גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טרמינל 1 סגור, חברות לואו־קוסט לא מגיעות, וכרטיסי הטיסה מתייקרים

ריינאייר האירית, שערב המלחמה בלטה בלוח הטיסות בנתב"ג, הודיעה על ביטול טיסותיה לישראל עד סוף אוקטובר ● בענף טוענים כי העובדה שטרמינל 1 נותר סגור מכבידה על חברות הלואו־קוסט, אם כי חלקן חוזרות בהדרגה לפעילות ● מי עשויות להביא לפתרון חלקי בקרוב?

טרמינל 1 בנתב"ג / צילום: מיכל רז־חיימוביץ'
טרמינל 1 בנתב"ג / צילום: מיכל רז־חיימוביץ'

חברת ריינאייר האירית, אחת מחברות הלואו־קוסט הפופולריות ביותר בישראל ובעלת צי המטוסים הגדול ביותר באירופה, ביטלה השבוע פעם נוספת את כלל הטיסות שלה לנתב"ג - הפעם עד לסוף אוקטובר. בעקבות הודעת החברה התבשרו עשרות אלפי לקוחות ישראלים על ביטול הטיסה שהזמינו.

החברה הטורקית שהפעילה 10 טיסות ביום בישראל הפסיקה להגיע. מי תחליף אותה?
בלי תחרות: כך זינק מחיר טיסה לניו יורק בביזנס ל-8,000 דולר

זו לא הפעם הראשונה כאמור שריינאייר מבטלת את טיסותיה לישראל. לפני כחודש עלתה החברה לכותרות לאחר שאמרה כי היא אינה מוכנה להפעיל את טיסותיה מטרמינל 3 - שכן מאז פרוץ המלחמה סגרה רשות שדות התעופה את טרמינל 1. בריינאייר סירבו לכך כיוון שמסי הנמל בטרמינל 3 גבוהים יותר.

בענף התעופה הסבירו בתגובה כי אין כיום מספיק טיסות לישראל בכדי להצדיק כלכלית פתיחה של שני טרמינלים במקביל, ולכן טרמינל 1 נסגר.

הסיבה העיקרית לפער בגביית המסים בין שני הטרמינלים היא השירותים שמעניקה רשות שדות התעופה. הדיוטי פרי בטרמינל 1 קטן יותר, וגם אולם הנוסעים שבו מצומצם יחסית - מה שמוביל לעלויות תפעול זולות יותר. "במקום להציב מכשולים לחברות שחוזרות לארץ, צריך לעזור להן. לא הגיוני שחברה שרוצה לחזור תיתקל במחסומים", אומר מומחה בענף.

אולם, בחברות לואו־קוסט אחרות בחרו להמשיך לטוס לישראל. בוויזאייר, עם חידוש הטיסות לנתב"ג, פרסמו כי בגלל המעבר לטרמינל 3 יתווסף תשלום נוסף. בחודש הקרוב תפעיל החברה 134 טיסות מדי שבוע, ובאפריל תגדל כמות הטיסות השבועיות ל־282. גם טראנסבייה ובלו בירד חידשו את פעילותן בנתב"ג.

בנוגע לאיזי ג'ט, למרות ההערכות בענף כי תפעיל מסוף החודש 18 טיסות מדי שבוע, מבדיקת גלובס עולה כי בחברה עדיין לא התקבלה החלטה רשמית בנוגע לכך. חברת לואו־קוסט פופולרית שעדיין לא הודיעה על חידוש הטיסות היא פגסוס הטורקית, אם כי מסיבות פוליטיות מובהקות.

הסיכונים, הטרמינל או הפוליטיקה?

גורמים בענף התעופה חלוקים בדעתם בנוגע לסיבות שהובילו לצעד החריג של ריינאייר. אחדים מסבירים את החלטת החברה בשיקולים שנוגעים למצב הביטחוני. למרות שישראל נחשבת ליעד רווחי עבור חברות לואו־קוסט רבות, עלויות התפעול והביטוח מאז פרוץ המלחמה עלו באופן דרמטי, לצד חוסר הוודאות ששורר בכל הנוגע לאפשרות של מלחמה בצפון או הסלמה ביטחונית.

בנוסף, מטוס שנשאר על הקרקע עולה לחברה כסף רב. כך לדוגמה, מטוס דרימליינר שעומד בשדה עולה מיליון דולר בחודש. גורם בכיר בענף התעופה מסביר כי "בשונה ממה שהיה בתקופת הקורונה, בה כל חברות התעופה הפסיקו את פעילותן - המלחמה בישראל פרצה בזמן שענף התעופה עובד כרגיל. ברגע שחברות ראו שהמלחמה מתמשכת, הן לא רצו לקחת סיכונים. הן שמות את המטוסים במקומות אחרים, הן לא רוצות שהמטוס 'ישכב', כי העלויות של זה גבוהות מאוד".

מנגד, אחרים סבורים כי מאחורי הודעת ריינאייר עשויות להיות סיבות אחרות שאינן נוגעות למצב הביטחוני ולפערי המסים בין הטרמינלים. לפני חודש בלבד עוררה ריינאייר סערה בישראל כאשר התגלה כי באתר שלה ישנה אפשרות לבחור ב"שטח פלסטיני כבוש" בהכנסת הפרטים האישיים בעת הזמנת כרטיס.

גורמים בענף אומרים עוד כי טענות החברה נגד המסים בטרמינל 3 אינם תקפים, שכן את האגרות לא משלמות חברות התעופה, אלא הנוסעים. אם לא די בכך, ההבדל בין המסים עומד על 18 דולר בלבד (11 דולר בטרמינל 1 לעומת 29 דולר בטרמינל 3). אותם גורמים מצביעים גם על העובדה שבשנה שעברה הפעילה ריינאייר 1,300 טיסות מטרמינל 3 חרף המסים.

"בחברות הלואו־קוסט מחשבים לנו כל דולר. יש פה שיקול עסקי, ואני מבין אותו, אבל יכול להיות שיש עוד סיבות אחרות שאנחנו לא יודעים עליהן", מוסיף סימן עובדיה, מנכ"ל חברת הטיולים המאורגנים "בשביל הזהב". "אולי גילו שהטיסות שלהם לא מתמלאות לפי התוכנית. אבל מהשיקול הענייני אי־אפשר להתעלם - כחברת לואו־קוסט שבה כל אגורה נלקחת בחשבון במחיר הטיסה, פה פתאום יש משהו שמפריע להם. אני לא חושב שזה קשור לתמיכה פוליטית בישראל - ריינאייר היא חברה מאוד רצינית, שהמטרה העליונה שלה, כמו כל חברה בריאה, היא להרוויח כסף".

עוד מוסיף עובדיה כי חברות תעופה רבות חוזרות לישראל באופן הדרגתי, דבר שמבטא את הזהירות שהן נוקטות. כמות המושבים לחודשים הקרובים לא גדלה בצורה משמעותית, וזה משפיע על הצרכנים, שישלמו יותר על הטיסות.

רשות שדות התעופה: "פתוחים לקבל את כולן"

גורמים בענף מעידים כי ריינאייר תכננה להחזיר תשע טיסות שבועיות בלבד לישראל, מספר נמוך יחסית של טיסות. בספטמבר, ערב המלחמה, הייתה ריינאייר החברה החמישית בגודלה מבחינת תנועת הנוסעים בנתב"ג. הקדימו אותה רק אל על, וויז, טורקיש וישראייר.

כעת, נראה כי מי שירוויחו מהיעדרה של ריינאייר הן החברות הישראליות, אל על בראשן. גם חברות הלואו־קוסט וויזאייר ואיזי ג'ט (אם אכן תחזור) עשויות להרוויח מהצעד של ריינאייר. גורמים בענף מעריכים כי "וויזאייר הולכת לכבוש את היעדים של ריינאייר".

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "בשנה שעברה הופעלו 1,750 טיסות של חברת ריינאייר עם אגרות של טרמינל 3. נתב"ג פתוח לקבל את כל חברות התעופה". 

עוד כתבות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

מגמה מעורבת באסיה; מדד ניקיי עולה ב-1.4%


מדד הקוספי הדרום קוריאני מזנק בכ-2%, לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג יורד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ארה"ב דוחה את שליחתו של נשק מדויק לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים, המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב-10%-20% וזמן האספקה יתארך, וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר