גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נטפליקס מציגה: הגרסה המחודשת למיתולוגיה היוונית

סדרה חדשה בנטפליקס לוקחת את הסיפורים המוכרים של יוון העתיקה ומנסה להתאים אותם לזמננו ● מה שמעניין בסדרה זה האופן שבו היוצרים משנים את המיתוסים וכך משבשים את ציפיות הקהל

ג'ף גולדבלום בסדרה כאוס של נטפליקס / צילום: Justin Downing/Netflix
ג'ף גולדבלום בסדרה כאוס של נטפליקס / צילום: Justin Downing/Netflix

 

בשבוע שעבר עלתה לנטפליקס דרמה בריטית, "KAOS", המבוססת על המיתולוגיה היוונית בכיכובו של ג'ף גולדבלום ("פארק היורה", "היום השלישי"). הסדרה משלבת את אוסף המיתוסים מיוון העתיקה עם אלמנטים מודרניים. כך אורפיאוס, שלפי המיתוס הפנט את שומעיו בפריטה על מיתרי הלירה, הופך בסדרה לזמר רוק נאה ומוערץ; ודיוניסוס, אל היין וההנאות, מתגלגל לאמרגן מסיבות מגניב ואופנתי המחפש משמעות.

"חברות" גרסת בריטניה: הטלוויזיה הישראלית עושה את זה הרבה יותר טוב
"מחיאות כפים רמות": דרמה טורקית סוריאליסטית ושנונה

גרסה מודרנית למיתולוגיה יכולה להיות רעיון טוב, אבל התרגום שלה לעולם הפוסט מודרני מחבל באקשן שבולט בסיפורים המיתיים המרתקים. הפרקים הראשונים קצת מבלבלים וקשה לצלול לתוך השעטנז שבו אלים יווניים משוחחים בטלפון, נוסעים בכביש ויוצאים לברים. אפשר ליהנות מהחוויה אם נותנים הזדמנות וממשיכים לצפות בראש פתוח. עם קאסט שחקנים מעולה והומור שנון, הסדרה מציגה התמודדות עם חיי העולם הזה תוך פנטזיה ומשחקי שליטה. המשחק של גולדבלום ראוי לשבח והופך את העיבוד לטוב יותר, ואולי אפשר להתנחם בכך.

תקציר העלילה

כוחות האלים הולכים ומתערערים. גולדבלום הוא זאוס, מלך האלים השולט בעולם המודרני, המגלה שהוא מתחיל להזדקן ומתחיל לחשוש מאובדן מקומו ומנבואה מימי ילדותו. גם בעולם של מטה יש טלטלות, כשאל השאול האדס מתמודד עם התקוממות מצד המתים. פוסידון, אל האוקיינוסים, כבר לא רוצה לשאת באחריות על בני התמותה, ונבואה אחת כורכת יחד ארבע דמויות: רידי, קנאוס, אורפיאוס וארי.

ספוילר

קשה לדבר על ספוילרים כשהעלילה מתבססת על מיתוסים יוונים, שרבים מהם מוכרים היטב לקהל. אולי הספוילר הוא בעצם השינוי שבחרו היוצרים לעשות בתמות המוכרות כל כך: כך הוא סיפורה של רידי, ובשמה המלא אורידיקה, אשתו של אורפיאוס המאוהב בה עד כלות, אלא שהיא חשה שאהבתה כלפיו הגיעה לקיצה ושהנישואים שלהם עומדים להתפרק. היא מתוסכלת על כך שהיא חיה חיים שאינה מרוצה מהם. בפרק הפותח היא פוגשת באישה בשם קסנדרה (בילי פייפר), בעלת מראה מרושל ומעט מרתיע, שרומזת לה שהכול עומד להשתנות. ואכן, רידי מתה ומגיעה אל השאול, שם היא יוצאת למסע. בעלה האוהב יוצא במקביל במסע אחר - לחפש אותה יחד עם דיוניסוס.

ביקורת מהעולם

עוד לפני עליית הסדרה קדמו לה ספוילרים שיצרו סביבה עניין וסקרנות. הביקורות שיבחו את הסדרה על האסתטיקה המרהיבה, הכתיבה והקריינות הטובים מאוד. גולדבלום זוכה למחמאות רבות, ובצדק, על המשחק והכריזמה שלו.

לא נדרשת בקיאות במיתולוגיה היוונית כדי להתחבר לסדרה, וגם לא כדאי להסתמך עליה, כי הסדרה עושה שינויים רבים על סיפור הבסיס. עם תחילת הפרקים קשה לפתח רגשות לדמויות, אך נראה שזה אפשרי עם קצת סבלנות.

ההקשר למציאות

לא קשה לקשור את המציאות הישראלית העכשווית למונח כאוס. הסדרה מתיקה באופן די מציאותי את עלילות המיתולוגיה לימינו, בעיקר סביב תחושת סוף העולם וערעור האנושות. אמנם בסדרה מדובר באלים בעלי כוחות, אבל גם במציאות הגאו-פוליטית הסבוכה יש מנהיגים כאלה ואחרים עם האצבע על הכפתור, ששולטים בציבור ובאזרחים ומדגישים עד כמה הם חסרי אונים. אולי הפתרון הוא קצת אסקפיזם, כמו ההומור השחור שמרענן את כבדות המיתולוגיה וצובע אותה באור אופטימי ומשעשע.

דברים שכדאי לדעת

● גולדבלום הוא שחקן אמריקאי ממוצא יהודי, הידוע במשחקו בכמה מהסרטים המכניסים ביותר, "פארק היורה" (1993) ו"היום השלישי" (1996). את מדוזה, המפלצת המיתית שעל ראשה סבך של נחשים ארסיים, מגלמת דבי מזר, שחקנית אמריקאית ממוצא יהודי גם היא, שברזומה שלה תפקידים ב"החבר'ה הטובים", "הפמליה", "באטמן לנצח" ועוד.

● צילומי הסדרה החלו בשנת 2020, דווקא בספרד ובבריטניה ולא ביוון, לאחר שנטפליקס הזמינה מהיוצרת צ'ארלי קובל סדרה המבוססת על המיתולוגיה היוונית. קובל קנתה את עולמה בעיבוד שיצרה לסדרת הטלוויזיה "סוף הפאקינג עולם" לרומן מאת צ'ארלס פורסמן.

● "כאוס" הוא מונח שמקורו במיתולוגיה היוונית והוא מקביל לריק שיש בראשית, כמו התוהו ובוהו בסיפור היהודי. במיתולוגיות רבות ישנו מוטיב של גיבור, המייצג את הטוב, נלחם בדמות מרושעת, שמסמלת את הכאוס. המוטיב חוזר בתרבויות חדשות יותר, כמו ישו שנלחם בשטן לפי הנצרות.

למה בחרנו בה

מסקרן לבחון סדרה מודרנית המבוססת על המיתולוגיה היוונית: איך משלבים בני תמותה ואלים מיתיים, מחברים אלמנטים מודרניים ויחסי כוחות. סיטואציות מוזרות וקיצוניות שהיו אפשריות במיתולוגיה מתרחשות בסדרה לנגד עינינן, כמו למשל כשאישה ששכבה עם זאוס נכנסת להריון ויולדת באופן מיידי, מדלגת על המסע הקונבנציונלי בן תשעת החודשים.

עוד מהז'אנר

ויקינגים (2013-2020) -
סדרה מועמדת לפרסים בת שש עונות, הכתובה בהשראת סיפורי הסחר של הנורדים בסקנדינביה בשלהי ימי הביניים. רגנאר לודברוק הוא חקלאי שלאחר פשיטות מוצלחות באנגליה, הופך למלך בעידוד קרוביו.

הממלכה האחרונה (2015-2022) -
דרמה היסטורית בת חמש עונות, על אנגליה של המאה התשיעית. אותרד הוא בן למשפחת אצולה סקסונית, שנלקח בילדותו בשבי על ידי הוויקינגים הדנים. בבגרותו הוא משתתף במאבק של ממלכת וסקס לסילוק הדנים מאנגליה.


סדרה לחזור אליה 

שובר שורות


זמין לצפייה:
Yes, נטפליקס, HOT VOD
זמן עלייה: 2008
מספר עונות: 5
מספר פרקים: 62
משך פרק: 47-55 דק'

דרמת פשע מצליחה מאוד המגוללת את סיפור של וולטר וייט (בריאן קראנסטון), מורה לכימיה המאובחן כחולה סופני בסרטן. ווייט מתחיל לייצר את הסם מתאמפטמין כדי לממן את טיפוליו הרפואיים וכדי להבטיח יציבות כלכלית לבני משפחתו לאחר מותו. זאת לאחר מפגש עם תלמידו בדימוס, ג'סי פינקמן (אהרון פול). הסדרה זכתה לתשבוחות ולרייטינג גבוה וסחפה מעריצים מכל העולם.


סדרה לחכות לה 

הזוג המושלם

תשודר: נטפליקס
זמן עלייה: 5.9
מספר עונות: 1
פרקים: 6
משך פרק: 40 דק'

דרמה שעולה בימים אלה בנטפליקס בכיכוב ניקול קידמן ("מלך הצפון", "מלכת המדבר"), מייגן פאהי ("הלוטוס הלבן"), ליב שרייבר ("המלט", "סולט") ועוד. אמיליה סאקס (איב סיוסון), עומדת להינשא לבן אחת המשפחות העשירות ביותר בננטקט, אלא שביום החתונה מתגלה גופה וכולם חשודים במקרה המזעזע. הסדרה מבוססת על רב המכר מאת אלין הילדברנדט ומבטיחה לשלב בין יחסי משפחה, מסתורין ופשע, חושפת סודות של משפחה עשירה ומכובדת.  

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב לאור הדיווחים על פיטורים אפשריים של שר הביטחון גלנט

מדד ת"א 90 ירד ב-2.3% ● הדולר ב-3.74 שקלים ● לאחר שזינקה אתמול ב-150%, אפיטומי מדיקל זינקה גם היום ● האינפלציה שפורסמה אתמול בישראל הפתיעה לרעה; הפניקס: "בסביבה הנוכחית לא נראה שאפשר לדון על הפחתת ריבית" ● בארה"ב, דריכות גבוהה לקראת הורדת הריבית ביום רביעי; מיטב: "השווקים מצפים מהפד להיות אגרסיבי"

מגי וילנסקי / צילום: רונן אקרמן

בחדשות 13 בוחרים מנכ"ל: האם המפיקה שעמה עובד הערוץ תמונה לתפקיד?

השבוע אמורה ועדת האיתור של חדשות 13 להמליץ על המועמדים הסופיים לתפקיד המנכ"ל הבא ● בין השמות המובילים נמנית מגי וילנסקי, בעלת חברת הפקות שעובדת עם רשת 13 במספר תוכניות ● מועמדים בולטים נוספים הם טלי בן עובדיה, ערן טיפנבורן וברוך שי

מפעל הפיתוח של אינטל באורגון, ארה''ב / צילום: אינטל

הסכם עם הפנטגון ופריצת דרך טכנולוגית: מה עומד מאחורי העלייה במניית אינטל

אינטל אומנם עוברת תקופה קשה, אך היא זכתה לאחרונה לכמה בשורות המעידות על יכולתה להפוך לארגון המייצר בטכנולוגיות מתקדמות של מתחת ל-5 ננומטר ● בין היתר, אתר בלומברג דיווח במהלך סוף השבוע כי אינטל חתמה על הסכם עם הפנטגון המאפשר לו לרכוש שבבים בהיקף של עד 3.5 מיליארד דולר

צילום: Shutterstock

חדשות רעות למשק: התוצר לנפש ברבעון השני עודכן בחדות למטה

לפי נתוני הלמ"ס, הצמיחה לנפש בישראל ירדה ברבעון השני של 2024 ב-0.9% בחישוב שנתי - עדכון חריף כלפי מטה ביחס להערכה הקודמת של הלשכה ● הנתונים מציירים תמונה עגומה במיוחד ומעידים על היחלשות הכלכלה הישראלית, בייחוד בחלק של המגזר הפרטי

אינפלציה בישראל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לרעה: מזנקת לקצב שנתי של 3.6% באוגוסט; מחירי הדירות ממשיכים לעלות בחדות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.9%, מעל תחזיות הכלכלנים שציפו לעלייה של 0.5%-0.6% ● סעיף ירקות טריים זינק ב-13.2% ומשך את המדד כלפי מעלה ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע את התחזיות שעמדו על 3.2% ● הכלכלנים מעריכים: מה צפוי בהמשך השנה ואיך האינפלציה תשפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

זו אחת הקריסות הדרמטיות בשוק ההון, ואלה ההשלכות שלה

הסדר החוב שמקדמת אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בשוק ההון צפוי לגלח עשרות אחוזים מהתחייבויותיה, עיקרן למשקיעים בקרן הנדל"ן וולת'סטון אותה שיווקה, אשר נחקרת ברשות ני"ע ● נטו פיננסים חייבת לסוכניה 5 מיליון שקל, וחלקם החלו לאחרונה להתקשר מול הגופים המנהלים את כספי הלקוחות - ללא תיווכה

למרות שמספרי ההיצע גבוהים - יש מחסור גדול בדירות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

רוצים לדעת למה מחירי הנדל"ן עולים? הדירות שהרוכשים מחפשים

אחרי שמונה עליות רצופות במדד מחירי הדירות, הוא רשם זינוק של 7% - קצב שנתי של כמעט 11% ● שוק הדיור בארץ מתנהל באופן פרדוקסלי - ההיצע עולה, אך במקביל גם המחירים מטפסים ● הגורם לתופעה: הפערים הגדולים בין היצע הדירות על הנייר להיצע הדירות המבוקשות ● ואיפה נרשמו העליות הכי גדולות?

מהגדולות באופ''ק. שדה נפט בעיראק / צילום: Associated Press, Nabil al-Jurani

6 מיליון חביות ביום: התוכנית העיראקית להכפלת תפוקת הנפט והחשש מהשלכות

בניגוד למדינות כמו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, שפועלות לגיוון הכלכלה שלהן, עיראק מנסה להזניק את קצב ההפקה שלה בטרם יצנחו הביקושים ● כבר היום הזהב השחור מהווה 85% מהכנסותיה ● מה זה יעשה למחירים הגלובליים, ואיך תפעל עיראק ביום שהעולם ייגמל מנפט

טעינת כלי רכב חשמליים / צילום: Associated Press, David Zalubowski

משרד התחבורה עדכן את נוסחת המיסוי הירוק. אלו הרכבים שצפויים להתייקר

משרד התחבורה פרסם עדכון לנוסחת המס הירוק, בעקבותיו צפויה התייקרות של 2%-3% בינואר הקרוב, שתפגע בעיקר במכוניות הירוקות והחסכוניות ביותר בשוק ● כלי הרכב המזהמים לא יושפעו

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר בפסגה בבית הלבן ביום ו' / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

במערב בוחרים לעצום עיניים מול השותפות האסטרטגית מוסקבה־טהרן

הציפייה שפסגה אנגלו־אמריקאית בוושינגטון תתיר לאוקראינה לתקוף את שטח רוסיה בטילים מערביים לא התממשה ● האם ההר הוליד עכבר? לאו דווקא, אם כי זה הרושם שרוסיה ואיראן עלולות לקבל ● לא ברור כלל אם אוקראינה תחזיק מעמד לאורך זמן

קניית סמארטפון חדש / צילום: Shutterstock

מה צריך לדעת לפני רכישת סמארטפון חדש?

בחירת מכשיר טלפון חדש מתחילה קודם כל באפיון שימושים ● עד כמה אתם משתמשים אינטנסיביים, האם חשובה לכם איכות המצלמה, מה היקף הפעילות בחוץ, וכמובן - האם אתם אנשי אייפון או אנדרואיד?

האינפלציה מושפעת מהשכר הממוצע במשק

בנק ישראל: העלייה בשכר מאיצה משמעותית את האינפלציה

עפ"י בנק ישראל, "ממצאי המחקר מצביעים על הצורך לנקוט גישה זהירה בהערכת הסיכונים האינפלציוניים משוק העבודה, שכן אלו עשויים להיות גבוהים מהערכות קודמות" ● בהתחשב בכך שבחודש יוני השכר עלה ב-5.1% ביחס לשנה שעברה, הדבר מעיד על כך שהאינפלציה הואצה בין 0.5% ל-1.5%

צילום: Reuters, Piote Mitelski, ryanair

ריינאייר מבטלת טיסות בחגים בניגוד למגמה בשוק. האם היא מאבדת אמון בישראל?

חברת הלואו קוסט הפופולרית ריינאייר, שמפעילה טיסות לשורת יעדים באירופה, הודיעה לאחרונה על הקפאת פעילותה בארץ עד אחרי החגים ● לעומתה, חברות תעופה זרות אחרות, בהן לופטהנזה וסוויס, הודיעו על חזרתן לישראל ● אילו יעדים מרכזיים יושפעו?

מבקשי מקלט עומדים בתור לרישום במרכז מהגרים בברלין, אוקטובר 2023 / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch

34 אלף דולר למי שיעזוב: באירופה מעלים הילוך בניסיון להילחם בהגירה

הולנד שוקלת להכריז על מצב חירום לאומי ולבטל אישורי מקלט, גרמניה תציב שוטרים בגבולות היבשתיים כדי לפקח על הנכנסים, ושבדיה תציע מענק למבקשי מקלט שיחליטו לעזוב ● כך מתמודדים באירופה עם הנושא שמשרטט מחדש את המפה הפוליטית

מל''ט הרמס 900 / צילום: יח''צ

דוח: ישראל במקום הראשון בעולם באספקת מל"טים מתאבדים

בדוח שסוקר את המגמות בתחום המל"טים עולה כי ישראל סיפקה הכי הרבה מל"טים מתאבדים - 22 העברות בין 1995 ל-2023 ● מנגד, טורקיה תפסה את הבכורה בענף המל"טים התוקפים

גדעון סער / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

השווקים לא אוהבים את האפשרות שגדעון סער ייכנס לממשלה וזו הסיבה

הדיווחים על פיטורי שר הביטחון, יואב גלנט, והחלפתו בח"כ גדעון סער העיבו היום על הבורסה המקומית ● גם השקל נחלש בחדות בעקבות החדשות ● הכלכלנים הבכירים מסבירים מדוע בשווקים מודאגים מהחלפת שר הביטחון

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י / צילום: שלומי יוסף

מתחזקות ההערכות: ינקי קוינט בדרך לסיים את תפקידו בראשות רמ"י; מי מועמד להחליפו?

ההערכה היא שמנכ"ל רמ"י יסיים את תפקידו עוד השנה – ועשוי להתמנות ליו"ר רשות שדות התעופה • אחד המועמדים להחליפו: יהודה מורגנשטרן • נכון לעכשיו, נשמעות הכחשות מכל הכיוונים

התחנה הגדולה בישראל. רוטנברג באשקלון / צילום: צילום: יוסי ליאון, חברת החשמל

המדינה רוצה לשים סוף למחירים המופרזים של יצרני החשמל הפרטיים

רשות החשמל תערוך שימוע במטרה להגביל את המחיר שדורשים היצרנים - שלטענתה מנותק מהעלויות בפועל ● השחקנים בשוק מתרעמים על שינוי כללי המשחק. האם הציבור ישלם על כך?

רב ניצב דני לוי / צילום: דוברות המשטרה

בעקבות ההתבטאות הבעייתית: האגודה למען הלהט"ב דורשת מהמפכ"ל דני לוי התנצלות פומבית

לאחרונה נחשף בחדשות 12 כי בשיחה שקיים לוי בתחילת השנה, כשהיה מפקד מחוז חוף, הוא אמר: "אני לא מסוגל לראות שני בחורים שהולכים יד ביד ברחוב, זה מגעיל" ● האגודה למען הלהט"ב: "המסר שמתקבל בציבור מאמירות המפכ"ל הוא שאם יפגעו בחברי הקהילה שלנו, לא יהיו לכך השלכות"

ניגוד עניינים הגיע לעליון / צילום: Shutterstock, Andrii Yalanskyi

עורכי הדין פעלו בניגוד עניינים, וההסכם במיליונים נפסל אף שהלקוח אישר אותו

ביהמ"ש העליון פסל באופן תקדימי הסכם מסחרי שלפיו עורכי דין אמורים היו לקבל מיליוני שקלים מהשבחת נכס של חברת יצחק בוכמן ובנו בת"א, וקבע כי יקבלו רק שכר-טרחה ● הסיבה: עורכי הדין החתימו את החברה כשהם בניגוד עניינים והקנו לעצמם "זכויות יתר מפליגות על חשבון החברה"