גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היוצר של "הסופרנוס" יושב על ספת הפסיכולוג ומספק זהב טהור

הדוקו לכבוד 25 שנה ל"הסופרנוס" חושף עוד טפח מהסדרה שהמעריצים מעולם לא הפסיקו לדבר עליה ולא התאוששו מהסוף שלה ● איתה התפוגג לו החלום האמריקאי ותפיסות על גבריות "של פעם"

הסרט Wise Guy / צילום: HBO באדיבות yes דוקו
הסרט Wise Guy / צילום: HBO באדיבות yes דוקו

רעיון הבסיס של הדוקו Wise Guy שעלה ב-HBO לכבוד 25 שנה ל"הסופרנוס" זהה לרעיון הבסיסי של הסדרה עצמה: לקחת את הדמות הראשית, כאן את היוצר דייויד צ'ייס, ולהושיב אותו על ספת הפסיכולוג. צ'ייס נכנס לסט שהוא העתק מדויק של המשרד של ד"ר מלפי (לוריין בראקו) מהסדרה, ויושב מול הדוקומנטריסט זוכה האוסקר אלכס גיבני, ליותר משעתיים וחצי בשני חלקים של העלאת זכרונות, מתן הסברים, שיתוף בטריוויה וגם ניתוח עמוק של הסדרה ותהליך יצירתה. כבר בהתחלה, כשצ'ייס מבין שגיבני לא רוצה לדון רק בסופרנוס אלא גם בפסיכולוגיה של יוצרה, הוא נרתע (קצת כמו הגיבור שלו), אבל משתף פעולה בכל זאת. התוצאה מרתקת.

עם סצנת אונס, מימון שבוטל וקשיי הפצה, הסרט מושך האש על טראמפ בדרך לבוחרים
שלגיה לימדה את דיסני בדרך הקשה לא להיות גרידיים

הדיסוננס של טוני

במרכז הסדרה ניצב טוני סופרנו, בגילומו החד פעמי של ג'יימס גנדולפיני, גבר המתמודד עם לחצי הגבריות המסורתית בעולם שבו המוסכמות לגביה הולכות ומתפוררות. הוא פטריארך, מפרנס ודמות מאיימת ובכירה במאפיה המקומית, אבל הוא גם מלא בחרדות, דיכאונות וטראומות ילדות בלתי פתורות. ההנגדה הזו של דימוי כוחני מול השבריריות הרגשית הפנימית היא הלב הפועם של היצירה. זהו הדיסוננס שגברים רבים חשים בחברה שממשיכה לדרוש בד בבד כוח וסטואיות, בלי להציע פתרונות.

הסשן הטיפולי של טוני עם ד"ר מלפי מייצג מקום נדיר שבו הפגיעות הגברית נחשפת במלואה. רק שם הוא יכול לסטות מפוזת "הטיפוס השקט החזק" (the strong silent type, שהוא מייחס לגארי קופר), ארכיטיפ שמגדיר לדבריו גברים אמריקאיים מדורות קודמים. טוני הוא הדוגמא איך גברים בחברה מודרנית מרגישים מחוץ לזמן, בעולם שהולך ומתרחק מתכונות שהם חונכו להעריץ.

 

הסופרנוס היתה זו שהחלה את מה שהיום מכונה "תור הזהב של הטלוויזיה", זו שהקנתה ל-HBO תו איכות טלוויזיוני עד היום, והיא היתה הרבה יותר מסיפור פשוט על החיים כמאפיונר. זו הייתה פרשנות עמוקה ומרתקת על משבר הגבריות של הזכר המודרני, ההתפכחות ההולכת וגוברת מהחלום האמריקאי (ויש שיאמרו מהחלום הקפיטליסטי), וההתפוררות החברתית שמגיעה בעקבותיה.

דייויד צ'ייס בכלל כתב את הסופרנוס כפיצ'ר (סרט באורך מלא), כי מאז ומעולם הוא רק רצה לעשות סרטים, וחלם על רוברט דה-נירו בתפקיד טוני ועל אן בנקרופט כאמא שלו. טלוויזיה אז היתה האחות הקטנה והפחות מוצלחת של הקולנוע, מקום שבו קריירות כושלות מוצאות מפלט, או נגמרות בקול ענות חלושה. כשהבין שיש לו ביד קונספט לסדרה, הוא ניסה לעניין את רשתות השידור הגדולות, אך ללא הצלחה. אף אחד לא ידע איך לאכול את הקונספט של מאפיונר בדיכאון. לס מונווס, מנכ"ל CBS דאז, אמר לו "זה לא רע, אבל אתה נעול על זה שהוא (טוני) יקח פרוזאק?" וכשצ'ייס ענה "כן", הוא ויתר.

 

רק HBO, שמאחוריה היו אז רק "המופע של לארי סנדרס" ו"אוז", הרימה את הכפפה. גם שם היו מודאגים מהאופן שבו הקהל יקבל גיבור שמבצע מעשי רצח איומים המוצגים בצורה גרפית. צ'ייס נאלץ להסביר שזו הדמות, הסכים לרכך "בשוליים", והקהל הגיב בחיבוק עצום.

הסדרה היתה ללהיט כבר אחרי פרקים בודדים. הפעם היחידה, לדברי צ'ייס, שבה שינה את תוכניותיו הייתה לגבי ליביה סופרנו, אמא של טוני, המבוססת במידה רבה על אימו שלו. תוכניתו המקורית היתה שטוני יהרוג אותה בתום העונה הראשונה, אך כשננסי מרצ'נד, שגילמה את ליביה, הודיעה לו שהיא חולה סופנית והתחננה שישאיר אותה בעבודה, הוא הסכים. אחרי שמרצ'נד הלכה לעולמה (בדרך טבעית) הוסיף צ'ייס סצנה שלה בדימוי שיצר מחשב (CGI) כדי לסגור את קו העלילה הזה.

פורטרט של אומה

אף שהיא סדרה על הפשע המאורגן, הסופרנוס היא גם סדרה על החלום האמריקאי, על פתיינותו והבטחותיו להצלחה, לכוח ולמימוש עצמי, המוגשים באריזה מפתה רק כדי להותיר את החולמים מרוקנים וריקים. המאפיה היא מיקרוקוסמוס לחלום הזה, היות וגם היא, כמו החברה בכללותה, רודפת אחרי העושר והכסף, מעריכה סטטוס ולכודה במעגל אלימות מתמשך שכולל בגידות, נאמנות ופחד קיומי תמידי.

המאפיונרים בסדרה נאחזים בחלום לשיפור מעמדם, מאמינים שרמה מסוימת של הצלחה כלכלית ומעמדית תביא להם שקט נפשי. הדמויות מסמלות, כל אחת בדרכה, את הנוף האנושי הפוסט-תעשייתי של הקפיטליזם המאוחר, שבו עושר הוא משהו להעריץ, אך אושר נותר חמקמק.

ההרהורים של צ'ייס על הבנייה של טוני כדמות והניתוח של סצינות מפתח מדגישים עוד יותר כיצד הפכה הסדרה למייצגת כל כך מוצלחת של התפכחות הקולקטיבית של החברה בעשורים האחרונים. פורטרט של אומה ודרך חיים שבה הבטחות לאפשרויות בלתי מוגבלות הוחלפו בחוסר שביעות רצון עמוק.

לקלף את השכבות

החזון של דייויד צ'ייס הוא אינו סיפור קלאסי של "מעוני לעושר", אלא סיפור על המרדף הבלתי פוסק אחריו, מרדף שמוביל להידרדות מוסרית בלתי נמנעת. אם בעולם האמיתי אמינותו ויעילותו של הממסד מידרדרים, מוסר ואתיקה נשחקים וציניות הופכת לברירת מחדל, גם בעולמו של טוני אמון פשוט אינו יכול להתקיים, חברים בוגדים זה בזה תמורת רווח קל, והמצפן המוסרי הולך ומתעוות. עולם בו שום דבר אינו קדוש יותר, כל מערכת יחסים - בין אם קהילתית, רומנטית, חברית או עסקית - היא טרנסאקציונלית ביסודה, והאנוכיות היא הכוח המוביל. הסופרנוס הציגה עולם שבו התשתית הבסיסית של מערכות יחסים התפוררה ואינה ברת תיקון.

היופי בסיפור של צ'ייס, כפי שבא לידי ביטוי בדוקו, מעבר לתועפות הטריוויה, קטעי האודישנים והדיון המעמיק בסיום הסדרה השנוי במחלוקת, הוא החיבור בין האישי ללאומי ולגלובלי מפרספקטיבת הזמן שעבר. הכל יוצא מנקודת מוצא אוטוביוגרפית כמעט, ועדיין מצליח לתפוס את "אמריקה על הקצה".

הדוקו מזמין אותנו ליהנות שוב מהסופרנוס ולראות אותה באור חדש אחרי שחווינו את ההידרדרות החברתית הזו, את משבר הגבריות שריסק את החלום האמריקאי (או להפך), את שחיקת המוסר החברתי שהפכו מסאבטקסט בשנים בהן נוצרה הסדרה, לטקסט הגלוי והמודגש של ימינו. גיבני, שידוע בחיבתו לחקר לעומק של שחיתות וכוח, נחוש לקלף את השכבות מהיצירה של צ'ייס ומצ'ייס עצמו, והעדשה שלו מאפשרת תובנות רעננות על האופן שבו הסדרה הצליחה להיות גם נכונה לשעתה וגם נבואית. המאבקים של טוני מעולם לא היו שלו בלבד. הם של כולנו.

עוד כתבות

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

מניית תרופות ההרזיה זינקה ב-400% בתוך ימים. האם יש לה סיכוי מול ענקיות התחום?

אישור מה־FDA לגלולת ההרזיה של חברת אפיטומי, הפך אותה בן לילה ממניה בשפל לסנסציה בבורסה בתל אביב ● המשקיעים מקווים שהיא תיכנס בסערה לתחום תרופות ההרזיה הלוהט, אבל הדרך להצלחה עוד ארוכה וכרוכה בתחרות קשה מול חברות ענק ובאתגר שיווקי

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

זו אחת הקריסות הדרמטיות בשוק ההון, ואלה ההשלכות שלה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הסדר החוב שמקדמת אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בשוק ההון צפוי לגלח עשרות אחוזים מהתחייבויותיה, עיקרן למשקיעים בקרן הנדל"ן וולת'סטון אותה שיווקה, אשר נחקרת ברשות ני"ע ● נטו פיננסים חייבת לסוכניה 5 מיליון שקל, וחלקם החלו לאחרונה להתקשר מול הגופים המנהלים את כספי הלקוחות - ללא תיווכה

שטרות של 200 שקל / צילום: Shutterstock

שבועיים לאחר הפרסום בגלובס: רה"מ הנחה לבחון ביטול שטרות 200 שקל

לפי גורמים המעורים בנושא, ישנה תמיכה נרחבת של גורמי המקצוע במהלך, שעשוי לסייע למלחמה בהון השחור ולגביית מסים נוספת של מעל 20 מיליארד שקל בשנה ● לצד תמיכת גורמי המקצוע, ישנה גם ביקורת - בין היתר, סביב האפשרות של פגיעה בפרטיות שהכסף המזומן מאפשר

רחפן סיני. האם יש סיכון בשימוש בו? / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

"לישראל אין עצמאות ייצור של רכיבים": התלות שעלולה להפוך לסכנה

ארגון חיזבאללה רכש ביפרים מחברה מוכרת, ובפועל קיבל מטעני חבלה ● בקרב מומחים בארץ יש מי שחושש מהשימוש הרחב באמצעים טכנולוגיים לא מאובטחים, בין אם מדובר ברחפנים, אמצעי תקשורת או קורקינטים שמשדרים לסין

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

אינטל אישרה שלא תמכור את השליטה, ומניית מובילאיי מזנקת במסחר

מניית מובילאיי מטפסת לאחר שאינטל הבהירה סופית כי אין בכוונתה למכור את השליטה בה ● הדיווח שפורסם לפני יותר משבוע לפיו אינטל תמכור "נתח משמעותי" ממניותיה במובילאיי הוביל לירידות חזקות במניית חברת מוצרי הרכב הישראלית, שהשילה מתחילת החודש כ-15% משוויה

נתב''ג, השבוע / צילום: טלי בוגדנובסקי

ביטולי הטיסות מטלטלים את ענף התעופה, אבל המכה הגדולה לנוסעים היא האי-ודאות

החברות הבינלאומיות ממשיכות להתנדנד, וחוסר היציבות הפך לנורמה בענף התעופה הישראלי ● את הוואקום ממלאות השחקניות המקומיות, ובראשן אל על, שנותרו כאלטרנטיבה מרכזית עבור לקוחות שדורשים ודאות ● התוצאה: הישראלים משלמים ביוקר על ההיצע הנמוך

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

וול סטריט ננעלה בעליות חדות; דאו ג'ונס ו-S&P 500 בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-2.5% ● אינטל הודיעה שלא תמכור את מניותיה במובילאיי שזינקה ב-15% ● מטבעות ומניות הקריפטו זינקו ● בניגוד לציפיות, מניות הבנקים עלו ● יממה לפני שטראמפ יכול למכור את מניותיו בטראמפ מדיה, המניה בשפל ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, נובה,מאנדיי וצים זינקו

עודד פורר, ישראל ביתנו / צילום: יוסי כהן

האם הממשלה הייתה צריכה לאשר את הצעת התקציב כבר לפני חודש?

ח"כ עודד פורר טוען כי הממשלה לא עומדת בלו"ז להעברת התקציב, והשעון אכן לא לטובתה ● המשרוקית של גלובס

עוד מכה על נוטלי המשכנאות / איור: גיל ג'יבלי

לא רק הריבית הגבוהה: המכות שנוחתות על נוטלי המשכנתאות בזו אחר זו

הריבית בישראל, בניגוד לעולם, אינה צפויה לרדת בקרוב ● כשמוסיפים לכך את האינפלציה שמרימה ראש ואת פרמיית הסיכון באג"ח הממשלתיות, מקבלים נוסחה שמייקרת את ההחזר החודשי במאות שקלים ● החדשות הרעות: זה לא צפוי להשתפר בקרוב

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

חברת התעופה אייר פראנס תחדש את הטיסות לישראל החל ממחר

חברת התעופה אייר פראנס תחדש את הטיסות לישראל החל ממחר ● דלתא איירליינס הקפיאה את פעילותה בישראל עד סוף 2024 ● לופטהנזה מבטלת את הטיסות לישראל עד ה-24 בספטמבר ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

מכוניות בנמל המפרץ / צילום: יח''צ

היערכות הנמלים למלחמה כוללת: רציפים לנמל המפרץ ועיקוף מוזר ליבואני הרכב

חברת נמלי ישראל ממליצה לשרי התחבורה והאוצר על שורת צעדים לנוכח התרחבות הלחימה, ובהם הענקת רציפים לנמל המפרץ ● בנוסף, הומלץ לקדם צו יבוא לנמל אילת באופן שיחייב פריקת רכבים בו, למרות שאוניות יצטרכו להגיע לים התיכון ולעבור במפרץ סואץ פעמיים

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

ישראל הגישה התנגדות רשמית לבית הדין הפלילי בהאג

משרד החוץ הודיע כי ישראל הגישה התנגדות רשמית לסמכות השיפוט של בית הדין ולחוקיות בקשת התובע להוצאת צווי מעצר נגד בנימין נתניהו ויואב גלנט ● ישראל טוענת כי התובע הפר בבוטות את חוקת בית הדין, בכך שלא פעל כדי לאפשר לישראל לממש את זכותה לחקור בעצמה את הטענות אותן הוא מעלה

אדם נוימן / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

חברת הנדל"ן של אדם נוימן רוכשת שלושה מבנים בערב הסעודית

חברת הנדל"ן פלואו רכשה את שלושת המבנים בשיתוף עם משקיעים מקומיים, בסכום שלא פורסם לציבור ● הפרויקט כולל שלושה בנייני דירות שיכילו כ-920 יח"ד, כאשר פלואו תשמש הן כבעלים והן כחברת ניהול, בדומה למודל העסקי של החברה בארה"ב

צילומים: רפי קוץ, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המינוי, ועונשו: הלקח שאפשר ללמוד מההסתבכות של משה כחלון

הבעיה בפרשה של יונט התחילה כבר במינוי של כחלון ● הלהט"בים מרגישים מופקרים על ידי המשטרה ● וארגנטינה יכולה ללמד את ישראל על יעד הגירעון ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מכוניות פרטיות בבסיס צה''ל / צילום: דובר צה''ל

משרד הביטחון יוצא במכרז לאלפי מכוניות: לראשונה יכלול דרישות אבטחת מידע

המכרז של משרד הביטחון צפוי לכלול כ-9,500 כלי רכב, והיבואנים שירצו למכור רכבים לצבא יצטרכו לאבטח מידע ● קיה פיקנטו חוזרת לישראל בגרסה מחודשת ● ועוד חדשות מענף הרכב

מוטי בבצ'יק. מבוכה גדולה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הכישלון בערד שכנע את הפוליטיקאי החזק בישראל שהוא חייב חסיד גור על ברז שיווקי הנדל"ן

ערד הפכה לראש החץ של חסידי גור, שמהווים למעלה משליש מתושביה ● הם קפצו על מכרז בזק בעיר, שהיה נראה תפור עבורם, עם הצעה זעומה, אך הפסידו והבינו שנרדמו בשמירה ● עכשיו הם רוצים שאיש משלהם ינהל את הגוף הכי חשוב בשוק הנדל"ן הישראלי

רמי לוי / צילום: יונתן בלום

רמי לוי רוצה להגיע לרמת אביב והרצליה, ממנה יורשת וזועם על משבר העגבניות

רמי לוי סימן מזמן את בתו יפית כיורשת הפוטנציאלית של אימפריית הקמעונאות, אבל בשבוע שעבר זה הפך לרשמי כשהודיע על מינויה למנכ"לית משותפת ● הוא מצדו לא מתכוון להתנצל על זה: "משפחה מחזקת את העסק" ● יחד הם מתכוונים להגדיל את הרשת, אחרי שנה לא פשוטה שכללה גם ירידות ברווחים ● בראיון הוא זועם על מחירי העגבניות ובטוח שמשרדי החקלאות והאוצר פוגעים בצרכנים

איך תשפיע הורדת הריבית בארה''ב על שוקי המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

"סיכון על": איך תשפיע הורדת הריבית בארה"ב על שוקי המניות

המשקיעים בוול סטריט מעכלים את הפחתת הריבית החדה, והחוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות חדות ● בהפניקס בית השקעות מעריכים כי הנהנות העיקריות מהפחתת הריבית יהיו חברות קטנות (Small-cap) ומניות הערך ● במקביל, ביוליוס בר מזהירים כי התנודתיות בשווקים צפויה להישאר גבוהה

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

הסיבה המפתיעה בגללה אפל משכה את התביעה נגד NSO

אפל הגישה לפני כשלוש שנים תביעה בסן פרנסיסקו נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO, שהפכה לסמל למאבק בתוכנות הפריצה והמעקב לטלפונים סלולריים ● השבוע החליטה ענקית הטכנולוגיה למשוך את התביעה ● למה? בין היתר, כי גורמי ממשל ישראליים החרימו מסמכים מ-NSO וביקשו שהמידע הרגיש לא יגיע לידיים אמריקאיות

ההקלות ליזמים נגמרו. איך יגיב שוק הדיור / איור: גיל ג'יבלי

בקרוב: היזמים לא יוכלו יותר לבקש דירות נוספות. איך השוק נערך?

הקלות שבס אפשרו במשך עשרות שנים ליזמים לקבל זכויות בנייה נוספות ללא צורך בשינוי התב"ע ● אלא שהחל מינואר 2025 ההקלות אמורות להסתיים באופן מוחלט - מה שעלול להכניס את השוק, שגם ככה נמצא במשבר, לסחרור נוסף ● גלובס יצא לבדוק כיצד מתכוננים היזמים לשינוי, מה תהיה ההשפעה הצפויה על מחירי הדיור, ומה השלכות המיסוי של המהלך