. ב־21 מדינות מתוך 28 מדינות שנבדקו בשנים 2015־2019 מצב הבטיחות בדרכים של הולכי רגל טוב יותר מבישראל.

בדוח של הרלב"ד שבחן את הנתונים נמצא שעיקר ההבדל בבטיחות הולכי רגל בין ישראל לבין מדינות אחרות הוא בקרב ילדים ובקרב בני 65 ומעלה. בחמש השנים האחרונות נמצא כי שיעור הילדים הולכי הרגל שנהרגו בישראל הוא הגבוה מבין כל 29 מדינות ה־OECD שנתוניהן כלולים בניתוח הזה. "השיעור המקביל בקרב בני 65 ומעלה היה החמישי בגובהו", נכתב.

כשבוחנים את מצבה של ישראל למדינות המובילות בבטיחות בדרכים שווייץ, שבדיה ונורבגיה, מגלים שבין השנים 2010 ל־2019 היפגעות נהגים ונוסעים ברכב בישראל דומה למדינות המובילות (אף שבישראל חלה עלייה בשנים האחרונות). לעומת זאת, כשבוחנים את בטיחות הולכי הרגל הפער גדול ובישראל שיעור הנפגעים גבוה משמעותית. בהשוואה לשווייץ, למשל, הוא יותר מכפול.

חזון אפס הולכי רגל הרוגים, אפשרי?

"במשך שנים ישראל הצליחה להוריד בזכות שיפורי תשתית ובטיחות כלי רכב את מספר ההרוגים. אבל כל זה לא עוזר להולכי הרגל, ובמידה מסוימת חלק מהשיפורים גורמים לנהג להרגיש בטוח לנסוע מהר וזה אף עלול לסכן הולכי רגל", מסביר ד"ר יודן רופא, מרצה בכיר לתכנון עירוני מאוניברסיטת בן גוריון.

 

לדבריו, בארצות סקנדינביה ובהולנד החלו לאמץ בשנות ה־70 מדיניות של אפס הרוגים ופצועים קשה בתאונות דרכים בערים. "המחקרים בעולם מראים שהדרך הטובה ביותר להקטין תאונות הולכי רגל היא באמצעות האטת תנועה, כי הולכי רגל הם בלתי צפויים. בתאונה שבה כלי רכב פוגע בהולך רגל - אם הפגיעה במהירות נמוכה יותר מ־30 קמ"ש אז הסיכוי שהתאונה תיגמר בפציעה קשה או במוות הוא הרבה יותר נמוך במהירות של 50 קמ"ש - שהיא המהירות המותרת ברוב הרחובות העירוניים".

ואכן, מיתון תנועה הוא חלק מרכזי בגישת חזון אפס הרוגים בתאונות דרכים. במחקרים שבוצעו בעולם ונסקרו במסמך של הרלב"ד, צוין כי פגיעה בהולך רגל במהירות של 20־30 קמ"ש עלולה להוביל לפגיעה קטלנית בהולך רגל בשיעור של עד 10%. ההסתברות עוברת את 80% כשמדובר במהירות של 50 קמ"ש. למספרים אלו חשיבות עצומה שכן, "במרחב העירוני כל שינוי קטן במהירות מתורגם לעלייה משמעותית בתאונות בדרגות חומרה גבוהות. כך לדוגמה, עלייה של 5 קמ"ש במהירות ממוצעת של 35 קמ"ש צפויה לגרום לגידול של כ־70% במספר התאונות הקטלניות ולגידול של כ־50% בתאונות החמורות", נכתב.

ההנחיות למיתון תנועה נכתבו כבר ב־2002

באיחור של עשרות שנים, בשנת 2002 גיבשו במשרד התחבורה הנחיות למיתון תנועה בערים. אלא ש־20 שנה מאוחר יותר והן כמעט ולא מיושמות, ונשאבו מהן אלמנטים בודדים למיתון תנועה כמו פסי האטה וכיכרות שמעתיקים את הסכנה לרחובות אחרים ולא מאיינים אותה לחלוטין.

"ההנחיות כמעט לא יושמו - לא באזורים חדשים ולא באזורים קיימים ובוודאי שלא לפי הגיון מערכתי", אומר ד"ר רופא. "בעיריית תל אביב שמו שלטים של 30 קמ"ש ברחובות קטנים שבמילא נוסעים בהם לאט, אבל לפי ההנחיות העירייה יכלה לקבוע את כל האזור שמערבית לאבן גבירול כאזור ממותן תנועה".

רופא מספר כי "כשעבדתי במשרד השיכון הייתה לי מחלוקת עם ראש עירייה שנבנתה שכונה ירוקה בעירו, והוא אמר מפורשות 'אצלי זה לא יהיה' (מיתון תנועה). מיתון תנועה מקשה על הנהג לפתח מהירויות גבוהות, אבל בניגוד למה שרבים נוטים לחשוב הוא לא פוגע בכמות התנועה שיכולה לעבור - כי המהירות הממוצעת של כלי רכב בעיר היא 15־16 קמ"ש ובימינו עוד פחות. כך שאנשים יוכלו להכנס לעיר ולצאת ממנה באותן כמויות, ומה שייפגע זה רק החופש של הנהגים לנסוע מהר יותר ממה שצריך. זה מעצבן נהגים, אז כתבו הנחיות - והן נותרו על המדף".

בעיה נוספת לדבריו של ד"ר רופא היא היישום החלקי של האמצעים: בשעה שבישראל רחובות ספציפיים ממותני תנועה ולידם ניתן לנסוע במהירות, באירופה הבינו שהבעיה היא לא רק באזורי מגורים. "גם הסטטיסטיקה בארץ מראה שרוב הפגיעות הם ברחובות הראשיים בערים, כי שם יש יותר הולכי רגל, יותר מכוניות ויותר סיבות לחצות את הכביש מצד לצד. המרחק בין הצמתים בארץ גדול, ולכן לא תמיד הולכי רגל יחצו במעבר חצייה כי זו לא התנהגות של הולך רגל ללכת 200 מטר למעבר החצייה ואז לחזור מרחק כזה בצד השני של הכביש. לכן, בארצות העולם מגדירים את כל מרכז העיר כממותן הליכה ולא רחוב ספציפי, במקביל מוציאים את המכוניות ככל הניתן באמצעות פינוי מקום לנתיבי אופניים ותחבורה ציבורית".

גם במסמך של הרלב"ד פורטו הסיבות לכישלון: ישראל בונה את עצמה ונותנת עדיפות בתוכניות לתנועת הרכב הפרטי. "הדבר נעשה בכל הרמות, בכל סוגי מדרג התכנון הסטטוטורי ובכל התוכניות להסדרי התנועה והחניה - גם על חשבון הולכי הרגל, התחבורה הציבורית והאופניים", נכתב בשנת 2018 על ידי ישעיהו רונן, "לא הוקצתה זכות כלשהי למשתמשי דרך אחרים, כולל אופניים ומדרכות. אלה קיבלו את 'מה שנשאר', לאחר ההקצאה לנתיבים עבור כלי הרכב".

התוצאות, לדבריו, הן פגיעה באיכות החיים, עידוד השימוש ברכב פרטי ופגיעות בנפש - ובמיוחד הולכי רגל - מעבר למקובל במדינות מפותחות.

ראשי ערים מעדיפים לא להיכנס ל"הרפתקה"

והנה גם לפי המסמך הזה, ההנחיות משנת 2002 לא יושמו: "לא ניתן להצביע על יישום, או הטמעה, או השפעה ממשיים בשטח. בפועל, נבנו מספר גדול של הסדרים נקודתיים (במיוחד מעגלי תנועה ופסי האטה וכן רחובות משולבים לבתים צמודי קרקע), כאלמנטים יחידניים ולא כהסדר מיתון תנועה בעל אופי ברור. לעומת זאת, מספרם של אזורי מיתון תנועה ממש הוא מועט ביותר. וגרוע מכך - מורגשת רתיעה והתנגדות לרעיון כולו".

בין הסיבות שנמנו עלו הציפוף בתוכניות חדשות שמגדילות את מספר כלי הרכב בכל שכונה והחשש מפקקים, ההעדפה של רשויות לתכנון המוכר והפשוט, העובדה שקל יותר ליישם אמצעי אחד במקום אחד במקום הרבה אמצעים בראיה רחבה והעדר נחישות של גורמי מקצוע. בין הסיבות נמנו עוד סיכונים ואי ודאות בקרב יזמים, שכן הקמת שכונה כזו נחשבת "הרפתקה", ולחץ והתנגדויות מצד תושבים ורשויות מקומיות.

 

"ראשי ערים רבים לוקים בחוסר אומץ ציבורי כאשר הם לא מאמצים מדיניות שמובילה לצמצום הסכנה של הולכי הרגל להידרס. ככל שנצליח להוריד את מהירות נסיעת כלי הרכב ברחובות מרובי הולכי רגל כמו גם בסביבת בתי ספר, גנים ציבוריים ובתי אבות, נוכל להוריד את מספר הולכי הרגל ההרוגים והנפגעים בתאונות דרכים ולהציל חיים", אומר עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק.

לדבריו, "הגיע הזמן שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יובילו מדיניות אשר תעודד את ראשי הערים לאמץ מדיניות של מיתון וריסון תנועה, המקובלת מאוד בערים מערביות רבות. אנחנו מפגרים אחרי הערים הגדולות באירופה אשר מובילות מדיניות ששמה את הולכי הרגל בראש הפירמידה ולא בתחתית כפי שקורה אצלנו".

משרד התחבורה: פועלים ליישום התוכנית

במשרד התחבורה מתקשים להציג עשייה של ממש בתחום. לפי המשרד אחריותו היא ליישם את ההנחיות בפרויקטים שנמצאים באחריותו אך "יצויין כי לאחרונה המשרד פיתח את מודל רשויות השינוי והמאיץ, וחתם עם עיריות נהריה, טירת הכרמל, ראשון לציון ועפולה הסכמים מקיפים הכוללים מיתון תנועה בהיקפים ראשונים מסוגם", אלא שמדובר ברחובות מסוימים.

עוד נמסר מהמשרד, כי "לאחר שנים של הזנחת התחום, פועלים כיום צוותי עבודה ליישום התוכנית האסטרטגית לתנועה מקיימת בערים. תוצרי הצוותים, כולל אלו הנוגעים להנחיות המשפרות את חוויית הולך הרגל ורוכב האופניים במרחב הציבורי, יוטמעו בשנה הקרובה בכלל תכניות העבודה של המשרד".

מהנדסת העיר בית שמש ענבר וייס מספקת הצצה להתנגדויות: "בחלק מהשכונות החדשות שלנו הרעיונות הוטמעו והרחובות צרים מאוד ויש לנו במפרים ותמרורים והמון כיכרות בעיר ואין לנו בכלל רמזורים שזה גם אלמנט מסוים של מיתון תנועה ותושבים מתלוננים שאי אפשר לנסוע ושאתה לא מתקדם".

וייס מוסיפה ש"בראש שלנו אנחנו מתעדפים את הרכב הפרטי על פני כל דבר - וזה קצת ביצה ותרנגולת. כמהנדסת עיר אני חייבת לשמוע מה התושבים אומרים אבל יודעת שלעשות להם טוויסט בראש יקח זמן".

ארז קיטה, מנכ"ל הרלב"ד, מודה: "ישראל עובדת בקצבים אחרים, אבל בכל מקרה שכונות חדשות נבנות במודלים של שכונה בטוחה. לגבי השכונות הוותיקות, התחלנו במסגרת פיילוט של התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, וניישם אותו בקריות באמצעות הגבהת מעברי חציה, הצרת נתיבים, מעקות ואלמנטים נוספים, ובשנה הבאה נתחיל באכיפה דיגיטלית של מתן זכות קדימה להולכי רגל".

ד''ר ארז קיטה, מנכ''ל הרלב''ד / צילום: יוסי זמיר

לדבריו, "אם שליש מההרוגים הם הולכי רגל ושני שלישים מתוכם נהרגים בערים - ברור שזו בעיה מרכזית, ואמצעים למיתון תנועה יכולים להיות גיים צ'יינג'ר בהגנה על הולכי הרגל".

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

סקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

דיווח: אם לא יהיו תקלות - הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי

מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ראש תוכנית האו"ם לסילוק מוקשים: "כמות הטילים בעזה שלא התפוצצו מאז 7 אוקטובר - לא נראתה מאז מלחמת העולם השנייה" ● עדכונים בולטים

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר