גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משבר הבנקים בארה"ב עלול להנחית מכה נוספת על העבודה מרחוק

עבודה מרחוק הייתה פרקטיקה נפוצה בבנק סיליקון ואלי שקרס, וחלק מהעובדים טוענים שעובדה זו הובילה לקשיי ניהול שתרמו למפלה ● בכירים בתחום מעריכים שעשויות להיות לכך השלכות על הגמישות מצד המעסיקים

סניף של בנק סיליקון ואלי בתל אביב / צילום: כדיה לוי
סניף של בנק סיליקון ואלי בתל אביב / צילום: כדיה לוי

נראה כי קיימת הסכמה רחבה לכך שמי שהובילו את הבנק האמריקאי סיליקון ואלי (SVB) לקריסה, אלו החלטות פיננסיות שגויות. אבל בימים האחרונים עלו ברשת גם טענות נוספות, כאלו שנוגעות לפן אחר בניהול, ומאשימות בכשלים דווקא את העבודה ההיברידית שבה התפארה הנהלת הבנק. בין המאשימים, היו גם עובדי הבנק שטענו שיישום לא נכון של ניהול העבודה מרחוק, הוא שגרם לפגיעה בשיקול הדעת ולאובדן מקור פרנסתם.

הפייננשל טיימס דיווח בשבוע שעבר כי בניגוד לענקיות פיננסיות כמו ג'יי פי מורגן וגולדמן זאקס שהחלו להחזיר עובדים למשרד, הגישה של SVB גם כלפי בכיריה דגלה בגמישות. עוד דווח כי כבר בחודש שעבר התריעו מנהלים בבנק מהשפעות העבודה הממושכת מרחוק על ביצועי העובדים.

אין ספק ששיקול דעת מוטעה והערכת סיכונים בעייתית הובילו לקריסה. אבל האם יותר פגישות עבודה פרונטליות היו מאפשרות להנהלה לזהות את הסיכון בזמן? ובכלל, האם סגנון העבודה והתרבות הארגונית המקובלת, הם משהו שראוי שמשקיעים יידעו על הארגון לפני שהם נותנים בו אמון ואת כספם?

באתר CNBC מזכירים מומחים גם את חשיבותה של התקשורת הפנים ארגונית, בין אם בעבודה מרחוק או בעבודה עקבית במשרדים. כך או כך, היא כמובן לא הגורם לקריסה גם אם תרמה לה, ולדברי דן שאובל, שותף בחברת המחקר Workplace Intelligence, בשיחה עם CNBC - מדובר בתירוץ.

כשהמרחק עלול להאט

"כל זמן שלעובדים הייתה עבודה, הם עשו הכול כדי להסביר שהם פרודוקטיביים מהבית, אך ברגע שמקום העבודה שלהם נסגר, הם כועסים על ההנהלה שלא ידעה לנהל נכון מרחוק", טוענת הדס אלמוג, סמנכ"לית אנשים בכירה בחברת Appsflyer ומומחית לעולם העבודה החדש, בפוסט שכתבה בפייסבוק.

אלמוג תוהה אם הבעיה היא שלא נעשו "התאמות אמיתיות לעבודה היברידית יעילה, או שאולי באמת בזמן משבר קבלת ההחלטות צריכה להתקבל במשרד?". במקביל, על רקע הטענות ברשת, היא תוהה כיצד הדבר ישפיע על הטמעת העבודה ההיברידית: "האם היא תהיה השעיר לעזאזל החדש לחוסר הצלחה עסקית? ימים יגידו".

שוש אורון, מומחית לניהול קריירה ולשעבר בעלים ומנכ"לית חברת "בגישה שונה" לאבחון והשמת בכירים, לא ממהרת להספיד את העבודה ההיברידית ולא מאשימה אותה בקריסה. אולם, היא מודה כי תהליכי עבודה מרחוק עשויים לפגוע במהירות מעבר מידע ובמלאות שלו: "הרי כשיש בעיה כולם מדברים עליה במסדרון ובישיבות. לכן, כשרוב ההנהלה עובדת מרחוק - הנגישות למידע איטית יותר. גם אם הארגון שקוף, האינפורמציה חלקית. יכול להיות שעד שהאינפורמציה וההערכות הגיעו למנהלי הסיכונים והופנמו, לקח זמן רב יותר.

"בנוסף, כמו שאנחנו רואים היום כאן - בארגונים, כמו בממשלות, צריך איזונים ובלמים. כשהם נמצאים רק בכתובים ולא מרגישים אותם בשטח, הם נחלשים". עוד מציינת אורון כי "התקופה הזו מזמנת כלכלת סיכונים ותהליכי חשיבה גבוהים יותר. כאלה שהעבודה מרחוק עלולה להאט, אם היא לא מנוהלת נכון".

העבר מוכיח אחרת

אמיר בולדו, מייסד שותף וסמנכ"ל טכנולוגיה בסטארט־אפ Trullion המפתח מוצרים מבוססי בינה מלאכותית עבור אנשי כספים מאשים גם הוא את אופן הניהול, אבל לא את העבודה ההיברידית עצמה. "מוקדם לדעת מה היו כל הסיבות לקבלת ההחלטות, אבל מוזר להאשים בזה (בקריסת SVB, ש"ד) את העבודה מרחוק", הוא אומר. "הם לא ניהלו את הריסק נכון. יש 'ברבורים שחורים', וכנראה שמאוד קל להאשים בכך משהו שלא קשור בהם.

"כמעסיק אני מודה שעבודה מרחוק יכולה להקשות על תיאום, אבל מכאן ועד להאשים בכך קריסה כזו של בנק? אני מניח שהביקורת הפנימית בבנק לא עלתה בזמן על הסיכונים, וזה ללא קשר להיכן העובדים נמצאים. עובדה שבקורונה כולם עבדו מרחוק, וזה לא קרה אז".

גם פרופ' פיטר במברגר, חוקר התנהגות ארגונית בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, טוען שהעבודה ההיברידית היא לא מקור הבעיה לקריסת הבנק. לדבריו, ההפך הוא הנכון - בכל הנוגע לפרודוקטיביות, היא מוכיחה עצמה כיעילה. "בתקופת הקורונה נערכו לא מעט מחקרים ומה שרואים זה בדיוק את ההיפך - עלייה בתפוקה", הוא מדגיש. "אין בסיס מחקרי לטענה שבגלל שארגונים היו כל כך ליברלים כלפי העובדים, התפוקה שלהם נפגעה. אולי זו התרבות הארגונית של ההנהלה שיש בה הטיות קוגניטיביות, מה שקיים אצל כולם. הם משכנעים עצמם שהם צודקים ולא בודקים השלכות על מעשים".

במברגר לא מאמין שמעתה משקיעים ידרשו לדעת מה סגנון העבודה הנהוג בארגון, ויעדיפו שלא להשקיע בבנקים שבהם נהוגה עבודה היברידית. "דיו דלג'נס (בדיקת נאותות) בדרך כלל לא נוגעת לתרבות ארגונית", לדבריו, קרה שבעבר חברות הציגו את התרבות הארגונית שלהם, אבל בכל הנוגע להעדפת עבודה שאינה היברידית - "אני לא בטוח שזה יקרה", הוא אומר.

השינוי הפסיכולוגי בשוק

ניתן גם להתייחס אל הטענות כי SVB קרס בגלל העבודה ההיברידית מזווית אחרת. הפסיכולוג והיועץ הארגוני ד"ר דוד ברקוביץ' סבור שהטענות האלו קשורות לציפייה החדשה מהמנהיגות בארגון. "אם בעבר הערכנו ארגונים שהתנאים בהם טובים ושההנהלה יורדת לשטח, היום גם העובדים בוחנים את ההנהלה לפי ההצלחה העסקית", הוא מסביר. "לכאן נכנס שיקול העבודה מהבית".

לדבריו, לפני שנה וחצי הכרזנו על ארגונים שמחזירים למשרד כמנותקים, והיום הביקורת היא על ארגונים שהמשיכו לאפשר עבודה מרחוק, אבל לא קידמו את הערך ואת הרווחה הפיננסית של הארגון שלהם. "אולי הם עשו דברים טרנדיים נכונים, אבל זו מנהיגות שחטאה בבסיס שלה - להגן על המשרה שלי", אומר ד"ר ברקוביץ'.

אבל כל הטרנדים האחרונים מקדשים את חיי ופרטיות העובד כחשובים יותר מהארגון.
"בארגונים שדוגלים בדיכוטומיה כזו - שם באמת צפויה התנגשות. אבל ארגונים חכמים מייצרים מצב שבו אנשים מגיעים לביצועים טובים, ללא התנגשות, גם באמצעות עבודה היברידית. האג'נדה של 'אני במרכז' לא נוגדת את הרצון של עובד טוב בהצלחת הארגון, להיפך - היא מקדמת אותו. הצלחה היא להביא את העובדים לביצועים הטובים ביותר כשהם לא נשחקים".

לדעתך העבודה ההיברידית קורבן פה, והיא תיפגע?
"בוודאי שעבודה היברידית תיפול קורבן. ובאותו אופן שבו ארגונים עושים שימוש בטרנדים לפעולות שלא היה להם אומץ לקיימן, אנחנו יכולים לראות מגמה הפוכה כתירוץ להפסיק אותן. אבל הסיפור הוא לא עבודה מרחוק, אלא רק ההצלחה של מנהל להביא לתוצאה הטובה ביותר. היברידי או לא - זה כלל לא משנה. זו רק תפאורה".

עוד כתבות

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

5 דברים לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה מעורבת ויושפע מההתפתחויות הבטחוניות ● השקל התחזק מול הדולר, 3.71 שקלים ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

מגמה מעורבת באסיה; מדד ניקיי עולה ב-1.4%


מדד הקוספי הדרום קוריאני מזנק בכ-2% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א