גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

המתיחות המתגברת בין איראן לישראל הביאה את מדד הפחד הישראלי לשיא של כמעט 5 חודשים עם כ-26 נקודות בשבוע שעבר. למעשה, מתחילת החודש, אז דווח על חיסול הבכיר במשמרות המהפכה והחל החשש מפני אותה מתקפת כתב"מים, ועד התגובה שמיוחסת לישראל בסוף השבוע - מדד הפחד המקומי, VTA 35, זינק ב-46%. אמנם בימים האחרונים, אחרי ההצלחה ההגנתית של ישראל ומתקפת הנגד שלה, המדד התמתן ועומד כעת על 19.3 נקודות וזינוק של כ-20% מתחילת השנה, אך נראה שכל דיווח על תגובת נגד מתקרבת מצד ירושלים מקפיץ את המדד במהלך יום המסחר.

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה 
הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית 

לא רק בישראל מדד הפחד סוער. גם ה-VIX האמריקאי עלה בתחילת השבוע לרמות שיא, גם כן של כחמישה חודשים ואפילו הסיבה דומה - האיום האיראני והחשש ממלחמה אזורית. מתחילת החודש המדד זינק ביותר מ-37%, אם כי גם הוא, בדומה למדד המקומי, התמתן בימים האחרונים.

 

החיבור בין המילים "מדד" ו"פחד" יכול להישמע מעט מוזר, איך אפשר למדוד ברמה המספרית והיומית את מפלס החרדה בשווקים? איך בכלל עובד מדד הפחד? איזה כסף מניע אותו? והאם יש דרך שבה משקיעים יכולים להרוויח מהם כסף? גלובס עושה סדר במדד הכי תנודתי בבורסת תל אביב.

איך זה עובד?

המדד עצמו אינו מודד ערכים כלכליים ועליות או ירידות בו לא משקפות השקעה של כסף ישירות בו. למעשה, מדובר בנגזרת של תנודות חדות בשוק. נהוג להתייחס לזינוק במדד בעיקר בעיתות של משברים ונפילות בבורסות, אך גם עליות חדות יכולות להקפיץ אותו.

כדי להבין כיצד עובד מדד הפחד, צריך ללכת אל שוק הנגזרים. לכל בורסה גדולה יש תת-ענף שבו נסחרים נגזרים, המכונים גם אופציות. מדובר במכשירים שמציעים למשקיע להקנות לתיק שלו הגנות או אפילו הצמדות למדד מניות מסוים, "להמר" שהבורסה תרד או תעלה ולהרוויח (או להפסיד) במינוף.

האופציות הללו החלו להוות כר פורה למחקר כלכלי שניסה לפתח מודלים שונים לתמחורן. חישובים שונים עלו על השולחן, פרופסורים למינהם ניסו להציע מודלים שונים, שניים מהם (בלאק ושולס) אף זכו בפרס נובל על המודל שפיתחו. בהמשך היה זה פרופ' בוב וויילי מאוניברסיטת דיוק שהמשיך את דרכם ופיתח את מדד הפחד (ה-VIX) בראשית שנות ה-90. המדד שפיתח עוקב אחרי התנודות (סטיות התקן) במחירי האופציות, ככל שהן מתגברות, כך המדד מזנק.

למעשה, מדד הפחד מהווה נגזרת על נגזרת. ככל שיש תנודה חזקה יותר במדד המניות הרלוונטי, האופציות שעוקבות אחריו - מזנקות בחדות רבה יותר, ומדד הפחד מזנק מעוצמת הטלטלה של האופציות. במצב כזה גם עליה חדה וגם ירידה חדה במדד המניות יכולה להקפיץ את מדד הפחד. אלא שבדרך כלל בבורסה, התנודות החדות מגיעות בימים של ירידות שערים. ולכן הם מאפיינים יותר את הזינוקים באותו מדד.

פרדוקס הפחד

מדד הפחד בדרך כלל מתכנס אל אזור 20 הנקודות, וכאשר הוא מתחת לרף הסימבולי הזה, השוק נחשב לרגוע יחסית ומעל לרף הזה מפלס החרדה של המשקיעים נחשב גבוה. בעתות של מצוקה ופחד הוא מזנק, בדרך כלל לכיוון 30 נקודות - הרמות אותן הוא הציג במהלך המלחמה. עם זאת, היו מקרים שבהם המדד עקף את בחדות את הרף הזה: עם פרוץ המפולת בשווקים ב-2008 ומשבר הסאב-פריים, ה-VIX כמעט נגע ב-60 נקודות וערב משבר הקורונה, בפברואר 2020 הוא הגיע ל-53 נקודות.

בדרך כלל מדד הפחד עולה בחדות כשהשוק חושש מפני אירוע מסוים, אבל דווקא כשאותו אירוע קורה - המדד מתמתן. כך קרה השבוע, ערב התקיפה האיראנית המדד זינק, ואחריו דווקא ירד. וכך קרה גם בטבילת האש הראשונה של המדד, הקורונה. בישראל, מדד הפחד יצא לדרך ביולי 2019. חצי שנה לאחר מכן, בפברואר 2020 רשם המדד את החודש עם העלייה החדה בתולדותיו. בחודש שהסתיים ב-12 במרץ 2020, זינק המדד ב-536% לרמה הגבוהה ביותר שרשם עד אז - 86.86 נקודות. היה זה יומיים לפני שהוטל הסגר הראשון בתקופת הקורונה בישראל. אבל דווקא בחודש של הסגר עצמו - המדד נחתך בחצי.

איך משקיעים במדד?

הרגולטור בארץ טרם אישר לחברות קרנות הסל לייצר מוצרי השקעה שעוקבים אחריו. גורמים בענף המקומי סיפרו כי עד היום לא ניתנו אישורים להנפקה של תעודות כאלה. אבל בוול סטריט יש מספר תעודות סל שעוקבות אחרי האח הגדול והוותיק: ה-VIX.

מדד הפחד האמריקאי לא מתאים לבעלי לב חלש. תעודות בשם VXX עוקבות אחריו לטווח הקצר, ו-VIXM או VXZ הן לטווח בינוני. עם זאת, לאחרונה הן לא בדיוק להיט: מי שהחזיק בשתי התעודות האחרונות בשנה החולפת הפסיד מעל ל-30% מכספו. ומי שהחזיק ב-VXX לטווח קצר בשנה החולפת איבד 60% מכספו.

"מכיוון שמדד ה-VIX הוא מדד שהערך שלו נובע מסטיות התקן על האופציות של מדד S&P 500, ותעודות הסל שעוקבות אחרי אותו מדד, עושות זאת בעצמן באמצעות חוזים עתידיים, נוצר מצב שתעודות הסל האלה הן בעצם נגזר על נגזר", מזהיר ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ של בנק לאומי. בשורה התחתונה הוא מסביר שהתוצאה היא ש"הכל מאוד ממונף וספקולטיבי. לכן לא מומלץ למשקיע הקמעונאי הממוצע להיחשף לתעודות האלה".

משקיע יכול להחליט שסטיית התקן הנוכחית שגלומה במדד s&p 500 היא "נמוכה מדי", אבל אורגד מתריע שמדובר בחישובים מורכבים. "היכולת של אותו משקיע את סטיית התקן ה'נכונה' לשוק היא נמוכה מדי. שחקנים יותר מתוחכמים או קרנות גידור למשל, כן יכולים לעשות שימוש. אבל הם ממילא יעשו זאת דרך חוזים עתידיים, וכנראה שלא דרך תעודות סל שעוקבות ספציפית אחרי מדד ה-VIX".

אורגד מוסיף שיש בתעודות הסל האלה בעיה מובנית. כדי לייצר אותן צריך לקנות מדי תקופה חוזים עתידיים חדשים ולמכור חוזים עתידיים שעומדים לפקוע. "זה יוצר מצב שמכונה: קונטנגו (contango). קונים חוזים עתידיים יקרים ומוכרים חוזים זולים שעומדים לפקוע. זה מייצר שחיקה עקבית של התשואה של התעודות שעוקבות אחרי מדד ה-VIX".

ועדיין, יכול להיות היגיון להשקעה גם במדד הפחד. החזקה של אלמנט בתיק לזמנים שבהם הפחד מתפרץ. ישנן תקופות מאוד ארוכות שהמדד המדובר הזה יורד לתחתית, כששום דבר "מעניין" לא קורה בשווקים. כשהפחד מתפרץ המדד נוסק, ומי שהשקיע בימי רגיעה יכול לגרוף רווחים על השקעתו אם ידע לממש בזמן.

עוד כתבות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים