גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחפשים את המודל הכלכלי הבא: כך תיראה השנה הקרובה במדיה ובבידור

דוח התחזיות של דלויט מציג את השינויים הצפויים בעולמות הטלוויזיה, האודיו והבידור ב-2024, במטרה להגדיל את ההכנסות ● בסטרימינג יגדל מספר אפשרויות התשלום, בפודקאסטים לא יסתפקו בפרסומות ויעברו לדמי מנוי, והקולנוע והגיימינג יתלכדו יותר מהרגיל

הפודקאסט המצליח "The Joe Rogan Experience" / צילום: צילום מסך
הפודקאסט המצליח "The Joe Rogan Experience" / צילום: צילום מסך

חידושים טכנולוגיים מהירים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעידן הנוכחי, מה שמוביל למגוון עצום של הצעות ומוצרים שצרכנים יכולים לבחור ביניהם. התחרות עזה, הסיכונים גדלים, ובכל ענף כמעט מחפשים את מודל ההכנסות המתאים ביותר.

הרווחיות של נטפליקס בשיא, אז למה היא רוצה להעלות מחירים דווקא עכשיו?
הישראלים כבר לא נדבקים למסך הטלוויזיה. האם זה סימן טוב?

בפירמת הייעוץ העולמית דלויט מנסים לעשות סדר בכל הנוגע לחידושים בעולמות הטכנולוגיה, המדיה והטלקום, ולהציג את התחזיות והטרנדים החמים ביותר לשנה הקרובה. אלה מאוגדים בדוח שכתבה קבוצת המחקר של הפירמה, על בסיס ראיונות עם חברות בתעשייה ונתונים ממחקרים שונים בעולם. כאן בחרנו לשים את הזרקור על שלוש מגמות עיקריות שעלו בדוח.

סטרימינג 8 הצעות למנוי

לפי דלויט, שוק המדיה נמצא בנקודה קריטית. מצד אחד, החברות הוותיקות חוות שחיקה בשיעור הלקוחות שצורכים טלוויזיה מסורתית - חיבור לכבלים או ללוויין וצפייה ליניארית בתוכן - כשלראשונה שיעור זה ירד מתחת ל־50%.

מצד שני, פלטפורמות הסטרימינג שהיו אמורות להוות תחליף, וביצעו השקעות ענק בתוכן, מתקשות להגיע לרווחיות ואף רושמות הפסדים. בנוסף, התחרות בזירה עצמה מתעצמת, מה שמקשה על השחקניות לגדול משמעותית.

ב־2024 הפתרון לאתגר הכפול - השקעה בתכנים ושימור מנויים - יהיה חיזוק שיטת ה־Tiers (שכבות מחיר). במילים אחרות, מספר אפשרויות המנוי יוכפל מארבע לשמונה בממוצע. "כשאתה מגיע למיצוי צמיחה, אתה רוצה להוציא מכל צרכן את המקסימום שהוא מוכן לשלם לך", אומר אורן רוזמן, שותף ומוביל סקטור המדיה, התקשורת והספורט בדלויט.

"ההצעות ייבדלו זו מזו במספר המכשירים, איכות השידור, פרסומות, תכנים שנחשבים נחשקים כמו שידורי ספורט, חוזים שנתיים מול חודשיים, באנדלים עם שירותי מדיה נוספים ועוד". לפי רוזמן, לא בטוח ששיטת השכבות תגיע גם לארץ, בגלל שני חסמים עיקריים: מבנה השוק המקומי והצורך בהתאמה של חלק מהאפשרויות לישראל.

"מה שקרה ב־2023 היה החלום ושברו, או התפכחות - כל השחקניות הפסידו, חוץ מנטפליקס", מסביר רוזמן. "בהתחלה היא הייתה על המגרש כשחקנית כמעט יחידה, ואז החלה תחרות עזה בין המון שחקניות, מאות שירותי סטרימינג והשקעות אדירות בתוכן, אבל הצרכן לא יכול לשלם על כל זה.

"קלות החיבור לשירותים השונים היא גם חרב הפיפיות שלהם, כי ההתנתקות היא בלחיצת כפתור, וזה הוביל לשיעורי נטישה גדולים. אם לא מצליחים לבלוט ולמלא את התיאבון של הצופים לתוכן, מאבדים אותם, ומצד שני, התכנים עולים המון כסף. מכאן מגיע הפתרון של קונסולידזציה וצמצום הוצאות".

הכוונה, בין היתר, היא לעסקת רכישת התוכן של נטפליקס מדיסני לפני כמה חודשים ("לפני שנה מהלך כזה היה בלתי נתפס", אומר רוזמן), לשיחות בין פראמונט לאפל על מודל הפצה משותפת (לאפל חסרה ספריה רחבה של תוכניות אהובות ישנות) ולחיבור אפשרי בין HBO לנטפליקס.

הסדרה ''שנות הקסם'' שדיסני מכרה לנטפליקס / צילום: צילום מסך

בידור אודיו מתחילים לשלם

בשנת 2024 צפוי שיעור השימוש בפורמטים שונים של בידור אודיו (האזנה) לגדול באופן משמעותי. מספר המשתמשים החודשיים בפודקאסטים יעמוד על כ־1.7 מיליארד, במוזיקה בסטרימינג - 750 מיליון משתמשים, ובתחום הספרים המוקלטים (אודיו בוקס) - 270 מיליון משתמשים. במקביל, הרדיו המסורתי ישמור על כוחו - עם 4 מיליארד משתמשים.

בדלויט צופים כי כל התחומים האלה גם יחד ייצרו ב־2024 הכנסות של 75 מיליארד דולר - גידול של 7% לעומת 2023, אך כזה שאיננו משקף את הגידול השנתי או את היקף זמן ההאזנה. וזה מביא אותנו לאנומליה של השוק: גידול במספר המשתמשים לעומת חוסר יכולת לייצר הכנסות מההאזנות הללו.

לפי דלויט, המאזין הממוצע של מוזיקה בסטרימינג מייצר רק 33 דולר הכנסה שנתית, בעוד שבפודקאסטים המצב קיצוני יותר, ומדובר ב־2 דולר בלבד. בסך־הכול מסתכמות כיום ההכנסות השנתיות מפודקאסטים ב־3.5 מיליארד דולר.

רוזמן מזכיר כי בעוד שהרדיו הוא שוק ריכוזי יחסית, כמות הפודקאסטים היא אינסופית. "יש פה פרדוקס: מבחינת השימושיות זה שוק ענק, אבל המוניטיזציה שלו מוגבלת. ייתכן שנראה קונסולידציה גם בשוק הזה, גופים יאגדו הרבה פודקאסטים ויבקשו תשלום עבור ההאזנה.

"בהרבה מקרים, פודקאסטים נתפסים עדיין כאמצעי קידום, ולא כמרכז פעילות בפני עצמו. אבל כמו שיש בסטרימינג הצעות ערך שונות, גם פה החדשנות תהיה בייצור מודל הכנסה. האפשרויות הן דמי מנוי, פרסומות או פורמט היברידי. ב־2024 ינסו להכניס יותר את דמי המנוי, כי ההכנסה מפרסומות לא מספיקה, וגם יהיו יותר שיתופי־פעולה מסחריים. זה יכול להיות לפי חלונות זמן או תוכן אקסקלוסיבי. היום גוגל פודקאסט זה חינמי, אולי בעתיד גוגל תגבה דמי מנוי".

גם בישראל, למרות שהפורמטים הופכים פופולריים יותר, עדיין ההכנסות מפרסומות נמוכות. לשם המחשה, בימי שגרה, עלות עסקת פרסום שמציעה אחת השחקניות הגדולות בשוק, ADIO, עומדת על 50-100 אלף שקל לקמפיין שנע בין יומיים ל־10 ימים, ועולה בספוטיפיי, לייב רדיו ופודקאסטים. "במלחמה המחירים לא ירדו, אבל התמריצים גדלו כדי להחזיר את גלגלי התנופה. למשל, חבילות שמייצרות יותר ערך וחשיפות", אומר דרור גנות, מבעלי החברה.

גיימינג וקולנוע חיבורים חדשים

תעשיית הקולנוע בעולם עדיין לא חזרה להיקפי הפעילות שאפיינו אותה טרום הקורונה. מצד אחד, היא עדיין זקוקה לשוברי קופות, ומצד שני היא מחפשת השקעות שיגדרו את הסיכון שלה, כלומר תכנים שכבר מוכרים לקהל הצופים ויש הסתברות גבוהה יותר שיצליחו.

מולה ניצבת תעשיית הגיימינג, מהשווקים המשמעותיים והצומחים בעולם, בעיקר הודות לקהל הצעיר שמתאפיין ברמה גבוהה של מעורבות (השקעה מעבר לזמן המשחק עצמו, לרוב בעזרת ההורים). התוצאה: התלכדות זירות שהחלה כבר ב־2023, עם הפריה הדדית בין שני התחומים. אחת הדוגמאות לכך היא הסרט "סופר מריו", שהצליח מאוד בקיץ האחרון וייצר לנינטנדו הכנסות בהיקף של 1.3 מיליארד דולר.

התחזית של דלויט היא שב־2024 נראה התלכדות משמעותית הרבה יותר, ושעד 2025 נראה הכפלה של נתח ההכנסות מסרטים עם IP שמבוסס על משחקי וידאו. השנה הקרובה תושפע אומנם משביתת התסריטאים שהתקיימה במשך מספר חודשים ב־2023, אך אחריה הגידול יהיה בולט בהרבה. במקביל, תתרחש מגמה הפוכה של משחקי וידאו מבוססי סרטים מצליחים.

הסרט Sonic the Hedgehog 3, שמבוסס על משחק וידיאו / צילום: צילום מסך

"הסיכונים ששוק הקולנוע התמודד עמם בקורונה, והתחרות מול הסטרימינג, גורמים לענף לנסות להיות אטרקטיבי עם סיכון נמוך, וגיימינג משרת טוב את המטרה. גם ליוצרי המשחקים זה עוזר להתרחב, למשל באמצעות הכנסות ממרצ'נדייז", אומר רוזמן.

כחלק מכך, הסטוריטלינג יהפוך לחלק מהמשחק. "הפוקוס הוא כבר לא רק משחק שכיף לשחק בו, אלא ממש שילוב של תסריטאים בתוך המערך. הסיפור של כל משחק יהיה יותר מורכב ומשמעותי", אומר רוזמן.

לפי דלויט, מדובר בהזדמנות לכלכלת יוצרי התוכן, שתוכל להתרחב עד כדי הקמת סטודיואים שיוקדשו לעולם המשחקים. הדבר גם יגדיל את התחרות בשוק, יסייע לחדשנות בו ויאפשר להגדיל את מעורבות המשתמשים.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון