גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היוזמות הקולינריות החדשות ברמת הגולן ששווה להכיר

שלהי החורף ותחילת האביב מחמיאים לחבל הארץ הצפון־מזרחי שלנו, וזו הזדמנות לקפוץ לבית קפה, מאפייה ויקב מקומיים, שהקימו שלושה יזמים צעירים שבחרו לחיות וליצור כאן תרבות אוכל איכותית ומיוחדת

''קפה מושיץ'' בקיבוץ מחניים / צילום: שי אפשטיין
''קפה מושיץ'' בקיבוץ מחניים / צילום: שי אפשטיין

על אף המתיחות הביטחונית בצפון, לא כדאי לוותר על ביקור ברמת הגולן בימים אלה - האזור אינו מפונה והחיים בו מתנהלים יחסית כסדרם. שלהי החורף ותחילת האביב מחמיאים לחבל הארץ הצפון־מזרחי שלנו: הגשמים הרבים שירדו השנה באזור הפכו אותו ירוק מתמיד, הנחלים עדיין זורמים והפריחה משגעת, כולל אירוס הגולן הנדיר שעכשיו הזמן לצפות בו. לאורך הנסיעה ברמת הגולן כדאי לבקר בשלושה מקומות של יזמים צעירים, שבחרו לגור באזור ולעשות בו קולינריה משובחת.

5 הערות|בין הדוב והמטבח המנצח: כיצד הפך השף הטלוויזיוני לגיבור התרבות החדש
אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

גן עדן לחובבי קפה

דניאל ונעה מושיץ הכירו ב־2017 בירושלים. היא הייתה סטודנטית לתנועה, הוא היה הבריסטה בבית הקפה הקבוע שלה בשוק מחנה יהודה. הם התאהבו ועברו לגור יחד. מדי בוקר הם הכינו אספרסו במקינטה ושתו אותו על המרפסת בביתם בשכונת נווה שאנן בירושלים, שם החלו לרקום חלום על מקום משלהם.

כדי להגשים אותו הם עברו ליסוד המעלה, איתרו מחסן נטוש בקיבוץ מחניים, ולאחר שיפוצו הפכו אותו לבית קלייה ארטינזלי ואספרסו בר בשם "קפה מושיץ"'. במרכז החלל ניצבת מכונת קלייה, שנבנתה במיוחד עבור המקום על ידי חברה ישראלית בשם "קופי טק אינג'נירינג". על מדפי העץ מונחים ציוד ביתי להכנת קפה, שקיות עם פולים (תערובות וחד זניים), בקבוקי "קולד ברו" (חליטות קפה קרות) ועוד דברים שהופכים את המקום לגן עדן לחובבי קפה.

את הידע והניסיון הרב שלו צבר דניאל במלבורן שבאוסטרליה, כשעבד בבית הקפה "איינשטיין 251". "מאז שאני זוכר את עצמי עבדתי בקייטרינג, במסעדות ובבתי קפה", הוא אומר, "אבל רק באוסטרליה למדתי להכין קפה כמו שצריך, והבנתי לעומק את המשקה הזה שמקדישים לו כל כך הרבה תשומת לב, אהבה ודיוק". עם הזמן התשוקה התעצמה, והוא החל להתעניין גם בחומר הגלם, פולי הקפה - ארצות הגידול, זנים, טעמים - ובטכניקות הקלייה השונות. כך הוא מצא את המינון הנכון ואת צבע הקלייה המתאים לכל אחת מארבעת התערובות שהוא קולה היום בבית הקפה שלו.

קפה מושיץ הוא הרבה יותר מבית קלייה. בחלל פועלים כיום גם סטודיו לקרמיקה ("נורי") ומאפיית בוטיק ("אופה באהבה"). בקרוב, בקומת הגלריה, נעה תפתח סטודיו למחול, יוגה ופילאטיס. בדיוק כמו שהם חלמו.

קפה מושיץ, קיבוץ מחניים, שני־חמישי: 08:00-14:00, (ברביעי עד 22:00), שישי: 08:00-13:00 טלפון: 055-987-6020 

בית מאפה מקומי

גונן אבידור מהמושבה קדמת צבי ניהל שנים רבות את מרכז המבקרים של יקב רמת הגולן, אך תמיד חלם לפתוח מקום משלו. הוא תיכנן לפתוח בר יין בקרון רכבת נטוש שמצא, אותו שיפץ תוך שימור קפדני. אלא שאז הוא הקים משפחה וחיי הלילה פחות התאימו לו.

כשנעם שרון, גיסתו הקונדיטורית, עזבה את תל אביב וחזרה להתגורר בקדמת צבי, הוא עזב את העבודה והכל התבהר. כך נולד "סמסם", בית מאפה משפחתי, שנקרא על שם הכפר הצ'רקסי־סורי שהיה קיים בקרבת המושבה. "המשפחה של אשתי, בת קדמת צבי, היא משפחה חקלאית", מספר אבידור, "לכן הגדרנו את סמסם כ'בית מאפה מקומי'. חומרי הגלם של המאפים שלנו הם מהמטעים המשפחתיים, מחקלאים ומיצרנים מקומיים קטנים מהגולן". על המאפים אחראית שרון, שלמדה קונדיטוריה בבית הספר "דנון" ועבדה כמה שנים ב"רביבה וסיליה".

עוגת בסבוסה ב''סמסם'' / צילום: מרב סריג

מחלון הקרון ניבט שדה הדסים ("רציתי להכניס את הטבע פנימה, אל הקרון", אומר אבידור) ועל המדפים יש עוגיות, קרקרים, עוגות וחלות, וגם ריבות, דבש, בירות, יין ומוצרי מזווה נוספים. על הדלפק מונחים שלל מאפים מעוררי תיאבון. אחד מהם עם פולנטה ואזוב והשני עם עשבי בר מלוקטים. מהתפריט בחרנו כריך בריוש (לחמניית שמן זית עם קראסט של חמאת שום שחור וזעתר) עם סלק וגבינת בושה. הטובה שבמתוקים היא עוגת בסבוסה (סולת) חמימה ונימוחה, שהוגשה עם קולי תפוזים, אורגנו ושמן זית (בקיץ הקולי משתנה לדובדבנים מהמטע המשפחתי).

סמסם, קדמת צבי, רביעי־שישי, 08:30-14:30 טלפון: 050-720-4631

מתקבצים סביב חביות עץ

הדרך ליקב תל שבמושב שעל רצופה בעצי האורנים, אלונים ואקליפטוסים מרשימים. נוסעים כמה דקות לאורך הגדר ההיקפית, פונים ימינה לכביש עפר ומגיעים למבנה קטן ואינטימי, שבמרכזו קמין. על הקמין מונחים קנקן תה, עוגיות ביתיות וקעריות עם שקדים ואגוזים. בחלל עצמו פזורים מיכלי הנירוסטה שבהם תוסס היין ובמרכזו, על כיסאות בר גבוהים, סביב חביות עץ, מתקבצים אנשים שבאו לשתות את היין הנהדר של הייננית והכורמת ליטל עובדיה. בימי שישי היא מסתובבת בין האנשים עם חיוך שובה לב על פניה ובקבוקי יין בידיה - חלקם יינות בתהליך ייצור, שטרם שווקו. היא מוזגת, מספרת על היינות, מרפדת את הגוף ואת הנפש.

יקב תל שוכן למרגלות תל שיבאן שליד המושב החקלאי שעל. היקב, שהוקם ב־2019, מתמחה בייצור יינות זניים מכרמים יחידניים (שנטוע בהם רק זן ענבים אחד). כל כרמי היקב גדלים בצפון רמת הגולן, בגובה של 750־ 1070 מטר על פני הים. הסיבה שעובדיה מייצרת רק יינות זניים מצפון הגולן קשורה לאהבה הרבה שהיא רוכשת לאזור הזה. "העובדה שאני חיה בצפון הגולן היא הדבר הכי טוב שקרה לי", היא אומרת. "אני עובדת בתעשיית היין כבר שנים. עבדתי עם כרמים בנגב, בגליל ובבקעת הנדיב, אבל תמיד נמשכתי לכרמים בצפון הרמה, שיודעים לייצר יין מובחן ואחר. זו זכות גדולה לגור פה, לגדל פה ענבים וגם לייצר פה יין".

ליטל עובדיה ביקב תל / צילום: מרב סריג

היקב מארח בימי שישי, ואם רוצים להגיע אליו באמצע השבוע כדאי לתאם מראש את הביקור. האירוח כולל טעימת יין (80 שקלים) ומגש גבינות, לחם, פרי ושמן זית מקומיים (60 שקלים). אני מעריצה גדולה של יינות היקב, במיוחד של הגרנאש, הקברנה פרנק, הריזלינג, הוויוניה, הסוביניון בלאן והשרדונה. אם תצליחו לעזוב את המקום (אני לרוב מתקשה), סעו למאגר בנטל, שם יש תצפית יפה על המאגר ומרחבי הגולן, אולי אפילו תוכלו לקנח בסחלב בפוד טראק החונה במקום.

 יקב תל, מושב שעל, ראשון־שישי: 10:00-16:00, טלפון: 054-217-7760 

עוד כתבות

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, הן לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם, מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין"

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

חאן התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● אבל הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים מסוכן למעמד הדמוקרטיה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בת"א; מדד הבנקים עולה ב-1%

מדד ת"א 90 יורד ב-0.5% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות קלות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בוול סטריט

הניקיי עלה ב-1% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי בהאג טוען כי לישראל יש זכות להגן על עצמה, אבל זכות זו לא פוטרת אותה מציות למשפט הבינלאומי ההומניטרי ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר