גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מרחץ דמים": בהודו אוהבים רכבות אך שכחו את המערכת למניעת התנגשות

רכבת מהירה באה מצפון, עברה למסילה הלא נכונה, התנגשה ברכבת נייחת ויצרה תאונת שרשרת לאחר שרכבת נוספת נתקלה בה מאחור ● התוצאה: מאות הרוגים ואלפי פצועים ● ובזמן שכוחות החילוץ בשטח, ראש הממשלה מודי, שאוהב רכבות מהירות תוצרת הודו, מחפש אשמים

זירת האסון הקטלני בהודו / צילום: Associated Press, Arabinda Mahapatra
זירת האסון הקטלני בהודו / צילום: Associated Press, Arabinda Mahapatra

"ישנתי כשהרכבת סטתה ממסילתה. אולי 15 איש נפלו עליי. כשיצאתי מהקרון ראיתי גפיים מפוזרות סביבי, רגל פה, יד שם, פנים מעוותות", זו עדותו של אחד הנוסעים באסון הרכבות (מהתקשורת ההודית) שהתרחש בשישי האחרון במדינת אודישה שבמזרח הודו. שלוש רכבות התנגשו זו בזו באחת ממסילות הברזל המיושנות כשעליהן אלפי נוסעים. בראשון, מניין ההרוגים עמד על 288 והפצועים על כאלף. כל אלה הופכים את התאונה, לקטלנית ביותר שנראתה במדינה ב־30 השנים האחרונות.

הודו היא ארץ של רכבות. 13 מיליון בני אדם נוסעים ברכבותיה מדי יום. רשת המסילות שלה משתרעת לאורך 67,000 ק"מ, ונחשבת לרביעית בגודלה בעולם. זו הייתה מורשת השלטון הבריטי, שהודים אוהבים לשנוא, שהניחו מסילות ברזל במשך שבעים שנה, ורתמו בזה ליצירת הודו המודרנית, שעד בואם לא הייתה אלא מיתוס. עניי הודו הם הרוב העצום של נוסעי הרכבות.

בין הצילומים הקלאסיים של הודו אפשר למצוא רכבות עמוסות, שנוסעים תלויים בחלונותיהן ורוכבים על גגותיהן. הסתמכות על לוח הזמנים של הרכבות היא מן הסיכונים המובהקים של חיים בהודו.

ניצולי האסון מעידים, כי מאות פועלים, המחפשים עבודה מחוץ לכפריהם ולמדינותיהם, לצד סטודנטים נדחסו ברכבת "כתף אל כתף, רובם בעמידה, היה אפשר לראות רק ראשים" (מהניו יורק טיימס).

מודי רוחץ רגליים

שלושה ימים לפני האסון, ממשלת הודו קנתה עמודי פרסומות שלמים בעיתונים הגדולים, כדי להשתבח במעשיה בתשע השנים האחרונות. תמונת ענק בראש העמוד הראתה את ראש הממשלה נרנדרה מודי רוחץ את רגליו של נער הודי. "תשע שנים" מכריזה המודעה, "אנחנו בונים הודו חדשה, ומבטיחים את רווחת העניים".

מודעת הבחירות של מודי בה הוא משתבח, בין היתר, בפיתוח רכבות מהירות

מודי עלה לשלטון במאי 2014, ונבחר בהפרש מוחץ ב־2019. בעוד שנה הוא יתמודד פעם נוספת. קמפיין הבחירות שלו בעיצומו, וזו הייתה הסיבה למודעת "תשע השנים". בין התפארויותיה הייתה "תשתית של עידן חדש להודו החדשה", כולל הכנסת 18 רכבות מהירות לפעילות.

מודי מקדיש תשומת לב מיוחדת לרכבות מהירות, תוצרת הודו, הנקראות - Vande Bharat, שפירושה בתרגום מהלשון הסנסקריטית העתיקה הוא: "אומרים את שבחיך, הודו".

כאשר הושקה הרכבת הראשונה, לפני כארבע שנים, מודי תיאר אותה כעדות לפוטנציאל ההודי, ואפילו כ"חומת מגן נגד טרור". הוא דיבר על "השינויים המהפכניים" שהממשלה מכניסה, ועל השקעות שיא במודרניזציה של תשתית הרכבות. השנה היא עומדת להוציא 22 מיליארד דולר, עלייה של 30% לעומת השנה שעברה. בשבת, מודי עמד להשתתף במעמד השקה נוסף של רכבת אקספרס.

1 ל־10,000

בין שלוש הרכבות המעורבות בתאונה, כנראה זו עם מספר ההרוגים הגדול ביותר, הייתה אחת הרכבות המהירות של מודי. היא נסעה מקולקאטה (לשעבר כלכתה), בירת מערב בנגל, אל בּוּבּאנֶשוואר, בירת אודישה, כאשר התנגשה ברכבת חונה. לפי דוח ממשלת הודו, הרכבת המתנגשת נסעה במהירות גבוהה (160 קמ"ש) מפני שלא הייתה אמורה לעצור.

הרושם המיידי הוא שהתאונה הייתה תוצאה של טעות אנוש, או של סימנור (איתות רכבות) לקוי, מפני שהרכבת המהירה עברה אל מסילה שגויה דקות אחדות לפני ההתנגשות.

כך או כך, מערכת למניעת התנגשות נועדה לתקן טעויות אנוש או טעויות סימנור. במידת הצורך היא עוצרת את הרכבת ומקטינה את סבירותה של תאונה לשיעור של 1 ל־10,000, כך לפי אתר הרשת outlookindia.com.

הודו פיתחה מערכת כזאת, הנקראת KAVACH. במארס 2022 כתב המנהל הפורש של חברת הרכבות הלאומית, כי הצלחת הפיתוח "ראויה לחגיגה, מפני שכרוכה בה הגנה על חייהם של מאות מיליוני הודים". הימים הבאים יצטרכו להשיב על השאלה מדוע KAVACH לא הגנה על חייהם של 300 נוסעי הרכבת מקולקאטה.

מה שקרה בלילה שבין ששי לשבת היה אפוא גלולה מרה במיוחד למודי, שכעסו היה ניכר. הוא הגיע אל מקום התאונה, וביקר פצועים, אך לא עשה מה שהיה עושה ראש ממשלה ביפן, או נשיא בדרום קוריאה, או ראש ממשלת יוון, בעקבות תאונת רכבות. מודי לא קיבל עליו אחריות ולא התנצל. הוא הכריז, לעומת זאת, שהחקירה תמצא את האשמים, ו"תעניש אותם במלוא חומר הדין. לא יהיו רחמים".

נראה שראש הממשלה הסמכותני של הודו אינו חושב, כי לאחר תשע שנות שלטון, ממשלתו נושאת באחריות כלשהי למה שעד ראייה אחד תיאר כ"מרחץ הדמים על המסילה".

המנהיג הפופולרי בעולם

את התוצאות הפוליטיות של האסון קשה להעריך. הניסיון מלמד שקשה לקלף את ציפוי הטפלון ממודי. הסקרים מעמידים את הפופולריות שלו בשיעורים המזכים אותו בתואר המנהיג הפופולרי בעולם. יריביו הם ננסים פוליטיים לעומתו. הוא חוזר ודורס אותם בקלות. הברקה רטורית אחת מספיקה לו, ויש לו שפע של הברקות.

אך בהודו תמיד יש פוטנציאל להתקוממות אלקטורלית. מפלגתו של מודי ספגה מהלומה כבדה בחודש שעבר בבחירות במדינה דרומית רבת אוכלוסים על אף השתתפות אישית פעילה של מודי במערכת הבחירות. אם מיליוני הודים יחשבו שראש הממשלה האהוב לא הגן על חייהם הם עשויים לשנות כיוון. זו רק אפשרות, ולפי שעה אין לה ביסוס.

ציוץ אחד, מפרופסור הודי גולה, מראה סרטון עם גופות הנספים באסון מוטלות על הרצפה. "ארץ אינה נעשית גדולה רק מפני שראש ממשלתה מחליף בגדים אחת לשעה", נכתב. "ארצנו זקוקה לאריגים נאותים כדי לכסות את גופות מתיה". זה רמז עבה לתשומת הלב המפורסמת שמודי מקדיש לאופנה. הוא נוהג להחליף בגדים וכובעים לעתים קרובות.

מודי נהנה מיוקרה בין לאומית יוצאת דופן. מנהיגים זרים מכל הגוונים, מדמוקרטים מובהקים ועד רודנים אכזרים, מתחרים על חסדיו, ואינם חוששים לזהות את עצמם עם שאיפותיו הפוליטיות, אפילו בזמן מערכת בחירות. הכול עומדים בתור אל ראש ממשלת הודו. ביוני הוא יישא נאום באוזני מושב משותף של בקונגרס בוושינגטון. הוא המנהיג הלא מעורער של הארץ המאוכלסת ביותר בעולם, עם פוטנציאל כלכלי, פוליטי וצבאי עצום ממדים.

הספק היחיד המתעורר הוא זה הנוגע לחוכמת הדורות של "עניי עירך קודמים". רוב תושביה של הודו הם עדיין עניים מרודים, והם המפתח לכל הצלחה פוליטית.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר

עוד כתבות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים