גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היופי האכזרי של "קו־אורך דם או אדום של ערב במערב" של קורמק מקארתי

המערבון הראשון של הסופר האמריקאי זוכה הפוליצר, מלא בתיאורים גרפיים של אכזריות קשה לעיכול ●"קו־אורך דם או אדום של ערב במערב" מגולל את מסעו של צעיר שמצטרף לכנופייה רצחנית שהורגת חפים מפשע ● הרומן שופך אור על שאלות פילוסופיות גדולות כמו גורל, חופש בחירה ואלימות

אזור יוּמה שבאריזונה. גיבור הספר עובר שם עם כנופייה ידועה לשמצה / צילום: Shutterstock
אזור יוּמה שבאריזונה. גיבור הספר עובר שם עם כנופייה ידועה לשמצה / צילום: Shutterstock

 

לקורמק מקארתי לקח עשור שלם לכתוב את "קו־אורך דם או אדום של ערב במערב". מקארתי, שמת בגיל 89 ביוני בשנה שעברה, התמסר לכתיבת המערבון העגום הזה באותה אובססיביות שליוותה את כל כתיבתו. הוא עבר לדרום־מערב אמריקה באמצע שנות ה־70 כדי לסייע למחקר שלו ולשפר את מצבו הכלכלי כך שיוכל להקדיש זמן אמנות. מלגת מקארתור משנת 1981 סייעה גם היא בזאת.

מאסטרפיס|"אדמת אנוש": ממואר על כוח הכבידה ועל חסד
מאסטרפיס|'צל של ספק': סיפור מאת היצ'קוק על רוע בעיר קטנה

כשהרומן פורסם ארבע שנים מאוחר יותר, זה היה המערבון הראשון של מקארתי. אפילו בסטנדרטים שלו, אחרי ארבעה ספרים קשים, אלים במיוחד. הביקורות היו חלוקות, הספר נמכר בפחות מ־2,000 עותקים, ורוב המהדורה הראשונה שלו נמכרה לבסוף במחירים מוזלים. עבר עשור לערך עד שהקוראים החלו להכיר בגדולתה של יצירה זו - מאבק מצמרר בין גורל ורצון חופשי, ולדעתי אחד הרומנים העמוקים ביותר שנכתבו בשפה האנגלית.

מקארתי. עבר לדרום־מערב אמריקה באמצע שנות ה־70 / צילום: David Styles, ויקיפדיה

העלילה פשוטה כמו שהיא מזעזעת. מתבגר נמלט הידוע רק בכינויו "הילד" נוסע מערבה ובשנת 1849 מצטרף לכנופיית גלנטון הרצחנית - ציידי ראשים שנשכרו כדי להרוג אפצ'ים עוינים אך עד מהרה מרחיבים את רשימת היעדים שלהם כך שתכלול כל מיני חפים מפשע. לאחר מכן הוא מעביר חלק גדול מהסיפור כשהוא חוצה דרך מדבריות שוממים ומבצע מעשים אלימים בלתי נתפסים (ג'ון ג'ואל גלנטון ושודדיו ההוללים היו חבורה אמיתית, ומקארתי ביסס חלק ניכר מהספר על הזכרונות של סמואל צ'מברליין, שפרסם ספר על תקופתו איתם).

 

למה שמישהו ירצה לקרוא רומן שמעשי האכזריות הגרפים המתוארים בו גורמים לציוריו של הירונימוס בוש להיראות כמו ספר צביעה לילדים? תשובה פשוטה היא הכתיבה של מקארתי. ללא ספק, הוא היה אחד מאמני הפרוזה הטובים ביותר של המאה ה־20 - הפשיט את הטקסט מסימני פיסוק, אימץ שפה ארכאית וחלקה, נטה לצמצם משפטים לכמה שפחות מילים, אך לא פחד לתת להם לזרום בחופשיות בעת הצורך. גבר גוסס פולט "יללת זעם כזו שמחסירה פעימה בדופק של העולם". אנשים החולפים זה על פני זה בלילה "רודפים כמו כל המטיילים אחר נקודות מבט שונות דרך חייהם של אחרים".

האם אנו שולטים בגורלנו או שגורלנו שולט בנו?

בתוך הפרוזה הסוחפת הזו, "קו־אורך דם או אדום של ערב במערב" מתמקד בטירדות האדם מן המוות הבלתי נמנע. כן, הקטל אופף את הדמויות והרציחות מתבצעות ללא היסוס על ידי הדמויות, החל מהשופט הפסיכוטי הולדן - הדבר הכי קרוב שיש לרומן לדמות הנבל המסורתי - ועד טובין הדתי, הכומר לשעבר. ובכל זאת, קשוחים ככל שיהיו האנשים האלה, המודעות המייסרת על היותם בני תמותה עדיין מכרסמת בהם - "היעד הסופי" של האדם "בלתי ניתן לתיאור ובגדר אסון שמעבר למחשבה". כמו אצל כולנו, מותם הוא עובדה מוגמרת מרגע לידתם; בחיים, הם כ"צבא רפאים" ש"ישן בין המתים", חווים אך הפוגה קצרה בין תקופות של אי־קיום.

אז איך מתעצבת אותה תקופת חיים קצרה? אם מלוויל - שאיתו מקארתי מושווה לעתים קרובות ואשר "מובי־דיק" שלו מצוטט בדרך כלל כמבשר את ה"קו־אורך דם או אדום של ערב במערב" - חקר את חיפוש האדם אחר משמעות דרך פריזמה רומנטית שלאחר ההארה, אז מקארתי עושה זאת בדרך ניהיליסטית, פוסט־ניטשאנית. כאן, הרצון החופשי והגורל נמצאים בסכסוך בלתי פתיר לכאורה, המתנגן מול נוף חסר אלוהים של פראות.

בשלב מוקדם בספר, המציאות הקשה הזו נועדה "לבדוק אם חומר הבריאה עשוי להיות מעוצב לרצונו של האדם או שמא ליבו שלו אינו אלא סוג אחר של חומר" - האם אנו שולטים בגורלנו או שגורלנו שולט בנו. טיעון המצדד באחרון מציג סצינת מפתח הכוללת חבורת מגידי עתידות המנבאת בדיוק מחריד את גורלם האכזרי של רבים בקבוצה. השופט, לעומת זאת, נחוש במאמציו להשיג שליטה, מתעד הכל, החל מצמחים ובעלי חיים ועד לסמלים עתיקים ושרידים קולוניאליים בספר זכרונות מתוך אמונה כי על ידי "מציאת חוט השני בפסיפס החיים... הוא ישפיע על דרך שמכתיבה את תנאי גורלו שלו".

"מלחמה היא הדרך לחזות את העתיד לבוא"

באלימות הזוועתית של הרומן נפגשות תפיסות מנוגדות אלה. השופט מסביר את הפרדוקס במונחים מיסטיים: "מלחמה היא הדרך האמיתית ביותר לחזות את העתיד לבוא. זוהי בחינת הרצון של האדם והרצון של האחר בתוך אותו רצון גדול יותר, אשר מחייב את שניהם ומאלץ בחירה. מלחמה היא האתגר האולטימטיבי כי מלחמה היא סוף סוף כפייה של אחדות הקיום. מלחמה היא אלוהים".

עבור המאמינים בגזרה משמיים, גורלם בכל קרב כתוב בכוכבים; עבור המאמינים ברצון חופשי, שדה הקרב הוא המבחן האולטימטיבי לאמוד את החוכמה או הטיפשות של החלטותיהם. בעולמו הקשה של מקארתי, כל האמונות נשלטות על ידי שפיכות דמים.

עוד כתבות

רב ניצב דני לוי / צילום: דוברות המשטרה

בעקבות ההתבטאות הבעייתית: האגודה למען הלהט"ב דורשת מהמפכ"ל דני לוי התנצלות פומבית

לאחרונה נחשף בחדשות 12 כי בשיחה שקיים לוי בתחילת השנה, כשהיה מפקד מחוז חוף, הוא אמר: "אני לא מסוגל לראות שני בחורים שהולכים יד ביד ברחוב, זה מגעיל" ● האגודה למען הלהט"ב: "המסר שמתקבל בציבור מאמירות המפכ"ל הוא שאם יפגעו בחברי הקהילה שלנו, לא יהיו לכך השלכות"

צילום: Reuters, Piote Mitelski, ryanair

ריינאייר מבטלת טיסות בחגים בניגוד למגמה בשוק. האם היא מאבדת אמון בישראל?

חברת הלואו קוסט הפופולרית ריינאייר, שמפעילה טיסות לשורת יעדים באירופה, הודיעה לאחרונה על הקפאת פעילותה בארץ עד אחרי החגים ● לעומתה, חברות תעופה זרות אחרות, בהן לופטהנזה וסוויס, הודיעו על חזרתן לישראל ● אילו יעדים מרכזיים יושפעו?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב לאור הדיווחים על פיטורים אפשריים של שר הביטחון גלנט

מדד ת"א 90 ירד ב-2.3% ● הדולר ב-3.74 שקלים ● לאחר שזינקה אתמול ב-150%, אפיטומי מדיקל זינקה גם היום ● האינפלציה שפורסמה אתמול בישראל הפתיעה לרעה; הפניקס: "בסביבה הנוכחית לא נראה שאפשר לדון על הפחתת ריבית" ● בארה"ב, דריכות גבוהה לקראת הורדת הריבית ביום רביעי; מיטב: "השווקים מצפים מהפד להיות אגרסיבי"

אינפלציה בישראל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לרעה: מזנקת לקצב שנתי של 3.6% באוגוסט; מחירי הדירות ממשיכים לעלות בחדות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.9%, מעל תחזיות הכלכלנים שציפו לעלייה של 0.5%-0.6% ● סעיף ירקות טריים זינק ב-13.2% ומשך את המדד כלפי מעלה ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע את התחזיות שעמדו על 3.2% ● הכלכלנים מעריכים: מה צפוי בהמשך השנה ואיך האינפלציה תשפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל

התחנה הגדולה בישראל. רוטנברג באשקלון / צילום: צילום: יוסי ליאון, חברת החשמל

המדינה רוצה לשים סוף למחירים המופרזים של יצרני החשמל הפרטיים

רשות החשמל תערוך שימוע במטרה להגביל את המחיר שדורשים היצרנים - שלטענתה מנותק מהעלויות בפועל ● השחקנים בשוק מתרעמים על שינוי כללי המשחק. האם הציבור ישלם על כך?

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

גלולת ההרזיה שזינקה ב-250%: הראלי של מניית אפיטומי נמשך

מניית אפיטומי ממשיכה לטפס בבורסה בת"א ● מניית חברת תרופת ההרזיה עולה היום ב-45%, ועם העליות של אתמול היא עולה ב-250% ● עם זאת, גם אחרי הזינוק האסטרונומי, מחיר המניה נמוך ב-66% ממחיר ההנפקה

גדעון סער / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

השווקים לא אוהבים את האפשרות שגדעון סער ייכנס לממשלה וזו הסיבה

הדיווחים על פיטורי שר הביטחון, יואב גלנט, והחלפתו בח"כ גדעון סער העיבו היום על הבורסה המקומית ● גם השקל נחלש בחדות בעקבות החדשות ● הכלכלנים הבכירים מסבירים מדוע בשווקים מודאגים מהחלפת שר הביטחון

כוחות משטרה בשער שכם, 2021 / צילום: ap, Maya Alleruzzo

אירוע דקירה בשער שכם: שוטר נפצע קל, הדוקר נוטרל

צה"ל תקף במקביל שמונה מטרות בלבנון, כטב"ם ששוגר לישראל נפל באזור נהר הירדן • • צה"ל אישר: החטופים רון שרמן, ניק בייזר ואליה טולדנו ז"ל נהרגו מתקיפת חיל האוויר בחודש נובמבר • הפלסטינים דיווחו על "תקיפה של בית ספר בצפון הרצועה", צה"ל: "שימש מקום מסתור למחבלים והיערכות לירי רקטי" • כל העדכונים

משאיות קוקה קולה / צילום: איל יצהר

עם סיוע מאוסטרליה: כך תנסה קוקה קולה להפוך את פסק הדין הדרמטי נגדה

החברה המרכזית למשקאות צפויה לערער לעליון על פסק הדין שנחשף בגלובס, לפיו היא תיאלץ לשלם מאות מיליוני שקלים כמס על תשלומים שעברו למותג העולמי במסגרת הסכמי שיווק בלעדיים ● אבל פסקי דין דומים בעולם עשויים להקשות על טענותיה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; הישראלית שמזנקת בכ-30%

נאסד"ק יורד ב-0.6% ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת ● השווקים ביפן ובסין סגורים היום ● מיטב: "הדומיננטיות הגבוהה של קרנות הסל מחלישה את הקשר בין המניות בארה"ב לכלכלתה" • דריכות גבוהה בארה"ב לקראת הורדת הריבית ביום רביעי; מיטב: "השווקים מצפים מהפד להיות אגרסיבי"

עודד גולן מנכ''ל דור אלון היוצא / צילום: תמר מצפי

אחרי 3 שנים: מנכ"ל דור אלון עודד גולן עוזב את תפקידו

גולן כיהן בתפקידים שונים בקבוצת אקסטרה-אלון רבוע כחול ב-11 השנים האחרונות ● "הייתה זו קדנציה מרתקת, רבת-אתגרים ומרובת עשייה"

קנצלר גרמניה אולף שולץ מבקר בפס ייצור עתידי של תותחים / צילום: ap, Fabian Bimmer

הפגזים מתעכבים: מה עובר על יחסי גרמניה-ישראל?

הממשלה בגרמניה מעכבת אישור יצוא פגזים לצה"ל? כך דווח בעיתון המקומי בילד ● גורמים ישראלים, לעומת זאת, אומרים ש"אם יש בעיה כלשהי, הרי שמדובר בעיכוב של יצוא, ולא בעצירה שלו" ● וברקע נמצאת מחלוקת בממשל בנוגע ליחס לישראל

ביהמ''ש חייב אם להחזיר מזונות לאחר שקבע כי מנעה חידוש קשר בין בנה לאביו / צילום: Shutterstock, Vitalii Vodolazskyi

בשל ניכור הורי: האם מנעה חידוש קשר עם האב ותשלם לו חצי מיליון שקל

בית המשפט חייב את האם להשיב מזונות של ארבע שנים ולשלם פיצויים כבדים ● "הורה שמגלגל עיניו וטוען שזה רצון הקטין מועל באופן קשה בחובתו ובתפקידו"

המהלך הממשלתי החדש מגיע לקראת פקיעת הזיכיון הנוכחי של חברת ICL / צילום: ap, Ariel Schalit

הגדלת רווחי המדינה ממפעלי ים המלח: באוצר מצפים לפקיעת הזיכיון של עידן עופר

משרד האוצר מציע רפורמה מקיפה באופן ניצול אוצרות הטבע של ים המלח ● בין ההמלצות של החשב הכללי: עדכון משטר התשלומים והמיסוי על הזכיין העתידי, תוך שמירה על המודל הבסיסי של שלושה זרמי הכנסה למדינה - תמלוגים, מס חברות והיטל רווחי יתר

דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי לנשיאות / צילום: ap, AP, Alex Brandon

ניסיון התנקשות נוסף בטראמפ: חשוד נעצר עם רובה ומצלמה

הנשיא לשעבר שיחק גולף במועדון שלו בפלורידה, כשיריות נשמעו מחוץ למתחם • ה-FBI הודיע: חוקרים את האירוע כניסיון התנקשות • אחרי התקרית הנשיא לשעבר הבהיר: "אני בסדר, שום דבר לא יאט אותי, ואני לעולם לא אכנע" • הרשויות המקומיות עצרו חשוד ומצאו רובה חצי אוטומטי ומצלמת גו פרו • נשיא ארה"ב ביידן וסגניתו האריס עודכנו בפרטי האירוע: שמחים שהוא בסדר

בני ברון / צילום: יח''צ

יבואן המלט משתלט על חברה חדשה, המוסדיים מקווים שיעשה לה "שופרסל"

בני ברון רכש 21% ממניות יצרנית חומרי הבנייה אינרום תמורת 370 מיליון שקל ● הגופים המוסדיים שמכרו לו מקווים שיצליח להשביח את החברה, באופן שעשוי להזכיר את הצלחתם המסחררת של האחים אמיר ברשת הקמעונאות הגדולה בישראל

למרות שמספרי ההיצע גבוהים - יש מחסור גדול בדירות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

רוצים לדעת למה מחירי הנדל"ן עולים? הדירות שהרוכשים מחפשים

אחרי שמונה עליות רצופות במדד מחירי הדירות, הוא רשם זינוק של 7% - קצב שנתי של כמעט 11% ● שוק הדיור בארץ מתנהל באופן פרדוקסלי - ההיצע עולה, אך במקביל גם המחירים מטפסים ● הגורם לתופעה: הפערים הגדולים בין היצע הדירות על הנייר להיצע הדירות המבוקשות ● ואיפה נרשמו העליות הכי גדולות?

יו''ר כלל ביטוח חיים סאמט ומנכ''לית אל על דינה בן טל גננסיה / צילום: איל יצהר, דוברות אל על

מי צריך דח"צית רביעית? הסיפור המוזר על כלל ביטוח וההחלטות באסיפת אל על

כלל ביטוח, שנכנסה אשתקד להשקעה משמעותית באל על, אפשרה לפני כחצי שנה לבטל סעיף התניה באופן שייטיב עם הנהלת אל על, והחליפה את אחד הדח"צים ● השבוע תצביע אסיפת בעלי המניות, ביוזמת אל על, על צירוף בתו של יו"ר כלל כדח"צית רביעית בחברה

הדמיית ה''בורג' ח'ליפה של ירושלים'' / צילום: AS+GG Architects

למרות 200 התנגדויות: מגדל של 42 קומות יקום סמוך להר הרצל בירושלים

על אף גל הביקורת סביב התוכנית ל"בורג' ח'ליפה" הירושלמי, הוועדה המחוזית החליטה: יוקם מגדל בן 42 קומות בסמיכות להר הרצל ויד ושם ● ארגון יד לבנים שהתנגד בתחילה חזר בו: "נערכו האיזונים והפעולות הנדרשות כדי למנוע פגיעה ברגשות המשפחות השכולות"

יאיר עשהאל

מנכ"ל חברת השילוח UPS: "להיות תלוי במלט מטורקיה זה איום אסטרטגי"

מאז פרוץ המלחמה נדרש ענף השילוח לפתרונות יצירתיים בעקבות הירידה בטיסות, האיומים מהים והחרם הטורקי ● בראיון לגלובס מסביר מנכ"ל UPS ישראל, יאיר עשהאל, מה הפתרון של היבואנים, מדוע הוא נכנס לתחום משלוחי הרפואה, ולמה הסיכוי שיעבוד עם רחפנים הוא קלוש