גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעקבות פרשת בוריס אקונין: אנשי הרוח שנרדפים בשל דעותיהם הפוליטיות

בשבוע שעבר הכריז משרד המשפטים הרוסי על אקונין, מסופרי המתח הידועים ביותר כיום בעולם, כעל סוכן זר, בכך הוא מצטרף לרשימת ארוכה של אנשי רוח שנרדפו בגין הדעות החריפות שהביעו נגד השלטון בארצם ● מראשית המאה ה-20 ועד ימינו, אינטלקטואלים חשופים לאיומים וגלות כפויה

הסופר הרוסי בוריס אקונין, 2012. ''מחבלים הכריזו עליי כטרוריסט'' / צילום: ויקיפדיה
הסופר הרוסי בוריס אקונין, 2012. ''מחבלים הכריזו עליי כטרוריסט'' / צילום: ויקיפדיה

1

משרד המשפטים של רוסיה הודיע בשבוע שעבר כי הוא מצרף את סופר המתח הרוסי בוריס אקונין, 67, מהכותבים הפופולריים ביותר כיום בעולם, לרשימת הסוכנים הזרים, בגלל התבטאויותיו נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה ונגד נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. לתיוגו כ"סוכן זר" השלכות הרסניות: חשבונותיו של אקונין ברוסיה יוקפאו והפצת ספריו שם תוגבל. בנוסף, מהרגע שהוכרז על ידי הממשל כ"טרוריסט וקיצוני", המפיץ "מידע כוזב על רוסיה וצבאה", הודיע בית ההוצאה לאור שלו שיפסיק לעבוד עימו, וכך גם חנות הספרים האינטרנטית המוכרת את כתביו. אקונין, המתגורר זה עשור בצרפת, הגיב לסנקציות שהגיעו היישר מהקרמלין: "מחבלים הכריזו עליי כטרוריסט".

מיהי החוקרת נרי אוקסמן, העומדת במרכז המאבק נגד אוניברסיטאות העילית בארה"ב?
כך הפכה יורשת לוריאל לאישה הכי עשירה בעולם

2

לעוינות המופנית כלפי אינטלקטואלים היסטוריה עתיקה, והיא קנתה אחיזה בכל מדינה בעלת אופי אוטוקרטי בעולם. בשנות השלושים, בימי מלחמת האזרחים בספרד, הגנרל הפשיסטי פרנסיסקו פרנקו ניהל מסע רדיפה אחר אנשי הרוח בארצו, כשבשיאו נרצח המשורר והמחזאי הספרדי פדריקו גרסיה לורקה, בשל דעותיו הסוציאליסטיות. ב־1968, לאחר הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה, ואצלב האוול, המחזאי, הסופר ולימים נשיא הרפובליקה הצ'כית, הוחרם ונזרק לבית הסוהר על ידי הממשל הקומוניסטי, אותו האשים בהפרת זכויות אדם. ב־1974, ארבע שנים לאחר שקיבל פרס נובל לספרות, הסופר הרוסי אלכסנדר סולז'ניצין הוגלה מארצו ואזרחותו נשללה ממנו, לאחר שחשף בספריו את הזוועות שהתרחשו בגולאגים, מחנות העבודה הסובייטים. ואלו מקצת הדוגמאות לרדיפות אחר אנשי רוח במאה ה־20.

3

ישנם אנשי רוח המבקרים את המשטרים האפלים בארצם, וחייהם, בשל כך, תלויים על בלימה. כזה, למשל, הוא הסופר אורהאן פאמוק, 71, חתן פרס נובל לספרות ב־2006. שנה לפני, בריאיון שהעניק לעיתון השווייצרי Das Magazin, הוא התייחס להיסטוריה המושתקת של טורקיה: "30 אלף כורדים ומיליון ארמנים נרצחו כאן. כמעט אף אחד לא מעז להזכיר את זה. אני כן".

פאמוק הואשם ב"השמצת הזהות הטורקית" ונידון לשישה חודשי מאסר. בשעה ששרפו את ספריו במדינתו, מחוץ לה התחוללה סערה חובקת עולם. הנציב הממונה על הרחבת האיחוד האירופי, אולי רן, הודיע כי לאור העונש שהוטל על הסופר, תיבחן כניסתה של טורקיה לאיחוד. שלושה זוכי פרס נובל לספרות, ז'וזה סאראמאגו, גבריאל גרסיה מארקס וגינטר גראס, הביעו את תמיכתם באינטלקטואל הטורקי. "בלי קשר לשאלה אם רצח העם בוצע על ידי השלטונות העות'מאניים או לא", כתבו בהצהרתם, "פרשנותו של פאמוק לאירועים היסטוריים אינה יכולה להוות פשע כלשהו". הלחץ הבינלאומי עשה את שלו והאשמות נגד פאמוק בוטלו.

4

כבר מראשית דרכו הספרותית, נקלע המשורר והסופר הקובני רינלדו ארנס (1943-1990), מחבר הרומן "לפני שירד הלילה" (תורגם לעברית על ידי רמי סערי ויצא לאור בהוצאת "כרמל" ב-2008) לעימותים עם הממשלה הקומוניסטית בארצו. חוץ מהביקורת שהשמיע נגד פידל קסטרו, העובדה שהיה גיי הקשתה על חייו עוד יותר. ב־1974 הוא נכלא בגין "סטייה אידאולוגית". הוא הצליח לברוח מבית הסוהר ולהימלט מהמדינה, אך נלכד ונאסר שוב. ב־1976, תחת איומי מוות, אולץ להתכחש לכל ספריו ואמירותיו.

ארבע שנים אחרי, הוא גלה לארצות הברית, שם זכה לכל הכיבודים האקדמיים, אך אלו לא ביססו אותו כלכלית והוא סבל מחרפת רעב. לבסוף, מחלת האיידס והגעגועים למולדתו הכריעו אותו. במכתב שהותיר הסביר מה הוביל אותו להתאבד: "מחמת מצבי הבריאותי והדיכאון שאני שרוי בו מפני שאינני יכול להוסיף להיאבק למען החופש של קובה, אני שם קץ לחיי. ברצוני לדרבן את העם הקובני להוסיף להיאבק למען החירות. קובה תהיה חופשית. אני כבר חופשי".

5

ב־2015 עזב אַיי וֵייוֵיי, 66, האמן הסיני הידוע והמצליח ביותר כיום בעולם, את ארצו ולא שב אליה יותר. מאז התגורר בברלין ובקיימברידג', וכיום הוא חי בחווה רחבת מידות בפורטוגל. טרם עזב את המדינה, הרשויות הסיניות הספיקו להכות אותו, לאסור אותו, להרוס את הסטודיו שלו (בטענה שמדובר במבנה לא חוקי), לפרוץ לחשבונותיו ברשתות החברתיות ובהמשך לסגור אותם, ולשלול ממנו את דרכונו, זאת בגין הדעות שהשמיע בעניין זכויות אדם בסין, משנות התשעים ואילך. בריאיון ל"גרדיאן" באפריל האחרון, ציין העיתונאי באוזני האמן שבמקרה שלו הצלחתו הפנומלית, האמנותית והכלכלית, כרוכה ברדיפות, מכות ועקירה. "זה נראה לי מאוד הגיוני", הסביר איי וייויי, "זה היה גורל אבי, שלי, ואולי זה גם יהיה חלק מחיי בני. אבל אני אסיר תודה על כך. זה נותן משמעות לחיי".

עוד כתבות

שינויים ביציבות השקל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הדולר נחלש לשפל של חודש וחצי מול השקל. אלו הסיבות

הדולר נסחר סביב רמה של 3.66 שקלים, הרמה הנמוכה מאז תחילת חודש אפריל ● עליית מדד המחירים לצרכן בישראל מול ההתקררות באינפלציה בארה"ב מובילה להתחזקות המטבע המקומי ● גם האירו נחלש מול המטבע המקומי

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות: סוגת תשלם 18 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת הסכמות שנחתמו בין רשות התחרות לסוגת, היא תשלם את העיצום הכספי בגין התערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובשורה של המלצות מחיר לקמעונאים ● סוגת בתגובה: "במספר מצומצם של מקרים אירעו כשלים טכניים בתהליכי העבודה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

יוסי שיינפלד, מייסד ובעלי חברת בינוי וניהול חוות השרתים SDS / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך הפך היזם מסוכות נחלים לסנדק של חוות השרתים בישראל

במעטה של חשאיות גמורה, איש העסקים יוסי שינפלד הפך בעשור האחרון לבונה חוות השרתים המוביל במדינה ● הוא אף הקדים את התנופה שחולל מכרז הענן הממשלתי נימבוס בהשקעות בתחום, והחברה שלו מאחסנת בבלעדיות את פעילות מיקרוסופט בישראל ● כעת הוא לוטש את עיניו ליעד הבא: בינה מלאכותית ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה בכ-0.7% ● פאוול: "היו סבלניים בקשר להורדת הריבית" ● גולדמן סאקס: השווי של אנבידיה אטרקטיבי לקנייה ● גיימסטופ ו-AMC זינקו שוב בעשרות אחוזים ● מלחמתזנקת הסחר: ביידן מעלה מכסים על היבוא הסיני, מכוניות חשמליות, שבבים ועוד - טסלה זינקה ב-3.5% ● מדד מחירי הייצור בארה"ב עלה מעל הצפי ● שינויים פרסונליים באמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן, פורש

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

ראש המוסד, דדי ברנע / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון. המשמעות: הזזת המטרו ופגיעה בשכונות מגורים

במשרד התחבורה נבחנת האפשרות לשנות את תוכניות המטרו, אשר אושרו כבר, כדי להקים תחנת רכבת הצמודה למטה המוסד, כפי שמבקש הארגון ● השינוי עלול ליצור אפקט דומינו שמשמעותו עיכוב של שנים בתוכניות המטרו ● משרד רה"מ: "אין כל כוונה לשנות את תוכניות הקמת הרכבת"

צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים ב כ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום, וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל

חלה עלייה בסיכון האשראי בענפי הבינוי והנדל''ן, שמשתקפת גם במדדי איכות האשראי / צילום: Shutterstock

למרות עליית הסיכון: הבנקים הגדילו ב-14% את האשראי לענף הנדל"ן

דוח הפיקוח על הבנקים לשנת 2023 מגלה כי תיק האשראי של חמש קבוצות הבנקאות הגדולות עמד בסוף השנה על 293 מיליארד שקל ● בפיקוח מודעים לסיכוני הריבית הגבוהה ולהשפעות המלחמה ועוקבים מקרוב אחרי הצמיחה בתחום ● החדשות הטובות: הבנק המרכזי מעריך שליזמים רבים אפשרות לספוג את ההשפעות הללו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

בעקבות נתוני האינפלציה: המדדים בוול סטריט נסחרים בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עולה ב-0.9% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC יורדות ביותר מ-20% ● מניות שמרכזות עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי מזנקת ב-20%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● הביטקוין מזנק ב-7%

הציוץ של קית' גיל שעורר את הסערה, והציוצים של עוקביו שהופצו ברחבי הרשת / צילום: מתוך טוויטר

מניות המם חזרו לשגע את וול סטריט. קרנות הגידור הפסידו שוב מיליארדי דולרים

תחושת דה ז'ה וו הכתה השבוע בוול סטריט ● ציוץ אחד, של חשבון בשם The Roaring Kitty, הוביל לזינוק של מאות אחוזים בשורת מניות מם, מניות שנעות בחדות בגלל הייפ ברשתות החברתיות וללא קשר למצבן הפיננסי או העסקי ● בפעם הקודמת הסיפור הזה נגמר בקריסה של קרנות גידור וסדרה בנטפליקס ● הפעם השורטיסטים כבר הפסידו כמעט 2.5 מיליארד דולר ביומיים

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

קודם תקום ועדה, אח"כ נראה: החורים במתווה החדש להבאת עובדים זרים

על רקע המשבר המתמשך בענף הבנייה בישראל, הממשלה אישרה היום תוכנית שנועדה להביא לסיום במחסור הפועלים ● מה היא מציעה, האם היא תייעל את ההליך או דווקא תסרבל אותו, ואיך קשורים האמריקאים לסיפור?

הבניין בו נמצא הפנטהאוז בפנקס 50, ת''א / צילום: מאיה לוין

בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בת"א והדרישה של רשות המסים

תושב שווייץ העניק לאשתו פנטהאוז בת"א במתנה, ורשות המסים ביקשה נתח מהעסקה - כמס רכישה ● ביהמ"ש דחה את עמדת רשות המסים וקבע כי לאשה מגיע פטור ממס עבור המתנה שקיבלה

חברת נובה רחובות / צילום: איל יצהר

כ־50% מהעליות בזכותן: שתי מניות השבבים שמושכות את הבורסה בתל אביב כלפי מעלה

המשקיעים במניות נובה וקמטק נהנו בשנה האחרונה מתשואה תלת־ספרתית שאחראית לחלק נכבד מהעליות במדדי הדגל של ת"א ● מהיכן נובעת ההצלחה שלהן, האם הן צפויות להמשיך לזנק, ואיזו מניית שבבים נשארה מאחור?

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בישראל ובארה"ב: שלושה נתוני מאקרו גורליים יפורסמו בתוך 24 שעות

החל מהיום (ד') בצהריים יחל מרתון של נתוני מאקרו חשובים ● הראשון שבהם יהיה מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל, שהפתיע לרעה במשך 4 פעמים ברצף ● משם הפוקוס יעבור לישראל, עם פרסום נתוני האינפלציה והתוצר ● אלו הציפיות בשוק

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

מתקרבים להשקה: ערוץ i24NEWS בעברית ישקיע 4 מיליון שקל בפרסום

ערוץ החדשות החדש i24NEWS בעברית בחר במשרד הפרסום FCB TLV & atomi מקבוצת IPG להוביל את קמפיין העלייה לאוויר ● בשלב הראשון הקמפיין כולל שלטי חוצות ודיגיטל, ובהמשך יעלה פרסום גם בטלוויזיה - אם כי לא בערוצי הברודקאסט

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל