גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פסטיבל מוזיקה באך שחייבים לשמוע והמותחן החדש בכיכובה של ג'וליאן מור שחייבים לראות

"פסטיבל באך" של תזמורת הבארוק ירושלים, המוקדש למוזיקה שיצר יוהאן סבסטיאן באך, גדול המלחינים של תקופת הבארוק, יכלול השנה קונצרטים, רסיטלים, ימי עיון ותערוכה מיוחדת המגיעה מבית הולדתו של המלחין בגרמניה ● Sharper, הוא מותחן פסיכולוגי רב תהפוכות מהיוצר של "הכתר" ובכיכובה של ג'וליאן מור, המגלמת נוכלת המסתבכת בפקעת שקרים ורמאויות

ג'וליאן מור (בתפקיד מדליין) וג'סטיס סמית' (בתפקיד טום) ב-Sharper / צילום: אפל טי.וי
ג'וליאן מור (בתפקיד מדליין) וג'סטיס סמית' (בתפקיד טום) ב-Sharper / צילום: אפל טי.וי

סרט
Sharper 

זמין לצפייה: אפל טי.וי+
ז'אנר: מותחן פסיכולוגי
משך הסרט: 116 דק'
במאי: בנג'מין קארון
שחקנים: ג'וליאן מור, ג'ון לית'גו, סבסטיאן סטן, ג'סטיס סמית', בריאנה מידלטון
תסריט: בריאן גייטווד, אלסנדרו טנאקה
שפה: אנגלית
עלייה למסכים: 17 בפברואר
ציון IMDB:
6.6/10 (14,000 קולות)
ציון Rotten Tomatos:
70% - ציון מבקרי אתר
74% - ציון קהל

בלי יותר מדי פרסום, אפל טי.וי+ העלו לאחרונה לשירותי הסטרימינג שלהם את Sharper, סרטו הראשון של בנג'מין קארון, המוכר בזכות הסדרות שביים דוגמת "הכתר" (2016) ו"אנדור" (2022). במקביל לעלייתו באפל, בחודש שעבר הסרט יצא לאקרנים בבתי הקולנוע בארה"ב.

טום (ג'סטיס סמית'), בנו של המיליארדר ריצ'רד הובס (ג'ון לית'גו), פוגש את סנדרה (בריאנה מידלטון), סטודנטית מאוניברסיטת ניו־יורק, כשהיא נכנסת לחנות הספרים שלו. לאחר שמתפתחת ביניהם מערכת יחסים, סנדרה לומדת ממקס (סבסטיאן סטן) להתחזות, וגונבת כסף מטום. מקס פועל יחד עם מדליין (ג'וליאן מור), בת הזוג של המיליונר ריצ'ארד, המתכננת לרשת את הונו.

ביקורות מהעולם

"עם אנסמבל יוצא דופן של שחקנים, שיודעים לשחק את הפעולות המשתנות ללא הרף של הדמויות החלקלקות שלהם, תסריט חכם ומדויק של גייטווד ואלסנדרו טנאקה ובימוי נכון של בנג'מין קארון, 'שארפר' מזכירה כמה התגעגענו לבידור למבוגרים".
(פיט האמונד, אתר חדשות הבידור האמריקאי "דדליין", 7.3)

3 דברים שכדאי לדעת

● בריאנה מידלטון, המגלמת את סנדרה, סיפרה בראיון לאתר The Credits, שלפני תחילת הצילומים במאי הסרט, בנג'מין קארון, ביקש מהשחקנים לקרוא את הספר של הפסיכולוגית ושחקנית הפוקר מריה קוניקובה "משחק הביטחון" (2016), המסביר את הפסיכולוגיה, המניעים והשיטות של נוכלים. לדברי מידלטון, הספר הזה לימד אותה רבות ועזר לה לעצב את הדמות שהיא מגלמת בסרט.

● בראיון שפורסם בערוץ היוטיוב Critqal סיפרה ג'וליאן מור, המגלמת את מדליין, כי בנג'מין קארון, במאי הסרט, חשב לצלם את הסרט בלונדון או ברלין. אלא שמור התעקשה שהסרט יצולם בניו־יורק מכוון שזהו סיפור ניו־יורקי, עיר שבה הכל יכול לקרות.

● בראיון לאתר Creative Screenwriting סיפרו התסריטאים בריאן גייטווד ואלסנדרו טנאקה, שהעבודה על הסרט החלה כשטנאקה מצא את התסריט של Sharper, אותו כתב לפני עשור בזמן לימודי הקולנוע שלו. וכשהוא נתן לגייטווד לקרוא אותו, הם החליטו לשים בצד את כל הפרויקטים האחרים ולהתמקד בו.

למה בחרנו בו

לרגע אחד בהתחלה, במפגש בין טום וסנדרה בחנות הספרים הניו־יורקית, אפשר לחשוב שמדובר בסרט רומנטי נוסח "נוטינג היל". אלא שתוך זמן קצר, הסרט עושה סיבוב פרסה והצופה מבין שהוא בסרט אחר לגמרי - מותחן פסיכולוגי. העלילה הלא לינארית, הנבנית פרק אחר פרק, משאירה את הצופה סקרן לכל אורך הסרט, וגם כשנראה שהסוד כבר התגלה, מבינים שהוא רק הסתבך.

העבודה המרשימה של אנסמבל השחקנים לוקח את היצירה צעד אחד קדימה. לצד זוכת האוסקר, ג'וליאן מור וג'ון לית'גו הוותיק המופיע בתפקיד קצר, בולטת גם השחקנית המתחילה בריאנה מידלטון. היא מגלמת, עם יכולות משחק מרשימות, אישה אחת שמכילה בתוכה מספר דמויות.

פסטיבל

"פסטיבל באך"
תזמורת הבארוק ירושלים

מתי: 17-26.3
היכן:
ימק"א ירושלים ואולמות שונים ברחבי הארץ
לתכנית הפסטיבל ורכישת כרטיסים:
www.jbo.co.il
טלפון:
*6119 או 02-6715888
טווח מחירים:
מאירועי חינם ועד 180 שקלים

יוהאן סבסטיאן באך בציור של Gebel, המאה ה־18 / צילום: ויקיפדיה

מחר (שישי) ייפתח "פסטיבל באך" של תזמורת הבארוק ירושלים, המתקיים בפעם השביעית. תזמורת זו, בניהולו המוזיקלי של דוד שמר, היתה הראשונה בארץ שאימצה גישת ביצוע בעלת מודעות היסטורית, כלומר, שימוש בכלי תקופה והתייחסות לפרקטיקות הביצוע שהיו נהוגות בתקופת הבארוק (1600-1750).

הפסטיבל מוקדש ליוהאן סבסטיאן באך, גדול המלחינים של תקופת הבארוק. הוא יכלול מגוון קונצרטים, אותם יבצעו נגני תזמורת הבארוק ירושלים ומוזיקאים אורחים מהארץ והעולם. לצד הקונצרטים יכלול הפסטיבל אירועים בחינם לקהל הרחב, ביניהם תערוכה מיוחדת המגיעה מבית הולדתו של באך באייזנך שבגרמניה.

המיסה הגדולה של באך

במרכז הפסטיבל יעמוד ביצוע מיוחד של המיסה בסי-מינור ("הגדולה") מאת באך, אחת מהיצירות החשובות והמורכבות בתולדות המוזיקה המערבית. המיסה תבוצע בכלי תקופה מהבארוק, בהובלת המנצח והצ'מבליסט פיטר וילן, מנהלה המוזיקלי של תזמורת הבארוק האירית. איתו יופיעו תשעה סולנים מהארץ ומהעולם, ביניהם זמרת הסופרן קרן מוצרי (ישראל-הולנד), זמר הטנור הגרמני ריכרד רש ואחרים. כמקובל בביצועים תקופתיים, הביצוע יתבסס על שירה סולנית (שני סולנים לכל היותר בכל חטיבה) ולא על מקהלה גדולה.

"אומנות הפוגה" בביצוע "אנסמבל פניקס"

יצירה זו של באך נחשבת לאחד מפלאי המוזיקה המערבית. היא מבוססת על פיתוח של נושא פשוט באופן רב-קולי, תוך שימוש במגוון טכניקות קונטרפונקטיות (כלומר מספר קולות שונים המושמעים בו-זמנית). באך לא ציין מהם הכלים אותם ייעד לביצוע היצירה, ולכן יש לה ביצועים שונים מאוד - בצ'מבלו, עוגב, פסנתר, כלי מיתר, כלי נשיפה ועוד. הפעם תבוצע היצירה ע"י נגני אנסמבל "פניקס".

קונצרט "באך בעיר ובאך בכפר"

בקונצרט יבוצעו "קנטטת האיכרים" המפורסמת של באך וטריו-סונטה פרי עטו. לצידן תבוצע קנטטה דתית מאת גיאורג פיליפ טלמן, מלחין גרמני בן תקופתו של באך. את הקונצרט יבצעו סולני תזמורת הבארוק ירושלים בניצוח דוד שמר, ויצטרפו אליהם הסולנים נור דרוויש (סופרן) ולידור מסיקה (באס).

רסיטלים ויום עיון

ביום ראשון, 26.3, יתקיים בפסטיבל יום שיוקדש לפרטיטות של באך לצ'מבלו (פרטיטה היא יצירה לכלי סולו, הכתובה במספר פרקים). הוא יכלול תערוכה ושני רסיטלים, הראשון בביצוע פסנתרנים צעירים והשני בביצוע הצ'מבליסט הוותיק דוד שמר. יום העיון יתקיים בהנחיית המוזיקולוג ד"ר אורי גולומב, שתחום התמחותו הוא ביצועים שונים למוזיקה של באך.

עוד כתבות

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן