גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יזמים: המיסוי הכבד לאורך תוואי המטרו מעכב תכנון ובנייה

אמנם התכנון של המטרו מתקדם, אולם יזמים מזהירים שהיטל ההשבחה הגבוה שנקבע לפרויקטים בשטחים שמסביב לתחנות מהווה חסם לפעילות עסקית ● לדבריהם, ניתוח של גיאוקרטוגרפיה מלמד שהתוצאות כבר נראות בשטח

תחנת המטרו המתוכננת בראשון לציון / הדמיה: אדר' טל אייל ושרון שפירא
תחנת המטרו המתוכננת בראשון לציון / הדמיה: אדר' טל אייל ושרון שפירא

מכתבי הפקעה לשטחים בקרבת המטרו כבר החלו להגיע לבעלי קרקעות, אולם בשוק טוענים שבכיוון אחר המטרו דווקא תקוע: העסקאות בתוואי תקועות בגלל היטל ההשבחה הגבוה שנקבע.

העלות הכוללת של הפרויקט הוערכה באוצר ב־150 מיליארד שקל, אולם בענף מעריכים שתהיה גבוהה בהרבה. כמחצית מהמימון אמור להגיע מהיטלי ההשבחה המוגדלים שנקבעו לפרויקט: 75%. ההיטל בתוקף מתחילת 2023.

קאמבק ענק: הוא עזב את נת״ע לפני חמש שנים. האם הוא בדרך חזרה?
שמאים לא יעריכו נכסים בצפון ובדרום במלוא שווי השוק  

קבוצה של יזמים, בשיתוף לשכת שמאי המקרקעין, שמנסה עתה לקדם שינוי של תמ"א 70 - תוכנית המתאר של המטרו שטרם אושרה, טוענים שהיטל ההשבחה הגבוה כבר עוצר את העסקאות בפועל. הקבוצה הזמינה חוות דעת כלכלית־תכנונית שבמסגרתה נבדקו עסקאות בשנים 2021־2023, בסכום של 15 מיליון שקל ויותר, על מבנים ובניינים, קרקעות ומגרשים לאורך תוואי המטרו.

במסגרת הבדיקה, שערכה חברת גיאוקרטוגרפיה, נבחנו עסקאות במעגל הקרוב - "מעגל ההשפעה", ברדיוס של כ־500 מטר - ל־49 תחנות מטרו מתוכננות ב־13 ערים - בת ים, חולון, ראשון לציון, הרצליה, רעננה, רמת השרון, הוד השרון, כפר סבא, תל אביב, לוד, רמת גן, גבעתיים ופתח תקווה.

על פי חוות הדעת, בכלל המרחב בוצעו בשנים 2021 ו־2022 כ־67 עסקאות בממוצע בכל שנה, ואילו בשנת 2023 רק 18, כלומר ירידה של 73% בשנה החולפת לעומת השנתיים שקדמו לה. בתל אביב נרשמו 26 עסקאות בממוצע ב־2021 וב־2022 (בכל אחת מהשנים), ורק שש ב־2023; במרחב ראשון לציון־חולון־בת ים־לוד נערכו שלוש עסקאות ב־2023, מול 10 בממוצע בכל אחת מהשנתיים שלפניה; במרחב רמת גן־גבעתיים־פתח תקווה, נערכו 13 בעסקאות בממוצע בשנת 2021 ובשנת 2022, מול 2 ב־2023; באזור השרון - 19 בממוצע בכל שנה, ורק 6 ב־2023.

אדריכל אבישי קימלדורף, קרן ריאליטי / צילום: טל גבעוני

העבודה כללה גם ניתוח של עסקאות מחוץ לרדיוס ההשפעה של תחנות המטרו באותם יישובים כ"קבוצת ביקורת" בשנת 2023. ניתוח זה העלה כי מחוץ לרדיוס ההשפעה נערכו 25 עסקאות בשנת 2023, לעומת 17 בלבד ברדיוס ההשפעה, קרי מספר העסקאות מחוץ לרדיוס תחנות המטרו היה גבוה ב־47% ממספר העסקאות שנעשו בתוך רדיוס התחנות, בערים שנבדקו.

המסקנה, לפי מנסחי העבודה, היא כי "בשנת 2023, בערים שנבחנו, מספר העסקאות השנתי ברדיוס הקרוב לתחנות המטרו ירד מאוד, וזאת גם ביחס למספר עסקאות הנמצאות מחוץ לרדיוס השפעה של תחנות המטרו".

יזמים רבים טוענים כי תוצאות אלו משקפות את מה שהם אומרים כבר חודשים רבים: מס המטרו הכבד, לצד העצמת זכויות שאינה מספקת לאורך תוואי המטרו, יוצרים מצב שבו רוב הפרויקטים הפוטנציאליים לאורך התוואי אינו כדאי כלכלית - ולכן היזמים אינם מוציאים אותם לפועל. זאת, להשקפתם, הסיבה העיקרית לירידה המשמעותית במספר העסקאות לאורך התוואי ב־2023, שבתחילתה נכנס לתוקף מס המטרו הכבד.

אדריכל אבישי קימלדורף, שותף ומנהל פרויקטים ראשי בקרן ריאליטי, המובילה את הקבוצה המתנגדת לחוק המטרו, אומר: "כשהתחלנו לקדם עסקאות באזורי ההשפעה של המטרו במטרה לפתח אותם, גילינו לדאבוננו, כמו יזמים אחרים, שהמיסוי הכבד אינו מקבל ביטוי של זכויות יתר שמביאות לכלכליות של פרויקטים - בעיקר בערים שבהן כבר אושרו תוכניות כוללניות שקבעו זכויות בנייה מסוימות.

"זה עניין של מזל איפה הפרויקט שלך נמצא"

"פרויקטים בתוואי הזה, שהוא תוואי בנוי ולא פנוי, הם פרויקטים מורכבים ויקרים יותר, ולצד המיסוי הכבד ומגבלת הזכויות שקבעה תמ"א 70, המערכת שנרקמה כאן לא מעודדת יזמות ועסקאות. כשגילינו את זה, פשוט הפסקנו לאסוף קרקעות, וכמונו רבים אחרים. המחקר של גיאוקרטוגרפיה מגלה שהמצב קשה: השוק מגיב לאי־הוודאות, למיעוט הזכויות ולמיסוי הגבוה - ברגליים.

קובי ארדיטי, מנכ''ל חברת RMA / צילום: אפרת בלוססקי

"זה עניין של מזל, של איפה הפרויקט שלך נמצא", אומר קובי ארדיטי, מנכ"ל חברת RMA מקבוצת רם־מוגרבי־ארדיטי. "פרויקט שלנו ברדיוס ההשפעה של תחנת כצנלסון בגבעתיים יושפע מחוק המטרו, ובניין שנמצא שני בלוקים משם - לא. לכן הרבה יזמים בוחרים שלא לקדם פרויקטים כרגע באזור הזה.

"יש לנו פרויקטים רבים - בחולון, בהרצליה, ברמת גן, בפתח תקווה, גם פינוי־בינוי וגם קרקעות, עם פוטנציאל של אלפי יחידות דיור. אנחנו לא מתכוונים לוותר, וננסה בכל דרך לקדם את הפרויקטים האלה, אבל אני מכיר הרבה מאוד יזמים שהחליטו שהם לא פועלים באזורים האלה כרגע.

"שווי הקרקעות שנמצאות ליד המטרו, בעיקר בטבעת השנייה (מ־300 מטר רדיוס מהתחנה ועד לגבול התוכנית - י"נ) ששם הזכויות נמוכות יותר, יורד. הן לא מקבלות זכויות מוגדרות, אבל כן יחול עליהן היטל ההשבחה הגבוה. גם אם בעל הקרקע רוצה לפתח את הקרקע ולא למכור, הוא ייזהר שבעתיים, כי הוא לא רוצה לשלם היטל השבחה גבוה כל כך. התוצאה היא שיש כרגע קיפאון כמעט מוחלט".

פחות זכויות בנייה דווקא בתמ"א 70

ארדיטי מציין כי ישנם מצבים שבהם תמ"א 70, אשר אמורה לאפשר העצמת זכויות רבה לאורך כל תוואי המטרו, דווקא מאפשרת מתן זכויות מצומצמות יותר בהשוואה למה שמאפשרות תוכניות המתאר של העיריות.

אספנו כמה דוגמאות לכך, המשוות בין התוכניות מבחינת הרח"ק - רצפה חלקי קרקע: אם הרח"ק הוא 4, לדוגמה, שטח הבנייה האפשרי הוא פי ארבעה משטח הקרקע, קרי שטח המגרש. הרח"ק שקובעת תמ"א 70 הוא מינימלי, בעוד בתוכניות המתאר זהו רח"ק קבוע, אך היזמים טוענים כי לעיריות לא יהיה תמריץ להעניק זכויות מעל למינימום שנקבע.

כך, בתחנת רמת אביב הרח"ק המינימלי שקבעה תמ"א 70 הוא 3, בעוד תא/5500, תוכנית המתאר המעודכנת של תל אביב המתגבשת בימים אלו, מאפשרת רח"ק של 5; במרחב תחנת השלום קובעת תמ"א 70 רח"ק מינימלי של 7.5, ואילו תא/5500 קובעת רחק של 12.8; במתחם וולפסון שבדרום העיר (על גבול חולון) מאפשרת תמ"א 70 רח"ק מינימלי של 4, ואילו תא/5500 מאפשרת רח"ק 5; בתחנת המטרו בהרצליה פיתוח מאפשרת תמ"א 70 רח"ק של 4־6, ואילו בתוכנית המתאר נקבע רח"ק של 7־12; ובתחנות של מרכז הוד השרון מאפשרת תמ"א 70 רח"ק של 3־7.5, ואילו מסמך המדיניות של העירייה מאפשר 3־8.

במינהל התכנון אומרים כי אינם מזהים ירידה משמעותית בעסקאות, וכי במסגרת התוכנית ניתנו זכויות מוגדלות במטרה להפוך את הפרויקטים לכלכליים. כך לדוגמה, בתוכנית גלילות דרום שאושרה לאחרונה גדל מספר יחידות הדיור מ־12,000 ל־18,500 בתמ"א 70; בח/500 בחולון גדל המספר מ־13,400 ל־20,000 יח"ד, בבאר יעקב מ־1,550 ל־2,650, ובכפר סבא מ־0 ל־2,459 יח"ד.

דור אוחנה, שותף בקרן מרתון להשקעות נדל"ן בישראל, מוסיף: "מתחם המייסדים בנס ציונה שבו רכשה הקרן קרקע לאחרונה (מקבוצת חנן מור - י"נ), נמצא בתוך רדיוס ההשפעה של תחנת מטרו. אם לא יבוצעו שינויים בתוכנית המטרו, שווי הקרקע נטו לאחר אישור תוכנית הנובעת מתוכנית המטרו, יהיה נמוך יותר מאשר בתוכנית הנובעת מתוכנית המתאר המחוזית.

"גם העיתוי בגביית התשלום בעייתי, מכיוון שהגבייה ככל הנראה תהיה מוקדמת הרבה יותר מעליית ערך הקרקע כתוצאה מהפעלת המטרו. קרן מרתון מאמינה מאוד באזורים הסמוכים למטרו, אך בימי אי־ודאות אלה היא משתדלת להימנע מרכישת קרקעות בסכומים גדולים, שכן מצב כזה עלול להוביל בסופו של דבר לעסקאות אטרקטיביות פחות מבחינה עסקית".

"לבטל את תמ"א 70 ואת מס המטרו"

יש מי שמתבטא בחריפות רבה יותר, אומנם בעילום שם, בנוגע למצב הקיים: "זה הולך להיות הכשל הכלכלי הגדול ביותר לדעתי בעשור הזה", אומר גורם בכיר באחת הרשויות המקומיות הכלולות בתוכנית. "המתווה הנוכחי יוביל לעשור של קיפאון לאורך תוואי המטרו. צריך לבטל את תמ"א 70, ולבטל את מס המטרו, ולחשוב על מנגנוני מימון מתוחכמים יותר - כאלו שמביאים בחשבון את כל המערכת העירונית שנהנית מהמטרו, ולא רק את הרדיוס הקרוב לתחנה.

"צריך לעשות העצמה מדודה, אחראית, ועל כל המרחב המוניציפלי של הרשויות שבהן המטרו מתוכנן לעבור. אבל נזק מסוים כבר נעשה: גם אם יבוטל הכול, כפי שאני מציע, ייקח לשוק עוד הרבה מאוד זמן לחשב מסלול מחדש ונחווה עוד שנה־שנתיים של סטגנציה".

עו"ד ארז קמיניץ, שותף וראש תחום רגולציה וממשל במשרד EBN ארדינסט בן נתן טולידאנו ולשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, היה אחד ממקדמי המטרו. כיום הוא מייצג את קרן ריאליטי ואת לשכת השמאים במאמץ שלהם לשנות את החקיקה בעניין המטרו. לדבריו, "מתחמי ההשפעה של התחנות סובלים כרגע מהפוך ממה שתכלית החקיקה התכוונה: אין לכידת ערך אלא בריחת ערך. זאת המציאות. אין עסקאות. לא מגישים תוכניות חדשות במתחמי ההשפעה.

"העבודה הזו מוכיחה שיש באמת מיעוט של עסקאות שלא נגרם מסיבות אחרות, אלא באמת בגלל שילוב של שלושה דברים: האחד, העלאת היטל ההשבחה החל מה־1.1.2023, השני, שהשוק כבר רואה לאן תמ"א 70 הולכת, כי התוכנית כבר הועברה להערות ועדות מחוזיות, והשלישי, חוסר אמונה שהמטרו יקרה בסוף.

"הקונספט היה שהמדינה מגדילה את המס אבל כנגד זה נותנת כמות משמעותית של זכויות בנייה. הם חשבו שזה עדיין משתלם, אפילו שיישארו ליזם 25%, להמשיך בפרויקט. הוא אולי ירוויח פחות אבל עדיין ירוויח הרבה. אז מסתבר שזה לא כ"כ פשוט לתת כל כך הרבה זכויות.

"השוק לא מאמין שהוועדות המקומיות יסכימו לפרוץ את הרח"ק המינימלי. אם עשו חשבון שבמגרש גנרי בדרום תל אביב אם הרח"ק המינימלי הוא 5, הם יצטרכו להגיע ל־10, ואנחנו לא נהיה פה הונג קונג".

ההנחה היא שהיזמים ירוויחו בעתיד גם מעליית שווי הקרקע ליד המטרו.
"זה נכון ששווי הקרקע עולה, אבל זה יהיה רק בסמוך לתחילת הפרויקט. השוק מתמחר קרבה למטרו רק כאשר רואים את המטרו קורם עור וגידים, וזה לא המצב".

רינה דגני, מנכ"לית חברת גיאוקרטוגרפיה שערכה את הבדיקה, מוסיפה זווית נוספת: "מעל רח"ק 8, הבנייה עצמה לפעמים כבר לא כדאית. מדובר על בניינים מאוד מאוד גבוהים עם יסוד ות מאוד עמוקים, אין המון קבלנים בארץ שבונים ככה. לא יכול להיות שהמדינה תבנה על זה תוכנית מימון שלמה. אני חושבת שחלק גדול יותר מהמימון צריך להגיע מהמדינה ומהרשויות המקומיות. הערים ירוויחו מהמטרו, תהיה להן יותר יכולת למשוך משרדים, הן יקבלו יותר ארנונה".

עו''ד צבי שוב / צילום: ליאת מנדל

​לדבריה מצטרפים עו"ד צבי שוב ועו"ד רונית אלפר, מומחים לתכנון ובנייה: "המצב כיום הוא שהמדינה גובה מס מטרו על רכבת שעדיין לא קיימת בפועל, ויחלפו שנים רבות עד שתאסוף נוסעים, כך שלמעשה מטילים על בעלי הקרקעות מסים כבדים מתוך הנחה שאכן האזור יושבח - אך השוק עדיין לא הפנים את תוכנית המטרו העתידית, וערכי הקרקעות לא עלו כפי שחשבו שכבר יעלו.

"המשמעות מבחינת היזמים היא שיש פה סיכון גדול מדי בכל הנוגע לבנייה ופיתוח של הקרקעות. הריביות גבוהות מאוד, ויש מחסור חמור בכוח אדם.

"תשלום היטל ההשבחה הוא בעת מימוש, כלומר בעת קבלת היתר בנייה או בעת מכירה, קרי בשלב מוקדם הרבה יותר ממימוש תוכנית המטרו, כך שגם אם בדיעבד יתברר שההשבחה לא מגיעה, עדיין התשלום הינו מראש ויש אפקט מימוני גדול ליזמים.

עו''ד רונית אלפר, מומחית לתכנון ובנייה / צילום: רז רוגובסקי

"בעיה נוספת נוגעת לקרקעות מוחכרות בבעלות רמ"י. בעלים של קרקע מוחכרת שנמצאת בתחום ההשפעה של המטרו וירצה לממש את הזכויות המוגדלות, יצטרכו לשלם גם לרמ"י בגין תוכנית שמגדילה זכויות - קרי לא רק את מס המטרו בשיעור של 75%, אלא גם דמי היתר בשיעור של 31% + מע"מ בגין 'שינוי ייעוד/ניצול'. זה מביא את שיעור המיסוי בפועל ליותר מ־100%, כך שברור שאין פה שום רווח ולכן נראה כי אין שום היתכנות שתהיה עסקה, כשמדובר בקרקע בבעלות המדינה.

"יש כאן מיסוי גבוה, שכן המדינה מעריכה שהבעלים ישביח משמעותית את הקרקע בעקבות המטרו, אבל מי יודע היום מה עתיד להיות ומתי. אנחנו סבורים שהמדינה חייבת למצוא פתרון לנושא, ושלפחות החלק ממס המטרו שאמור להגיע לקופת המדינה ייגבה רק בעתיד - כשהמטרו כבר יהיה עובדה מוגמרת ותהיה אינדיקציה מדויקת יותר לעניין ההשבחה".

מה ההצעה שלכם?
קמיניץ: "לייצר מיסוי מדורג. כל מה שהוא לפי תכנון כוללני קודם, מאושר או מופקד, יישאר ב־50% היטל השבחה. בהינתן מצבים שבהם הוועדה המקומית תעלה מעל המינימום, אז על התכנון הזה שעלה יחסית משמעותית אפשר יהיה לקבל 75%.

"כרגע אין אמון מצד השוק, כי יזמים מבינים שמאוד מסובך להוציא לפועל את המטרו ויש הרבה חסמים בדרך. זה הפרויקט הלאומי הכי חשוב לנו עכשיו לצד הסדרת ההתיישבות של הבדואים בנגב".

ממשרד האוצר נמסר כי "במסגרת פרויקט המטרו נעשה שימוש בכלים של לכידת ערך, בין היתר מס השבחת מטרו, על מנת לקחת חלק מהתועלות הכלכליות שיוצר הפרויקט לטובת מימונו וכך להשיג חלוקה שוויונית של העושר בישראל.
מבדיקה מקצועית שנעשתה במינהל התכנון, הטענות בנושא אינן מדויקות בלשון המעטה. הנושא יידון בבג"ץ ושם נתייחס לטענות לגופן".

דיון בחוק המטרו, שהיה מתוכנן להתקיים במקור בעוד כשבועיים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, הוקדם וייערך כבר מחר (ג').

עוד כתבות

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום